Goodnight Moon: The Significance of Rosh Chodesh (The First of the Month) (Master Copy)
(א) וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֔ן בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם לֵאמֹֽר׃ (ב) הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁ֑ים רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם לְחָדְשֵׁ֖י הַשָּׁנָֽה׃
(1) The LORD said to Moses and Aaron in the land of Egypt: (2) This month shall mark for you the beginning of the months; it shall be the first of the months of the year for you.
(א) בראשית. אָמַר רַבִּי יִצְחָק לֹֹֹֹֹא הָיָה צָרִיךְ לְהַתְחִיל אֶת הַתּוֹרָה אֶלָּא מֵהַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, שֶׁהִיא מִצְוָה רִאשׁוֹנָה שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהּ יִשׂרָאֵל, וּמַה טַּעַם פָּתַח בִּבְרֵאשִׁית? מִשׁוּם כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם (תהילים קי"א), שֶׁאִם יֹאמְרוּ אֻמּוֹת הָעוֹלָם לְיִשְׁרָאֵל לִסְטִים אַתֶּם, שֶׁכְּבַשְׁתֶּם אַרְצוֹת שִׁבְעָה גוֹיִם, הֵם אוֹמְרִים לָהֶם כָּל הָאָרֶץ שֶׁל הַקָּבָּ"ה הִיא, הוּא בְרָאָהּ וּנְתָנָהּ לַאֲשֶׁר יָשַׁר בְּעֵינָיו, בִּרְצוֹנוֹ נְתָנָהּ לָהֶם, וּבִרְצוֹנוֹ נְטָלָהּ מֵהֶם וּנְתָנָהּ לָנוּ:

(1) בראשית IN THE BEGINNING — Rabbi Isaac said: The Torah which is the Law book of Israel should have commenced with the verse (Exodus 12:2) “This month shall be unto you the first of the months” which is the first commandment given to Israel...

וַיִּגְזֹר בָּהּ גְּזֵרָה גְמוּרָה עַל־שַׁבָּת רֹאשׁ־חֹֽדֶשׁ וּמִילָה:

Megillat Antiochus 32

And he issued a severe decree banning, the Sabbath, the new moon, and circumcision.

(ד) בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בְּמַאֲמָרוֹ בָּרָא שְׁחָקִים וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם. חֹק וּזְמַן נָתַן לָהֶם שֶׁלֹּא יְשַׁנּוּ אֶת תַּפְקִידָם. שָׂשִׂים וּשְׂמֵחִים לַעֲשׂוֹת רְצוֹן קוֹנָם. פּוֹעֵל אֱמֶת שֶׁפְּעֻלָּתוֹ אֱמֶת. וְלַלְּבָנָה אָמַר שֶׁתִּתְחַדֵּשׁ, עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת לַעֲמוּסֵי בָטֶן, שֶׁהֵם עֲתִידִים לְהִתְחַדֵּשׁ כְּמוֹתָהּ וּלְפָאֵר לְיוֹצְרָם עַל שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, מְחַדֵּשׁ חֳדָשִׁים:

Blessed are You Hashem, our God, Master of the Universe, who with His word created the heavens, and with His breath all of its hosts...And to the moon He says "Renew!", a glorious crown for those borne of the womb, who will ultimately renew themselves like the moon and glorify their Creator...

(א) החדש הזה לכם ראש חדשים מכאן ואילך יהיו החדשים שלכם, לעשות בהם כרצונכם, אבל בימי השעבוד לא היו ימיכם שלכם, אבל היו לעבודת אחרים ורצונם, לפיכך ראשון הוא לכם לחדשי השנה. כי בו התחיל מציאותכם הבחיריי:
(1) החודש הזה לכם ראש חדשים, from now on these months will be yours, to do with as you like. [you have My authority to organise your own calendar. Ed.] This is by way of contrast to the years when you were enslaved when you had no control over your time or timetable at all. [Freedom, i.e. retirement from the “rat race,” means being able to formulate one’s own timetable. Ed.] While you were enslaved, your days, hours, minutes even, were always at the beck and call of your taskmasters.

