Save "Magic, Mystery & Power of the Night
"
Magic, Mystery & Power of the Night
וַיְהִ֣י ׀ בַּחֲצִ֣י הַלַּ֗יְלָה וַֽיקוק הִכָּ֣ה כָל־בְּכוֹר֮ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ מִבְּכֹ֤ר פַּרְעֹה֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עַל־כִּסְא֔וֹ עַ֚ד בְּכ֣וֹר הַשְּׁבִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַבּ֑וֹר וְכֹ֖ל בְּכ֥וֹר בְּהֵמָֽה׃
In the middle of the night the LORD struck down all the first-born in the land of Egypt, from the first-born of Pharaoh who sat on the throne to the first-born of the captive who was in the dungeon, and all the first-born of the cattle.
וַיְהִי֙ בַּחֲצִ֣י הַלַּ֔יְלָה וַיֶּחֱרַ֥ד הָאִ֖ישׁ וַיִּלָּפֵ֑ת וְהִנֵּ֣ה אִשָּׁ֔ה שֹׁכֶ֖בֶת מַרְגְּלֹתָֽיו׃
In the middle of the night, the man gave a start and pulled back—there was a woman lying at his feet!

(סב) חֲצֽוֹת־לַ֗יְלָה אָ֭קוּם לְהוֹד֣וֹת לָ֑ךְ עַ֝֗ל מִשְׁפְּטֵ֥י צִדְקֶֽךָ׃

(62) I arise at midnight to praise You for the judgements of your charity.

שיר השירים רבה א לפרק א, פסוק יב

הקב"ה הקדים... ישנו להם ישראל כל אותו הלילה לפי ששינה של עצרת עריבה והלילה קצרה. אמר ר' יודן:...בא הקדוש ברוך הוא ומצאן ישנים, התחיל מעמיד עליהם בקלאנין...

Shir HaShirim Raba 1:56 (Shir HaShirim 1:12)

The Holy One Blessed Be He was early (on the morning of matan Torah)....Israel slept the whole night (before matan Torah) because the sleep of Atzereth is pleasant and the night is short. Rav Yudan said: When The Holy One Blessed Be He came and found them sleeping, he began to wake them up with loud sounds...

המגן אברהם תצ"ד,א'

איתא בזוהר שחסידים היו נעורים כל הלילה ועוסקים בתורה. וכבר נהגו רוב הלומדים לעשות כן. ואפשר לתת טעם ע"פ פשוטו לפי שישראל היו ישנים כל הלילה והוצרך הקב"ה להעיר אותם כדאיתא במדרש, ולכן אנחנו צריכים לתקן זה.

Magen Avraham 494:1

It is brought in the Zohar that pious people would stay awake all night (on Shavuot) and study Torah. It is now customary for most people who learn Torah to do this. It is possible to explain this as owing to the fact that the people of Israel slept through that whole night (before matan Torah) and G-d had to wake them up, as is brought in the midrash. Therefore we have to make amends for this.

רַבִּי חֲנִינָא בֶן חֲכִינַאי אוֹמֵר, הַנֵּעוֹר בַּלַּיְלָה וְהַמְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ יְחִידִי וְהַמְפַנֶּה לִבּוֹ לְבַטָּלָה, הֲרֵי זֶה מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ:
Rabbi Hananiah ben Hakinai said: one who wakes up at night, or walks on the way alone and turns his heart to idle matters, behold, this man is mortally guilty.

והיכי עביד הכי והאמר רבי יהושע בן לוי אסור לאדם שיתן שלום לחבירו בלילה חיישינן שמא שד הוא

How did Joshua do this, i.e., how could he bow to a figure he did not recognize? Didn’t Rabbi Yehoshua ben Levi say: It is prohibited for a person to greet his fellow at night if he does not recognize him, as we are concerned that perhaps it is a demon?

וַיָּבֹא אֱלֹקִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה. זֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב (שמות יב, מב): לֵיל שִׁמֻרִים הוּא לַיקוק הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה. כָּל הַנִּסִּים שֶׁנַּעֲשׂוּ לְיִשְׂרָאֵל וּפָרַע לָהֶם מִן הָרְשָׁעִים בַּלַּיְלָה הָיָה (בראשית לא, כד): וַיָּבֹא אֱלֹקִים אֶל לָבָן הָאֲרַמִּי בַּחֲלֹם הַלָּיְלָה, (בראשית כ, ג): וַיָּבֹא אֱלֹקִים אֶל אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה, (שמות יב, כט): וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה, וּכְתִיב (שמות יד, כ): וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה, (בראשית יד, טו): וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה, וְכֵן כֻּלָּם. דָּבָר אַחֵר, לָמָּה נִגְלָה עַל בִּלְעָם לַיְלָה, לֹא הָיָה רָאוּי לְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ, לְפִי שֶׁכָּל נְבִיאֵי הַגּוֹיִם בַּלַּיְלָה מְדַבֵּר עִמָּהֶם. וְכֵן אֱלִיפַז אוֹמֵר (איוב ד, יג): בִּשְׂעִפִּים מֵחֶזְיוֹנוֹת לָיְלָה. וְכֵן אֱלִיהוּא אוֹמֵר עַל זֶה שֶׁדִּבֵּר אִתּוֹ לַיְלָה. (במדבר כב, כ): ...

12 (Numb. 22:20) “Then God came unto Balaam at night”: This text is related (to Exod. 12:42), “That was for the Lord a night of vigil […].” All miracles which were done for Israel and which involved exacting retribution for them from the wicked took place at night: (Gen. 31:24) “And God came unto Laban the Aramean in a dream at night”: And it is written (in Gen. 20:3), “But God came unto Abimelech in a dream at night.” And it is written (in Exod. 12:29), “And it came to pass in the middle of the night.” And it is written (in Exod. 14:20), “there was the cloud with the darkness, and it cast a spell upon the night.” And it is written (in Gen. 14:15), “And he deployed at night.” And so [it was with] all of them. Another interpretation: Why did he reveal himself to Balaam by night? He was not worthy of [receiving] the holy spirit [except at night]. As He speaks at night with all the prophets of the nations, as stated (in Job 4:13), “In opinions from night visions.” And so Eliphaz says (in Job 4:13), “In a dream, a vision of the night,” about [Balaam’s] speaking with him at night. And similarly Elihou speaks about that which He had spoken with him at night. (Numb. 22:20, cont.)...

ערובין סה.

אמר רב יהודה: לא איברי ליליא אלא לשינתא. א"ר שמעון בן לקיש: לא איברי סיהרא אלא לגירסא.

BT Eruvin 65a

Rabbi Judah said: The night was created only for sleep. Rabbi Shimon ben Lakish said: The night was created only for Torah study.

(ז) וְשִׁנַּנְתָּ֣ם לְבָנֶ֔יךָ וְדִבַּרְתָּ֖ בָּ֑ם בְּשִׁבְתְּךָ֤ בְּבֵיתֶ֙ךָ֙ וּבְלֶכְתְּךָ֣ בַדֶּ֔רֶךְ וּֽבְשָׁכְבְּךָ֖ וּבְקוּמֶֽךָ׃
(7) Impress them upon your children. Recite them when you stay at home and when you are away, when you lie down and when you get up.
(ח) לֹֽא־יָמ֡וּשׁ סֵפֶר֩ הַתּוֹרָ֨ה הַזֶּ֜ה מִפִּ֗יךָ וְהָגִ֤יתָ בּוֹ֙ יוֹמָ֣ם וָלַ֔יְלָה לְמַ֙עַן֙ תִּשְׁמֹ֣ר לַעֲשׂ֔וֹת כְּכָל־הַכָּת֖וּב בּ֑וֹ כִּי־אָ֛ז תַּצְלִ֥יחַ אֶת־דְּרָכֶ֖ךָ וְאָ֥ז תַּשְׂכִּֽיל׃
(8) Let not this Book of the Teaching cease from your lips, but recite it day and night, so that you may observe faithfully all that is written in it. Only then will you prosper in your undertakings and only then will you be successful.

בבלי חגיגה יב:

אמר ריש לקיש: כל העוסק בתורה בלילה הקב"ה מושך עליו חוט של חסד ביום. שנאמר:" יומם יצוה יקוק חסדו." ומה טעם יומם יצוה יקוק חסדו? משום" ובלילה שירׂה עמי."

BT Hagiga 12b

Reish Lakish said: Anyone who studies Torah at night, The Holy One Blessed Be He draws upon him a thread of lovingkindness during the daytime, as the verses says, “By day G-d will command His lovingkindness, and in the night His song shall be with me...”

מדרש רבה שיר השירים פרשה ה פסקה י

ר' יוחנן אמר: אין גרנה של תורה אלא בלילה...אמר ריש לקיש: יפה למדני ר' יוחנן, שאין גרנה של תורה אלא בלילה.

ארשב"ל: כד הוינא לעי באורייתא ביממא, בלילה הוה מנהרא לי דכתיב: "והגית בו יומם ולילה."

Midrash Raba Shir HaShirim 5:10

Rabbi Yochanan said: The threshingfloor of Torah is only at night...Reish Lakish said: Rabbi Yochanan has taught me well, that the threshingfloor of Torah is only at night.

Rabbi Shimon ben Lakish said: While I would labor in Torah study during the day, at night it (i.e., Torah study) would become clear to me, as it says, “And you shall meditate on it day and night.”

משנה תורה להרמב"ם הלכות תלמוד תורה ג:יג

אף על פי שמצוה ללמוד ביום ובלילה, אין אדם למד רוב חכמתו אלא בלילה; לפיכך מי שרצה לזכות בכתר התורה ייזהר בכל לילותיו, ולא יאבד אפילו אחת מהן בשינה ואכילה ושתייה ושיחה וכיוצא בהן...

Mishne Torah, Hilchot Talmud Torah 3:13

Even though it is a commandment to learn during the day and during the night, a person acquires the majority of his wisdom at night. Therefore, one who wants to merit the crown of Torah will be careful with all of his nights, and will not lose even one of them to sleep, eating, drinking, and the like...