Click here to join the ASBI Pocket Beit Midrash WhatsApp group.
וַֽיְהִ֥י הַגֶּ֖שֶׁם עַל־הָאָ֑רֶץ אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְאַרְבָּעִ֖ים לָֽיְלָה׃
The rain fell on the earth forty days and forty nights.)
ויהי הגשם על הארץ. וּלְהַלָּן הוּא אוֹמֵר וַיְהִי הַמַּבּוּל? אֶלָּא כְּשֶׁהוֹרִידָן הוֹרִידָן בְּרַחֲמִים, שֶׁאִם יַחְזְרוּ יִהְיוּ גִּשְׁמֵי בְרָכָה; כְּשֶׁלֹּא חָזְרוּ הָיוּ לְמַבּוּל:
ויהי הגשם על הארץ AND THE RAIN WAS UPON THE EARTH — But later on (v. 17) it says. “And the Flood was upon the earth”! But the explanation is this: when He poured down the water at first He made it fall in mercy (gently), in order that if the people would repent, it might prove a rain of blessing; but when they did not repent it became a destructive flood (Genesis Rabbah 31:12) .
יהיו גשמי ברכה. לרוות את הארץ להולידה ולהצמיחה:
Rains of blessing that sustain the earth and make it fruitful.
היו למבול. למחות את כל היקום אשר על פני האדמה:
A flood which wipes out all existence from the face of the earth.
ויהי הגשם וכו' בעצם היום הזה וכו'. גם מזה נראה שלא היה ענין טבעי, שהגשם התחיל תיכף באופן עד שבעצם היום הזה בא נח וכו' כי לא יכלו לעמוד חוץ לתיבה:
And the rain came... on that day: from this too it is apparent that the rains were not natural for the rain began instantly in such a way that Noach went into the ark on that very day because he was not able to remain outside of the ark.
For more on Malbim, see here.
For more on Rabbi Eliyahu Mizrahi, see here.
