פרשת תזריע - מצורע תשכ"א - טומאת יולדת+הפטרת מחר חודש
גיליון זה עוסק בפרשת תזריע ובהפטרת "מחר חודש".
א. שאלה כללית בסידור הפרשיות
אמר ר' שמלאי: כשם שיצירתו של אדם אחר בהמה חיה ועוף, כך תורתו אחר בהמה חיה ועוף. הדא הוא דכתיב (ויקרא י"א מ"ו) "זאת תורת הבהמה והעוף" ואחר כך (ויקרא י"ב ב') "אשה כי תזריע וילדה..."
"A woman when she gives seed (conceives)" [Leviticus 12:2]: That's what is written, "You have created me behind and before." [Psalms 139:5] Said Rabbi Yochanan: If man merits, he inherits two worlds, this one and the coming one, that's what is written: "You have created me behind and before (front)." And if not, he comes to give reckoning, as it says, "And You laid your hand (kapcha) on me." [ibid], as it is written, [Job 13:21] "Withdraw your hand (kapcha) far from me." Said Rav Shmuel bar Nachman: When the Holy One, blessed be He, created the first man, he created him as an androgynous being. Reish Lakish: When it was created, dual faces [together] were created, and it was cut, and two were made. [One] back was male, [one] back was female. They challenged him: [Genesis 2:21] "And He took one of his ribs (tzela)"!? He said to them, it is of his sides, as it is written, "and to the side (tzela) of the Tabernacle" [Exodus 26:20]. Said Rabbi Berachiya and Rabbi Chelbo and Rabbi Shmuel bar Nachman: When God created the first man, from one end of the world to the other end, He created him to fill the entire world. How do we know from east to west? As it says, "You created me back to east (kedem)." How do we know from north to south? As it says, [Deuteronomy 4:32] "From the ends of the heavens to the ends of the heavens." How do we know that it was the expanse of the world? As it says, "And You laid your hand on me." Said Rabbi Elazar: "Behind" - that's the first day [of creation]. "Before" - that's the last day. For the opinion of Rabbi Elazar, there is the verse, [Genesis 1:24]: "Let the earth bring forth the living soul (nefesh chaya) to its kind." "Living soul" - that's the spirit of the first man. Said Reish Lakish: "Behind" - that's the last day. "Before" - that's the first day. For the opinion of Reish Lakish, there is the verse: [Genesis 1:2] "And the spirit of God wavered upon the water" - that is the spirit of the king messiah. If man merits, we say to him: "You were created before all of creation." If not, we say to him, "The mosquito preceded you." Said Rabbi Yishmale b'Rabbi Tanchum: "Behind" on all creation, "before" (first) in all punishments. Said Rabbi Yochanan: Even man's praise only comes last, as it says [Psalms 148:110]: "Beasts and all cattle creeping things and flying fowl". And afterwards, [Psalms 148:11]: "Kings of the earth and all peoples." Said Rabbi Simlai: "Just like man's formation was after beast, cattle, and bird, so too his laws are after beast, cattle, and bird, and that's what is written, "This is the law of cattle" [Leviticus 11:46], and afterwards, "A woman when she gives seed..."
ד"ה אשר כי תזריע: אחר שהשלים תורת הטהור והטמא בנאכלין, הזכיר טמאי אדם, והחל מן האשה היולדת, כי הלידה היא תחילה.
When a woman conceives After completing the laws of ritually pure and ritually impure food, Scripture now discusses ritual impurity among people, beginning with the law of the new mother, because birth is a beginning. Many people claim that when a woman releases her egg before the man releases his sperm, she will give birth to a boy; and they cite this verse, pointing out “When a woman conceives…and gives birth to a boy”. The sages of Greece are of this opinion — that the woman contains the seed, while the man’s sperm is a congealing agent, and that children are congealed from the blood of the woman.
מהו ההבדל בין שניהם בהסברת סדר הפרשיות?
ב. טעם מצות מילה
תנחומא תזריע ה':
מעשה ששאל טורנוס רופוס הרשע את ר' עקיבא: "איזה מעשים נאים, של הקב"ה או של בשר ודם?" אמר לו: "של בשר ודם נאים!" אמר לו טורנוס רופוס: "הרי השמים והארץ, יכול אדם לעשות כיוצא בהם?!" אמר לו ר' עקיבא: "לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות, שאין שולטן עליו, אלא אמור לי דברים שהם מצווים בבני אדם!" אמר לו: "למה אתם מולין?" אמר לו: "אני הייתי יודע שעל דבר זה אתה שואלני. ולכך הקדמתי ואמרתי לך, שמעשה בני-אדם נאים משל הקב"ה". הביא לו ר' עקיבא שבלים וגלוסקאות. אמר לו: "אלו מעשה הקב"ה ואלו מעשה ידי אדם. אין אלו נאים יותר מן השבלים?" אמר לו טורנוס רופוס: "אם הוא חפץ במילה, למה אין הילד יוצא מהול ממעי אמו?" אמר לו ר' עקיבא: "למה שוררו יוצא עמו והוא תלוי בבטנו ואמו חותכו? – ומה שאתה אומר: למה אינו יוצא מהול? לפי שלא נתן הקב"ה את המצוות אלא לצרף אותם בהם". לכך אמר דוד * (תהלים י"ח) כל אמרת ה' צרופה".
1. מהו טעם מצות מילה לפי דעת ר' עקיבא?
**
2. *נראה שנפלה טעות בספרים וצריך להיות "לכך אמר שלמה (משלי ל' ה') כל אמרת ה' צרופה". התוכל למצוא סיבה לכך, למה התאים הפסוק ממשלי כאן יותר מזה שבתהלים י"ח ל"א?
**
3. התוכל להסביר - לפי דברי ר' עקיבא - למה ניתנה מצות המילה לאברהם אבינו (בראשית י"ז) יחד עם שינוי שמו?
ג. סמיכות פרשות
כלי יקר:
סמך מפרשת נגעים לפרשה הקודמת המדברת במילה, לומר לך שהמילה דוחה את הנגעים, כי בכל מקום המצוה המוקדמת דוחה את המאוחרת, כמובא בפרשת ויקהל (רש"י שמות ל"ה ב' ד"ה ששת ימים) "הקדים להם הזהרת שבת לציווי מלאכת המשכן, לומר שאינו דוחה את השבת".
הסבר, כיצד אין סתירה לכלל הזה ממה שנאמר בסמיכות שבין כיבוד אב לשמירת שבת בפרשת קדושים, רש"י, ויקרא י"ט ג':
ד"ה ואת שבתותי תשמורו: סמך שבת למורא אב לומר: אף על פי שהזהרתיך על מורא אב ואם, אם יאמר לך: 'חלל את השבת' – אל תשמע לו.
והלא מכאן נראה לכאורה כאילו מוקדם נדחה מפני המאוחר, ולא שמוקדם דוחה מאוחר?
ד. פלא הלידה
1. ויקרא רבא י"ד (ב):
(איוב ל"ו) "אשא דעי למרחוק ולפעלי אתן צדק". ר' לוי אמר תלתי: בנוהג שבעולם מפקיד אדם אצל חברו ארנקי של כסף בחשאי ומחזיר לו ליטרא של זהב בפרהסיא – אינו מחזיק לו טובה?! כך הקב"ה: מפקידין לו הבריות טיפה של לכלוכית בחשאי והקב"ה מחזיר להם נפשות משובחות, שלמות בפרהסיא, ואין זה שבח?! הוי "אשא דעי למרחוק ולפועלי אתן צדק".

ר' לוי אמר אוחרי: בנוהג שבעולם אדם חבוש בבית האסורין, אין כל בריה משגחת עליו, בא אחד והדליק לו שם נר, אינו מחזיק לו טובה? כך הקב"ה הולד שרוי במעי אמו ומאיר לו שם נר, הוא שאיוב אומר (כ"ט ג') "בהִלּוֹ נרו עלי ראשי" – אין זה שבח? – הוה "ולפעלי אתן צדק".

