הרמב"ם הסביר כלל זה בצורה בהירה:
...הַמּוֹכֵר קַרְקַע שֶׁלּוֹ לְאַחֵר יֵשׁ לַחֲבֵרוֹ שֶׁהוּא בְּצַד הַמֵּצַר שֶׁלּוֹ [זכות] לִיתֵּן דָּמִים (= לשלם) לַלּוֹקֵחַ (לקונה) וּלְסַלֵּק אוֹתוֹ.
(5) Furthermore, if a man sold his land to a stranger, his neighbor owning adjoining land has the right to pay the price back to the buyer and evict him; the distant buyer is treated as if he were an agent of the owner of the adjacent field. The law of pre-emption prevails regardless of whether the sale was made by the owner in person or through an agent or by the court. Even if the [new] buyer is a scholar, a neighbor, or a relative to the seller, and the owner of the adjacent field is ignorant and distant, the latter has nevertheless priority and may lawfully evict the buyer. This rule is derived from the biblical expression : "Do what is right and good in the sight of the Lord" (Deuteronomy 6:18). The sages have declared : Since the purchaser can as easily buy a similar field elsewhere, it is good and right that the owner of the adjacent land should buy this place rather than a distant person. (Bava Metzia 108a).
1. אמר רב יהודה אמר רב: האי מאן דאחזיק ביני אחי וביני שותפי - חציפא הוי, סלוקי - לא מסלקינן ליה.
2. ורב נחמן אמר: נמי מסלקינן; ואי משום דינא דבר מצרא - לא מסלקינן ליה.
3. נהרדעי אמרי: אפילו משום דינא דבר מצרא מסלקינן ליה, משום שנאמר (דברים ו, יח) "ועשית הישר והטוב בעיני ה'"


בקטע השני (עמ' 36 בחוברת), הקונה רוצה להיות בטוח שהמצרן לא יוציא ממנו את השדה אחרי שהוא קונה אותו (כי אם כך יהיה, בשביל מה לו לטרוח ולקנות?). לפי המקרה המתואר הוא ניגש למצרן, שואל אותו האם הוא, הקונה, יכול לקנות, והמצרן עונה שכן.
כעת נשאלת השאלה: האם הקונה צריך גם "לקנות" את השטח מהמצרן, כלומר לדרוש ממנו בכתב ויתור מלא שלו על כל הזכויות שיש לו בקרקע הסמוכה אליו (שהרי יש לו זכויות בה, הוא המצרן שלה!)?
כפי שאנו רואים בקטע, הדעות בקשר לכך חלוקות.
4. אתא אימליך ביה; אמר ליה: איזיל איזבון?
ואמר ליה: זיל זבון.
צריך למיקנא מיניה או לא?
5. רבינא אמר: לא צריך למיקנא מיניה.
6. נהרדעי אמרי: צריך למיקנא מיניה.
7. והלכתא: צריך למיקנא מיניה.

בשלב השני, המוכר ימכור לקונה את שאר השדה, שהרי עכשיו הקונה בעצמו הוא מצרן לשאר השדה.
12. זבין ליה גריוא דארעא במיצעא נכסיה. חזינן: אי עידית היא, אי זיבורית היא - זביניה זביני.
ואי לא - איערומי קא מערים.

לעומת זאת, אם מדובר בסתם חלקת שטח באמצע השדה, בית הדין רואה זאת כהערמה, ואינו מאשר את הקניה.