Save "Staying awake at the Seder
"
Staying awake at the Seder

(ג) מצוה על האדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל במה משמחן ביין [כדכתיב (תהילים קד) ויין ישמח לבב אנוש וגו'] רבי יהודה אומר [נשים] בראוי להם וקטנים בראוי להם.

It is a commandment upon a person to make happy his children and the members of his household on the [pilgrimage] festivals. Through what [should he make them happy]? He makes them happy with wine! [As it is written (Psalm 104): "And wine will make happy the heart of man etc."]. Rabbi Yehudah said: [Women] as befits them and minors as befits them.

Why might Rabbi Yehudah have a different answer of how to make the women and children happy?

(ט) ...ר' לעזר אמ' חוטפין מצה לתינוקות בשביל שלא ישנו...

(9)Rabbi Lazar said, sneak/hide matzah to the children so they won't fall asleep

The Hebrew word Chotfin is ambiguous. What are the implications of each translation (sneak/hide)? What is Rabbi Lazar's concern about the children?

(יא)... חייב אדם לעסוק בהלכות הפסח כל הלילה אפלו בינו לבין בנו אפלו בינו לבין עצמו אפלו בינו לבין תלמידו

A person is required to occupy himself with [learning/teaching] the laws of Passover all night, even with his child, even with himself, even with his student.

What is the ideal situation here?

ת"ר הכל חייבין בארבעה כוסות הללו אחד אנשים ואחד נשים ואחד תינוקות א"ר יהודה וכי מה תועלת יש לתינוקות ביין אלא מחלקין להן קליות ואגוזין בערב פסח כדי שלא ישנו וישאלו אמרו עליו על רבי עקיבא שהיה מחלק קליות ואגוזין לתינוקות בערב פסח כדי שלא ישנו וישאלו תניא רבי אליעזר אומר חוטפין מצות בלילי פסחים בשביל תינוקות שלא ישנו ... ת"ר חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל שנא' (דברים טז, יד) ושמחת בחגך במה משמחם ביין רבי יהודה אומר אנשים בראוי להם ונשים בראוי להן אנשים בראוי להם ביין ונשים במאי תני רב יוסף בבבל בבגדי צבעונין בארץ ישראל בבגדי פשתן מגוהצין תניא רבי יהודה בן בתירא אומר בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר (דברים כז, ז) וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלהיך ועכשיו שאין בית המקדש קיים אין שמחה אלא ביין שנאמר (תהלים קד, טו) ויין ישמח לבב אנוש

...The Rabbis taught us: Everyone is obligated in drinking four glasses of wine, be it men, women and children. Rav Yehuda says What use is there if children should drink the four cups of wine? Rather we distribute sweets and nuts at the Seder so that the children won't fall asleep and will ask questions. It was said of Rabbi Akiva that he would hand out sweets and nuts to the children so that they would ask questions and not fall asleep. Rabbi Eliezer taught: we sneak/hide matzahs at the Seder so that the children won't fall asleep... Our Rabbis Taught: A person must celebrate with his sons and the members of his household on a festival, as it says (Devarim 16:14) "you shall celebrate on your festivals". What should people celebrate with? with wine! ... Rabbi Yehudah says: Men with what is suitable for them and women with what is suitable for them. ... For men what is suitable - with wine, and what for women? Rabbi Yosef taught In Bavel, buying women colored clothes. In Eretz Yisrael, buying women ironed linen clothes. It was taught: R' Yehuda b. Beteira says: "While the Temple is standing, there is no joy unless there is meat, as it says (Deut. 27) 'And you shall sacrifice peace-offerings and eat them there, and you will be joyful before the Lord, your God'. Now that the Temple is not standing, there is no joy without wine, as it says (Psalms 104) ' And wine will rejoice the heart of man.'"

1.Which value/goal does each rabbi cited emphasize? Has it changed from previous sources?
2.By taking the earlier sources of the Tosefta and putting them into this "conversation" what do the editors of the Talmud add?