(משלי א׳: א׳-ז׳)
כותרת הספר ותכליתו
לאחר הפתיחה בשם הספר ומחברו, מוגדרת מטרת הספר – להדריך, לייעץ ולערוך דברי חכמה, בעיקר למען אלו הזקוקים לכך. בסוף הפתיחה באה אמרת יסוד על ראשיתו של העיסוק בקניית דעת. (Proverbs 1:1–7)
The Book's Title and Statement of Purpose
After a short preamble, which provides the book’s name and author, its purpose is defined: To guide, advise, and present words of wisdom, mainly for those in special need of it. The introduction concludes with a basic proclamation about the first steps toward acquiring knowledge.
(משלי א׳: ח׳-ב׳: כ״ב)
אזהרה מפיתויים ודרבון לחכמה ומוסר (Proverbs 1:8–2:22)
A Warning against Temptations, and Exhortations to Accept Wisdom and Admonition
(משלי ג׳: א׳-ל״ה)
הדרכות לצעיר באשר לתורה, לה' ולזולת
בצד הדברים על החכמה והבינה ועל התנהגות טובה בכללה, מצויות כאן גם עצות פרטיות לחניך בנושאים שונים והתייחסות למעלת התורה בהיקפה הגדול. (Proverbs 3:1–35)
Guidance to the Youth Regarding Torah, God, and One's Fellow Man
Alongside statements about wisdom, understanding, and general good behavior, this section offers the disciple pieces of personal advice which touch on various matters, as well as pronouncements on the greatness of Torah in the broad sense.
(משלי ד׳: א׳-כ״ז)
שמירת החכמה ודרך הישר
הספר ממשיך בדברי שבח כלליים על קניין החכמה, עידוד ההקשבה למוסר ושמירה על דרך הישר. (Proverbs 4:1–27)
Preserving Wisdom and the Upright Path
The book continues with general words of praise for the acquisition of wisdom, alongside statements of encouragement to heed reproof and to stay on the straight path.
(משלי ה׳: א׳-כ״ג)
ההתרחקות מהזרה
הנושא המרכזי כאן – אזהרה לצעיר מנשים זרות. לא אחת פונה גבר מאשתו אל אשה אחרת הנתפסת בעיניו יפהפייה, חכמה ומקסימה אף על פי שאין לכך הצדקה אובייקטיבית. בעניין זה מוזהר גבר כזה, המחפש טעימה מן הפרי האסור לשמור עצמו מן האשה המפתה. בכל הדורות הבינו את האשה הזרה הנכרייה, שממנה יש להתרחק, כסמל לשיטה שנוגדת את חכמת התורה. היא יכולה להיות חכמה יפה ומפתה ולפתח תרבות שלמה של כפירה. אכן, יש בדברים שלפנינו כפל משמעות – לפי פשטם ולפי רימוזם. את הפסוק המופיע בהמשך הספר, תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף, פירש הרמב"ם כמתייחס למשמעות הכפולה של הדברים – הן לרמז הפנימי הטמון בהם, הן לפשט החיצוני יש תוכן העומד בפני עצמו, והמשמעות הנסתרת עשויה להיות יפה ויקרה אף יותר מהמשל. (Proverbs 5:1–23)
Keeping Away from the Strange Woman
The main topic of this section is a warning to young men to steer clear of strange women. Not infrequently, a man turns from his wife to the arms of another woman whom he considers at the time to be beautiful, smart, and charming, although there is no objective justification for this. The text cautions such a man, who seeks a taste of forbidden fruit, to keep his distance from the seductive woman. Throughout the generations, the “strange woman” described here has been interpreted as an allegory for ideologies that are in conflict with the Torah. Like the strange woman, such an idea can be attractive and seductive and can become the basis for an entire heretical culture. Indeed, the coming verses can be understood on two levels, according to their simple meaning and as an allegory. Rambam interprets the verse “golden apples in silver ornaments” (25:11) as a reference to precisely this sort of dual meaning, with a hidden message expressed through a parable. In such a situation, each of the two levels is independently significant; the simple reading of the passage can be understood on its own merits, while the deeper, allegorical meaning can be even more beautiful and sublime.
