כי אם תכבסי בנתר ותרבה לך בורית נכתם עונך לפני נאום ה' י"ל פי' דידוע דאם עושה תשובה מאהבה נעשה מעונות זכיות. וזה אם תכבסי כו' ר"ל אם תרבה בתשובה כראוי אזי נכתם עונך ר"ל לשון כתם פז שיעשה מהעבירות כתם פז להכתיר להקב"ה.
כי פנו אלי עורף ולא פנים לכאורה הלשון כפול וי"ל כי פנו אלי אע"פ שעבדו אותי בתורה ותפלה ופניהם ולבם אלי. אבל הוא רק עורף ולא פנים ומפרש אח"כ מה טעם כי מספר עריך הי' אלהיך יהודה עריך הוא לשון התעוררות ר"ל בכל מה שעוררת לבך לה' הי' אלקיך ר"ל שאמרת כי מכחך בא לך זה ועי"כ נתגאה ואין זה עבדות הראוי' רק צריך שידע שהכל מאת אלקים הוא וכל החכמה ותבונה ואהבה ויראה הוא מאתו ית' וז"ש אח"כ הלא מעתה קראת לי אבי ר"ל שהשכל נקרא אב להדיבור לפי שקודם הוא תופס בשכלו מה שידבר. וזה מעתה קראת לי אבי שהשכל שאתה עובד אותי לי הוא שבא ממני ומכוחי אלוף נעורי אתה: