ושמרת את משמרת ה' אלהיך. ככתוב בתורת משה למען תשכיל את כל אשר תעשה. לפי שדרשו רז"ל ואהבת את ה' אלקיך בשני יצריך ביצ"ט וביצה"ר וצריך להבין היאך יכול לעבוד את ה' ביצה"ר אלא כך כונת רז"ל ביצה"ר ר"ל אם היצה"ר הוא מסיתו לאהבה רעה ינצח האהבה זו לאהבת הבורא ב"ה וכן כל דבר שיצרו מסיתו לחטוא או לתאות רעות ישבר התאוה הזו ויתאוה לעבוד הש"י בזה. וז"פ למען תשכיל את אשר תעשון והבן. ואת כל אשר תפנה שם ר"ל שתמיד יהי' בדעתך שצריך אתה לפנות מזה העולם ועתיד אתה ליתן דין וחשבון לפני ממ"ה הקב"ה ואם היצה"ר מסיתך לתענוגי עולם תחשוב בדעתך שתענוג זה יהי' כמעט רגע וצריך לילך אח"כ לעולם הנצחיי.
לאמר לא יכרת לך איש מעל כסא ישראל. וי"ל פי' ונבאר תחלה מה שיחזקאל ראה (יחזקאל א, כו) ועל דמות כסא דמות כמראה אדם עליו מלמעלה וצריך להבין מה כסא שייך בו שאינו גוף ולא דמות הגוף אלא הכסא הוא מה שמלאכים נושאים עליהם המלוכה של הקב"ה ואומרים אתה אלהינו ואתה אבינו ואתה בראתנו ואמר יחזקאל שראה דמות אדם עליו מלמעלה ר"ל שהדמות כמראה אדם מה שבני אדם ממליכים אותו הוא מלמעלה מכסא המלוכה שהמלאכים ממליכים אותו לפי שהמלאכים הם כח הכרחי שאין להם יצה"ר אבל ב"א שיש להם יצה"ר ואעפ"כ הם עובדים את ה' וזה שראה יחזקאל ועל דמות כסא דמות כמראה אדם עליו מלמעלה וזה הפי' ולא יכרת לך איש מעל כסא ישראל ר"ל שאם תעבוד את ה' לא יכרת בשבילך הדיוקן אדם אשר הוא מעל כסא כנ"ל:
ושלמה ישב על כסא דוד אביו. לפי מה שאדם עובד את ה' ית' למשל אם נותן צדקה או לומד תורה או עושה תשובה ובפרט בימי שובבים שהוא עת תשובה צריך האדם לומר שזה אינו שלו אלא כ"ז הוא מהש"י וז"פ ושלמה ישב על כסא דוד אביו ר"ל מה שהי' יושב על הכסא וממליך את הש"י הי' אומר על הכל שהוא מאביו. ותכון מלכותו מאד ר"ל אם יעבוד כך שידע שהכל הוא מה' אזי תכון מאד. מא"ד הוא אותיות אדם ר"ל שתכון המלכות אדם מה שממליך אותו כמו שביארתי למעלה: