Save " What To Drink During The Nine Days? "
What To Drink During The Nine Days?
(ז) שַׁבָּת שֶׁחָל תִּשְׁעָה בְאָב לִהְיוֹת בְּתוֹכָהּ, אָסוּר מִלְּסַפֵּר וּמִלְּכַבֵּס, וּבַחֲמִישִׁי מֻתָּרִין מִפְּנֵי כְבוֹד הַשַּׁבָּת.
עֶרֶב תִּשְׁעָה בְאָב לֹא יֹאכַל אָדָם שְׁנֵי תַבְשִׁילִין, לֹא יֹאכַל בָּשָׂר וְלֹא יִשְׁתֶּה יָיִן.
רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, יְשַׁנֶּה.
רַבִּי יְהוּדָה מְחַיֵּב בִּכְפִיַּת הַמִּטָּה, וְלֹא הוֹדוּ לוֹ חֲכָמִים:
During the week in which the ninth of Av falls, it is forbidden to cut hair and to wash clothes, but on Thursday, it is permitted in honor of Shabbat.
On the eve of the ninth of Av one should not eat a meal of two cooked dishes, nor should one eat meat or drink wine.
Rabban Shimon ben Gamaliel says: "One should make change [his diet.]"
Rabbi Judah obligated turning over the bed, but the sages did not agree with him.
ויש פרושים שמתענין מי"ז בתמוז ואילך ויש מתענין מבשר ויין וגרסינן בירושלמי מה יש ביניהם בין י"ז בתמוז לט"ב כ"א יום משהובקעה העיר עד שחרב הבית
וי"א כנגד שלשה שבועים שהתענה דניאל ומנהג אשכנז היחידים נמנעים מבשר ויין מי"ז בתמוז ואילך ומראש חודש ואילך נמנעים כולם מבשר ויין זולת שבת שאוכלין ושותין כדרך כל השנה כולה
וכן כתב הרמב"ם י"מ שנוהגים שלא לאכול בשר מר"ח עד התענית
There are those who fast from the 17th of Tammuz onward, and there are those who abstain (specifically) from meat and wine. And it is taught in the Jerusalem Talmud: What is the difference between the 17th of Tammuz and the 9th of Av? Twenty-one days—from when the city was breached until the Temple was destroyed.
And some say (the 21 days) correspond to the three weeks during which Daniel fasted.
The Ashkenazic custom is that individuals refrain from meat and wine from the 17th of Tammuz onward, and from Rosh Chodesh (Av) onward, everyone refrains from meat and wine, except on Shabbat, when they eat and drink as is done the entire year.
So too wrote the Rambam: "There are those who have the custom not to eat meat from Rosh Chodesh until the fast (of the 9th of Av)."
וכתב בתשו' מהרי"ל סי' ט"ו ול"נ דמאחר דכבר כתבתי דמותר לשתות יין בסעודת מצוה א"כ כ"ש יין הבדלה דהוה יין של מצוה ואין לפקפק דליבעי התרה מאחר דהוה כמו נדר די"ל דמעיקרא בכה"ג לא נהגו וכמ"ש מהר"מ בהג"מ פ"א דהלכות תענית לענין תענית בה"ב שאירע בהן ברית מילה:
וכתב עוד באגודה דנוהגין שלא לשתות שכר ואין המנהג בדבריו דאפילו שכר דבש שותין
כתוב במנהגים מהרא"ק דאם אירע סעודת מצוה כגון מילה ופדיון הבן או סעודת אירוסין או סיום מסכתא מותר לקבץ מנין מצומצם לאכול בשר ולשתות יין
וכן כתב מהרי"ל ומנהגים מהר"א טירנא וכתבו דאף בערב תשעה באב דינא הכי
ומ"מ נ"ל ובלבד שלא בסעודה המפסיק בה
ובמהרי"ל חולק דבעט"ב אסור לאכול שם רק מנין מצומצם וכן בשבוע שחל ט"ב להיות בתוכה
ויש מקילין בו אבל מר"ה עד שבוע שחל ט"ב בתוכה מותר לאכול שם השייכים למילה כגון קרוביו וריעיו עכ"ל:
Rabbi Yaakov ben Moshe Levi Moelin (1365-1427) wrote in his responsa, "It seems to me that since I already wrote that it is permissible to drink wine at a mitzvah meal, if so, all the more so, one is permitted to drink wine of Havdallah, since it is mitzvah wine. And one should not be uncertain that it needs permitting, since it is like a vow, that there is to say that fundamentally in such cases, we do not practice that way." (§15) And this is similar to what Rabbi Meir HaKohen (13th c.) wrote in his Maimonidean Glosses (ch. 1 of Laws of Fasting) regarding a Monday-Thursday-Monday fast upon which a bris milah occurred.
