הדף מאת: איתן גור אריה / מכון גנדל
בירור גבולות המצוה 'לא תעמוד על דם רעך' באמצעות האירוע משנת 1992 שבו האישה החרדית, בלה פרוינד, סוככה בגופה על מחבל והצילה אותו מלינץ' לאחר שדקר נערים, נמלט ונלכד ע"י רודפיו בחניון "כלל" בירושלים.
מילים ולחן - הדג נחש
בלה בליסימה
(1) זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך, זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך. זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך, זה סיפור ראוי
יום שלישי, 12 במאי, 1992 יוצאת אישה מביתה בירושלים , יום רגיל, סטנדרטי, לא מיוחד, כמו כל הימים.
פול ילדים ברחובות, היתה שביתת מורים
באותה שעה ממש מחבל נאלח משליך סכין מטבח איתה דקר שני נערים חפים
(9) עוד פיגוע מטורף אכזרי עוד פיגוע לאומני
(10) הוא פותח במנוסה כי אחריו דולק המון שתופס אותו כעבור מספר שניות בתוך חניון. עשרות אנשים בועטים בו הם רוצים לסגור חשבון
(13) אני לא שופט אותם, זה מקרה בלי הגיון, זה מצב פגום, עגום, ארור, לא ברור
אבל אז מגיעה האישה ומשנה את סוף הסיפור, כי על המחבל היא מיד נשכבת ומגוננת בגופה על טרוריסט, אבל גם אדם שבלי גופה היה גופה.
"אני לא מבין, לא פחדת עם מטורף מתחתייך וההמון כה קרוב? לא היה קל יותר לקום ולעזוב?"
ענתה לעיתונאי שלא היה לה זמן לחשוב ענתה לעיתונאי שלא היה לה זמן לחשוב
בלה בליסימה בלה בליסימה...
המקרה של האישה הזאת נחרט לי בראש, מאיפה הכח לשכב בלי לזוז, בלי לחשוש
שואל את עצמי מה הייתי עושה במקומה לו בדיוק באותה שעה הייתי נקלע לסביבה. ברור לי שלא הייתי בא ובועט אבל אם להיות הגון ולומר את האמת לא נראה לי שהייתי מסוגל לנהוג כמוה. הרבה יותר מתאים לי לקום ולברוח או מקסימום לנסות למצוא שוטר או משהו.
(29) אבל היא שכבה שם עד שכוחותיה תשו עשרים דקות היא חטפה שם בעיטות הילדים שלה ראו ולא הפסיקו לבכות.
בלה בליסימה בלה בליסימה...
הגברת לסמל לא הפכה ושמה נמחק למעשה מהתודעה. אין בול שלה אולי כי ישראל עוד בשלה ולא בשלה לאמץ לחיקה גיבור שגבורתו לא מלחמתית, גיבור שגבורתו היא לא צבאית, גיבור שגבורתו רק מוסרית, גיבור אישה, ועוד חרדית.
דעי לך אישה יקרה שלא שכחתי את סיפור גבורתך. לעצמי הבטחתי שזה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך
זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך זה סיפור ראוי
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם
www.acum.org.il
בלה בליסימה
(1) זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך, זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך. זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך, זה סיפור ראוי
יום שלישי, 12 במאי, 1992 יוצאת אישה מביתה בירושלים , יום רגיל, סטנדרטי, לא מיוחד, כמו כל הימים.
פול ילדים ברחובות, היתה שביתת מורים
באותה שעה ממש מחבל נאלח משליך סכין מטבח איתה דקר שני נערים חפים
(9) עוד פיגוע מטורף אכזרי עוד פיגוע לאומני
(10) הוא פותח במנוסה כי אחריו דולק המון שתופס אותו כעבור מספר שניות בתוך חניון. עשרות אנשים בועטים בו הם רוצים לסגור חשבון
(13) אני לא שופט אותם, זה מקרה בלי הגיון, זה מצב פגום, עגום, ארור, לא ברור
אבל אז מגיעה האישה ומשנה את סוף הסיפור, כי על המחבל היא מיד נשכבת ומגוננת בגופה על טרוריסט, אבל גם אדם שבלי גופה היה גופה.
"אני לא מבין, לא פחדת עם מטורף מתחתייך וההמון כה קרוב? לא היה קל יותר לקום ולעזוב?"
ענתה לעיתונאי שלא היה לה זמן לחשוב ענתה לעיתונאי שלא היה לה זמן לחשוב
בלה בליסימה בלה בליסימה...
המקרה של האישה הזאת נחרט לי בראש, מאיפה הכח לשכב בלי לזוז, בלי לחשוש
שואל את עצמי מה הייתי עושה במקומה לו בדיוק באותה שעה הייתי נקלע לסביבה. ברור לי שלא הייתי בא ובועט אבל אם להיות הגון ולומר את האמת לא נראה לי שהייתי מסוגל לנהוג כמוה. הרבה יותר מתאים לי לקום ולברוח או מקסימום לנסות למצוא שוטר או משהו.
(29) אבל היא שכבה שם עד שכוחותיה תשו עשרים דקות היא חטפה שם בעיטות הילדים שלה ראו ולא הפסיקו לבכות.
בלה בליסימה בלה בליסימה...
הגברת לסמל לא הפכה ושמה נמחק למעשה מהתודעה. אין בול שלה אולי כי ישראל עוד בשלה ולא בשלה לאמץ לחיקה גיבור שגבורתו לא מלחמתית, גיבור שגבורתו היא לא צבאית, גיבור שגבורתו רק מוסרית, גיבור אישה, ועוד חרדית.
דעי לך אישה יקרה שלא שכחתי את סיפור גבורתך. לעצמי הבטחתי שזה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך
זה סיפור איתו ראוי ילדים לחנך זה סיפור ראוי
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
קיראו את השיר עד סופו. ( המספרים לצידי השיר מציינים את מספר השורה )
שימו לב: פירוש מילים בשיר:
בלה - יפה ( בעברית, שם נקבה) ; בליסימה - היפה ביותר
נאלח - מזוהם
קיראו שוב את השיר מתחילתו ועד לשורה 13 (כולל). חלקו ונסחו בכתב את תחושתכם למקרא הדברים עם חברכם לחברותא. הוסיפו וקראו עד שורה (29) הוסיפו ונסחו תחושתכם למקרא הדברים עד כאן . במציאות חלפו כ - 20 דק' עד הגעת המשטרה והסרת איום הלינץ' מעל המחבל, במהלכם דרכו אזרחים את נשקם, יש אומרים שנורו יריות, בעטו בה לעיני ילדיה, וצעקו עליה להתרחק ממנו, והיא סרבה.
בטרם נעבור למקור הבא, תנו דעתכם לשאלות הבאות:
3. האם קיימת חובת הצלת נפשות? אם כן - מהם גבולותיה ?
4. האם ניתן לצפות מכל אדם שיפעל להצלת כל אדם הנמצא בסכנה? האם בכל מחיר ?
קיראו את השיר עד סופו. ( המספרים לצידי השיר מציינים את מספר השורה )
שימו לב: פירוש מילים בשיר:
בלה - יפה ( בעברית, שם נקבה) ; בליסימה - היפה ביותר
נאלח - מזוהם
בטרם נעבור למקור הבא, תנו דעתכם לשאלות הבאות:
3. האם קיימת חובת הצלת נפשות? אם כן - מהם גבולותיה ?
4. האם ניתן לצפות מכל אדם שיפעל להצלת כל אדם הנמצא בסכנה? האם בכל מחיר ?
(לא) תעמוד על דם רעך - מקור המצווה והקשרה
(א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: ...
(טו) לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ: (טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה': (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה':
(א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: ...
(טו) לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ: (טז) לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה': (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה':
And the LORD spoke unto Moses, saying:
דיון
קדושים תהיו
מה הסיבה (טעם) המצוות המפורטות בויקרא פרק י"ט ? מיהו 'רעך' לפי פשט הפסוקים ט"ז ו-י"ח ? הוכיחו את עמדתכם מהכתוב. מה פירוש 'לא תעמוד על דם רעך' ? ( רמז - נסו לדמיין 'עמידה על דם רעך' )
קדושים תהיו
חז"ל על הצלת נפשות: מקור ושכתובו?!
... הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות. דיני ממונות - אדם נותן ממון ומתכפר לו, דיני נפשות - דמו ודם זרעותיו תלויין בו עד סוף העולם, שכן מצינו בקין שהרג את אחיו, שנאמר (בראשית ד') "דמי אחיך צועקים", אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך - דמו ודם זרעותיו ... לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא.
מילים
... הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות. דיני ממונות - אדם נותן ממון ומתכפר לו, דיני נפשות - דמו ודם זרעותיו תלויין בו עד סוף העולם, שכן מצינו בקין שהרג את אחיו, שנאמר (בראשית ד') "דמי אחיך צועקים", אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך - דמו ודם זרעותיו ... לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא.
מילים
- מצינו - למדנו
The court tells them: You should know that cases of capital law are not like cases of monetary law. In cases of monetary law, a person who testifies falsely, causing money to be given to the wrong party, can give the money to the proper owner and his sin is atoned for. In cases of capital law, if one testifies falsely, the blood of the accused and the blood of his offspring that he did not merit to produce are ascribed to the witness’s testimony until eternity. The proof for this is as we found with Cain, who killed his brother, as it is stated concerning him: “The voice of your brother’s blood [demei] cries out to Me from the ground” (Genesis 4:10). The verse does not state: Your brother’s blood [dam], in the singular, but rather: “Your brother’s blood [demei],” in the plural. This serves to teach that the loss of both his brother’s blood and the blood of his brother’s offspring are ascribed to Cain. The mishna notes: Alternatively, the phrase “your brother’s blood [demei],” written in the plural, teaches that that his blood was not gathered in one place but was splattered on the trees and on the stones. The court tells the witnesses: Therefore, Adam the first man was created alone, to teach you that with regard to anyone who destroys one soul from the Jewish people, i.e., kills one Jew, the verse ascribes him blame as if he destroyed an entire world, as Adam was one person, from whom the population of an entire world came forth. And conversely, anyone who sustains one soul from the Jewish people, the verse ascribes him credit as if he sustained an entire world.
דיון
מושגים :
דיני ממונות : דיון משפטי שעניינו סכסוך כספי או מסחרי. המפסיד משלם קנס או פיצוי ליריבו
דיני נפשות : דיון משפטי שעניינו פגיעה בגופו של אדם. הנאשם בו עשוי להיות נדון למוות
1. מהי הסתירה המובנת בגוף הטקסט ? העזרו במילים המודגשות בטקסט ( העזרו בבראשית פרק ד' - מי היו קין והבל ומה יחסם לעם ישראל ? )
2. האם הטקסט התלמודי מתיישב עם הטקסט המקראי בויקרא י"ט ? הוכיחו על פי הכתוב.
3. במה שונה ההסבר התלמודי לטעם מצוות הצלת נפשות מההסבר המקראי בדברים י"ט ?
הערה: המחקר התלמודי מצביע על שיבוש שנפל כבר בחלק מכתבי היד, שבחלקם נוספה המילה "ישראל" שאיננה מופיעה במקור. שיבוש זה הגיע למהדורות המודפסות של גליונות התלמוד. בידי הרמב"ם היתה , ככל הנראה, מהדורת כתב יד בה נכלל שיבוש זה !
מושגים :
דיני ממונות : דיון משפטי שעניינו סכסוך כספי או מסחרי. המפסיד משלם קנס או פיצוי ליריבו
דיני נפשות : דיון משפטי שעניינו פגיעה בגופו של אדם. הנאשם בו עשוי להיות נדון למוות
1. מהי הסתירה המובנת בגוף הטקסט ? העזרו במילים המודגשות בטקסט ( העזרו בבראשית פרק ד' - מי היו קין והבל ומה יחסם לעם ישראל ? )
2. האם הטקסט התלמודי מתיישב עם הטקסט המקראי בויקרא י"ט ? הוכיחו על פי הכתוב.
3. במה שונה ההסבר התלמודי לטעם מצוות הצלת נפשות מההסבר המקראי בדברים י"ט ?
הערה: המחקר התלמודי מצביע על שיבוש שנפל כבר בחלק מכתבי היד, שבחלקם נוספה המילה "ישראל" שאיננה מופיעה במקור. שיבוש זה הגיע למהדורות המודפסות של גליונות התלמוד. בידי הרמב"ם היתה , ככל הנראה, מהדורת כתב יד בה נכלל שיבוש זה !
הרמבם על חובת ההצלה
כל היכול להציל ולא הציל עובר על (ויקרא י"ט ט"ז) לא תעמוד על דם רעך...
אף על פי שאין לוקין על לאוין אלו מפני שאין בהן מעשה, חמורים הם, שכל המאבד נפש אחת מישראל כאילו אבד כל העולם כולו וכל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים כל העולם כולו.
מילים
כל היכול להציל ולא הציל עובר על (ויקרא י"ט ט"ז) לא תעמוד על דם רעך...
אף על פי שאין לוקין על לאוין אלו מפני שאין בהן מעשה, חמורים הם, שכל המאבד נפש אחת מישראל כאילו אבד כל העולם כולו וכל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים כל העולם כולו.
מילים
- לאוין - מצוות אל תעשה
- לוקין - נענשים
Anyone who can save and does not save transgresses 'do not stand by the blood of your neighbour'. So too one who sees his friend drowning in the sea, bandits attacking him or a bad animal attacking him and he is able himself to save him or he could hire others to save him but he does not; one who hears idol worshippers or informers plotting harm for him or laying a trap for him and he doesn't tell his friend and inform him; or if he knows that an idol worshipper or a thug are on their way to his friend and he could appease them on behalf of his friend to change their intention and he doesn't appease him; and so too any similar case; One who does any of these transgresses 'do not stand idly by your neighbour's blood'. The one who sees a pursuer going after his friend to kill him or after a woman to rape her and is able to save [the pursued] and does not, this one has cancelled a positive commandment: "and cut off her hand" (Deut. 25:12) and has transgressed two negative commandments: "do not turn away your eyes" (Deut. 25:12) and "do not stand idly by your neighbor's blood" (Lev. 19:16). And even though we do not give lashes on negative commandments because there are no "deeds" in them, nevertheless they are very serious, since every person who kills a soul from Israel is considered as having destroyed the entire world, and every person who sustains/establishes one soul from Israel is considered as having established the entire world.
דיון
האם קריאת הרמב"ם את המצווה מחזקת את השיבוש הנ"ל בתלמוד או מחלישה אותו?
מה משמעות הדברים על פי הקריאה האחת, ומהי על פי הקריאה האחרת ?
----------------------------------------
חיזרו והתחברו לעמדתכם בעניינה של בלה פרוינד. האם השתנתה עמדתכם המקורית בעקבות הלמידה ?
האם קריאת הרמב"ם את המצווה מחזקת את השיבוש הנ"ל בתלמוד או מחלישה אותו?
מה משמעות הדברים על פי הקריאה האחת, ומהי על פי הקריאה האחרת ?
----------------------------------------
חיזרו והתחברו לעמדתכם בעניינה של בלה פרוינד. האם השתנתה עמדתכם המקורית בעקבות הלמידה ?
