הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת־הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִים וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם בְּכָל־לְבָבְךָ וּבְכָל־נַפְשֶׁךָ׃
אֶת־ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹקִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֺתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ׃
וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר־לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל־מִצְוֺתָיו׃
וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת וְלִהְיֹתְךָ עַם־קָדֹשׁ לַה' אֱלֹקֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר׃
The LORD your God commands you this day to observe these laws and rules; observe them faithfully with all your heart and soul.
You have affirmed this day that the LORD is your God, that you will walk in His ways, that you will observe His laws and commandments and rules, and that you will obey Him.
And the LORD has affirmed this day that you are, as He promised you, His treasured people who shall observe all His commandments,
and that He will set you, in fame and renown and glory, high above all the nations that He has made; and that you shall be, as He promised, a holy people to the LORD your God.
הרב אלחנן סמט
חשיבותו של היום הזה באה לידי ביטוי גם בהמשך. בפסוק הראשון של פרק כ"ז נאמר: "שמר את כל המצוה אשר אנכי מצוה אתכם היום";
ושוב בפסוקים ט-י באותו פרק: "הסכת ושמע ישראל: היום הזה נהיית לעם לה' א-להיך. ועשית את מצותו ואת חקיו אשר אנכי מצוך היום";
ובפסוק יא: "ויצו משה את העם ביום ההוא לאמר";
ושוב בפסוק הפותח את הברכה, כ"ח, א: "והיה אם שמוע תשמע בקול ה'... אשר אנכי מצוך היום";
ובפסוק הפותח את הקללה (טו): "ואם לא תשמע בקול ה'... אשר אנכי מצוך היום";
ושוב בכ"ט, ג "ולא נתן ה' לכם לב לדעת ועינים לראות ואזנים לשמע עד היום הזה";
ובנאום הברית שבפרק כ"ט, ט: "אתם נצבים היום כלכם לפני ה'..."; וכן שם בפסוקים יא, יב, יד, יז.
(א) הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת. זֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: בּוֹאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי ה' עוֹשֵׂנוּ (תהלים צה, ו). וַהֲלֹא כְּרִיעָה בִּכְלַל הִשְׁתַּחֲוָיָה, וְהִשְׁתַּחֲוָיָה בִּכְלַל כְּרִיעָה, וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר, נִשְׁתַּחֲוֶה נִכְרָעָה נִבְרְכָה. אֶלָּא צָפָה מֹשֶׁה בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְרָאָה שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ עָתִיד לֵחָרֵב וְהַבִּכּוּרִים עֲתִידִין לִפָּסֵק, עָמַד וְהִתְקִין לְיִשְׂרָאֵל שֶׁיִּהְיוּ מִתְפַּלְּלִין שְׁלֹשָׁה פְּעָמִים בְּכָל יוֹם, לְפִי שֶׁחָבִיב תְּפִלָּה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִכָּל מַעֲשִׂים טוֹבִים וּמִכֹּל הַקָּרְבָּנוֹת. שֶׁכָּךְ כְּתִיב: תִּכּוֹן תְּפִלָּתִי קְטֹרֶת לְפָנֶיךָ מַשְׂאַת כַּפַּי מִנְחַת עָרֶב (תהלים קמא, ב). וּמֹשֶׁה רַבֵּנוּ אַף עַל פִּי שֶׁעָשָׂה כָּל מַעֲשִׂים טוֹבִים, כֵּיוָן שֶׁנִּגְזַר עָלָיו שֶׁלֹּא לִכָּנֵס לָאָרֶץ, הִתְפַּלֵּל וְאָמַר, אֶעְבְּרָה נָא וְאֶרְאֶה וְגוֹ' (דברים ג, כה). וְאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה, עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה (שם פסוקים כו-כז). לְכָךְ נֶאֱמַר: הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת. מָה כְּתִיב לְמַעְלָה מִן הָעִנְיָן, הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשֶׁךָ. אָמַר רַבִּי אֲבָהוּ בְּשֵׁם רַבִּי יוֹסִי בַּר חֲנִינָא, בּוֹא וּרְאֵה כַּמָּה מִתְחַטְּאִין, וְכַמָּה יֵשׁ לָהֶן פִּתְחוֹן פֶּה לְעוֹשֵׁי מִצְוֹת. אָדָם יֵשׁ לוֹ עֵסֶק אֵצֶל מַלְכוּת, פְּעָמִים שֶׁהוּא נוֹתֵן כַּמָּה מָמוֹן עַד שֶׁמַּגִּיעִין אוֹתוֹ אֵצֶל הַמֶּלֶךְ. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ אֵצֶל הַמֶּלֶךְ, סָפֵק עוֹשֶׂה שְׁאֵלָתוֹ, סָפֵק לֹא עוֹשֶׂה. אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ כֵּן, אֶלָּא יוֹרֵד אָדָם לְתוֹךְ שָׂדֵהוּ, רָאָה אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר, מַנִּיחוֹ בַּסַּל וְהוֹלֵךְ לִירוּשָׁלַיִם וּבָא וְעוֹמֵד בְּאֶמְצַע הָעֲזָרָה וּמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַצְמוֹ וְעַל יִשְׂרָאֵל וְעַל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר: הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשֶׁךָ וְגוֹ'. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁהָיָה אוֹמֵר, אֵינִי זָז מִכָּאן עַד שֶׁתַּעֲשֶׂה צָרְכִּי הַיּוֹם הַזֶּה, שֶׁכָּתוּב אַחֲרָיו, הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ, יָצְתָה בַּת קוֹל וְאָמְרָה לוֹ, תִּזְכֶּה לַשָּׁנָה הַבָּאָה וְתָבִיא כְּהַיּוֹם הַזֶּה, כְּאָדָם שֶׁהוּא נוֹתֵן פְּרִי חָדָשׁ לַחֲבֵרוֹ, וְאוֹמֵר לוֹ: יְהִי רָצוֹן שֶׁתִּשְׁנֶּה וְתִתֵּן לִי לַשָּׁנָה הָאַחֶרֶת. אָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא, כַּמָּה מִתְחַטְּאִין עוֹשֵׂי מִצְוֹת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גּוֹזֵר גְּזֵרָה, וְצַדִּיקִים מְבַטְּלִין אוֹתָהּ, שֶׁנֶּאֱמַר: בַּאֲשֶׁר דְּבַר מֶלֶךְ שִׁלְטוֹן, וּמִי יֹאמַר לוֹ מַה תַּעֲשֶׂה (קהלת ח, ד). מִי הוּא. שׁוֹמֵר מִצְוָה לֹא יֵדַע דָּבָר רָע (שם פסוק ה), מַמְחֶה עַל יָדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. וְכֵן בְּדָוִד הוּא אוֹמֵר, אָמַר אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל, לִי דִּבֶּר צוּר יִשְׂרָאֵל, מוֹשֵׁל בָּאָדָם, צַדִּיק מוֹשֵׁל יִרְאַת אֱלֹקִים (ש״ב כג, ג). מַהוּ הַיּוֹם הַזֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ. וְכִי עַד עַכְשָׁו לֹא צִוָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל. וַהֲלֹא אוֹתָהּ שָׁנָה שְׁנַת אַרְבָּעִים הָיְתָה, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיְהִי בְּאַרְבָּעִים שָׁנָה בְּעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ (דברים א, ג). וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר, הַיּוֹם הַזֶּה. אֶלָּא כָּךְ אָמַר מֹשֶׁה לְיִשְׂרָאֵל, בְּכָל יוֹם יְהֵא הַתּוֹרָה חֲבִיבָה עֲלֵיכֶם כְּאִלּוּ הַיּוֹם הַזֶּה קִבַּלְתֶּם אוֹתָהּ מֵהַר סִינָי. וְכֵן הוּא אוֹמֵר בְּמָקוֹם אַחֵר, וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָּנֶיךָ (שם ד, ט). וּכְתִיב בַּתְרֵיהּ, יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה'. אֶת הַחֻקִּים, אֵלּוּ הַמִּדְרָשׁוֹת. וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים, אֵלּוּ הַדִּינִין. דָּבָר אַחֵר, אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים, לְרַבּוֹת קַלִּים וַחֲמוּרִים, גְּזֵרוֹת שָׁווֹת וְדִקְדּוּקֵי סוֹפְרִים. וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם, אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, כָּל הָעוֹשֶׂה מִצְוָה אַחַת לַאֲמִתּוֹ, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ הִיא נְתוּנָה מֵהַר סִינַי, שֶׁנֶּאֱמַר: וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ. וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר: וַעֲשִׂיתֶם אוֹתָם (ויקרא כה, יח). אֶלָּא כָּל הַמְּקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה וְעָשָׂה אוֹתָהּ לַאֲמִתּוֹ, כְּאִלּוּ הוּא תִּקְּנָהּ וּנְתָנָהּ מֵהַר סִינָי. וְעוֹד אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, כָּל הָעוֹשֶׂה תּוֹרָה לַאֲמִתָּה, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ עָשָׂה אֶת עַצְמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְאוֹתִי צִוָּה ה' בָּעֵת הַהִוא לְלַמֵּד וְגוֹ' (דברים ד, יד). לַעֲשׂוֹת אוֹתָם לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא לַעֲשֹׂתְכֶם אוֹתָם (שם), מִכָּאן שֶׁמַּעֲלִין עָלָיו כְּאִלּוּ הוּא עָשָׂה וּבָרָא אֶת עַצְמוֹ. בְּכָל לְבָבְךָ, הֲרֵי הַכָּתוּב מַזְהִיר אֶת יִשְׂרָאֵל וְאוֹמֵר לָהֶם, בְּשָׁעָה שֶׁאַתֶּם מִתְפַּלְּלִים לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לֹא יִהְיֶה לָכֶם שְׁתֵּי לְבָבוֹת, אֶחָד לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאֶחָד לְדָבָר אַחֵר.
הרב אלחנן סמט
כמה נקודות חשובות מובלעות בדברי רמב"ן הללו.
נתחיל בפירושו לשני הפעלים "האמרת... האמירך", שרש"י כתב עליהם "אין להם עד מוכיח במקרא". בלא לדון באטימולוגיה של הפעלים הללו פירשם רמב"ן "גידלתם ה' ורוממתם אותו... וה' רומם וגידל אתכם". נראה שסמך על פירושו של ראב"ע בד"ה האמרת: "מלשון גדולה, וקרוב מגזרת (ישעיהו י"ז, ו) '[ונשאר בו... שנים שלשה גרגרים] בראש אמיר' " (אמיר הוא צמרת העץ).
שנית, בדבריו האחרונים שהובאו עונה רמב"ן על קושי העולה מהשוואת פסוק יז לפסוק יח (בלי לציין את הקושי): בפסוק יז נאמר שישראל מרוממים את ה' בשמירת מצוותיו (שבה הם מעידים כי הוא א-לוהיהם והם עבדיו); בפסוק יח נאמר שה' מרומם את ישראל "להיות לו לעם סגלה... ולשמר כל מצותיו". והלוא שמירת המצוות היא משימתם של ישראל, שבקיומה הם מרוממים את ה', ומה עניינה בצד השני של המשוואה?
על כך עונה רמב"ן כי נתינת המצוות לישראל על מנת שישמרו אותן היא הדרך שבה מרומם ה' את ישראל והופכם לעם סגולה, "כי לכם לבדכם ייתן תורתו... לא לעם אחר". נמצא אפוא כי התנועה ההדדית המתוארת בפסוקים יז-יט - "האמרת... האמירך" - סובבת על ציר אחד: מצוות ה' לישראל. בנתינתן לישראל מרוממם ה' להיות עם סגולה ועם קדוש לה', ובקיומן המדוקדק על ידיהם מתגדל ומתקדש שמו של ה' בעולמו.
עתה אנו מגיעים למילים שהדגשנו בדברי רמב"ן על שום חשיבותן הרבה: "ואמר 'וה' האמירך היום' - כי היום הזה לכם כיום סיני". במילים אלו משווה רמב"ן את יום סיומו של נאום המצוות הגדול (שהיה סמוך ליום פטירתו של משה) ל'יום סיני' - יום מתן תורה. מניין לו זאת?
ראשית יש לשים לב לדגש המיוחד הניתן על המילה 'היום' בפסקה שאנו עסוקים בה. שלוש פעמים נזכרת מילה זו בפסקה: פעם אחת בראשה - "היום הזה ה' א-להיך מצוך..."; ועוד פעמיים בתיאור התנועה ההדדית בין ה' לישראל - "את ה' האמרת היום... וה' האמירך היום...". ברור אפוא כי "היום הזה" - יום סיומו של נאום המצוות - לא היה סתם יום של חול. אף שאין אנו יודעים לנקוב בתאריכו המדויק, היה זה יום חגיגי ומצוין מכל שאר הימים שבהם נשא משה את נאומו.
ממה נובע ייחודו של יום זה? התשובה על כך רמוזה בפסקה שלנו, אך היא מפורשת בהמשך, בפרקים כ"ז-ל'.
אופייה של הפסקה שלנו מזכיר מאוד - עניינית ואף לשונית - את הצעת הברית שקדמה להתגלות ה' לישראל בהר סיני, בשמות י"ט, ה-ו (המילים המודגשות מופיעות גם בפסקה שלנו):
ועתה, אם שמוע תשמעו בקלי ושמרתם את בריתי, והייתם לי סגלה מכל העמים, כי לי כל הארץ.
ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש.
רש"י במקומנו (פסוק יח) פירש כי משה עצמו הפנה את שומעיו לאותו מקום בספר שמות:
להיות לו לעם סגלה כאשר דבר לך - (שמות י"ט, ה) 'והייתם לי סגלה'.
וספורנו המשיך לפרש כך אף את פסוק יט במקומנו:
ולתתך עליון על כל הגוים - להבין ולהורות, כאמרו 'ואתם תהיו לי ממלכת כהנים'.
ולהיותך עם קדוש... כאשר דבר - באמרו 'ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש'.
ואכן, הנוסחה "את ה' האמרת היום להיות לך לא-להים... וה' האמירך היום להיות לו לעם סגלה" היא נוסחה מובהקת של התייחדות שני הצדדים בקשר של ברית. וכך נאמר בנאום הברית שלפנינו, כ"ט, יא-יב:
...לעברך בברית ה' א-להיך ובאלתו אשר ה' א-להיך כרת עמך היום.
למען הקים אתך היום לו לעם, והוא יהיה לך לא-להים.
די אפוא בעיון בפסקה שלפנינו להגיע למסקנה שאליה הגיע רמב"ן, כי יום זה, שבו נסתיים נאום המצוות, היה יום של חידוש ברית סיני בין ה' לישראל: "כי היום הזה לכם כיום סיני".
אלא שמסקנה זו אינה תלויה רק בפסקה שלנו. הדבר נאמר במפורש בדרכים שונות בפרקים שבהמשך.
רש״ר הירש
היום הזה – עם סיום מתן המצוות שהתרחש היום, נכנסתם לכלל החיוב לקיים את המצוות האלה.