(משלי ו׳: א׳-י״ט)
עצות נוספות
עצות נוספות לצעיר המזהירות מפני הפסדים שונים, הזנחה ואנשים מפוקפקים. (Proverbs 6:1–19)
Further Advice for the Young
More counsel to the youth against unfavorable dealings, general neglect, and dubious company.
(משלי ו׳: כ׳-ז׳: כ״ז)
אזהרות חוזרות מהתפתות לאשת איש
התיאור המפורט בעניין יעסוק בשמירה מאשה המפתה צעירים ומההרס והאבדון הכרוכים בפיתוי. אף על פי שעיקרם של הדברים כבר נאמר מקודם, העצה נשנית פעם אחר פעם באוזני הצעיר המרגיש את עצמו מבוגר, והוא עלול לשלם ביוקר על פזיזותו. (Proverbs 6:20–7:27)
Repeated Warnings about the Seductions of a Married Woman
The detailed description in this section depicts an immoral woman who seeks to entice young men, as well as the devastation and loss that result from her seduction. Although the main ideas of this passage have already been stated above, the advice is repeated for the benefit of the young person who considers himself an adult, as he is liable to pay a hefty price for his impetuousness.
(משלי ח׳: א׳-ל״ו)
נאום החכמה
לעיל דובר בעיקר על החכמה המעשית המייעצת לאנשים צעירים כיצד לנהוג וממה להימנע, ועל החכמה המפתה בדמות האשה הזרה. כאן מתואר צד אחר של החכמה. עיקרו של העניין בנאום שירי שנושאת החכמה המואנשת. זהו נאום ייחודי בספר משלי ובתנ"ך כולו. החכמה מתוארת מן הקצה העליון שלה עד למדרגתה התחתונה – מהנושאים שמעבר למטפיזיקה ולעולמות עליונים, עד לעצות שניתנות לבחור צעיר היוצא אל העולם. (Proverbs 8:1–36)
Wisdom's Speech
The previous sections offered mainly practical wisdom, including counsel to young people on how to conduct themselves and what to avoid, as well as a description of seductive wisdom using the imagery of a strange woman. This section depicts a different aspect of wisdom and consists mainly of a poetic soliloquy delivered by an anthropomorphized wisdom. This is a unique speech in the book of Proverbs and, indeed, in the Bible as a whole. Wisdom is described here from its greatest heights down to its lowest levels, from subjects that go beyond metaphysics and the upper worlds to everyday advice given to a young man venturing forth into the world.
(משלי ט׳: א׳-י״ח)
קריאות החכמה והסכלות לפתיים
כאן עומדות החכמה והכסילות כשתי דמויות סמליות של נשים נדיבות המציעות את מרכולתן. שתיהן פונות אל הפתי הנדרש לבחור ביניהן. (Proverbs 9:1–18)
The Calls of Wisdom and Folly to the Simpleminded
In this section, wisdom and folly are presented symbolically as two women who generously proffer their wares. Both of them address the simple folk, who must choose between them.
(משלי י׳: א׳-כ״ב: ט״ז)
קובץ משלים על ההתנהגות הטובה והרעה
לאחר החטיבה שעסקה בחכמה ואגב כך גם בכסילות, מגיע קובץ גדול של מאות אמרות קצרות, שאינן קשורות בהכרח זו לזו ואינן סדורות לפי מהלך או מבנה מסוים. מבנה הפתגמים אחיד – רובם ככולם כשמונה מלים מורכבות בשתי צלעות, כאשר בחלקו הראשון של העניין בדרך כלל הצלעות מביעות דבר והפכו, כגון הפתגם הפותח: בֵּן חָכָם יְשַׂמַּח אָב – וּבֵן כְּסִיל תּוּגַת אִמּוֹ, ובחלק השני הצלעות נרדפות, כגון: טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר – וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר. אף על פי שאפשר למצוא הבדלים בין משלי שלמה בתוכנם וברמתם, בעיקרם הם הדרכות מעשיות ועצות לחיים, ללכת בדרך הישר, להימנע מדרכים עקלקלות – שסופן נפילה, לבצע עבודה בזמן וכיוצא בהן. רוב הדברים, לפי מובנם הפשוט, אינם עולים לגבהים פילוסופיים, אינם יורדים לתהומות ואינם מפליגים למרחקים, אלא מביאים עצות ודברי מוסר של אדם חכם ביחס למציאות הממשית בעולם הזה. באופן כללי אלו הן הדרכות להליכה בדרך הממוצעת: לנהוג במתינות ובהגינות, לפעול בחכמה ולנסות לשמור על מסגרת חיים שיש בה צדקה וחסד. אין פה דרישות יוצאות מן הכלל לשום כיוון. המסר הבולט הוא שאדם צריך להיטיב ככל יכולתו ולהימנע מרע, וסופו שיהיו לו חיים טובים. אף שהעצות אינן בהכרח מרתקות, הן יכולות להביא ברכה לחייהם של משנניהן ושל המקשיבים להן. בחשבון הגדול הרשע אכן נכשל, והקמצן מאבד את רכושו, אלא שלא תמיד יש סבלנות לחכות עד שהדברים יתגלו בפועל. (Proverbs 10:1–22:16)