And further wrote Rabbi Alexander Süsslein HaKohen (d. 1349) in his Sefer Agudah that "we are accustomed to not drink beer", but the custom is not like his words, that we even drink mead.
Rabbi Abraham Klausner (14th c.) wrote in his customs book that, "if a mitzvah meal occurred, such as a bris milah, a redemption of the firstborn, a betrothal meal, or a completion of a tractate, then it would be permissible to gather a small prayer quorum to eat meat and to drink wine."
And similarly has Rabbi Yaakov ben Moshe Levi Moelin written, as well as Rabbi Isaac Tyrnau (14th-15th century) in his customs book that "this is the case even if it were to be the 8th of Av. Nevertheless, it seems to me that this can only work as long as it is not the final pre-fast meal.
And Rabbi Yaakov ben Moshe Levi Moelin disagrees that it is forbidden to eat on the 8th of Av only a small prayer quorum; and similarly in the week in which Av 9th occurs.
And there are those who are lenient, except from the beginning of the month until the week in which Av 9th occurs, it is permissible to eat there those who are connected to the bris milah, such as relatives and friends."
יש נוהגים שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בשבת זו (ומותר בחומץ של יין) (אגודה ומהרי"ל)
ויש שמוסיפין מראש חדש עד התענית
ויש שמוסיפין מי"ז בתמוז:
הגה ומצניעים מר"ח ואילך הסכין של שחיטה (ר' ירוחם ני"א ח"ג והגהות מיימוני) שאין שוחטים כי אם לצורך מצוה) כגון לחולה או שבת או מילה או פדיון הבן וכיוצא בו:
9. There are those that are accustomed not to eat meat nor drink wine this week. But, it is allowed to use wine vinegar [Agudah and Maharil].
And there are those that add (on the custom to not eat meat/drink wine) from Rosh Chodesh (Av) until the Fast (Tisha B'av), and there are those that add from Shiva Asar B'Tammuz.
Note (Rema): We cover from Rosh Chodesh and on the slaughtering knife [R' Yeruchom Path 11 Chelek 3 and Haagos Maimoni] because we only ritually slaughter for a mitzvah need, for example for a sick person, Shabbos, a Bris Milah, a Pidyon Haben, or similar.
יש מי שאומר שהנוהגים שלא לאכול בשר בימים הנזכרים מותרים בתבשיל שנתבשל בו בשר ואסורים בבשר עוף ובשר מלוח ויין תוסס ומותר לשתות יין הבדלה וברכת המזון:
הגה ונוהגין להחמיר שלא לשתות יין בברכת המזון ולא בהבדלה (תשובת מהרי"ל סי' ק"ו) אלא נותנים לתינוק ובמקום דליכא תינוק מותר בעצמו לשתות הבדלה ובסעודת מצוה כגון מילה ופדיון הבן וסיום מסכת וסעודת אירוסין אוכלין בשר ושותין יין כל השייכין לסעודה אבל יש לצמצם שלא להוסיף ובשבוע שחל ט' באב בתוכה אין לאכול בשר ולשתות יין רק מנין מצומצם וזה אפי' בערב ת"ב שרי (מנהגים ומהרי"ל) ובלבד שלא יהיה בסעודה שמפסיק בה: (ד"ע)
10. There is one who says that those that are accustomed not eat meat, in the days mentioned, are permitted to eat a dish that had cooked in it meat. And it is forbidden with meat of fowl, salted meat, and sweet wine. Yet it is permitted to drink wine for Havdalah and Birkas HaMazon. Note (Rema): And we are accustomed to be strict and not drink wine for Birchas HaMazon nor Havdala [Teshuvos Maharil Siman 106]; rather, we give to a child.
And in a place where there is not a child, one can drink themselves for Havdala.
At a Mitzvah Meal (Seudas Mitzvah) like a Milah, Pidyon HaBen, a Siyum (concluding of a) Tractate, or an Engagement Meal, we eat meat and drink wine, all those who are relevant to the meal, but there is to minimize that one should not to add on.
And in the week that Tisha B'av is within it, there is not to eat meat or drink wine (in the above situations) except an exact quorum (minyan).
And this is allowed even the eve of Tisha B'av provided it is isn't the concluding meal (Seuda Mafsekes - which takes place immediately prior to the fast) [Daas Atzmo].
כל מי שאוכל בשר במקום שנוהגים בו איסור פורץ גדר הוא וינשכנו נחש:
(ומותר לשתות כל שכר אפי' של דבש שקורים מע"ד):
11. All who eat meat in a place that is accustomed in it a prohibition, he is a breaker of fences, and may be bit by a snake.