כדרכו במקומות רבים, כולל כאן הכתוב את כל המצוות תחת השמות ״חקים״ ו״משפטים״. החוקים מציבים את הגבולות המוסריים לחיי הפרט, ואילו המשפטים מסדירים את חיי האדם עם הזולת. תפקידנו בנוגע לחוקים ולמשפטים הוא לשומרם ולקיימם – ״ושמרת ועשית״: להבטיח את קיומם על ידי פעילות שכלית ועל ידי דקדוק והקפדה, ולקיימם הלכה למעשה. שתיהן – השמירה והעשייה – תהיינה ״בכל לבבך ובכל נפשך״: בכל רגשותינו ומחשבותינו, ובהתמסרות כל עצמיותנו החיה והשואפת.
(ה) ולזה אמר להם משה רבינו אוהב נאמן לשמו יתברך ולישראל בניו. היום הזה ה' אלקיך מצוך לעשות את החקים האלה וגו' (דברים כ"ו, ט"ז). כלומר כי עד היום הזה לא רציתי להודיע אתכם זאת. כי רציתי שתעשו את שלכם מעצמכם לעובדו בכל לבב מאהבה למלאות רצונו. והן עתה רואני כי נפלתם קצת מבחינה זו לאהבה אותו מעצמכם. ועל כן הנני מודיע אתכם גודל האהבה שהוא אוהב אתכם. והיום הזה אני אומר לכם כי ה' אלקיך מצוך לעשות את החקים האלה וגו'. כלומר שכל עיקר הצווי שהוא מצוך לשמור חקיו אינו כי אם בשביל שיהיה ה' אלקיך. שכל בחינת הוי"ה המהוה את כל ונותן מחיה לכל, יהיה אלקיך בלבד. שכל ההשפעה הטובה ירד אליך הכל אשר לכל. ומידך תתמשך ותתחלק לכל התחתונים. והנך רואה בעיניך גודל האהבה והחיבה והחן והחסד שמצאת לפניו שלא צוך לעשות דבר כי אם בשביל טובתך ושמחתך ולהרבות גדולתך על פני העמים אשר תחת כל השמים שידעו כי מאתך הוא חיותם ומזונם. ואם הוא יתברך שמו רוצה כל כך בטובתך וגדולתך לרוב האהבה והחיבה שמשתוקק אליך להיטיבך. על אחת כמה וכמה שתצמא נפשך ויכמה בשרך ותכלה נשמתך ברוב אהבה לאל עליון ברוך הוא הבוחר בעמו ישראל באהבה. ועל כן אחר שידעת זאת מהראוי אשר ושמרת ועשית אותם בכל לבבך ובכל נפשך באמת למען שמו באהבה ותתברך על ידיהם במאוד (כי אם תכוון להנאתך להתברך בהם לא תתברך כי עיקר הברכה באה ממצוה הנעשית למען שמו לריח ניחוח ולא כשלא נעשית כמצותה. והבן). ולזה גמר אומר לפרש להם יותר מפורש מה שכיוון באומרו ה' אלקיך. והוא אומרו (שם שם, י"ח-י"ט) וה' האמירך היום להיות לו לעם סגולה וגו' ולתתך עליון על כל הגוים וגו'. כלומר כל עיקר כוונתו יתברך מה שבחר בך מכל העמים ונתן לך את תורתו ומצוותיו. הכל לטובתך שתהיה אתה הסגולה והעליון על כל העמים שכל הברכות והטובות ושפע החיים והשלום ירד אליך ותתברך בכל מעשה ידיך לרוב. ומידך יבוקש לשאר העמים אשר על פני האדמה.
רד״צ הופמן
פסוק זה מסיים את כל המצוות שבספר משנה תורה באזהרה קצרה לשמור אותם כראוי. אף שלא נתפרש הדבר במקרא, אבל מתוך הפסוקים הבאים משמע שישראל הבטיחו לשמור את כל המצוות, ועל כך כרת הקדוש ברוך הוא ברית עמהם כמו שעשה בחורב (השוה כ״ח:ס״ט, כ״ט:י״א). גם במכילתא (מדרש תנאים 56 והלאה) אמרו שבערבות מואב כרתו ברית שניה.