דברים בעקבות לכתו של הרב שטיינזלץ מאת אחד ממייסדי ספריא, יהושע פויר
באביב 2013 שאל ידידנו אילן קאופטל את הרב שטיינזלץ אם יוכל להקדיש שעתיים מזמנו כדי לעיין במיזם דיגיטלי חדש שנועד להפוך את הטקסטים היהודיים לנגישים יותר. באותה התקופה הייתה ספריא רק קצת יותר ממיזם ראשוני; שטרם התאגד לעמותה ללא מטרות רווח ועוד לא העסיק אפילו עובד אחד.
שבוע לאחר מכן במשרד במרכז מנהטן נפגשנו ברט לוקשפייזר ואני, מייסדי ספריא, עם הרב שטיינזלץ. באנו בחרדת קודש; רצינו לבקש מהרב להעניק רישיון פתוח לתרגומי התלמוד שלו לעברית מודרנית ולאנגלית– פרי עמל של עשרות שנות מאמץ אינטלקטואלי חסר תקדים. כל זאת כדי שיצירת המופת שלו תהיה נגישה, חופשית ומקוונת.
לא ידענו כיצד להתחיל ולפתוח בבקשתנו: איזו רמה של הכנות מקדימות תידרש מאיתנו רק כדי להסביר את הטכנולוגיה של ספריא? האם הרב המבוגר, בזקנו האפור והארוך, יודע בכלל מהי מדיה חברתית?
הוא ידע היטב. לא רק שהרב שטיינזלץ הבין מיד את ההשלכות הרחבות של הצעתנו, אלא התחושה הייתה שבכל רגע בשיחה הוא נמצא שלושה צעדים לפנינו. הייתה זו אחת הפעמים הספורות בחיי שהרגשתי שאני נמצא במחיצתו של גאון. ברגע שברט סיים להסביר על התוכנית שלנו, ליצור קישורים בין כל הטקסטים היהודיים, כבר העלה הרב את התהייה שמא אנחנו "חושבים בקטן".
הוא הסכים שמדובר ברעיון טוב וחיוני (מתברר שהוא חשב עליו בהקשר של פרויקט דומה עוד בשנות השבעים!), אך הוא הסב את תשומת ליבנו שמה שאנו מתארים הוא למעשה פלטפורמה בין־טקסטואלית שיכולה להיות שימושית גם מעבר לתורה ויכולה להיות בעלת ערך רב לקנון הפילוסופי הכללי. "כאשר אני קורא בקירקגור דברים שיש להם זיקה לאפלטון, אני רוצה פשוט ללחוץ על העכבר ולהגיע לאפלטון", אמר לנו.
הרב שטיינזלץ היה אדם מצחיק וחם שלא ייחס שום חשיבות לגינוני כבוד. הוא ענה על שאלותינו בעזרת סיפורים שהתגלגלו למקומות שונים בתכלית, אך בסופו של דבר חזרו והפכו לתשובות ברורות שכוונו ישירות אל מה שביקשנו לדעת. היה זה אדם הספוג כולו במעברים החדים של התלמוד, עד שהיא נעשתה לסגנון הרטורי שלו עצמו.
בחזונו הרב שטיינזלץ ראה למרחקים ארוכים הרבה יותר ממה שראינו אנחנו. הוא היה להוט להעניק ליצירת חייו נגישות חופשית ומקוונת. ב־2017, בעזרת התמיכה הכספית של קרן ויליאם דוידסון, הייתה לנו היכולת לעשות זאת.
בחודש האחרון נעזרו קרוב למאה אלף איש (אחד מכל ארבעה ממשתמשי ספריא) ב"תלמוד ויליאם דוידסון" של ספריא בתרגומו ופירושו של הרב שטיינזלץ.
"למד את עמי!" הייתה קריאתו הידועה של הרב, ואין אדם בדורנו שעשה יותר ממנו כדי להנגיש את המסורת שלנו לכולם. האנושות איבדה את אחד מגדוליה. ברוך דיין אמת.