(שופטים א׳: א׳-ל״ו)
מצב הורשת הארץ לאחר מות יהושע בן נון
הספר נפתח בשנים שאחרי מות יהושע. לא כל השבטים השלימו עד כה את מעשה הכיבוש. על כן נדרשו ישראל לבנות מערכת ארגונית לשם מילוי המשימות של הורשת הארץ שהיו מוטלות עליהם. בעקבות המלחמות שערך יהושע, לא קמו עתה מלכים חזקים להילחם בישראל. הערים הכנעניות, שגם כך לא היו מאוחדות, קיבלו עליהן את שלטונם העליון של ישראל. בני ישראל מצדם לא ניסו לגרשם ממקומם מחוסר רצון או בשל חולשתן של היחידות השבטיות הבודדות. לכן נשארו בארץ טלאים טלאים של ערים ועיירות נכריות. (Judges 1:1–36)
The Status of the Conquest of the Land after the Death of Joshua
The book of Judges opens in the years following Joshua’s death. Not all the tribes have completed the conquest of their inheritances. Consequently, Israel is commanded to establish an organized system in order to fulfill its obligation of taking over the land completely. Thanks to the wars fought by Joshua, no powerful kings have yet arisen against the people. The Canaanite cities, which were far from united to begin with, have accepted the rule of Israel. However, the Israelites have not attempted to banish all the Canaanites, either because they lack the will to do so, or due to the weakness of their isolated tribal units. As a result, many enclaves of Canaanite towns and villages remain in the Land of Israel.
(שופטים ב׳: א׳-ה׳)
מעמד הבוכים
לא ידוע מתי התרחש מאורע זה, אבל נראה שהוא שייך לימים הקדומים של ישיבת ישראל בארץ. (Judges 2:1–5)
The Declaration of God's Messenger at Bokhim
It is not known precisely when this incident occurred, but it was probably in the early years of Israel’s settlement in Canaan.
(שופטים ב׳: ו׳-כ״ג)
תקופת השופטים – תיאור כללי
עד כאן תואר המצב הגאופוליטי הכללי בארץ: שבטי ישראל לא הורישו את תושביהן של ערים כנעניות רבות, וחיו בצדם. ישראל כבר אינם קשורים באופן ישיר לעבודת ה' ואינם מתייחסים אליו בחיי היומיום. אמנם המשכן היה קיים, אך נראה שהוא לא עמד במוקד הוויית החיים. מעטים היו מבקרים בו בקביעות, ואילו בעיני רוב העם הוא היה רק בגדר הוויה תיאורטית שביטאה שייכות עקרונית בלבד. מבנה החיים הכללי של תקופת השופטים מתואר כאן באופן סכמטי, ויפורט בפרקים הבאים. זוהי סדרה של צרות המציקות לעם, ומעוררות את העם לשוב ולהיזכר בה'. מפעם לפעם, בגבור המועקה, קם אדם מתוך ישראל ומשנה מעט את פני הדברים, אבל השינויים הללו נותרים מקומיים וזמניים. (Judges 2:6–23)
The Period of the Judges ( A General Description)
Up to this point the book has dealt with the overall geopolitical situation in the land. The tribes of Israel have failed to drive out the inhabitants of many Canaanite cities, and instead live alongside them. The people are no longer directly involved in the service of God and do not relate to Him in their everyday lives. Although the Tabernacle is still standing, it is apparently not at the center of national affairs. Few visit the holy site on a regular basis. For the majority of the people it is no more than a theoretical entity to which they pay nominal respect. This section depicts in a schematic manner the general structure of life during the period of the judges, while the various major events are presented in detail in the chapters that follow. The repeated pattern consists of troubles and distress experienced by the nation, as a result of which they are awakened to remember God and repent. Every so often, when the oppression becomes intolerable, someone arises from among the people and improves matters somewhat, but these changes are invariably local and temporary.
(שופטים ג׳: א׳-ד׳: כ״ד)
עתניאל, אהוד, שמגר ודבורה ומאורעותיהם
לאחר פתיחה קצרה, תסופר שורת העלילות של תקופת השופטים. בדרך כלל אלו הן התרחשויות מעגליות: עשיית הרע בעיני ה' – צרה – זעקה אל ה' – ישועה; וחוזר חלילה. (Judges 3:1–4:24)
The events of Otniel, Ehud, Shamgar and Deborah
Following a short introduction, the chapter begins to relate the narrative of the era of the judges. The series of events is generally cyclical: It begins with the nation not following the word of God; that is followed by a period of suffering, which leads to the people crying out to God, which in turn results in God providing them with salvation.
(שופטים ג׳: א׳-ז׳)
הגויים שנשארו בארץ (Judges 3:1–7)
The Nations that Remained in the Land
(שופטים ג׳: ח׳-י״א)
שליטת כושן מלך ארם בישראל ומיגורו על ידי עתניאל (Judges 3:8–11)
The Rule of Kushan Rishatayim King of Aram over Israel, and His Defeat by Otniel
(שופטים ג׳: י״ב-ל״א)
כיבוש עגלון מלך מואב ונפילתו בידי אהוד (Judges 3:12–31)
The Conquest of Eglon King of Moav and His Downfall at the Hand of Ehud
(שופטים ד׳: א׳-כ״ד)
לחץ יבין מלך כנען ומפלתו בידי ברק ודבורה (Judges 4:1–24)
Yavin, King of Canaan, and His Downfall at the Hands of Barak and Deborah
(שופטים ה׳: א׳-ל״א)
שירת דבורה
זוהי אחת השירות הגדולות במקרא. אין זה רק שיר תודה על הניצחון בקרב, אלא פרשה ארוכה שבה באים השרים חשבון עם מי שלא נטלו חלק במלחמה, ומהללים את השותפים בה. שירה זו דומה לשירת הים מבחינת המקצב והתוכן, אך ההשוואה בין השתיים מדגישה את ההבדל: שירת הים היא כללית. אין בה כמעט אזכורי אנשים פרטיים, וגם שמו של משה רבנו – השר אותה – אינו מופיע בה. שירת דבורה אישית הרבה יותר. נזכרים בה אנשים פרטיים לחיוב ולשלילה, ואף המשוררת עצמה מופיעה בה לא פעם. סיפורה של אם סיסרא החותם את השירה תואם את סגנונה האישי והנשי של שירת הניצחון הזאת. אין זו שירת הלל להרג, לאלימות ולהתגברות על האויב, אלא הדגשה אירונית של הבכי, התדהמה והכאב שעשויים להיות מנת חלקו של העם המובס. אם סיסרא מציירת בעיני רוחה את הניצחון במלחמה, כיצד לוקחים החיילים את הבחורות השבויות ומביאים אותן עם בגדיהן היפים הביתה, בזמן שבפועל סיסרא שוכב באוהלה של אשה, וגולגולתו מרוסקת. (Judges 5:1–31)
Deborah's Song
This is one of the great songs of the Bible. It is not merely a song of thanksgiving for victory on the battlefield, but a lengthy oration in which the singers settle accounts with those who failed to participate in the war, and praise those who shared in their struggle. Deborah’s song resembles the song by the Red Sea in rhythm and content, yet these similarities ultimately highlight the differences between them. The song by the Red Sea takes a general perspective. It contains almost no mention of individuals; even the name of Moses, the song’s composer, does not appear. By contrast, Deborah’s song is far more personal. Specific people and tribes are singled out, either for praise or condemnation, and the composer refers to herself on more than one occasion. The story of Sisera’s mother, with which the song concludes, is particularly fitting for the personal, feminine style of this victory song. This conclusion is not praise for murder, violence, or defeat of the enemy; rather, it is an ironic highlight of the tears, shock, and pain of the defeated nation: Sisera’s mother imagines his military triumph, how his soldiers are taking to their homes captured women in beautiful clothes, while in reality, Sisera lies in a woman’s tent with his skull shattered.
(שופטים ו׳: א׳-מ׳)
תחילת עניינו של גדעון
כאן מתחיל סיפור מפורט על פעולותיו של המושיע הבא, גדעון. העניין פותח בתיאור מצבו העלוב של ישראל מול התנכלויות מתמשכות של המדיינים והנלווים אליהם. מלאך ה' מתגלה לגדעון, בן לשבט מנשה כשהוא דש את תבואת אביו, ומייעדו להושיע את עמו. תחילה הוא הצטווה לעמוד כנגד מנהגי התרבות שבסביבתו – להרוס את מזבח הבעל של בית אביו ולסדר מערכה אחרת לה'. לאחר מכן נשלח לעמוד מול אויבי עמו. הוא נדרש לפתוח במערכה מול המדיינים שעשו בישראל כבתוך שלהם. (Judges 6:1–40)
The Beginning of the Story of Gideon
This section begins a detailed account of Israel’s next savior, Gideon. It opens with a description of Israel’s miserable state due to the continued harassments of the Midyanites and their allies. An angel of God appears to Gideon, a member of the tribe of Manasseh, while he is threshing his father’s crops, and appoints him to save his people. First, he is commanded to take a stand against the customs of his immediate environment: He is commanded to destroy the altar of the idol Baal in his father’s house and to arrange an altar for God. Next, he is sent to stand up to the enemies of his nation. He must wage war against the Midyanites, who have been mistreating Israel.
