חד קטיל אבבא דבי רבי - וא"ת והלא שפיכות דמים הוא משבע מצות ואפילו לישראל אסור דהא תניא (לקמן עבודה זרה כו.) העובדי כוכבים ורועי בהמה דקה לא היו מעלין ולא מורידין וי"ל שהיה ירא פן יודיעו הדבר אל השרים והיו גורמין להרגו ואמרינן אם בא להרגך השכם להרגו עי"ל שהיה בורר המינים והמסורות דאע"ג דאין מינים באומות לענין קבלת קרבן מידם לענין הורדה איכא כדפריך בפ"ק דחולין (דף יג:) השתא דישראל היו מורידין דעובדי כוכבים מיבעיא: He would kill one at the entrance of the house of Rabbi: And if you will say (ask): And is not the spilling of blood (murder) one of the seven [universal] commandments? And it is even forbidden to a Jew, for behold it was taught (below, Avodah Zarah 26a), "Idolaters and shepherds of small domesticated animals - we do not raise them [out of a pit], but we don't lower them [into it]." It can be said (answered) that he was afraid lest they would make the thing known to the ministers and they would cause him to be killed; and we say if someone comes to kill you, arise early to kill him. And it can also be said (answered) that he chose the heretics and the denouncers. For even though there are no [disqualifications on account of being from the] heretics among the [other] nations, concerning the acceptance of sacrifices from them; concerning lowering, there are - as it is challenged in the first chapter of Chullin (13b), "Now if one lowers a Jewish [heretic] into a pit, is it necessary [to say that one lowers a gentile one]?"