ירא האל בלב תמים, וכלכל / דבריך במשפט בין ושכל,
והסר ממך עקשות פה / ולב חורש עלי און ונוכל,
ולמה תהיה מפליג וחולק / בכל דבר כאיש לשון ורוכל. FEAR GOD, with an upright heart, and sustain thy words in justice, wisdom, and sound sense. Remove from thyself frowardness of speech, and a heart devising and planning iniquity. Why shouldst thou be continually at variance, and disputing in all things like a slanderer and tale-bearer?
ירא האל, ושים מחסום לפיך, / ואל תענה עתק לפניו,
ואל תחשוב להשיג את שבחו / במהללך ותמצא חן בעיניו,
ותמיד תהיה ירא ויגור / וחרד משאתו וחרוניו. Fear God, and place a muzzle upon thy mouth, uttering nothing deceitful before Him, thinking thereby to obtain His praise, and to find favour in His sight in thy lauding Him. Be, therefore, continually in fear and dread, trembling at His majesty and wrath.
חסום פיך, וסגרה את פתחיו / בצור ברזל עלי דלתות נחושה,
וחזק את בריחיהם לנפשך / בכף מנעול מאד עזה וקשה,
אשר לא יהיה נקל לפותחם / כנף ציפור ברוחה החלושה. Stop thy mouth, and close its opening with the handle of a lock exceeding strong and firm, strengthening its bolts for thy soul's sake as with an iron edge on doors of brass, which no winged bird with its light breath can easily undo.
ידע כי בשלשה אין יכולת / להנחם ולא תועיל חרטה,
בתולה אחרי כי נבעלת, / ואבן מידי קלע שמוטה,
וחצי הקשתות אם ישובון, / וכהנה דבר גבר במבטא. Realise that regret and remorse are of no avail in the case of three things—a maiden when she has once lost her maidenhood; a stone when it has once been flung from the sling; and a dart when it has been shot from the bow. Thus also is it with the word of man: it cannot be recalled when it is once spoken.
פתח שערי לבבך בטרם / אשר תפתח לדבר שערי פה,
והתבונן אליהם מה יבואך / ומראש אחרית דבר תצפה,
למען כי ביד לשון עצורים / כלי מות והחיים ומרפא. Open the gates of thy heart before thou openest the floodgates of thy mouth, and reflect concerning matters what their effect may be, viewing the end of a thing at the beginning. For remember, that in the power of the tongue are bound up the instruments of either death, or life and health.
משול על מדברי פיך, והמה / בך לא ימשלו, תעז ותגבר,
ואחר תחריש תוכל לדבר, / ולא להשיב מה ידובר,
ומה נעים וטוב דבר בעתו, / כמו יורה ומלקוש יעטיף בר. Rule over the words of thy mouth, and they will not rule over thee, but thou shalt be the stronger and shalt prevail. Only speak after due silence, and do not repeat what has once been said. How good and pleasant is the word spoken in its season, as the former and the latter rain which cover the cornfield!
בשבתך את חכמים וזקנים / שבה דומם ולא תרבה דברים,
והט אוזן לדבריהם, וטוב לך / בחדרי לבך אם הם עצורים,
ודע כי חלקך נמצא באוזנך, / ובלשונך יהיה חלק לזרים. When thou sittest in the company of the wise and elders, be silent and say not much. Incline thine ear unto their words, and it will be well with thee, if these be hidden in the recesses of thy heart. Know that thy best share will be in what thy ear doth catch up, but in thy speech there will be a share that will go to others.