To join the ASBI Pocket Beit Midrash WhatsApp group click here.
(א) כופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת, ולקנות להם תורה נביאים וכתובים. ובזמן הזה כופין זה את זה לקנות משניות וגמרא וארבע שולחן ערוך, ועוד ספרים המוכרחים. וכבר בארנו זה בחושן משפט סימן קס"ג, עיין שם. ונראה לי דאפילו יש להם מקום להתפלל במניין, ששוכרים בית להתפלל, מכל מקום אם מצבם מורה שביכולתם לבנות בית הכנסת – יכולים לכוף זה את זה. אבל כשיש להם בית הכנסת אחד – אין יכולים לכוף זה את זה לבנות עוד בית הכנסת אף שהראשון צר להם, דכל אחד יכול לומר: "לדידי די זה הבית הכנסת". ואם הבית הכנסת צריך תיקון ההכרחי, כמו שדולף גשמים או נתקלקלו הכותלים וכיוצא בזה – יכולים לכוף זה את זה שיתנו מעות לתקנו. אבל בשביל יפוי בעלמא נראה לי דאין יכולין לכוף זה את זה. ואם זה אומר שהוא הכרחית, וזה אומר שאינו הכרחית – תלוי בראיית עיני בית דין (כן נראה לעניות דעתי בדינים אלו).
Members of a city can force one another to build a synagogue and to purchase a Torah for themselves and books of prophets and writings. And in these times they can force one another to purchase mishnayot and gemarot and Shulhan Arukh and other needed books. And we already explained in Hoshen Mishpat 163 (see there).
And it seems to me that even if there is a place for them to pray with a minyan - for they have rented a building in which to prayer, nonetheless if their circumstances allow them to build a synagogue, they can force one another to dos o. But if they already have one synagogue then they cannot force one another to build another one even if the first one is too small. For each one can say "the existing synagogue is sufficient for my needs." And if the synagogue needs necessary repairs, like rain comes through the ceiling or the walls are ruined etc., they can force one another to give funds for its repair. But merely to make it more pleasant would not be the sort of fund that could be coerced and whether or not a renovation is necessary would depend on the judgement of the court (and so it seems to me).
