ויברח יעקב שדה ארם. ארם נקרא לשון תרגם. ותרגם הוא קרוב ללשון קודש כך הקליפה דוגמא נגד הקדושה וכל מה שנעשה בסידרא דקדושה נעשה בעולם התוהו. וזה ויברח יעקב שדה ארם ר"ל כל מי שרוצה לברוח מהקליפה וס"א צריך להיות בחי' יעקב שיהי' כמו עקביים:
ויעבוד ישראל באשה ובאשה שמר צריך לדקדק הלא בעת שהי' יעקב בבית לבן אז עדיין לא נקרא שמו ישראל שהוא מדריגא עליונה אותיות לי ראש. ונ"ל שביום שנברא יעקב הי' נברא בבחי' ישראל עד"מ האדם נברא בבחי' נפש רוח נשמה חי' יחידה וכל אחד בא בזמנו. כשמגיע לי"ג שנה מגיע לו רוח ולכ' שנה לנשמה וכל מה שעובד ה' יותר מגיע למעלה יתירה ואח"כ חי' ואח"כ יחידה שהיא מדריגא גדולה שלא זכו בה אלא יחידי סגולה שהי' עם ה'. ונפש רוח ונשמה חי' הם נגד הוה"י ויחידה הוא נגד הקוץ של יוד. וזה הרמז ראיתי בני עלי' והם מועטים ר"ל עלי' על יוד אותם שהם בבחי' קוצו של יו"ד שהגיע להם בחי' יחידה שיהי' אחד עם ה' ית' הם מועטים וצריך האדם לתת לב לראות כמו שהוא הולך וגדול כן יגדלו בו מדרגות הללו. ובאשה שמר שצריך לשמור האשה יראת ה' הוא הנשמה הק':
ואנכי ה' אלקיך מארץ מצרים הוא יצה"ר שהוא מצירים אעפי"כ אנכי ה' אלקיך שאני נותן לך כח זה. ואלקים זולתי לא תדע. אלקים פי' כח שהוא כח כל הכוחות מלשון אילי ארץ ר"ל גם בשעה שעושה עבירה ח"ו עושה בכח שלי שאם רציתי נוטל הכח ממנו וצריך שידע זאת שעושה הכל רק בכח השי"ת והרי זה כנוטל מקל מהמלך ומכה אותו בו ע"כ צריך ליזהור מעבירה. ומושיע אין בלתי ר"ל אם עשית תשובה ג"כ הוא ע"י כח שלי כי אני הוא המושיע ואהי להם כמו שחל יש לרמז שהשר עשו ושר של ישמעאל שהם ס"מ ורהב גימ' שחל והשר של אדום הוא כנגד אהבה שמביא לאדם אהבות רעות ח"ו ויצה"ר של ישמעאל מביא לאדם התלהבות עד שבוער את האדם לעבירה. ואם אמור יאמר האדם איך אני יכול לסבול מעשי שאני נברא בבחינת יצרי רעים ההם לזה אמר השי''ת ואהי' לכם כמו שחל ר"ל שאני נתתי להם כמו בחי' היצרים הללו ולא רעים ממש שאם אתם רוצים תוכלו ליקח אהבות ההם לעבודה השי"ת לאהוב אותו והתלהבות ג"כ לצרכי גבוה לבד. שובה ישראל עיין בשבת תשובה: