אמר רבי יוחנן ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו.
Rabbi Yoḥanan says: The humility of Rabbi Zekharya ben Avkolas destroyed our Temple, burned our Sanctuary, and exiled us from our land.
ילקוט שמעוני תמג:ב
דבר אחר נחמו נחמו עמי (ישעיהו מ:א)
אמר הקב”ה: למי צריך לנחם? למי שמתה אשתו לא לבעלה? כך נמשלה ציון “במחשכים הושיבני כמתי עולם” (איכה ג:ו) לא אותי צריכים לנחם ׳נחמוני נחמוני עמי׳?
כיוצא בו משל למה”ד - למי שנשבו שני בניו בחייו. למי מנחמים, לאו לאביהם? כך בני יצאוני ואינם (ירמיהו י:כ).
כיוצא בו משל למה"ד - למי שנשרף ביתו. למי מנחמים, לבית או לבעל הבית, כך הקב"ה שרפו את ביתו שנאמר וישרוף את בית ה’ (מלכים ב כה:ט).
כיוצא בו משל למה"ד - למי שנקצץ כרמו. לא לבעל הכרם מנחמים? כך כי כרם ה' צבאות בית ישראל (ישעיהו ה:ז).
ועוד משל למה"ד - לרועה שיש לו צאן ונכנס ארי וטרפן. למי מנחמים לא לבעל הצאן, כך צאן אובדות היו עמי. (ירמיהו נ:ו)
אעפ"כ לכו ופייסו את כנסת ישראל, מיד מתכנסין כל הנביאים והולכים אצלה
והיא אומרת להם: איך תנחמוני הבל ותשובותיכם נשאר מעל,
א"ר אבא בר כהנא: דבריכם צריכים מירוק, עד עכשיו אזני מלאות מן התוכחות שהוכחתם אותי, ועכשיו אתם באים לנחמני!?
הלך הושע לנחמה. א”ל: הקב”ה שלחני אצלך לנחמך, אמרה לו: מה בידך? אמר לה: אהיה כטל לישראל (הושע יד:ו), אמרה: אתמול אמרת לי הכה אפרים שרשם יבש פרי בל יעשון (הושע ט:טז), ועתה אתה אומר לי כך – לאיזה נאמין לראשונה או לשניה??
הלך יואל לנחמה. א”ל: הקב"ה שלחני אצלך לנחמך, א”ל: מה בידך, א”ל: והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס (יואל ד:יח), א”ל: אתמול אמרת הקיצו שכורים ובכו והיללו כל שתי יין על עסיס כי נכרת מפיכם (יואל א:ה) ועכשיו אתה אומר כן - לאיזה נאמין לראשונה או לשניה??
...
הלך אברהם ואמר לה: קבלי ממני תנחומין, אמרה לו: היאך אקבל ממך תנחומין שעשיתני כהר? שנאמר “בהר ה' יראה.”
הלך יצחק וא”ל: קבלי ממני תנחומין. א”ל: היאך אקבל ממך תנחומין שיצא ממך עשו הרשע שעשאני שדה ובניו שרפוני באש??
הלך יעקב וא”ל: קבלי ממני תנחומין. אמרה לו: היאך אקבל ממך תנחומין ששמתני כלֹא הייתי “אין זה כי אם בית אלהים."
הלך משה ואמר לה: קבלי ממני תנחומין. א”ל: היאך אקבל ממך תנחומין שכתבת עלי קללות וגזירות קשות שנאמר מזי רעב ולחומי רשף (דברים לב:כד)??
מיד הולכים כלם לפני הקב"ה ואומרים: רבש"ע אינה מקבלת ממנו תנחומין שנאמר עניה סערה לא נחמה (ישעיהו נד:יא), א"ל הקב”ה: אני ואתם נלך וננחמנה, הוי: נחמו נחמו עמי – נחמוה נחמוה עמי.
אין ראוי לילך אלא אני בעצמי מפני שעברתי על מה שכתוב בתורתי לא תעבוד בבכור שורך (דברים טו:יט) ולישראל קראתי בני בכורי ישראל (שמות ד:כב) ואמרתי להם הביאו צואריכם בעול מלך בבל (ירמיהו כז:יב).
כתבתי בתורתי לא תשנא את אחיך בלבבך (ויקרא יט:יז) ואנכי שנאתיה ע"כ גם עלי לפיייסה.
כתבתי בתורתי לא תסגיר עבד אל אדוניו (דברים כג:טז) ואני מסרתים לעובדי אלילים שנאמר אם לא כי צורם מכרם וה' הסגירם (דברים לב:ל).
כתבתי בתורתי לא תכלה פאת שדך (ויקרא יט:ט) ואני כליתי בם חמתי שנאמר כלה ה’ את חמתו (איכה ד:יא)...
Yalkut Shim'oni 443:2