(שופטים ז׳: א׳-ח׳: כ״א)
מלחמת גדעון במדיינים
גדעון יצא למלחמה במדיינים מלֻווה בהבטחה אלוהית בניצחון. ואכן תוך זמן קצר מאוד ובעזרת יחידה קטנה של לוחמים הוא ינחל ניצחון מזהיר. הוא ואנשיו הורגים את המנהיגים המדיינים, ולפי הנראה מאבדים מעט מאוד מאנשי ישראל, אם בכלל. הניצחון הנסי על מדין נזכר לדורות כניצחון מכריע וחריג. עקב התבוסה נשברו המדיינים לחלוטין, ובמשך דורות רבים הם הפסיקו את לנסות לפלוש לארץ ישראל. (Judges 7:1–8:21)
Gideon's War against the Midyanites
Gideon sets out to war with a divine promise of victory and triumphs gloriously within a short period of time and with the aid of only a small band of warriors. Together with his men, Gideon kills the Midyanite leaders, with very few, if any, Israelite losses. This miraculous success will be remembered for generations as a decisive and remarkable triumph. Following their rout, the Midyanites are totally broken, and for many generations thereafter, they did not seek to invade Israel.
(שופטים ח׳: כ״ב-ל״ה)
סוף ימי גדעון
אף שגדעון היה גיבור חיל כבר מראשית דרכו, הוא לא נחשב לבעל מעמד מיוחד לא בעיני עצמו ולא בעיני אחרים. כעת, בעקבות התפעלותם של ישראל מהניצחון הנסי, הם מציעים לו ולזרעו מעמד שלטוני. גדעון כשלעצמו לא התיימר למלוך ולא ביקש לשלוט באנשים, ואולי דווקא משום כך נעשה מכובד יותר, וניתן לו כוח רב. אמנם הנהגת גדעון זכתה לפופולריות רבה בזמנה, כפי שעולה מן התמיכה שזכה לה מהשבטים, מן ההצעות שהוצעו לו ומן השקט ששרר בזמנו. אולם בסופו של דבר, לא נשאר הרבה מן האהדה והאהבה שהופנו כלפיו, והשפעתו החיובית התפוגגה בפועל זמן קצר אחרי מותו. (Judges 8:22–35)
Gideon's Last Days
Although Gideon was a mighty warrior from the outset, neither he nor anyone else attributed to him any distinctive social status. Now, in the wake of his impressive, miraculous victory, Israel offers him and his descendants ruling status. Gideon himself has no pretenses of assuming the throne or ruling over the people. However, it is possible that this very sentiment increases their respect for him, and he is accorded great power. Indeed, Gideon is a popular figure, as is evident from the support he receives from the tribes, the offers they propose to him, and the calm that is prevalent in his time. However, little of the support and love that he enjoys remains after his death, and his positive influence dissipates quickly.
(שופטים ט׳: א׳-נ״ז)
מעללי אבימלך, שררתו ואחריתו
אמנם גדעון לא התמנה רשמית לשליט, אבל מספר נשיו וילדיו מעיד שכנראה נהג מנהג מלכות, ושהייתה לו מעין חצר שאפשרה לו לפרנס את כולם. לאחר מותו עשוי היה השלטון להתחלק בין שבעים בניו. ואולם בניגוד חריף לאביו, רדף אבימלך, בן פילגשו השכמית של גדעון, אחר השררה. אבימלך ניצל את קרבתו לאנשי שכם וביקש מהם את השלטון הבלעדי, ולמעשה תבע לעצמו מעמד של מלך. תאוות המלוכה הביאה את השליט הצעיר לטבוח בשבעים אחיו על אבן אחת. אח אחד, יותם, הצליח להתחבא מפניו. ממרומי הר גרִזים פונה יותם אל אנשי שכם שהמליכו עליהם את אבימלך, במשל שיש בו דברי הקנטה וקללה להם ולמנהיגם. יותם מנבא לאבימלך ולממליכיו, אנשי שכם, שהקשר שיצרו עם מלכם יופר לרעתם של שני הצדדים. נבואתו הסטירית, הנוקטת דימויים של עץ ושל אש, התקיימה, משבגדו אנשי שכם באבימלך והוא המיט חורבן על העיר באמצעות הצתת אש בענפי עץ. ולבסוף, גולגלתו של אבימלך, שהרג את שבעים אחיו על אבן אחת, רוצצה על ידי אבן אחת. עם מות אבימלך התפזר העם שסביבו, ובכך כשל הניסיון לבנות בית מלוכה בישראל. סיפור מותו הותיר רישומו בזיכרונו של עם ישראל במשך דורות. (Judges 9:1–57)
Avimelekh's Misdeeds, His Reign, and His End
Although Gideon was not officially appointed ruler, the large number of his wives and children indicates that he conducted himself like a king. He maintained a quasi-royal court that enabled him to support his large family. After his death, the leadership could have been divided among his seventy sons. However, Gideon’s son Avimelekh, by a concubine from Shekhem, seeks exclusive power, in stark contrast to his father. Avimelekh exploits his kinship with the people of Shekhem and requests from them exclusive rule, effectively demanding royal status. His desire for authority drives the young ruler to massacre his seventy brothers on a single rock. However, one brother, Yotam, manages to escape and go into hiding. From the top of Mount Gerizim, Yotam addresses the people of Shekhem with a satirical parable employing imagery of trees and fire that mocks and curses them and their leader, Avimelekh. This parable is brought to life when the people of Shekhem rebel against Avimelekh, who in turn destroys the city by setting tree branches on fire. Ultimately, the man who murders his brothers on one rock has his own skull smashed with a single stone. Upon Avimelekh’s death, his loyalists disperse, ending this attempt to establish a monarchy in Israel. Nevertheless, the tragic story of his life and death was etched in the collective memory of the people of Israel for many generations.
(שופטים י׳: א׳-ה׳)
תולע ויאיר
בפסוקים שלפנינו מוזכרים שני שופטים משבטים שונים. רשימה כגון זו, שאין בה תיאור של עלילה אלא ציוני זמנים ומקומות, מופיעה גם בהמשך הספר. כרוניקות קצרות אלו משלימות את המסגרת הכרונולוגית לסיפורים העלילתיים שבספר. (Judges 10:1–5)
The Judges Tola and Ya'ir
In the following verses, two judges from different tribes are mentioned. A similar account, which merely lists times and places but provides no details, appears later in the book as well (12:8–12). These brief accounts complete the chronological framework of the longer narratives in the book.
(שופטים י׳: ו׳-י״א: ל״ג)
יפתח הגלעדי מציל את אחיו מחרב בני עמון
לאחר תיאור-רקע של המצב המדיני והרוחני, יסופר על ישועת ישראל מיד העמונים שנאספו למלחמה על היישוב היהודי בעבר הירדן המזרחי. יפתח הגלעדי נושל על ידי אחיו מנחלת אבותיו, ונעשה מנהיג לגדוד אנשים חסרי נחלה ומנוחה. הוא נרתם לעזרתם של יושבי גלעד ונלחם עם העמונים. בניצחונו המזהיר על בני עמון, שהטביע את רושמו עליהם במשך שנים רבות, קנה לו יפתח את ההנהגה בגלעד. (Judges 10:6–11:33)
Yiftah the Giladite Saves His Brethren from the Sword of Amon
After a brief introduction describing the political and spiritual state extant in Israel, this section recounts the rescue of the people from the Amonites, who gathered to wage war against the Israelites living east of the Jordan. Yiftah the Giladite is evicted by his brothers from the inheritance of his forefathers, and becomes the leader of a gang of dispossessed and restless men. Nevertheless, he responds to his tribe’s request to help the residents of Gilad, and he battles the Amonites. With his decisive victory over the Amonites, the effects of which were felt over the course of many years, Yiftah assumes leadership over Gilad.
(שופטים י״א: ל״ד-י״ב: ז׳)
קרבן בת, מלחמת אחים ומות יפתח
גם בשובו מן המלחמה לא תימצא ליפתח מנוחה. בתו היחידה יצאה מפתח בית אביה הנערץ לקבל את פניו בשובו מהקרב, והוא מרגיש מחויב למוצא פיו ובוחר להקריב אותה כקרבן כדי לשלם את נדרו. על אף העמימות שמשאירים הכתובים במעשה הזה, בולטת בו ובסיפור הקשה שלאחריו על מלחמת האחים, דמותו החזקה, המרה והטרגית של האיש שנדחה בצעירותו מבית אביו, מן האחווה ומן היישוב. יפתח לא האריך ימים לאחר מכן, הוא סיים את חייו ערירי מתוך ייסורי גוף ונפש. (Judges 11:34–12:7)
The Sacrifice of a Daughter, Civil War, and the Death of Yiftah
Even upon his return from the war, Yiftah cannot find peace. As he arrives, victorious from the battlefield, his beloved only daughter emerges from his house, and he feels compelled to stay true to his word and offer her as a sacrifice in fulfillment of his vow. Notwithstanding the ambiguity of the verses with regard to the precise details of this act, this event and the difficult story that follows about the civil war accentuate the tough, bitter, and tragic figure of the man who in his youth was rejected from his father’s home and was denied a place among his brothers and in society. Yiftah does not live much longer, and he dies without leaving descendants, tormented by physical and emotional suffering.
(שופטים י״ב: ח׳-ט״ו)
אִבצן, אֵלון ועבדון בן הלל
שוב נסקרים בקצרה שלושה שופטים, שאולי הגיעו לעמדת ניהול השבט וארגונו בשעת צרה מכיוון שהיו ראשי משפחות גדולות. (Judges 12:8–15)
Three Other Judges: Ivtzan, Elon, and Avdon Son of Hillel
This section provides a brief survey of three judges. It is possible that they came to manage the affairs of their tribes in times of trouble because they were the heads of large families.
(שופטים י״ג: א׳-ט״ז: ל״א)
שמשון
עד כה עסק הספר בעיקר באויבים שמצד מזרח – מואבים, מדיינים ובני עמון, שהציקו לשבטי עבר הירדן ולאחר מכן פלשו גם לעברו המערבי. כעת מתעוררים הפלשתים היושבים במערב, וגובלים בעיקר עם שבט דן. נוכח המצוקה העמיד ה' את שמשון משבט דן, נזיר מופלא מלידתו, בעל עָצמה לא רגילה. ציר חייו של שמשון נסוב על החיכוך המתמיד, האישי והציבורי, עם הפלשתים העוינים. פעם אחר פעם הוא מסתבך במריבות קשות עמם, סיבוכים שהשתלשלו מיחסיו הבעייתיים עם הנשים הפלשתיות שאהב ושהיו לו לרועץ. הפלשתים התנכלו לשמשון לא אחת, והוא השיב להם שבעתיים. הפלשתים המאוימים ראו בשמשון דמות על-אנושית. אימתו הקטלנית של שמשון הגיבור היא שאפשרה את רווחתם של בני עמו. אישיותו של שמשון הייתה מורכבת מאוד. אף כמנהיג הוא חרג מן המקובל. כל חייו פעל כאיש בודד, בלא גדודי צבא מאחוריו, באמצעות כוח עליון שזרם בתוכו ובליווי נסים מופלאים. (Judges 13:1–16:31)
Samson
Up to this point, the book has dealt mainly with enemies from the east: the Moavites, Midyanites, and Amonites, who harassed the tribes east of the Jordan and subsequently invaded the territory west of the Jordan as well. Now the Philistines arise from the west, mainly along the border of the tribal territory of Dan. To aid the Israelites in their distress, God provides them with a judge from the tribe of Dan. Samson, a nazirite whose life began under wondrous circumstances, possesses exceptional physical strength. The axis of Samson’s life revolves around his constant feuds, both personal and public, with the hostile Philistines. Time after time, he becomes entangled in vicious disputes with them, stemming from his problematic relationships with the Philistine women whom he loves, but who seek to ensnare him. The Philistines plot against Samson on more than one occasion, and he responds in kind many times over. The Philistines feel threatened by Samson, whom they consider superhuman. The lethal terror inflicted by the mighty Samson gives his people breathing space. Samson is a complex figure and a highly unconventional leader. Throughout his life he acts alone, without the backing of military units. Rather, he is aided by the divine force that flows through his veins, and frequent miraculous interventions from above.
(שופטים י״ג: א׳-כ״ה)
לידת שמשון הפלאית (Judges 13:1–25)
The Wondrous Birth of Samson
(שופטים י״ד: א׳-ט״ז: ג׳)
התגרויותיו של שמשון בפלשתים (Judges 14:1–16:3)
Samson's Provocations of the Philistines
(שופטים ט״ז: ד׳-ל״א)
הסגרתו ומותו של שמשון (Judges 16:4–31)
Samson's Imprisonment and Death
(שופטים י״ז: א׳-י״ח: ל״א)
פסל מיכה
כמו סיפורים אחרים בספר שופטים, נראה שגם עניין זה אינו מופיע במקומו הכרונולוגי. הסיפור שלפנינו איננו עוסק בשופט. נראה שהוא קדום למדי, ומסתבר שאירע שנים לא רבות אחרי כיבוש הארץ. גם בו וגם בסיפור שאחריו משתקף המצב האנרכי של החיים בישראל בתקופת השופטים, בהיעדר חוק קבוע שיגדיר ויסדיר את ההתנהגות האנושית. (Judges 17:1–18:31)
The Idol of Mikha
Like other stories in the book of Judges, the episode that follows is not in the correct place, chronologically. It does not involve a judge, and is likely an early event that transpired not long after the conquest of the land. Both this story, of Mikha’s idol, and the subsequent story of the rape at Giva, are prime examples of the lawlessness that was a characteristic of life in Israel during the era of the judges.
(שופטים י״ט: א׳-כ״א: כ״ה)
האונס בגבעה והשבר שבעקבותיו
גם העניין הבא עוסק במאורע בולט שהתרחש מוקדם יותר בתקופת השופטים. הסיפור, שיש בו אכזריות, התרחש בראשית התיישבותם של ישראל בארץ, זמן לא רב לאחר שהשבטים הסתדרו בנחלותיהם ובעריהם, כשעדיין שררה ביניהם אחדות כלל-ישראלית. ההתרחשות בגבעה לא הייתה רק תולדה של נבזות אנושית ושל רשעות מקומית, אלא ביטא מצב חמור הרבה יותר שהיה כרוך בהיעדרם של שלטון, הדרכה ונורמות מוסר. אלה שיכלו להתעלל באחרים עשו זאת ללא חשש, מפני שבחברתם לא הייתה קיימת מערכת משפט ואכיפה כוללת ואובייקטיבית. גם כאשר שבטי ישראל ניסו להעניש את החוטאים, עמדו בני השבט המקומי על כך שהמשפט צריך להיערך באופן פרטי ולהישאר בידיהם, והם מצדם נמנעו מלבער את הנגע. ההסכמה הכללית למגר את הזוועה בכוח, לא הניבה תוצאות חיוביות. היא הביאה להרג רב ולכיליון כמעט גמור של שבט בנימין. חרפת מעשה הפילגש בגבעה נמחתה בדם ובאש, ונשאר ממנה זיכרון עצוב לדורות מכל צד. במובן זה, הסיפור האחרון בספר – שהוא למעשה קדום למדי – משמש סמל לתקופת השופטים כולה ומציג את צלליו האפלים של עם ישראל בעידן טרום המלוכה. (Judges 19:1–21:25)
The Rape in Giva and the Ensuing Rift
This section also involves a major event that transpires early in the period of the judges, at the beginning of the Israelite settlement in the land, not long after the tribes settle in their tribal lands and their cities, when the nation is still united. The incident in Giva is not merely an isolated case of human baseness and wickedness, but is also the product of a much direr situation resulting from the absence of government, guidance, and moral standards. Those with the power to mistreat others do so without fear of reprisal, as there is no impartial, enforceable legal system. Even when the tribes of Israel seek to punish the criminals, their tribe insists that it is a private matter, and ignores the problem. In this case, the national consensus that the evil must be eradicated by force does not yield positive results. Rather, it leads to widespread killing, and the almost complete eradication of the tribe of Benjamin. The entire incident of the concubine in Giva is a disgraceful episode, replete with blood and war, and for generations it remains a sad memory for all the parties involved. This story, related last in the book, although chronologically one of the first, symbolizes the entire period of the judges, as it vividly illustrates the dark side of the people of Israel in the pre-monarchical era.