וַיֹּ֥אמֶר אֱלֹהִ֖ים יְהִ֣י א֑וֹר וַֽיְהִי־אֽוֹר׃ וַיַּ֧רְא אֱלֹהִ֛ים אֶת־הָא֖וֹר כִּי־ט֑וֹב וַיַּבְדֵּ֣ל אֱלֹהִ֔ים בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֥ין הַחֹֽשֶׁךְ׃
כדר' אלעזר דא"ר אלעזר אור שברא הקב"ה ביום ראשון אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו כיון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים עמד וגנזו מהן שנאמר (איוב לח, טו) וימנע מרשעים אורם
ולמי גנזו לצדיקים לעתיד לבא
... The light that the Holy One, Blessed be G-d, created on the first day was not that of the sun but a different kind of light, through which Adam could observe from one end of the world to the other. But when the Holy One, Blessed be G-d, saw that this divine light would fall into the hands of people who would misuse it for evil, G-d hid it away for the righteous people (Tzaddikim) in the future who could reveal the light through their luminous nature and righteous actions.
אמר אביי לא פחות עלמא מתלתין ושיתא צדיקי דמקבלי אפי שכינה בכל יום שנאמר (ישעיהו ל, יח) אשרי כל חוכי לו ל"ו בגימטריא תלתין ושיתא
Abaye said: The world has no fewer than thirty-six righteous people (Tzaddikim) in each generation who greet the Divine Presence every day, as it is stated: “Happy are all they that wait for Him [lo]” (Isaiah 30:18)? The numerological value of lo, spelled lamed vav, is thirty-six, alluding to the fact that there are at least thirty-six full-fledged righteous individuals (Tzaddikim) in each generation.
כִּ֤י נֵ֣ר מִ֭צְוָה וְת֣וֹרָה א֑וֹר...
For the mitzvah is a lamp, and the Torah is light...
Tzvi Elimelech of Dinov (18-19c)
61b2: Every time a person sees a new light in the Torah, it comes from the hidden light. Therefore the Torah is called light- everyone according to their labor and exertion in Torah. And by means of the hidden light one can every time see secrets from the end of the world.