(מיכה א׳: א׳-ב׳: י״ג)
תוכחה, פורענות וקינה על ערי ישראל ויהודה
אף שמיכה היה בן ארץ יהודה וראה את עצמו שייך ליהודה, הוא מתייחס בנבואתו גם לממלכת ישראל ואף לעולם כולו. דברי תוכחה נפרדים הוא מייחד לבירות שתי הממלכות – שומרון וירושלים. חלק מנבואות התוכחה כתובות בלשון מפוארת ומכילות גם ביטויים שאינם בהירים. (Micah 1:1–2:13)
Reproof and Lamenting for the Cities of Israel and Judah
Although Micah was a native of Judah, his prophecies also address the Kingdom of Israel, and indeed, the entire world. He issues separate admonishments to the capitals of the two kingdoms, Samaria and Jerusalem. Some of these prophecies of reproof are written in a flowery style and include numerous obscure expressions.
(מיכה ג׳: א׳-י״ב)
תוכחה ופורענות למנהיגי העם
תוכחות למנהיגים על ניצולם של העניים וחסרי הישע חוזרות ונשנות בדברי הנביאים. כאן מדובר על קצינים בעלי שררה, מושלים המנצלים את מנהיגותם לטובת עצמם, נביאים המתעים עבור טובות הנאה, שופטים המעוותים משפט וכהנים המורים תורה שלא כהלכה. כמו ישעיהו בן זמנו, מיכה מדבר בשפה מלאה ומליצית משום שהוא איננו פונה לפשוטי העם אלא מנסה לתקן את שכבת ההנהגה, בעלי הכוח ומקבלי ההחלטות. זו הפעם הראשונה בספרי הנביאים שבה נאמרת נבואה מפורשת מפי נביא על חורבן ירושלים והמקדש. (Micah 3:1–12)
Reprimand and Retribution for the Leaders
The prophets repeatedly criticize the leaders of the nation for taking advantage of the poor and the helpless. In this section, Micah deals with rulers who utilize their office for their own benefit, false prophets who mislead the people for personal gain, judges who distort justice, and priests who issue incorrect rulings of Torah law. Like his contemporary, Isaiah, Micah speaks in a lofty, poetic manner, because he is not addressing the common folk but is attempting to amend the ways of the ruling class, the powerful who make decisions on the people’s behalf. This is the first time in the books of the Prophets that a prophet explicitly foretells the destruction of Jerusalem and the Temple.
(מיכה ד׳: א׳-ה׳: י״ד)
נחמות באחרית הימים
פתיחתו של עניין הנחמות הזה מפתיעה מפני שבאופן נדיר הפסוקים הראשונים מופיעים גם בספר ישעיה – שהיה מבוגר יותר ממיכה ואולי גם נביא חשוב יותר – כמעט מלה במלה. וכבר ציינו חכמים תופעה כזו ואמרו: 'סגנון אחד עולה לכמה נביאים'. (Micah 4:1–5:14)
Consolation at the End of Days
The beginning of this prophecy of consolation is surprising, as nearly identical verses appear in the book of Isaiah, who preceded Micah and was more distinguished than he was. The Sages note this phenomenon, and comment that a prophetic vision relating to the same subject matter may appear to several prophets.
(מיכה ו׳: א׳-ח׳)
דרישות ה' מעמו
עוונותיהם של ישראל אינם מוצדקים על רקע חסדיו המתמשכים של ה' כלפיהם. אין גם שחר והצדקה לטענה כאילו אלוקים תובע מהם יותר מדי. מיכה מסכם ומעמיד את דרישותיו של ה' מישראל על שלושה יסודות מרכזיים: משפט, חסד והליכה צנועה עם אלוקיו. (Micah 6:1–6:8)
God's claim against Israel
(מיכה ו׳: ט׳-ז׳: ו׳)
התראה וקינה על השחיתות בחברה
כאמור, דברי התוכחה שבספר פונים בעיקר לעשירים ולבני המעמדות הגבוהים המדכאים את האנשים הקטנים וגוזלים מהם. הקינה שבהמשך מבטאת את מצוקתו של הנביא הרואה יותר מן האחרים את הפורענות העתידה. (Micah 6:9–7:6)
Warning and Lament over Societal Corruption
As stated earlier, the rebuke in this book is addressed primarily to the wealthy and the upper classes, who oppress and steal from those less fortunate than they are. The lamentation in this section expresses the prophet’s own distress, as he sees the forthcoming retribution more clearly than others do.
(מיכה ז׳: ז׳-כ׳)
תקווה ונחמה
בעקבות דברי הפורענות והקינה הנביא מביע ביטוי אישי לרגשותיו. הדברים האישיים עוברים מיד לדיבור בשם האומה כולה. (Micah 7:7–20)
Hope and Comfort
Following the previous reprimand and lamentation, the prophet provides a personal expression of his feeling. His initial, private statement then becomes a speech on behalf of the entire people.