(ו) נהגו שמי שהחזיק במצוה להתפלל או לתקוע, ולא נמצא בו פסול – אין להעבירו גם על להבא, כיון שהחזיק בהמצוה. ואם אחד החזיק לתקוע יום ראשון, ואחד יום שני, והיה יום ראשון שבת – הראשון תוקע בשני, והשני נדחה. וכמו במערבית, שיתבאר בסימן תרמב. ואף שיש מי שמפקפק בזה, (עיין שערי תשובה), מכל מקום כן המנהג. ומי שהיה לו חזקה, ולא היה פעם או שתים בביתו – לא אבד חזקתו מפני זה. אבל בשלוש פעמים – נראה לי דאבד חזקתו. וכן אם היה חולה. אבל אם ברצון לא רצה להתפלל או לתקוע – גם בפעם אחת אבד חזקתו. וכתב רבינו הרמ"א: דיש מקומות נוהגים שהמתפלל סליחות – מתפלל כל היום; עד כאן לשונו. ואפילו ערבית, ומדחה לאבל וליארציי"ט (מגן אברהם סעיף קטן ז). ואצלינו אין המנהג כן, ובדרך כלל יזהרו מאד שלא לבא לידי מחלוקת בעניינים אלו. וכל מי אשר יראת אלקים בקרבו – יבטל דעתו, אף שנראה לו שעושים שלא כהוגן, כדי שלא לבא לידי מחלוקת. ועל פי הרוב השטן מרקד בעניינים כאלו, כידוע. ולכן המשתדל את עצמו למנוע מחלוקת – שכרו גדול מאד.
The custom is that someone who has an established tradition (hazakah) of performing a mitzvah such as leading prayers or blowing shofar, and there is no disqualification that emerges regarding this person should not be removed from this position in the future once he has established a connection to this mitzvah.
And if one person has the practice of blowing shofar on the first day of Rosh Hashanah and someone else has the practice of blowing shofar on the second day of Rosh Hashanah and it occurs that the first day of Rosh Hashanah is Shabbat, the first person should blow shofar on the second day and the one who usually blows on the second day should be pushed off. And this is just as we od with the evening piyutim (Ma'aravi'ot) recited on Sukkot a explained in Siman 642. And even though some object, this is our practice.
And if someone has an established practice and he is absent on one or two occaisons, he does not in this way lose his hazakah, but if he does not want to lead prayers, then the first instance that he does not do so eliminates his hazakah.
And the Rema writes: "There are places where the one who leads Selichot leads prayers for the rest of the day." And this would mean Maariv that night as well. And this would override a mourner leading prayers or someone observing a Yahrzeit (see Magen Avraham, clause 7).
But for us this is not the custom. And in general, one should be extremely careful not to allow these questions to lead to disputes about these matters. For anyone who has Fear of God inside of him will nullify his own will, even if the community is acting in an inappropriate wa in order to avoid dispute and conflict. For in most cases, Satan dances around these matters - as is known. So one should do his best to avoid conflict and prevent conflict and one who does this will have a great reward.