A Collection of Proverbs on Good and Bad Behavior
The opening portion of the book, which dealt with wisdom, and incidentally with folly as well, is followed by a large collection of hundreds of short aphorisms, which are not necessarily related to each other and are not arranged in any logical order or pattern. These proverbs follow a standard structure; virtually all of them contain roughly eight words and consist of two hemistiches. In the first group, the hemistiches express an idea and its opposite, such as in the opening proverb: “A wise son brings joy to his father, but a foolish son is his mother’s sorrow” (10:1). These are followed by a second group in which the two hemistiches are roughly synonymous, e.g., “He who is slow to anger is better than the mighty, and the ruler of his spirit than the capturer of a city” (16:32). Interestingly, some have counted the number of proverbs in this section and arrived at a total of 375, which is the numerical value of the Hebrew word for Solomon [Shlomo]. Although Solomon’s many aphorisms cover a range of topics, they consist primarily of practical instructions and advice for life: to follow the upright path; to avoid twisted routes, which will eventually lead to one’s downfall; to complete one’s work on time; and the like. Most of the proverbs, according to their plain meaning, do not rise to great philosophical heights or express exceptionally profound ideas. Rather, they offer the counsel and guidance of a wise man with regard to the actual state of affairs in the world. In general, these are instructions to follow the middle path: to conduct oneself with moderation and fairness, to act wisely, and to try to maintain a framework of life that incorporates righteousness and kindness. There are no exceptional demands here, in any direction. The clear message is that one must seek to do good as best he can, while avoiding evil, and then he will enjoy a good life. Even if they are not necessarily exciting, these guidelines can bring blessings to the lives of those who memorize them and take them to heart. In the larger scheme, the wicked will indeed fail and the miserly will ultimately lose their possessions, despite the fact that people do not always have the patience to wait to see them receive their just deserts.
(משלי י׳: א׳-ל״ב)
צדיק ורשע, ישר ורמאי, חכם וכסיל (Proverbs 10:1–32)
Righteous and Wicked; Upright and Deceptive; Wise and Foolish
(משלי י״א: א׳-ל״א)
יושר, ממון וברכה (Proverbs 11:1–31)
Integrity, Money, and Blessings
(משלי י״ב: א׳-ט״ו: ל״ב)
צדיקים, טובים, חכמים וחרוצים – והפכיהם (Proverbs 12:1–15:32)
The Righteous, Good, Wise, and Industrious, and Their Antitheses
(משלי ט״ו: ל״ג-ט״ז: ט׳)
ה' והאדם (Proverbs 15:33–16:9)
God and Man
(משלי ט״ז: י׳-ט״ו)
מלכים (Proverbs 16:10–15)
Kings
This group of aphorisms relates to a king, who is portrayed as an individual uniquely suited to his role. Since Solomon is the author of these proverbs, perhaps he is thinking of a king like himself.
(משלי ט״ז: ט״ז-ל״ב)
חכמה ומידות מתוקנות (Proverbs 16:16–32)
Wisdom and Refined Character Traits
(משלי ט״ז: ל״ג-כ״ב: ט״ז)
יחסים חברתיים, משפחה ומידות (Proverbs 16:33–22:16)
Social Interactions, Family, and Character Traits
(משלי כ״ב: י״ז-כ״ד: ל״ד)
אזהרות והכוונות לתלמיד
בעניין הזה דברי מוסר ואזהרות הפונים אל התלמיד בלשון נוכח. החניך מכונה כאן גם ‘בני'. אפשר שכינוי זה מבטא קרבה וחיבה כלפי השומע, ואפשר שקובץ הנחיות זה נועד בראשיתו לכוון את דרכו של הבן הביולוגי. אפשר לראות בדברים הפותחים גם מעין סיכום לחטיבה הארוכה של המשלים הקצרים הקודמים. סגנון הדברים דומה לזה שבתחילת הספר. (Proverbs 22:17–24:34)
Warnings and Instructions for a Student
This section contains advice and warnings addressed directly to a student, who is also called “my son.” This title might simply be a term of endearment, indicative of a close relationship with the student, or perhaps these particular instructions were originally formulated for the benefit of the speaker’s own biological son. The opening verses of this section can be read as the conclusion of the preceding lengthy section of short proverbs. In any case, the style of these verses is similar to those of the beginning of the book.
(משלי כ״ה: א׳-כ״ט: כ״ז)
קובץ מְשלים נוסף
הקובץ שלפנינו לא שונה במהותו ובצורתו מקובץ ‘משלי שלמה' שבעניין שלפני הקודם, אבל אפשר לזהות בו חלוקה עניינית וקשרים בין פסוק לפסוק. לעומת הקובץ הגדול המרכזי, שהיה מפורסם ונפוץ יותר – ייתכן שהקובץ הזה היה טמון בסתר עד לימי המלך חזקיהו. (Proverbs 25:1–29:27)
Proverbs Copied by King Hizkiya's Men
The following sayings do not differ substantively from the previous collection of Solomon’s proverbs, although here one can more easily discern divisions into topics and links between the verses. It is possible that unlike the large, central compendium of proverbs, which was widespread and famous, this collection remained hidden until the time of King Hizkiya.
(משלי כ״ה: א׳)
הקדמה (Proverbs 25:1)
Intro
(משלי כ״ה: ב׳-ז׳)
ענייני מלכים
ספר משלי נכתב על ידי מלך. דמותו של המלך המצטיירת בו אינה תמיד אידיאלית, אך הוא בהחלט מתואר כדמות בעלת עצמה. (Proverbs 25:2–7)
Matters Concerning Kings
The book of Proverbs was composed by a king. It is therefore fitting that although the image of the king it portrays is not always ideal, the king invariably appears as a powerful figure.
(משלי כ״ה: ח׳-כ״ח)
דרכי תקשורת (Proverbs 25:8–28)
Methods of Communication
(משלי כ״ו: א׳-י״ב)
הכסיל – שיחו ושיגו (Proverbs 26:1–12)
The Fool and His Dealings
(משלי כ״ו: י״ג-ט״ז)
העצל (Proverbs 26:13–16)
The Idler
(משלי כ״ו: י״ז-כ״ח)
אנשי ריב ושנאה (Proverbs 26:17–28)
Men of Strife and Hatred
(משלי כ״ז: א׳-ו׳)
התפארות, כעס ושנאה (Proverbs 27:1–6)
Boastfulness, Anger, and Hatred
(משלי כ״ז: ז׳-כ״ב)
חושים, חכמה וחבֵרוּת (Proverbs 27:7–22)
The Senses, Wisdom, and Friendship
(משלי כ״ז: כ״ג-כ״ז)
לאיש המִּקנה
העצה הבאה מתייחסת מפורשות לבעל צאן, אך למעשה היא מעודדת את מי שבבעלותו עסק קטן או את בעליה של הכנסה קטנה לבל יזניח אותם. השקעה בטוחה וסולידית עשויה להצטבר ולפרנס את המשקיע בבוא העת. (Proverbs 27:23–27)
The Owner of Flocks
This section is addressed specifically to one who owns flocks, but it is basically an encouragement to all owners of small businesses and those with modest incomes to take care not to neglect them. A secure, stable investment can accumulate and ultimately serve the investor well.
