Save "Ten Sefirot Class 64"

פרק ו'

מבאר: הטעם למה מסך דבחי"ד מעלה או"ח עד הכתר, ובחי"ג עד החכמה וכו', שהוא, כי מדת גדלו של או"ח הוא, כפי שיעור האור שהיה יכול להתלבש בבחי"ד, אם המסך לא היה דוחה אותו לאחוריו. ומבאר ג"כ שהע"ס דאו"י הן ממעלה למטה, דהיינו שהזך שבהן הוא משובח יותר. וע"ס דאו"ח הן ממטה למעלה, דהיינו שהעב שבהן הוא משובח יותר.
האו"ח נחלק לספירות, ע"פ הלבשתו את הספירות דאור ישר.
(סה) ומהמתבאר תבין היטב, את שיעור מדתו וגדלו של האור החוזר הזה, שאינו לא פחות ולא יותר, אלא כשיעור האור, אשר המסך החזיר לאחוריו, דהיינו, חלק הזה שהיה ראוי להתפשט בבחי"ד, לולא החזיר אותו המסך לאחוריו. ועלה למעלה, והלביש את הבחינות דאור העליון, דהיינו, את בחי"ג הנקראת ז"א, ובחי"ב שנקראת בינה, ובחי"א שנקראת חכמה, וגם את השורש שנקרא כתר, משום זה נבחנת בחי"ד, שנתחלקה בעצמה, על אותן ד' המדרגות, אשר האו"ח שלה הלבישן ונעשו ד' בחינות זו למעלה מזו, בכלי דבחי"ד עצמה, משום שהאור שהיה שייך לה, עלה והלביש ד' המדרגות האלו. וע"כ נחשבת הבחי"ד לבחינת שורש אליהן, שנקרא בשם כתר דאור החוזר הזה.

(סו) ע"ס דאו"י הן מלמעלה למטה, וע"ס דאו"ח ממטה למעלה.
ונמצא עתה, ב' בחי' עשר ספירות בנאצל, שהן: ע"ס מלמעלה למטה, וע"ס ממטה למעלה, כי יש ע"ס באור העליון, שהן: השורש, שנקרא כתר של האור העליון. וד' בחינות הנמשכות מהכתר, שבחי"א נק' חכמה. ובחי"ב נקראת בינה. ובחי"ג נקראת ז"א. (כולל שש ספירות חג"ת נה"י) ובחי"ד, היא מלכות, וסדרן הוא מלמעלה למטה, שפירושו, מן הזך אל העב, כלומר, שכל הזך יותר הוא חשוב יותר, והזך מכולם דהיינו השורש, נקרא כתר. ואחריו, כלומר העב מעט מכתר, נקרא חכמה, וכו', עד שהעב מכולם, שהוא מלכות, היא פחותה מכולם.

(סז) ממטה למעלה פירושו שהעב יותר הוא חשוב יותר.
ועוד יש עשר ספירות שניות בנאצל, שהן בערך הפוך מע"ס של האור העליון הנ"ל. והן עשר הספירות שבאור החוזר, העולה ממסך שבבחי"ד כנ"ל, המלבישות את עשר הספירות של האור העליון. וסדרן הוא מלמטה למעלה, שפירושו מן העב אל הזך, אשר העב יותר הוא הראשון במעלה, וכל הזך יותר הוא יותר שפל, שהוא בסדר הפוך, לע"ס דאור העליון.

(סח) המלכות דאו"י, היא כתר דאו"ח.
באפן שהעבה מכולן, שהיא בחי"ד, היא החשובה מכולן, שהרי היא השורש של כל עשר הספירות דאור חוזר אלו, כי כל האור החוזר הזה אינו יותר, כי אם חלק האור השייך לה בלבד, שהמסך החזירו לאחוריו. וע"כ, בחי"ד נבחנת לבחינת כתר, שפירושו שורש כנודע.

עברית

Repetition

Chapter 6, page 69

Still covering the repetition. The reason why the curtain of the 4th phase has the strongest curtain can push to Keter. 3rd phase is weaker and can only push to Chochmah. Everything is defined by how much light can get in without the massach. Combination of desire and capability to push back. In a perfect world you can push back as much as you can bring down.

What is above to below. Upper-The clearer one, less desire is an upgrade (not from a point of better or worse) Below is more desire. The ten sefirot of linear light is coming from above to below. the one closest to Keter is of higher quality. With Or Chozer, what is closer to Malchut is stronger because coming from below to above.

Retuning light is defined by sefirot. Defined by how the returning light is dressing the direct light, already exists. What is the size of the retuning light? The size is nothing more or nothing less, as much as it pushes back. What does that mean? The light is knocking and coming, and you push back, you can push back as much as the curtain can hold. Weaker curtain can’t push back as far. My not capability to create something says something about me. What is the thing you can’t create, need to ask yourself? If you believe the direct light is already here, so what do you need to do to push back a certain energy to reveal what is already around you.

There are areas we can’t reveal in our lives, we need to go against what you want to do. Its difficult to push back/restriction, it’s the idea of looking a t life at a different perspective. Life has many angles, we see what the engine is drawing, because curtain doesn’t let it come in you have to push back. What is it that I’m not revealing based on what I have? The use of returning light has to be with global community, how does the returning light help others, you can’t take the direct light just for you. It has to go through a procedure. Your ability is as great as your desire and the ability to say no to your desire.

The game is to desire and to reflect. Whatever you are not capable of reflecting, that is your weakness. Need to check your desire, what do you want? Then push yourself to next level. The doable (100K a year and imaginable 3 million). Then the reflection, what do I do with that money to share, same with health, and soulmate. Why is that? The Or Chozer is the amount of light meant to go to the 4th phase, but it didn’t because curtain is pushing it back.

What is light going back to Or Chozer it’s the same amount of light meant to go to 4th phase because that’s what’s drawing it . Don’t make a mistake here , its not going all the way to the 4th phase because it has the strongest desire, it’s the amount of light that is meant to go to the 4th phase that is why the 4th phase has to develop a strong desire, not the other way around. We have been accustomed in this physical universe if you have a stronger desire you are getting more, no, because there is a strongest amount of light you are having a strong desire. You get it. Its difficult one. The force of endless wants to share so much, creates within us a desire. So what’s wrong with wanting. Most of the time we want not because the creator wants to share, we want because we developed a desire.

So that light is going up, and dressing (manifesting) all the upper levels, 3rd phase ZA, 2nd Chochmah and 1st Bina. Not there yet, need to push light back to make sure that appears. And this light, lights the root, Keter. For that reason, only 4th phase can push it back to roots, Keter, Chochmah Bina. What does that make 4th phase? 4th phase is the Keter of Or Chozer. Rav Ashlag wants to repeat it. Now you have two types of 10 sefirot. 10 from above to below and 10 from below to above. It can be confusing because Malchut has a curtain and it can be 9, so lets clear it up. There is 10 sefirot from upper light, and 4 phases that have been continued from Keter , then Chochmah, Zeir Anpin and 4th is Malchut. Above (closer to light, more refined) and below (more desire). Whatever so closer to light, Keter , and whatever less refined is Chochmah until it is Malchut which is less refined from all.

When we look from below to above, it’s the opposite. This goes from 4th phase all the way and dressing the 10 sefirot from above. Goes from thick to more refined. The less refined here is more important. Rav Ashlag feels the need to repeat this. The Malchut of Or Yashar is the Keter of Or Chozer. So the 4th phase is the most important, because it’s the root of all the Or Chozer. What is the Or Chozer, what sefirot does it belong to? Malchut. Because light left Malchut, and the only place there is a Massach, so the Malchut becomes the root of all the revelation. Who is the most important in the room? The one who desires everything and who can let go of everything. But you can’t let go of what you don’t desire.