(צפניה א׳: א׳-י״ח)
חורבן כולל
נבואת צפניה פותחת בפורענות עתידה ומפרטת את סיבותיה. שנות מלכותו של יאשיהו מלך יהודה התאפיינו בשלווה יחסית. כוחה של הממלכה האשורית התמעט והלך, וממלכת בבל התחילה לצמוח. זמן קצר לאחר מכן יופיע נבוכדנאצר מלך בבל וימיט חורבן על ירושלים. לפי תיאור הלך חייהם של אנשי יהודה בנבואה, קשה להניח שהיא מתייחסת לימיה המתקדמים של מלוכת יאשיהו שהיו מתוקנים, אלא על תקופה שקדמה להם או תקופה שבאה מעט אחריהם. (Zephaniah 1:1–18)
Utter Destruction
Zephaniah’s prophecy begins with a prediction of future retribution, whose causes the prophet explains. The reign of Yoshiya king of Judah was relatively peaceful. The Assyrian Empire was steadily declining, while the Babylonians were slowly gaining power. A few years later, Nebuchadnezzar king of Babylon would arrive on the scene and destroy Jerusalem. In light of the prophet’s description of the inhabitants of Judah, it is unlikely that Zephaniah is referring to the last years of Yoshiya’s reign, when the people had mended their ways, but to a slightly earlier or later period.
(צפניה ב׳: א׳-ט״ו)
מפלת אויבי ישראל ותקומת שארית יהודה
יום הדין לא יבוא רק על ישראל אלא גם על עמים אחרים. כאשר ינחלו הגויים מפלה ואבדן, אולי תהיה תקווה לשארית ישראל. (Zephaniah 2:1–15)
Israel's Enemies Perish and the Remnant of Judah Revives
The Day of Judgment will not involve Israel alone; other nations will also be judged. When the nations suffer their downfall and perish, perhaps there will be hope for the remnant of Israel.
(צפניה ג׳: א׳-כ׳)
תוכחה לירושלים ונחמה בצדה
בצד התוכחה של צפניה לירושלים, ואולי אף העונש העולה מדבריו, הנביא פורש חזון של נחמה כלל-עולמית שעתידה לבוא. בשיבת שארית העם אל ארצו ואל עבודת אלוקיו מסיים צפניה את נבואותיו. (Zephaniah 3:1–20)
Reproof and Consolation for Jerusalem
Alongside Zephaniah’s castigation of Jerusalem and the forthcoming punishment implicit in his statements, the prophet lays out a vision of future consolation for the entire world. Zephaniah concludes his prophecies with a depiction of the Jewish people’s return to their land and service of God.