השער החמישי: הבדיקה והספירה. אכלול בו ג' עניינים האחד הזמנים שהיא צריכה לבדוק עצמה אחר שראתה כגון להפסק טהרה ולספירה השבעה ימי נקיים והב' מה הוא עיקר הבדיקה הזאת אם בדיקה חורים וסדקים או אפילו בדיקה כל דהו בלא שתבדוק חורים וסדקים והג' כיצד סופרת ומאיזה זמן סופרת ומה הן הדברים הסותרין ספירתה ושאינם סותרים אותה:
האשה הראתה ב' או ג' ימים והרגישה שפסקו דמים שלה אם לא בדקה עצמה אע"פ שהרגישה שפסקו דמים הרי זו בחזקת טמאה עד שתפריש בטהרה. בדקה עצמה שחרית ומצאה טהור אעפ"י שלא בדקה עצמה בין השמשות הרי זו בחזקת טהרה. ראתה יום א' בלבד ופסקה בו ביום ובדקה עצמה ומצאה טהור הרי זו בחזקת טהרה. ויש מחמירין בזו מספק ומעיינה פתוח. לעולם יהא אדם מלמד בתוך ביתו שתהא האשה בודקת עצמה יום הפסק טהרה במוך דחוק ויהא שם כל בין השמשות שזו בדיקה מוציאה מידי כל ספק. אע"פ שהפרישה טהרה ביום שפסקו דמים שלה צריכה שתהא בודקת כל ז' ימי ספירתה כדי שיהיה ספורים בבדיקה לפניה. לא בדקה עצמה מימי הספירה ובדקה ביום השמיני אע"פ שמצאה טהור אינה טהורה שאין כאן ספורים ולא עלה אלא יום שמיני בלבד. בדקה יום א' מימי הספירה ושאר כל הימים לא בדקה או שבדקה יום ז' ושאר הימים הראשונים מימי הספירה לא בדקה טהורה. כיון שבדקה בתחילתן טהרה אע"פ שלא בדקה בסופן או שבדקה בסופן ולא בדקה בתחילתן הרי זו בחזקה טהורה בדקה באמצע ולא בדקה לא בתחילתן ולא בסופן טהורה. שהרי היתה לה בדיקה בימי הספירה ולא תהא בדיקת האמצע גרוע מבדיקת התחלה ובדיקת הסוף. ויש מורין בזו להחמיר. האשה ששמשה ואחר כך פרשה נדה או שמצאה כתם כיון שהפרישה טהורה הרי זו מונה מיום שני להפרשת טהרתה ואע"פ שהיא פולטת ש"ז. ולא אמרו פולטות כרואה אלא לטהרות אבל לא לבעל. ויש מגדולי המורים שהורו שהפולטת כרואה אפילו לבעל ולפיכך אינה סופרת עד יום ה' לשמושה שהרי זו פולטת כל שיש עונות שלימות. קנתה עצמה יפה יפה חזקה הכל נתכבד ולא נשאר ממנו כלום הרי זו מונה מחרת אותו יום שקנחה עצמה. הלכה ברגליה חזקה דרך הלוכה פולטת את הכל ויש מי שמורה גם בזו להחמיר עד שתתקנח יפה יפה או שתכבד את הבית. לעולם ילמד אדם את בתו שתהא מכבדת בית התורף יפה ורוחת במים חמין כדי שלא תביא לידי ספיקות הללו. כל בדיקות בין בדיקת הפסק טהרה בין ימי הספירה צריכות בחורין ובסדקין. במה היא בודקת אינה בודקת לא בעד שחור ולא בעד אדום ולא בבגד פשתן חדש אע"פ שהיא לבן ונקי. מתוך שהוא קשה מעט שמא יעוותנה אלא בודקת בצמר נקי ורך או בבגד פשתן שחוק לבן ונקי או בצמר גפן. אור היום יפה לבדיקה של בית. ואין בודקין מטותיהן אלא ביום ומזכרין אותו לשבח: