Save "כשרות של גבינות לפי הרב יצחק קליין
"
כשרות של גבינות לפי הרב יצחק קליין

מתני׳ קבת עובד כוכבים ושל נבלה הרי זו אסורה המעמיד בעור של קבה כשרה אם יש בנותן טעם הרי זו אסורה כשרה שינקה מן הטרפה קבתה אסורה טרפה שינקה מן הכשרה קבתה מותרת מפני שכנוס במעיה: גמ׳ ...והלכתא אין מעמידין בעור קבת נבלה אבל מעמידין בקבת נבלה ובקבת שחיטת עובד כוכבים (ובקבת כשרה שינקה מן הטרפה וכ"ש בקבת טרפה שינקה מן הכשרה מ"ט חלב המכונס בה פירשא בעלמא הוא):

חדא קתני כי עכשיו לא מצינו טעם פשוט לאיסור בגבינת העובד כוכבים דהא טעם האיסור הוה משום ניקור כריב"ל דקי"ל הלכה כריב"ל אף לגבי ר' יוחנן וכ"ש לגבי שמואל דהא (עירובין מז:) שמואל ור' יוחנן הלכה כר' יוחנן וכן פסק ר"ח. וכן בסדר תנאים ואמוראים פסק הלכה כריב"ל בכ"מ וגם דברי רב אדא בר אהבה אינם כלום כיון שאינו אותו רב אדא בר אהבה שהיה תלמידו של רבא שהיה בתראה שהרי הוזכרו דבריו קודם דברי רב חסדא ורב. נחמן בר יצחק שהיו קדמונים יותר מרבא וגם דברי רב חסדא ורב נחמן בר יצחק עמדו בקושיא וליכא למיחש נמי משום עירוב חלב טמא כדפרי' לעיל (גבי) שלא (עמד) כפרש"י שהרי אין העובדי כוכבים שוטים לערב בו חלב טמא מאחר שאינו עומד אלא ודאי אין הטעם אלא משום נקור ואנו שאין נחשים מצוין בינינו אין לחוש משום גלוי ואין לומר דדבר שבמנין הוא וצריך מנין אחר להתירו כי ודאי הוא כשאסרו תחלה לא אסרו אלא במקום שהנחשים מצוין כמו שאפרש לקמן גבי יין נסך (דף נז: ד"ה לאפוקי) וגם בהרבה מקומות יש שאוכלים אותם מפני שמעמידין אותם בפרחים וגם גאוני נרבונא התירו אותם במקומן מטעם שמעמידין אותם בפרחים מיהו במקומנו שמעמידין בקיבה אומר הרב ר"י בן הר"ר חיים שיש טעם קצת לאסור מפני שמולחין הקיבה בעורה ואיכא איסור דבשר בחלב דמליח הרי הוא כרותח ואני ראיתי מקומות שהן מעמידים בנבלת דבר אחר מליח:

חכמת אדם מ:ט

עור הקבה או שאר בני מעיים שמייבשין אחר שנמלחו עד שנעשין כעץ וממלאין אותן חלב מותר דמאחר שנתייבש כ״כ הוי כעץ בעלמא ואין בו לחלוחית בשר כלל ומ״מ לכתחלה לא יעשה כן, ונ״ל דה״ה להעמיד בו גבינות דלכתחילה אסור ובדיעבד מותר.

English

הַגָּה: ...לִפְעָמִים מוֹלְחִים אוֹתוֹ וּמְיַבְּשִׁין אוֹתוֹ, וְנַעֲשֶׂה כְּעֵץ, וּמְמַלְּאִים אוֹתוֹ חָלָב, מֻתָּר; דְּמֵאַחַר שֶׁנִּתְיַבֵּשׁ הָוֵי כְּעֵץ בְּעָלְמָא, וְאֵין בּוֹ לַחְלוּחִית בָּשָׂר (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם שִׁבּוֹלֵי לֶקֶט).

ש״ך על יורה דעה קיד

ֿבהג"ה גבי עור הקיבהשנתייבש כעץ בענין דלית בה לחלוחית שרי ואף דיש ג"כ לפעמים כרכום רטוב ולח זהו מחמת שהיה מונח במקומות הקרים ורטובים ואפשרמתחלה

English

ערוך השולחן יו״ד פ״ז: מג
ואצלנו עושים הגבינות ע"י עורהקיבה שנתייבש עד אשר דק לעפר עם עוד דברים כידוע:

English

שו״ת אחיעזר (הרב חיים עוזר גרודזנסקי) ח״ב סי׳ יא

וכן נראה לדון בפעולות הכימיים המבדילים כל מורכב ומוצאים כח אחד כמו מיץ הקיבה הנקרא פעפסין ואף דבודאי נראה דבכלאיסור תורה כל כח איסור שבו אסור כמו חלק מן האיסור מ"מ כיון דאי אפשר להוציא את הכח רק ע"י שנתיבש ויופגם האיסור דינו כפגוםואעפ"י שע"י תחבולות כימיות ותערובות דברים אחרים יהי' הטעם שבו משובח מ"מ זהו כפנים חדשות באו לכאן ודמי למוסק לפי טעם הר"ןמשום דנפגם מתחלה.

English

שו״ת הר צבי (הרב צבי פסח פרנק) יו״ד פב

אולם בנידון שלפנינו שהאבקה היא מורכבת גם מחומר של צמחים אחרים המעמידים, יש להתיר, משום דהוי זה וזה גורם דקיי"ל דמותר, ואימשום דזה וזה גורם לכתחלה אסור, יש לצרף כאן הנך פוסקים החולקים על הנודע ביהודה דס"ל דעור עצמו מכיון שנתייבש כעץ אף כשהואמעור קיבת נבילה, מ"מ כיון שנפסל מאכילת כלב פקע איסורו

English

קליין- מסקנה (מתורגם ומקוצר)

אנחנו סוברים כי כל גבינה מסחרית--כולל אלו שמשתמשים באנזימים מכל בהמה וחיה שהיא, כשרה או טמאה--מותרת.

למי שמחמיר, או משום חלב נכרי או משום דבר חדש- על אלו נאמר ״כל המחמחיר תבוא עליו ברכה.״ יחד עם זאת, אין אנו יכולים לרצות כל דעה, כי יש לנו על מה לבסס את הדעה.
סיכום:
א) האנזימים בשימוש היום אינם אסורים כי הם מיוצרים מעור מיובש כך שהוא ״עץ בעלמא״.

ב) השימוש בכימים חזקים מוריד את הסטטוס של האנזימים כאוכל, כך שהוא ״נפסל מאכילת כלב״.

ג) האנזימים משתנים כל כך שהם הופכים להיות ״דבר חדש״.

ד) האנזימים נכנסים לחלב בכמות בטלה (בטל בשישים).

English