(ז) אך חכמינו ז"ל שאמרו עליו שנתעצל במצוה, היינו שמאחר שישראל הם בעצם קדושים, והחטא שבהם הוא במקרה, וישראל כאשר הם דבקים במשה נקראו עמו של משה, וכל המחובר לו הרי הוא כמוהו, הי' כחו של משה יפה להצילם מכל תערובת רע, כי הי' כחו של משה מאיר ללב ישראל בסוד שש מאות אלף רגלי אשר אנכי בקרבו, כי פני משה כפני חמה וכנסת ישראל נמשלה ללבנה, והי' כמו החמה שמאירה ללבנה עד ששבה כולה אור אף דלית לה מגרמה כלום, ולא הי' נמצא בהם עוד שום חטא ועון, אלא מחמת קליפת עמלק המפריד בין הדבקים ומונע את כחו של משה להאיר ללבבות ישראל, ואלמלי הי' משה בעצמו הלוחם בעמלק והי' מאבד את זכרו [כי עליו לא הי' שום קטרוג] היו ישראל ממילא נעשים זכאים ולא היו צריכין לעלוקה, ושוב לא היו צריכין לעמלק כלל, אך משה בענותנותו היתרה לא מצא את עצמו במדריגה גבוה כזו שכחו לבד יהי' די לזכך את ישראל כנ"ל, ותלה החסרון בעצמו, ע"כ לא נלחם בעצמו ושלח את יהושע כנ"ל וזהו הענין שנתעצל:

(יח) ויאמר ה' אל משה ואל אהרן בארץ מצרים לאמר החדש הזה לכם ראש חדשים וכו'... והנה חז"ל אמרו שפני משה כפני החמה ופני יהושע כפני לבנה והענין הוא שהלבנה לית לה מגרמא כלום אלא מה שמקבלת מהשמש וכשהוא מתקרבת אל השמש לקבל ממנה אז היא כנקודה קטנה מאוד ואינה נראית לכל וכמעט שמתבטלת ממציאות ואח"כ כשמתרחקת מהשמש היא מאירה מכח השמש שמאיר בה כן התלמיד צריך לבטל את עצמו כשהוא מתקרב אצל רבו ויכול רבו להופיע בו אור תורתו וקדושתו ע"כ נדמה משה להשמש שהוא הדעת וע"י נתגלה כל התורה ויהושע ללבנה שמקבלת מן השמש והנה השם של אהו"ה הוא שם של הדעת כמ"ש למעלה ונרמז בפ' את השמים ואת הארץ והשם הזה כלולים בו כל העולמות וכל זה נרמז בפ' החדש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה כי החדש 'הזה לכם 'ראש 'חדשים הר"ת עולים רמ"ח ורומז להתורה שנארגת על רמ"ח מ"ע והס"ת של החדש' הזה' לכם' הם מש"ה ובצירוף תיבת ראש' הס"ת השמ"ש ותיבת הז"ה גימ' י"ז כמנין שם אהו"ה שהוא השם של דעת כנ"ל והר"ת של 'ראשון 'הוא 'לכם 'לחדשי 'השנה עולה מאתים ושבעים כמנין עשר הויו"ת עם העשר מידות גם יו"ד פעמים כ"ז עולה ג"כ ע"ר ונרמז כאן כ"ז אותיות התורה שהם קשורים בשמות הויות הקדושות ומזה נבוא לביאור החודש הזה לכם ראש חדשים ונרמז כאן שמצוה זו לא היתה שתאמר ע"י אהרן שהוא לא הי' בחי' הדעת רק ע"י משה שהוא בחי' הדעת ועל ידו נתגלית התורה והם מקבלין ממנו כמו הלבנה שמקבלת אורה מן השמש. ע"כ נרמז בפ' זה הס"ת משה שהוא בחי' הדעת והוא בחי' שמש שהלבנה מקבלת ממנה ונרמז ג"כ השם אהו"ה שהוא גושפנקא דחתים בי' שמיא וארעא ורמ"ח מצות וכ"ז אותיות התורה הכלולים בשמות הויות הקדושות וזהו שפי' רש"י נתקשה משה במולד הלבנה ר"ל שנתקשה משה איך אפשר שתקבל הלבנה מהשמש כשמתקרבת אל השמש הלא היא אז כנקודה קטנה והראה לו הקב"ה באצ"בע ר"ל ששם אהו"ה במילוי יודי"ן עולה אצבע ופי' ע"י השם הזה שהוא גושפנקא דחתים בי' שמיא וארעא והוא השם של הדעת ומשה הי' ג"כ בחי' דעת ויוכל לקשר וליחד כל העולמות ואז מקבלת הלבנה אור מן השמש וזהו שאמר ר"י לא הי' צריך להתחיל את התורה אלא מהחדש הזה שבו ג"כ נכלל כל הכ"ז אותיות ורמ"ח מצות והשם אהו"ה כמו בבראשית ומה טעם פתח בבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו.