הדף מאת: חיים אלבום / אתר מדרשת
סיפור מגדל בבל הוא סיפור מכונן בתרבות היהודית, אך עיון בו מעלה שאלות רבות: האם זה באמת חטא לרצות להגיע לשמים? האם אסור לנו לרצות לאחד את העולם לשפה אחת? מה עדיף לנו, אוניברסליות או אינדבידואליזם?
דף לימוד זה מזמין אתכם לחזור אל מגדל בבל, על רקע השיר PART OF THE GLORY של הבלקן ביט בוקס...
סיפור מגדל בבל
א. וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים. ב. וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג. וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד. וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. ה. וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם. ו. וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. ז. הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. ח. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. ט. עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ.
א. וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים. ב. וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג. וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד. וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. ה. וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם. ו. וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. ז. הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. ח. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. ט. עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ.
And the whole earth was of one language and of one speech. And it came to pass, as they journeyed east, that they found a plain in the land of Shinar; and they dwelt there. And they said one to another: ‘Come, let us make brick, and burn them thoroughly.’ And they had brick for stone, and slime had they for mortar. And they said: ‘Come, let us build us a city, and a tower, with its top in heaven, and let us make us a name; lest we be scattered abroad upon the face of the whole earth.’ And the LORD came down to see the city and the tower, which the children of men builded. And the LORD said: ‘Behold, they are one people, and they have all one language; and this is what they begin to do; and now nothing will be withholden from them, which they purpose to do. Come, let us go down, and there confound their language, that they may not understand one another’s speech.’ So the LORD scattered them abroad from thence upon the face of all the earth; and they left off to build the city. Therefore was the name of it called Babel; because the LORD did there aconfound the language of all the earth; and from thence did the LORD scatter them abroad upon the face of all the earth.
דיון
- על פי הפסוקים, מה היה חטאם של בוני מגדל בבל?
- מה דעתכם על תגובתו של הקב"ה?
- על פי הפסוקים, מה היה חטאם של בוני מגדל בבל?
- מה דעתכם על תגובתו של הקב"ה?
מדריך הטרמפיסט לגלאקסיה" מאת דאגלס אדאמס, הוצאת כתר, ע' 42
דג בבל
דג בבל, הוא דג קטן, צהוב ועלוקתי, וכפי הנראה הוא גם הדבר המוזר ביותר בגלקסיה. הוא ניזון מאנרגיית הגלים שהוא קולט, לא ממוחו של נושא, כי אם ממוחותיהם של מי שסובבים אותו. הוא סופג את כל התדירויות המנטליות, התת-הכרתיות מאנרגיית גלי מוח זו וניזון ממנה. אח"כ הוא מפריש למוחו של נושאו מטריצות טלפתיות הנבנות מהרכבת תדירויות המחשבה ההכרתיות על אותות עצביים הנקלטים ממרכז הדיבור של המוח ששידרם. התוצאה המעשית של כל זה היא שאם תתקע דג בבל באוזנך, תוכל מיד להבין כל מה שנאמר לך, בכל שפה, מכל משפחה דקדוקית שהיא.
דג בבל
דג בבל, הוא דג קטן, צהוב ועלוקתי, וכפי הנראה הוא גם הדבר המוזר ביותר בגלקסיה. הוא ניזון מאנרגיית הגלים שהוא קולט, לא ממוחו של נושא, כי אם ממוחותיהם של מי שסובבים אותו. הוא סופג את כל התדירויות המנטליות, התת-הכרתיות מאנרגיית גלי מוח זו וניזון ממנה. אח"כ הוא מפריש למוחו של נושאו מטריצות טלפתיות הנבנות מהרכבת תדירויות המחשבה ההכרתיות על אותות עצביים הנקלטים ממרכז הדיבור של המוח ששידרם. התוצאה המעשית של כל זה היא שאם תתקע דג בבל באוזנך, תוכל מיד להבין כל מה שנאמר לך, בכל שפה, מכל משפחה דקדוקית שהיא.
דיון
- איך אתם מדמיינים עולם שכולו 'שפה אחת ודברים אחדים'?
- איך הייתם מרגישים בעולם שכזה?
- איך אתם מדמיינים עולם שכולו 'שפה אחת ודברים אחדים'?
- איך הייתם מרגישים בעולם שכזה?
ישעיהו ליבוביץ, שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע, 2000, עמ' 31
שפה אחת ודברים אחדים
על מגדל בבל בעולם שהוא "שפה אחת ודברים אחדים", האדם משועבד לחלוטין... שהרי אין עריצות גדולה מזו של האחדות והאחידות הכפויות על האדם, שאינן משאירות מקום לחילוקי דעות ולמאבקים על דעות שונות ואף מנוגדות... חסד עשה הקב"ה לבני האדם בכך שיש להם שפות שונות הוי אומר תרבויות, השקפות, דעות, אורחות חיים ומשטרים שונים. ההתמודדות והעימות בין ניגודים אלה, הם המונעים שליטת גוף מרכזי אחד שהוא תמיד שלטון רודני על כל האחרים. נכון אמנם כי דיפרנציאציה זו היא גם המקור לכל המאבקים הקשים והאכזריים בהיסטוריה האנושית, וברוב המקרים הם קשורים בשפיכות דמים. אולם, אל לנו לשכוח אף לא לרגע, כי קשים מהם ההסכמה הכללית, הקונפורמיות, והקונצנזוס בהכרה בסמכות מרכזית אחת שאין עליה עוררין.
שפה אחת ודברים אחדים
על מגדל בבל בעולם שהוא "שפה אחת ודברים אחדים", האדם משועבד לחלוטין... שהרי אין עריצות גדולה מזו של האחדות והאחידות הכפויות על האדם, שאינן משאירות מקום לחילוקי דעות ולמאבקים על דעות שונות ואף מנוגדות... חסד עשה הקב"ה לבני האדם בכך שיש להם שפות שונות הוי אומר תרבויות, השקפות, דעות, אורחות חיים ומשטרים שונים. ההתמודדות והעימות בין ניגודים אלה, הם המונעים שליטת גוף מרכזי אחד שהוא תמיד שלטון רודני על כל האחרים. נכון אמנם כי דיפרנציאציה זו היא גם המקור לכל המאבקים הקשים והאכזריים בהיסטוריה האנושית, וברוב המקרים הם קשורים בשפיכות דמים. אולם, אל לנו לשכוח אף לא לרגע, כי קשים מהם ההסכמה הכללית, הקונפורמיות, והקונצנזוס בהכרה בסמכות מרכזית אחת שאין עליה עוררין.
מואיז (משה) בן הראש: 'זהות ... זיהוי, זהה IDENTITY', בתוך האתר האישי של מואיז בן הראש: http://www.notes.co.il/benarroch/8247.asp
בעיית הזהות מעסיקה אותי מזה זמן רב [...]. יום אחד עמדתי מול המילה וראיתי בה את המילה זהה, זהות, תעודת זהות, מנסה לעשותך לא דומה, לא קרוב, אלא זהה לאיש השני ברחוב. גם בכל השפות שאני מכיר, המילים אידנטיטי, אידנטידד, אידנטיטה, כולן מדברות על זהות בין האנשים. והרי מה יכול להיות מפחיד יותר מאשר להיות זהה לאיש שזר לך. הזדהות היא מילה מספיק קשה, אבל זהות זה כבר מעבר לכוחותיי [...] לכן אני מעדיף לדבר על המילה שייכות, אולי היה צריך תעודת שייכות. [...]
אני מוצא את עצמי בפני חברה שמנסה בכל כוחה לקטלג אותי, אתה מזרחי, אתה ספרדי, אתה מרוקאי, אבל יכול באותו יום אני דווקא אמריקאי יותר מכל דבר אחר [...] אבל אז אני מגלה שאני לא רק שייך לקבוצות שאני בוחר, אלא שיש קבוצות שבוחרים לגבי.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
מושגים
בעיית הזהות מעסיקה אותי מזה זמן רב [...]. יום אחד עמדתי מול המילה וראיתי בה את המילה זהה, זהות, תעודת זהות, מנסה לעשותך לא דומה, לא קרוב, אלא זהה לאיש השני ברחוב. גם בכל השפות שאני מכיר, המילים אידנטיטי, אידנטידד, אידנטיטה, כולן מדברות על זהות בין האנשים. והרי מה יכול להיות מפחיד יותר מאשר להיות זהה לאיש שזר לך. הזדהות היא מילה מספיק קשה, אבל זהות זה כבר מעבר לכוחותיי [...] לכן אני מעדיף לדבר על המילה שייכות, אולי היה צריך תעודת שייכות. [...]
אני מוצא את עצמי בפני חברה שמנסה בכל כוחה לקטלג אותי, אתה מזרחי, אתה ספרדי, אתה מרוקאי, אבל יכול באותו יום אני דווקא אמריקאי יותר מכל דבר אחר [...] אבל אז אני מגלה שאני לא רק שייך לקבוצות שאני בוחר, אלא שיש קבוצות שבוחרים לגבי.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
מושגים
- מואיז (משה) בן הראש - סופר, משורר ומתרגם. נולד ב-1959 בתטואן אשר במרוקו, ועלה לארץ בגיל 13. פרסם עשרות ספרי פרוזה ושירה בעברית, באנגלית ובספרדית (שפת אמו). בנוסף תרגם יצירות שירה ופרוזה. בן הראש עוסק רבות בזיקה שבין עולי מרוקו לחברה הישראלית.
דיון
- איך אתם הייתם מגדירים את הזהות שלכם?
- מה דעתכם על קטגוריות/תוויות/השתייכויות?
קראו את שני המקורות הבאים המבקשים לתת פירוש מדרשי למעשיהם של בוני מגדל בבל
- מה לדעתכם יותר קרוב ל"אמת"?
- איזה מהם יותר קרוב לליבכם?
- איך אתם הייתם מגדירים את הזהות שלכם?
- מה דעתכם על קטגוריות/תוויות/השתייכויות?
קראו את שני המקורות הבאים המבקשים לתת פירוש מדרשי למעשיהם של בוני מגדל בבל
- מה לדעתכם יותר קרוב ל"אמת"?
- איזה מהם יותר קרוב לליבכם?
"ר' פנחס אומר: לא היו שם אבנים לבנות את העיר ואת המגדל, ומה היו עושין? היו מלבנים לבנים ושורפים אותם כיוצר חֶרֶשׂ (כאומן העושה כלי חרס), עד שבנו אותו גבוה כשבעה מילין.
... ואם נפל אדם ומת לא היו שמים לבם עליו, ואם נפלה לְבֵנָה היו יושבין ובוכין ואומרין מתי תעלה אחרת תחתיה.
ועבר אברהם בן תרח וראה אותם בונים את העיר ואת המגדל וקללם בשם א-להים, שנאמר: 'בַּלַּע ... פַּלַּג לְשׁוֹנָם' , ומאסו את דבריו כאֶבֶן מושלכת על גבי קרקע. והלא כל אֶבֶן בחור-וטוב (משובחת) אין נותנין אותו אלא על פינת הבנין, ועליו הכתוב אומר: 'אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים ..
... ואם נפל אדם ומת לא היו שמים לבם עליו, ואם נפלה לְבֵנָה היו יושבין ובוכין ואומרין מתי תעלה אחרת תחתיה.
ועבר אברהם בן תרח וראה אותם בונים את העיר ואת המגדל וקללם בשם א-להים, שנאמר: 'בַּלַּע ... פַּלַּג לְשׁוֹנָם' , ומאסו את דבריו כאֶבֶן מושלכת על גבי קרקע. והלא כל אֶבֶן בחור-וטוב (משובחת) אין נותנין אותו אלא על פינת הבנין, ועליו הכתוב אומר: 'אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים ..
Rabbi Phineas said: There were no stones there where-with to build the city and the tower. What did they do? They baked bricks and burnt them like a builder (would do), until they built it seven mils high, and it had ascents on its east and west. (The labourers) who took up the bricks went up on the eastern (ascent), and those who descended went down on the western (descent). If a man fell and died they paid no heed to him, but if a brick fell they || sat down and wept, and said: Woe is us ! when will another one come in its stead? And Abraham, son of Terah, passed by, and saw them building the city and the tower, and he cursed them in the name of his God, as it is said, "Swallow up, O Lord, divide their language" (Ps. 55:9). But they rejected his words, like a stone cast upon the ground. Is it not a fact that every choice and good stone is only put at the corner of a building? and with reference to this, the text says, "The stone which the builders rejected is become the head of the corner" (Ps. 118:22).
רונן אחיטוב, צוהר תעשה לתיבה: מדרש חדש לפרשת השבוע, תל אביב: ידיעות ספרים 2011, עמ' 38
וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
יכול ירא המקום ממעשי בשר ודם? והרי הוא שאמר לאדם 'וְכִבְשֻׁהָ' (בראשית א, כח), והתיר לו לאדם כל מעשה בארץ?
כיוצא בדבר אתה אומר: 'הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים' (בראשית ג, כב), יכול ירא המקום ממעשי בשר ודם? והרי הוא שאמר לאדם 'מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל' (ב, טז), ואומר 'עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ'? (משלי ג, יח).
אלא, ראה המקום שעשה אדם תפקידו ואכל מעץ הדעת, אמר לו הגיעה שעתך לכבוש את העולם כולו, ולא תהיה בגן לבדו. כיוצא בדבר, ראה המקום שיכלו אנשי הפְּלגה לבנות עיר ומגדל ולא ייבצר מהם כל אשר יזמו לעשות, אמר להם, הרי אני מפיצכם על פני כל הארץ, שכך תעשו בכל מקום.
וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.
יכול ירא המקום ממעשי בשר ודם? והרי הוא שאמר לאדם 'וְכִבְשֻׁהָ' (בראשית א, כח), והתיר לו לאדם כל מעשה בארץ?
כיוצא בדבר אתה אומר: 'הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים' (בראשית ג, כב), יכול ירא המקום ממעשי בשר ודם? והרי הוא שאמר לאדם 'מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל' (ב, טז), ואומר 'עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ'? (משלי ג, יח).
אלא, ראה המקום שעשה אדם תפקידו ואכל מעץ הדעת, אמר לו הגיעה שעתך לכבוש את העולם כולו, ולא תהיה בגן לבדו. כיוצא בדבר, ראה המקום שיכלו אנשי הפְּלגה לבנות עיר ומגדל ולא ייבצר מהם כל אשר יזמו לעשות, אמר להם, הרי אני מפיצכם על פני כל הארץ, שכך תעשו בכל מקום.
דיון
קראו את שירו של תומר יוסף PART OF THE GLORY
- האם הוא מצדד או מתנגד לעולם אחיד?
קראו את שירו של תומר יוסף PART OF THE GLORY
- האם הוא מצדד או מתנגד לעולם אחיד?
Balkan Beat Box, Part Of The Glory, ביצוע: בלקן ביט בוקס
Balkan Beat Box / מילים: תומר יוסף
We all part of the glory
Part of the fame
Part of the story
Part of the same
Everybody wants be big like a god
Everybody wants to have more then they got
Everybody wants to do what they like
Like me on the mic
Like me on the mic
Everybody wants be king of their world
Everybody wants to turn dust into gold
Everybody wants to do what they like
Like me on the mic
Like me on the mic
On a mic then I get u psyched
And I let u feel it out, feel it load
Feed on what I fetch u
Get u going, get u floating like a kite
And u might be throwing all u got
Might not be going back to what u use to
Think bigger then youtube
Something to be good to
We all part of the glory
Part of the fame
Part of the story
Part of the same
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
Balkan Beat Box / מילים: תומר יוסף
We all part of the glory
Part of the fame
Part of the story
Part of the same
Everybody wants be big like a god
Everybody wants to have more then they got
Everybody wants to do what they like
Like me on the mic
Like me on the mic
Everybody wants be king of their world
Everybody wants to turn dust into gold
Everybody wants to do what they like
Like me on the mic
Like me on the mic
On a mic then I get u psyched
And I let u feel it out, feel it load
Feed on what I fetch u
Get u going, get u floating like a kite
And u might be throwing all u got
Might not be going back to what u use to
Think bigger then youtube
Something to be good to
We all part of the glory
Part of the fame
Part of the story
Part of the same
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
כעת, צפו בקליפ של השיר שצולם בתחנה המרכזית הישנה ובנווה שאנן ורוב המשתתפים בו הם תושבי השכונה
- האם רגעי האופטימיות והריקוד שבקליפ משקפים את המסר של השיר?
- נסו למצוא גם במוסיקה עצמה ובמקצב המשתנה שלה קשר אל המסר של השיר
כעת, צפו בקליפ של השיר שצולם בתחנה המרכזית הישנה ובנווה שאנן ורוב המשתתפים בו הם תושבי השכונה
- האם רגעי האופטימיות והריקוד שבקליפ משקפים את המסר של השיר?
- נסו למצוא גם במוסיקה עצמה ובמקצב המשתנה שלה קשר אל המסר של השיר
Error loading media...
Part Of The Glory - music video Balkan Beat Box, מתוך יוטיוב
Part Of The Glory - music video Balkan Beat Box
Part Of The Glory - music video Balkan Beat Box
דיון
חזרו וקראו את סיפור מגדל בבל
- האם אתם מצליחים למצוא סביבכם/בכם 'סיפורי מגדל בבל' עכשויים?
- מה לדעתכם צריכה להיות תגובתכם לכך?
חזרו וקראו את סיפור מגדל בבל
- האם אתם מצליחים למצוא סביבכם/בכם 'סיפורי מגדל בבל' עכשויים?
- מה לדעתכם צריכה להיות תגובתכם לכך?