(משלי כ״ח: א׳-כ״ט: כ״ז)
אנשים והשפעתם בחברה
דברי החכמה והמוסר החותמים את העניין הזה עוסקים במידה רבה בהתנהגותם של בני אדם בכלל, ואין להם מוקד ברור אחד. עם זאת בפרקי הספר האחרונים ניתן יותר מקום לעניינים הקשורים למושלים, לממשלה ולגופים הציבוריים. (Proverbs 28:1–29:27)
People and Their Influence on Society
The pearls of wisdom and moral maxims presented here deal with human behavior in general, without focusing on a specific area. Nevertheless, considerable space is devoted here to matters involving society and its rulers, government, and public organizations.
(משלי ל׳: א׳-ל״א: ט׳)
משלי חכמים נוספים
קובץ המשלים האחרון של ספר משלי שונה מקודמיו בכמה צדדים. המשלים בקובץ זה ארוכים יותר, ומורכבים ממספר פסוקים. לפי הכתוב אין הם מיוחסים לשלמה המלך אלא לאנשים אחרים. ייתכן ששלמה ליקט משלי חכמה או כתב דברים בסגנונם של מושלי משלים ידועים. נוסף לכך, משלי שלמה הקודמים הם בעיקרם דברי מוסר והוראות התנהגות, ואילו הדברים שלהלן הם בעיקר עובדות חיים ותיאורי מציאות שמתוכם אפשר להחכים. דברי החכמה שבפרק שלפנינו נקשרים זה בזה על ידי מספָּרים. (Proverbs 30:1–31:9)
Other Sayings of the Wise
This last collection of aphorisms in the book of Proverbs differs from the previous ones in several respects. First, these proverbs are longer than the previous ones, as they comprise several verses. Second, the text does not attribute them to King Solomon but to other figures. It is possible that Solomon collected various aphorisms or copied the style of well-known composers of maxims. In addition, the earlier proverbs of Solomon are mainly words of reproof and practical instructions about daily behavior, whereas this section consists primarily of descriptions of reality and facts of life through which, if one contemplates them, one can become wise. Some of the wise sayings in this chapter are linked through their analogous use of numbers.
(משלי ל״א: י׳-ל״א)
אשת חיל
המזמור על אשת החיל חותם את הספר. צורתו – פסוקים על סדר האלפבית – היא צורה חריגה בספר משלי. תבניות כאלה נמצאות בספר איכה ובספר תהלים, למשל, ובדרך כלל הן מופיעות בפרקים שיש להם משמעות דידקטית. המזמור שלפנינו מורה על מעלתה של אשת החיל. בספר משלי יש אזכורים רבים של נשים. הטובות שבהן יושבות על פי רוב בביתן ועוסקות בענייני הבית. לעומתן כאן מהוללת אשה יוזמת ופעילה, שבצד ניהול מלא של צורכי ביתה היא שולחת ידה גם בעסקים. היא הכוח המניע הן בתוך הבית והן מחוצה לו. יתרה מזו, היא דמות עצמאית שתכונות הנפש שלה ומעלותיה הרוחניות והדתיות מעצבות את אופי הבית. היא אף דואגת להליכותיהם של בני משפחתה. לא מתוארת כאן אשה צדקנית, וגם לא אשת עסקים. באישיותה של אשת החיל מתלכדים הפן הביתי והמשפחתי עם הפן הארגוני והעסקי, וכל אלה משתלבים בעולמה הדתי. צירופם של כל אלה הופך אותה לאשה כה מיוחדת. (Proverbs 31:10–31)
A Woman of Valor
Proverbs concludes with the following hymn about a woman of valor. Its structure is that of an alphabetical acrostic, a form that is found in other biblical books, such as Psalms and Lamentations, typically in chapters that bear a didactic message. But this form is unique for the book of Proverbs. The hymn illustrates the noble qualities of a woman of valor. The book of Proverbs contains many references to women. It generally depicts the best ones as those who stay at home and engage in household matters. By contrast, here it celebrates an active woman who takes initiative. She is one who alongside complete management of her household also engages in business. She is the driving force both within the home and outside of it. Moreover, she is an independent personality whose character traits and spiritual and religious qualities shape the nature of the home, as she lovingly cares for all the members of her family. This passage does not describe merely a righteous woman or a woman who is adept at business. Rather, she has the ability to combine the home and family arena with the organizational and business arena, which merge together to compose her religious world. The combination of these elements transforms her into the unique woman depicted here.