Parentheses (Rema): Yet, it is permitted to drink all (other) types of alcoholic beverages even that is from honey that is called mead.
וכת' באור נעלם שנשאל מבעל תורה וירא יהוה שיש לו איזה מיחוש שמזיק לו שתיית שכר ואין רשאי לשתות רק יין או יין מעורב עם מים באופן שנתבטל כח היין ואין בו אלא מעט מטעמו ולא ממשו אי רשאי לשתות כך מר"ח אב עד התענית וכת' להתיר אף שאין במים ששה חלקים נגד היין ויש בו קצת טעם יין מ"מ כל שנתערב יותר מכדי מזיגה עד שאין ראוי לברך עליו בפה"ג מותר לשתות באילו הימים וגם יין שרף מותר אף יהוה"ש העשוי משמרי יין כיון שיצא מגדר יין עד שאין מברכין עליו בפה"ג רק שהנ"ב ע"ש
Rabbi Isaac Zekel Etthausen (1687-1763) wrote in his book, Hidden Light that he had been asked by someone who was a Torah-knowledgeable and God-fearing person, who had some sort of condition whereby beer-drinking would cause him pain: would he be permitted to drink wine or wine diluted with water whereby the strength of the wine would be nullified and all that would remain would be a little bit of the flavor, and not actual wine, itself – would it be permitted to drink that from Rosh Hodesh Av up until the fast?
And Rabbi Etthausen wrote to permit drinking such a mixture, even if there were not even six parts of water in ratio against the wine, and a little bit of the wine flavor would still remain. Nevertheless, all that is mixed in a more than sufficient amount for mixing until it is not appropriate to bless “Blessed…is the Creator of the fruit of the vine” upon it is permitted to drink that during these days. And whiskey is also permitted; even brandy made from wine lees, since it has departed from the category of wine, as one no longer makes the blessing of “Blessed…is the Creator of the fruit of the vine” upon it, but simply “Blessed…by Whose word everything came into existence”. See there.
(כג) מדינא דגמרא אין איסור באכילת בשר, רק בערב תשעה באב, ובסעודה המפסקת. אבל כבר קבלו אבותינו זה הרבה מאות בשנים: שלא לאכול בשר, ושלא לשתות יין, מן ראש חודש אב עד אחר תשעה באב, לבד מיום השבת, לזכר הקרבינות והנסכים שנתבטלו בעונותינו. ויש שנהגו מן שבעה עשר בתמוז, שבו בוטל התמיד. ויש שכתבו רק בשבוע שחל תשעה באב, אבל עתה בכל ארצות פזורינו – נוהגים מן ראש חודש. ועתה בעוונותינו הרבים – כמה שמזלזלים באיסור זה! ולבד שהן עוברים איסור דאורייתא מטעם נדר, דכיון שאבותינו קבלו עליהם מנהג זה – הוי נדר של כלל ישראל. ולבד זה, איך לא נבוש ולא נכלם? הלא הרבה מהאומות שאין אוכלים הרבה שבועות לא בשר, ולא חלב, ולא ביצים; ואנחנו עם בני ישראל, שעלינו נאמר "קדושים תהיו" – לא יאבו לעצור את עצמם שמונה ימים בשנה, לזכרון בית קדשינו ותפארתינו? ועל כיוצא בזה אמר הנביא (יחזקאל לו לב): "בושו והכלמו מדרכיכם בית ישראל", ועונשם גדול מאד.
According to the law of the Talmud, there is no prohibition against eating meat except on the eve of Tisha B'Av and during the seudah ha-mafseket (the final pre-fast meal). However, our ancestors accepted upon themselves many centuries ago the custom not to eat meat and not to drink wine from Rosh Chodesh Av until after Tisha B'Av, except on Shabbat, as a remembrance of the sacrifices and libations that ceased due to our sins. Some even took on the custom beginning from the Seventeenth of Tammuz, when the daily offering (tamid) was discontinued. Others wrote that the restriction applies only during the week in which Tisha B'Av falls. But now, in all the lands of our dispersion, the practice is to begin from Rosh Chodesh.
And now, due to our many sins, how lax people have become regarding this prohibition! Not only are they violating a Torah-level prohibition due to the binding nature of a vow, for since our ancestors accepted this custom upon themselves, it became a communal vow of all Israel—but beyond this, how can we not feel shame and disgrace? Many nations refrain for weeks from eating meat, dairy, or eggs, and we, the people of Israel, of whom it is said, “You shall be holy”, are unwilling to restrain ourselves for eight days a year in memory of our Holy Temple and its glory?
Of such behavior the prophet said (Ezekiel 36:32): “Be ashamed and disgraced because of your ways, O House of Israel”—and their punishment is very great.
כתבו רבותינו בעלי השולחן ערוך בסעיף י: יש מי שאומר שהנוהג שלא לאכול בשר בימים הנזכרים – מותרים בתבשיל שנתבשל בו בשר, ואסורים בבשר מלוח, ובשר עוף, ויין תוסס. ומותר לשתות יין הבדלה, וברכת המזון. ונוהגין להחמיר שלא לשתות יין, לא בברכת המזון ולא בהבדלה, אלא נותנים לתינוק. ובמקום דליכא תינוק – מותר בעצמו לשתות ההבדלה; עד כאן לשונו. ואנחנו נוהגים לאסור בתבשיל שנתבשל בו בשר (מגן אברהם סעיף קטן כט), וכן המנהג הפשוט, ואין לשנות. וביין לברכת המזון, גם בלא זה אין אנו נוהגין בחול בכוס לברכת המזון. ופשוט הוא דאם יש כוס, יהיה של שכר או מי דבש. אך בהבדלה יש נוהגין לשתות, ואנחנו אין שותים, ועושים הבדלה על השכר. וזה שכתבו ליתן לתינוק, ויש מי שדקדק מדבריהם דמותר ליתן לתינוק בשר ויין בכל ימים אלו (שם סעיף קטן לא), ואין המנהג כן אצלינו. ובוודאי תינוק שצריך לזה מפני חלישותו מותר, וגם בגדול מותר כשהוא חלוש לאכול בשר עוף, כמו שכתבתי. וגם המעוברות והמניקות, אם קשה עליהן מאכלי חלב – וודאי מתירין להן בשר עוף. ואם אין בשר עוף – יאכלו בשר בהמה, דבמקום חשש בריאות הגוף – לא גזרו. אך בסתם תינוקות – בוודאי אין להאכילם מאכלי בשר, וכן המנהג, ואין לשנות. וזה שכתבו ליתן ההבדלה לתינוקות – זהו מפני שגם בעצמו מותר לשתות, כמו שכתבנו, דאם אין תינוק – ישתה בעצמו, אך כשיש תינוק – מוטב שישתה התינוק משישתה הגדול; ולא מפני שלתינוקות הותר ליתן להם בשר לכתחלה (וצריך עיון על המגן אברהם).
Our sages, the authors of the Shulchan Aruch, wrote in section 10:
"There is an opinion that one who observes the custom of not eating meat during the specified days is nonetheless permitted to eat a dish that was cooked with meat, but is forbidden to eat salted meat, poultry, or fermented wine. It is permitted to drink wine for Havdalah and Birkat HaMazon (Grace after Meals). However, the custom is to be strict and not to drink wine even for Birkat HaMazon or Havdalah, and instead to give it to a child. And if no child is present, then one may drink the Havdalah wine himself." So far are their words.
And our custom is to prohibit even a dish that was cooked with meat (see Magen Avraham, subsection 29), and this is the widespread custom, and one should not change it. Regarding wine for Birkat HaMazon, we do not customarily use a cup of wine during the week in any case. And it is obvious that if one does use a cup, it should be with beer or mead (may d'vash).
As for Havdalah, there are those who do drink the wine, but we do not, and instead we make Havdalah over beer.
As for what was written about giving the wine to a child—some have inferred from their words that it is permitted to give meat and wine to a child during all of these days (see Magen Avraham, subsection 31), but this is not our custom.
Certainly, a child who needs it due to weakness may be given such foods. And even an adult who is weak is permitted to eat poultry, as I have written. Likewise, pregnant and nursing women who find dairy foods difficult—certainly they may be permitted poultry, and if no poultry is available, they may eat beef. For when there is a concern for bodily health, the Sages did not decree a restriction.
However, for healthy children, one certainly should not feed them meat dishes, and this is the custom, and it should not be changed.
As for the instruction to give the Havdalah wine to children—this is because even the adult is permitted to drink it, as we wrote above: if there is no child, the adult may drink it himself. But when a child is present, it is preferable for the child to drink rather than the adult—not because it is inherently permitted to give children meat or wine during these days as a first option. (And further analysis is required regarding the Magen Avraham.)
(ע) אלא נותנים לתינוק - שהגיע לחינוך וישתה רוב הכוס ודוקא אם לא הגיע עדיין להתאבל על ירושלים ודוקא בזה שהוא מצוה אבל בלא מצוה אף שא"י להתאבל אסור בבשר ויין כשהוא בריא:
If the child has reached the age of educational training in mitzvot, he may drink most of the cup—specifically if he has not yet reached the stage where he is obligated to mourn for Jerusalem. And this applies only in the case of a mitzvah. But when it is not for the purpose of a mitzvah, even though he is not yet able to mourn, it is forbidden to give him meat and wine if he is healthy.