ר' לוי אמר אוחרי: בנוהג שבעולם אדם חבוש בבית האסורים, ואין כל בריה משגחת עליו, בא אחד והתירו והוציאו משם, אינו מחזיק לו טובה? כך הולד שרוי במעי אמו ובא הקב"ה והתירו והוציאו משם.

א. בשלוש אמרותיו מהלל ר' לוי את פלאי מעשי ה'. הסבר מה ההבדל במגמה שבשלושתם.
ב. בעל יפה תאר, על מדרש רבה מבאר:
בא ר' לוי להגדיל יצירת האדם על יצירת שאר בעלי חיים בשלוש מדרגות.
הסבר, מה הן שלוש המדרגות?
"אשה כי תזריע וילדה זכר" – הדא הוא דכתיב (איוב י' י"ב) "חיים וחסד עשית עמי ופקודתם שמרה רוחי". ר' אבא בר-כהנא אמר: בנוהג שבעולם אם נוטל אדם ארנקי של מעות ונותן הפה למטה אין המעות מתפזרות? והולד שרוי במעי אמו והקב"ה משמרו שלא יפול וימות – אין זה שבח? הוי (איוב י') "חיים וחסד עשית עמדי...".
... Another possibility: "When a woman conceives and gives birth to a male" [Leviticus 12:2] Thus when it is written "Life and lovingkindness you have given me, Your care has guarded my spirit" [Job 10:12] Rabbi Abba bar Kahana said three [things]: In the way of the world if a person takes a purse of money and places the opening downward, does not the money scatter?! A fetus that rests in the womb of his mother, The Holy Blessed One guards him so he does not fall and die, is this not praiseworthy?! Thus - "Life and lovingkindness you have given me." Rabbi Abba bar Kahana said also: It is the way of the world that an animals breasts are in the place of the womb and the newborn nurses in a shameful place. But a woman, her breasts are in a beautiful place, and the newborn nurses in a place of honor. Is this not "life and lovingkindness?" Thus - "Life and lovingkindness you have given me." Rabbi Elazar said, if a person tarries in a hot place for one hour, does he not die? Yet the womb of the woman boils, and the fetus which is placed inside the womb, The Holy Blessed One protects it, it is not aborted in the shape of a bag, it is not aborted as the placenta, nor aborted in the shape of a sandal - is this not "life and lovingkindess?" Thus - "Life and lovingkindness you have given me." Rabbi Tachalifa of Cesaerea If a person eats one portion of food after another portion of food, does not the second portion expel the first? But no matter how much food a woman eats or how much liquid she drinks, the fetus is not expelled - is this not "life and lovingkindness?" Rabbi Simon said, the womb of a woman is made with many cavities, many coils, and many bands. At the moment that a woman sits on the birth chair, (the baby) does not get cast out all at once. There is a saying, "If one band is loosened, two bands are loosened". Rabbi Meir said: All nine months that a woman does not see blood, she really should have seen it. What did The Holy Blessed One do? He removed (the blood) upward to her breasts and made it milk, so that when the baby was born there would be food for him to eat. Even more if it was a male child, as it says: "When a woman conceives and gives birth to a male."
ר' אבא בר-כהנא אמר אוחרי: בנוהג שבעולם בהמה זו מהלכת רבוצה והולד נתון בתוך מעיה כמין שק, והאשה הזו מהלכת זקופה והולד נתון בתוך מעיה והקב"ה משמרו שלא יפול וימות, הוי (איוב י'): "חיים וחסד עשית עמדי..."
