
ויקח קרח וגו׳ ודתן ואבירם וגו׳. מלשון ולוקח נפשות חכם. שלקח לב ונפש בני אדם עד שהגיע שקמו המה ואנשים מבני ישראל חמשים ומאתים לחלוק על משה ואהרן. והנה לפי לשון הכתוב ודתן ואבירם וגו׳ מוכח שגם המה היו בלוקחי נפשות ולא בין הנפתים. וא״כ ויקחו מיבעי. אבל יש לדעת ולהתבונן מכל ענין הפרשה. מהליכות המחלוקת. ומעונש שהגיע להם. כי לא נשתוו בערכם ובכוונת מחלוקתם קרח. ודתן ואבירם. ור״ן איש. שהרי אנו רואים שלא היו בכלל לוקחי המחתות אלא קרח ור״ן איש. ולא דו״א. וגם הנהיג המקום ית״ש כבוד בר״ן איש ולא בקרח ודו״א כאשר יבואר. ע״כ יש להבין שר״ן איש היו באמת גדולי ישראל בכל פרט גם ביראת ה׳. והיה מניעת הכהונה שהוא גורם דבקות ואהבת ה׳ כאש בוער בקרבם. לא לשם שררה וכבוד המדומה כי אם להתקדש ולהשיג מעלה זו ע״י עבודה. וגם המה ידעו אשר דבר ה׳ אמת בפי משה. ואין להרהר אחריו ח״ו. רק הרהרו בלבם אחר רצון ה׳ ומסרו עצמם למסירת נפש ולמות על אהבת ה׳ כי עזה כמות אהבה...
לא כן דו״א המה היו רחוקים מתאוה עליונה זו. כי אם שהיו בטבע בעלי מחלוקת ושונאי משה עוד במצרים. .. משום הכי נענשו בבליעה בארץ כרוח הבהמה.
אמנם קרח באמת היה אדם גדול וראוי לתאות הר״ן איש. וכה היה נראה לפני ב״א שזהו מבקש גם הוא. אבל באמת תוכו לא כן היה וקנאת השררה אכלתהו ע״כ עשה מעשה הר״ן איש ונענש כדו״א.
והנה ידוע אשר יראי ה׳ ועמוסים בפרישות אינם יכולים להצית מחלוקת ... וגם כי באמת בלבבם האמינו במשה ותורתו. רק שהיה קשה לקבל זה הדין. וא״כ לא מצאו ידים לעשות מחלוקת. וכן דו״א שהיו ידועים לבעלי ריב ומדון ושונאי משה. לא היה בכחם להמשיך הקהל אחריהם. ומי פתי יסיר דעתו אחר אנשים שהולכים אחר לבבם. אבל קרח שהיה גדול הדור הוא היה בכחו להמשיך אחריו רבים וכן שלמים. ובאשר גם הוא לאו אורחיה לדבר עם ב״א ולפתות ברוב דברים. ע״כ לקח אליו את דו״א ומסר להם דברים כפי דעתו הרחבה. והמה הלכו בשליחות קרח ולקחו לבב ר״ן איש להמשך אחר קרח. נמצא כל הענין נקרא ע״ש קרח והוא העיקר ודו״א האמצעים אשר ע״י הרחיב הפרצה מש״ה כתיב ויקח קרח והם אחריו...
Korach "took" alludes to the language of "the wise person takes souls." Korach took the heart and minds of people until 250 Israelite men rose up to challenge Moshe and Aharon. And according to the language of the verse, Datan and Aviram are included as among the takers of souls and not among the seduced. But if that is true then it should have said "they took" in the plural form rather than "Korach took" in the singular form.
However, we need to understand and contemplate the entire episode. From the way that the dispute unfolded to the punishment that came to each participant. For they all were not equal in their worth or in their intentions. Korach, Datan & Aviram, and the 250 men.
For we can see that only Korach and the 250 men took firepans and not Datan & Aviram. And God treated the 250 men in an honored way which did not happen for Korach or for Datan & Aviram as will be explained. Therefore we can understand that the 250 were in fact great religious figures within Israel in every detail including their awe for God. And it was the withholding of the priesthood, a cause of cleaving to God and loving God, that from them was a fire burning within. And it was not for the sake of authority or honor or anything similar, it was only to be sanctified and to achieve the heights of intimacy with God through the priestly service. They conceded that Moshe conveyed the true word of God and heaven forfend from speaking against Moshe. They only had internal doubts in their hearts concerning the Will of God and they gave their lives out of love for God for indeed love is as fierce as death...
This was not the case concerning Datan & Aviram who were far from any elevated desire. They, by nature, were disagreeable people who hated Moshe from when they were all still in Egypt....and for this reason they were punished by being swallowed up by the earth like an animal.
It seems that Korach was truly a great person and worthy of having similar desires as the 250 men. And this is how he appeared to others for he made a similar request. Bu tin truth his internal nature was not the same as them and jealousy of Moshe's power ate him up inside and therefore he did the same action as the 250 men but was punished like Datan & Aviram.
Behold, it is known that those who fear the Lord and are bound by ascetic piety are not able to foment discord...And in the truth of their hearts they believed in Moshe and in Moshe's Torah. But it was hard for them to accept the judgement that they could not serve in the priesthood. And so they did not have the capacity to foment discord. And Datan & Aviram, who were known to be contentious people and haters of Moshe could never have drawn any followers behind them. Who would be so foolish as to follow people who are so impulsive?
But Korach was one of the great leaders of his generation and he had the power to convince others to follow him - a large number of people and good people. But since Korach was not used to speaking to large numbers of people in contentious ways he reached out to Datan & Aviram and told them what to say based on his more expansive vision. They were the ones who went as messengers of Korach and convinced the 250 men to follow Korach and this is way the entire episode is named after Korach. And since Datan & Aviram were following Korach's agenda the Torah uses the singular form "Korach took."