... Another possibility: "When a woman conceives and gives birth to a male" [Leviticus 12:2] Thus when it is written "Life and lovingkindness you have given me, Your care has guarded my spirit" [Job 10:12] Rabbi Abba bar Kahana said three [things]: In the way of the world if a person takes a purse of money and places the opening downward, does not the money scatter?! A fetus that rests in the womb of his mother, The Holy Blessed One guards him so he does not fall and die, is this not praiseworthy?! Thus - "Life and lovingkindness you have given me." Rabbi Abba bar Kahana said also: It is the way of the world that an animals breasts are in the place of the womb and the newborn nurses in a shameful place. But a woman, her breasts are in a beautiful place, and the newborn nurses in a place of honor. Is this not "life and lovingkindness?" Thus - "Life and lovingkindness you have given me." Rabbi Elazar said, if a person tarries in a hot place for one hour, does he not die? Yet the womb of the woman boils, and the fetus which is placed inside the womb, The Holy Blessed One protects it, it is not aborted in the shape of a bag, it is not aborted as the placenta, nor aborted in the shape of a sandal - is this not "life and lovingkindess?" Thus - "Life and lovingkindness you have given me." Rabbi Tachalifa of Cesaerea If a person eats one portion of food after another portion of food, does not the second portion expel the first? But no matter how much food a woman eats or how much liquid she drinks, the fetus is not expelled - is this not "life and lovingkindness?" Rabbi Simon said, the womb of a woman is made with many cavities, many coils, and many bands. At the moment that a woman sits on the birth chair, (the baby) does not get cast out all at once. There is a saying, "If one band is loosened, two bands are loosened". Rabbi Meir said: All nine months that a woman does not see blood, she really should have seen it. What did The Holy Blessed One do? He removed (the blood) upward to her breasts and made it milk, so that when the baby was born there would be food for him to eat. Even more if it was a male child, as it says: "When a woman conceives and gives birth to a male."
א. מה ההבדל בין מגמת מדרשי ר' לוי (ד,1) לבין מגמת מדרשי ר' אבא בר כהנא?
ב. לפי דעת מהרז"ו (ר' זאב וואלף איסר איינהארן מהוראדנא על מדרש רבה, דפוס ראם וילנא) בנויים מדרשי ר' אבא בר כהנא על סוף הפסוק "ופקודתך שמרה רוחי". הסבר, כיצד?
ג. במה שונה מדרש הפסוק מפשוטו?
ה. שנאת שאול אל דוד
השווה את שיחת דוד עם יונתן בפרק י"ט א'-ג' עם שיחתו בפרקנו כ' א'-כ"ג. מה מלמדת אותנו שנאה זו על התקדמות השנאה של שאול אל דוד?
ו. עצת "מחר חדש"
אברבנאל, שואל:
במה שאמר לו יונתן "מחר חדש ונפקדת כי יפקד מושבך... ובאת אל המקום..." והעצה הזאת כבר יעצה דוד והוא אשר זכרה ראשונה, כמו שאמר קודם לזה (ה') "ויאמר דוד אל יונתן: הנה חדש מחר... אם פקד יפקדני אביך..." ואם דוד הוא אשר התחיל בה ואמרה, מה ראה יונתן לחדשה אחר כך אליו?
נסה ליישב קושייתו!
ז. מילת "פקד"
"וְנִפְקַדְתָּ כִּי יִפָּקֵד מוֹשָׁבֶךָ"
Then Yehonatan said to David, Tomorrow is the new moon: and thou shalt be missed, because thy seat will be empty.
ד"ה ונפקדת: אבי יפקדך וישאל, היכן אתה?
And you will be missed. My father will miss you, and ask where you are. Because your seat will be empty.13Yonoson assumed that out of respect for Dovid no one would occupy his seat. For your seat in which you sit, will be empty, and so did Targum Yonoson render, 'and you will be sought, for your seat will be vacant.'
ד"ה כי יפקד מושבך: שיהיה מושבך חסר שאתה יושב בו.
And you will be missed. My father will miss you, and ask where you are. Because your seat will be empty.13Yonoson assumed that out of respect for Dovid no one would occupy his seat. For your seat in which you sit, will be empty, and so did Targum Yonoson render, 'and you will be sought, for your seat will be vacant.'
רש"י:
ד"ה ונפקדת: לשון זכרון.
רש"י:
ד"ה כי יפקד: לשון חסרון.
סגל:
ד"ה ונפקדת: ישימו לב לך וירגישו בחסרונך.
סגל:
ד"ה יפקד: כשישימו לבם למקום ישיבתך ויראו שהוא ריק.
1. מה ההבדל ביניהם מבחינה לשונית?
2. הבא הוכחה מפסוקי המקרא לשתי הוראות מילת 'פקד' המובאות ברש"י.
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור