(איוב א׳: א׳-ב׳: י״ג)
מבחנו של איוב
את ספר איוב מקיף סיפור מסגרת. ראשיתו של סיפור זה מתחולל בשתי זירות – בשמים ובארץ. (Job 1:1–2:13)
Job's Test
The book of Job is framed by a background story. The first section of this story occurs in two different arenas: on earth (verses 1–5) and in heaven (verses 6–12).
(איוב ג׳: א׳-כ״ו)
תגובת איוב למצבו
איוב הרוס ושבור. הוא איבד את רוב רכושו, את משפחתו ואת עתידו, ונוסף על כל אלה אבדה לו גם היכולת לנהל דברים באופן יומיומי מאחר שגופו הוכה בשחין, ואנשים היו מתרחקים ממנו. ידידיו באו אליו וישבו אתו, אך לא העזו לדבר מגודל הכאב. מתוך שברו פותח איוב בקללת חייו. הוא תולה את הקללה בראשית החיים, ובפנטזיה שלו הוא משווה לנגד עיניו את אי-היוולדותו לעולם כה אכזר. אם החיים ריקים מטעם ומשופעים בכאב, עדיף היה לשכון בעולמם של המתים. עולם השאול מתואר כאן כמצב כמעט אידיאלי, שבו שוררים חירות ושוויון. אין איוב מטיח כאן דברים כלפי מעלה, ואין הוא עוסק בחשבונות האלוהיים. (Job 3:1–26)
Job's Response to His Condition
Job is broken and ruined. He has lost most of his possessions, his family, and his future. In addition, due to his skin affliction he no longer has the ability to lead a normal life, and people have distanced themselves from him. His close friends have come to visit but have not yet dared to speak, in light of the pain he is suffering. In his miserable condition, Job begins to curse his life. He claims that the very beginnings of his life were cursed, and he fantasizes about not having been born into such a cruel world. If life is void of meaning and full of pain, he thinks, it is better to live in the world of the dead. Indeed, the grave is described here as an almost idyllic place where freedom and equality reign. But at this stage Job still does not complain directly to God, nor does he challenge the divine calculations.
(איוב ד׳: א׳-ה׳: כ״ז)
הנאום הראשון של אליפז התימני
רעי איוב, אנשים יראי שמים, ישבו תחילה דוממים באהדה לידידם הנתון בצרה. איוב פתח במחיצתם את פיו בקללת יום הולדתו ובביטויי מאיסה בקיומו ובחיי הסבל שלו. הוא לא דן בעניינים העומדים ברומו של עולם. הרעים, שגורלם שפר עליהם, הם שיגררו אותו לדיון תיאולוגי כזה. כל אחד מהם יישא דרשה יפה כדי להטיף לו מוסר. דרשות אלו ייאמרו מתוך תחושת עליונות. אליפז תובע מאיוב להיות נאמן לדרך שבה נהג כלפי סובלים אחרים. אף שאיוב לא ביקש אלא לקונן על מר גורלו, אליפז שמע בדברי איוב קריאה למשפט עם בוראו. ולכך הוא מגיב כשהוא משתף את איוב בחוויה נבואית. בחיזיון מבהיל שפקד אותו בלילה נגלה לאליפז הפער העצום בין אלוקים לבין האדם, ומסקנתה היא שאין סיכוי לאדם לצאת זכאי בהידיינות עם אלוקים. בהמשך אליפז מגנה את מי שאינו פונה אל אלוקים, ומכוון את איוב לראות בייסוריו מרכיב הנושא מסר – הייסורים הנשלחים מלמעלה הם חלק מהתקשורת המכוונת בין אלוקים לאדם. אם כך יעשה איוב, אומר אליפז, יש לו סיכוי לזכות גם באחרית טובה. את דבריו הוא חותם בדברי חיזוק אופטימיים. (Job 4:1–5:27)
Elifaz's First Speech
Job’s friends, all God-fearing individuals, had initially sat alongside him in silence as a sign of support for their friend in distress. In their presence, Job eventually spoke, cursing the day of his birth and expressing disgust at his existence and his life of suffering. He did not mention possible reasons for these misfortunes. It is his friends, those faring better than he, who now drag him into a theological discussion on such topics. Each of them will deliver an impressive discourse in an attempt to rebuke Job, stated with a sense of superiority. Elifaz, the first speaker, demands that Job remain true to his own method of dealing with suffering experienced by others (see 4:3–4). Although Job has done nothing more than mourn over his bitter fate, Elifaz senses in Job’s words a latent desire to dispute with his Creator over the justice of the events. Therefore, he shares a prophetic experience of his own with Job. In a jolting nighttime vision, he was shown the massive chasm between man and God. His conclusion is that a human cannot possibly emerge victorious from judgment with God. Elifaz proceeds to rebuke those who fail to turn to God, and instructs Job to understand the following message from his misery: Suffering is sent from Above as part of divine communication with man. If Job successfully internalizes this message, Elifaz claims, he might merit a good end. He concludes his speech with words of encouragement.
(איוב ו׳: א׳-ז׳: כ״א)
המענה הראשון של איוב לאליפז
אף על פי שבחילופי הדברים שבין איוב לרעיו אין בהכרח ויכוח אמתי שבו נאבקות הדעות על נקודות מוגדרות, אלא סדרת נאומים שבה אומר כל אחד בתורו את דברו, ייתכן כי כאן איוב עונה לדרישתו הסמויה של אליפז מאיוב להתחזק ולהימנע מהידיינות עם ה', ומסביר כי קשה לבלום טענות הנובעות ממצוקת אמת. בדבריו ביקורת נוקבת על אחיו, שנראה שהם רעיו, שאכזבו אותו ובגדו בו. בנאום זה מבטא איוב את כאבו האישי על רקע הֶבלם של חיי אדם בכלל – תוחלתם מוקצבת, דומים הם לחיי עבדות הנתלים בתקווה לצל ולשכר, וסופם הבלתי-הפיך ידוע מראש. כשאליהם מצטרף סבל כה קשה, הם נמאסים על הסובל והוא מבקש את מותו. עם זה, איוב מסתפק בהשמעת משאלת המוות שלו, ואינו עושה דבר לממשה. מדברי איוב משתמע כי הוא מבין שסבלו נובע מכך שאלוקים אינו מרפה ממנו, אך אין הוא מבין מדוע, מה סכנה טמונה בו עצמו, והרי אינו אלא בן-תמותה. איוב תוהה על המבט האלוקי הבוחן תמיד את בני האדם. נאומו של איוב פותח ומסתיים בסדרת שאלות רטוריות נוקבות. (Job 6:1–7:21)
Job's First Response to Elifaz
In this book, Job and his friends generally do not directly respond to the specific theological points raised by the other. Rather, they exchange a series of speeches in which each individual in turn expresses his thoughts. Nevertheless, here Job is possibly responding to Elifaz’s implicit request that he take hold of himself and refrain from arguing with God. Job retorts that it is hard to withhold complaints that emanate from a state of true distress. His comments also contain harsh criticism of his supposed friends, who have disappointed and betrayed him by their reactions to his turmoil. In this monologue, Job expresses his personal pain against the background of the limitations of man’s life in general. Man’s life span is limited, he is like a laborer who merely seeks to obtain some compensation for his work and some respite from his labor, and his inevitable death is already known from the beginning. When severe suffering is added to such conditions, man grows weary with his lot in life and wishes to die. Nevertheless, although Job voices his desire to die, he does nothing to actualize this desire. Job’s comments indicate that he realizes that his suffering comes from God, but he cannot understand why he has been so afflicted. He cannot imagine that he, a mere mortal, presents any danger to the world. Job also wonders why God constantly focuses on humans, examining their actions and testing them. Job’s speech starts and concludes with a series of scathing rhetorical questions.
(איוב ח׳: א׳-כ״ב)
הנאום הראשון של בלדד השוחי
גם בלדד השוחי, רעו השני של איוב, שומע בקינותיו של איוב הטחה כלפי מעלה. באמצעות משלים מן הצומח הוא משמיע את האמונה הבסיסית שלא לחינם לוקה הלוקה, וכי אחרית טובה היא מנת חלקו של כל צדיק. דברי בלדד בוטים מדברי אליפז התימני: הוא מאשים באופן ישיר את בני איוב במוצאות אותם, ובעקיפין משתמעת מדבריו גם האשמה רמוזה כלפי איוב עצמו. (Job 8:1–22)
Bildad's First Speech
Bildad the Shuhite, Job’s second friend, also perceives in Job’s laments a complaint directed at God. By means of an analogy from the plant world, he conveys to Job his basic faith that one who suffers is struck for a reason, and the eventual portion of every righteous individual is good. Bildad speaks in a more blunt manner than Elifaz the Temanite. He explicitly describes the children of Job as deserving of their fate and indirectly accuses Job himself of sin.
(איוב ט׳: א׳-י׳: כ״ב)
המענה הראשון של איוב לבלדד
איוב פותח את נאומו זה בביטויים לגדולת ה', ומתוך כך הוא מדגיש את חוסר האונים של מי שהיה רוצה להידיין אתו. אף על פי כן, כנגד טענתו של בלדד שאין עונש בלא חטא וכנגד האשמתו והאשמת בניו בייסורים עומד איוב על טענתו שהוא חף מפשע. בנאומו זה איוב מתריע על מה שנראה לעיניו כאי-צדק במעשי ה'. איוב מכיר בהשגחה הפרטית של ה' על יצוריו מרגע היווצרם ובידיעתו המוחלטת המקפת את כל הווייתם, הוא חוזר ותוהה מדוע אלוקים נטפל כביכול אליו. (Job 9:1–10:22)
Job's First Response to Bildad
Job begins this speech by expressing the greatness of God, thereby highlighting the helplessness of one who wishes to contend with Him. Despite this reality, Job continues to protest his innocence against Bildad’s claim that there is no suffering without sin and against accusations charging Job and his sons with responsibility for their own suffering. In this speech, Job protests the injustice he perceives in God’s actions. He acknowledges God’s providence over each of His creatures from the moment of their formation and His absolute knowledge of everything that encompasses their entire existence. Therefore, he again wonders why God seems to be harassing him.
(איוב י״א: א׳-כ׳)
הנאום הראשון של צופר הנעמתי
צופר מחזק את עצמו, ואולי גם את השומעים האחרים של איוב, להתייצב נוכח ביטוייו הרהוטים של איוב. אף הוא כשני קודמיו מטיל ספק בצדקתו של איוב מתוך האמונה בצדק האלוקי. לדבריו, כיוון שהדרך שבה הצדק האלוקי משתלשל לעולמנו מכוסה מעין אדם, אל לאיוב להתיימר להעריך נכונה את דרכי ה', חכמתו ומעשיו. עם זה, הוא מבטיח לאיוב שאם הוא יתפלל ויכוון לבו ומעשיו אל ה' – ישרו עליו התחדשות, שלווה וביטחון. (Job 11:1–20)
Tzofar's First Speech
Tzofar emboldens himself, and perhaps Job’s other interlocutors do so as well, to confront Job’s eloquent presentation. Expressing his faith in divine justice, Tzofar, like his two predecessors, casts doubt on Job’s righteousness. He argues that since the way in which God’s justice descends to the world is hidden from human perception, Job should not pretend that he can accurately evaluate God’s ways, wisdom, or actions. Nevertheless, he assures Job that if he prays and directs his heart and deeds to God, he will experience renewal, tranquility, and security.
(איוב י״ב: א׳-י״ד: כ״ב)
מענה איוב לרעיו
לאחר שהרֵעים דיברו על כוחו של אלוקים, איוב מטיח בהם שאין בדבריהם כל חידוש, ואפילו החי והדומם יודעים על היכולת האלוקית. אולם אין בידיעה זו כדי להרגיעו, שכן כוחו של אלוקים יכול לפנות לבניין אך גם לערעור ולהרס. אף איוב יודע את כוחו של אלוקים, אך שלא כרעיו, שידיעה זו מביאה אותם לדבר דברי חנופה ושקר שיש בהם משוא פנים כלפי ה', הוא מבקש להתייצב מול ה' ולהשמיע טענותיו בכנות. בראשית פנייתו הישירה אל אלוקים הוא מבקש תנאי חירות נוחים לקיומה של השיחה ביניהם. ומיד הוא מתחיל לשאול את ה' כמה חטאים ומהם החטאים שעשויים להצדיק את ייסוריו וכבליו. איוב מדבר על קוצר חיי האדם באשר הוא, על תפלוּתם ועל חוסר התוחלת שבהם. ייסוריו מעוררים אותו לתהות על מה שנראה לו כהתנכלות אישית אליו וכן על היטפלותו של אלוקים המרומם והנשגב אל יצור פחוּת מוגבל וחסר תקווה כאדם. (Job 12:1–14:22)
Job's First Response to Tzofar
After having heard all his friends speak at length of God’s might, Job retorts that their statements offer nothing new, as even animals and inanimate objects are aware of God’s abilities. However, this knowledge does not reassure him, since God’s power can be channeled not only constructively but destructively as well. Job does not deny God’s strength, but unlike his friends, whose reaction to this fact is to utter statements of flattery and falsehood that he considers a form of hypocritical obsequiousness, Job is determined to stand resolutely before God and sound his claims honestly. After responding to his friends, Job addresses God directly. At the beginning of his direct address to God, he requests conditions that would allow him to speak freely and openly. He goes on to ask God how many and which sins might possibly justify his suffering and travails. Job further speaks of the brevity of man’s life and the vanity and pointlessness of his existence. His travails lead him to wonder about what he deems as a personal vendetta against him and why a lofty and noble God would harass a lowly, limited, and hopeless creature like man.
(איוב ט״ו: א׳-ל״ה)
הנאום השני של אליפז
עד כאן הסתיים מחזור אחד של דברים. עתה חוזר אליפז, ראשון המשיבים. אין בדבריו אלו הבדל מהותי או חידוש גדול, אבל נראה שנעימתם חריפה ועוקצנית יותר. בחלק הראשון של נאומו אליפז פונה אל איוב בתוכחה אישית. הוא מבטא את אכזבתו מאיוב, שאותו החשיב לחכם ולצדיק, והנה נשמעים לו דבריו כדברי הבל ורוע. הוא מאשים את איוב ביומרנות שאינה ראויה לו. בהמשך הנאום אליפז מתאר את הרשעים ואת האסונות העתידים לבוא על ראשיהם, והוא רומז לאיוב שדברי הבלע שהוא משמיע על אלוקים משייכים אותו אליהם. (Job 15:1–35)
Elifaz's Second Speech
At this point, one round of exchanges has concluded. Now Elifaz, the first to respond to Job, speaks again. His comments this time offer no substantial change to his first speech or any great novelty, but it appears that his tone here is harsher and more sarcastic. In the first part of this speech, Elifaz issues a personal reproof to Job. He expresses his disappointment in his friend, whom he had thought wise and righteous. However, now he considers Job’s statements as full of nonsense and evil. He accuses Job of pretentions unworthy of him. Elifaz then describes the wicked and the disasters that will ultimately befall them. He also warns Job that his contemptuous words against God identify him as one of them.
(איוב ט״ז: א׳-י״ז: ט״ז)
המענה השני של איוב לאליפז
איוב פותח את תשובתו לנאומו השני של אליפז בכעס על הרֵעים. הוא טוען שאין בדבריהם שום בשורה עבורו, שכן הוא עצמו יכול היה לומר את כל מה שהוא שומע מהם. איוב דוחה את תנחומי ההבל שלהם וחוזר לתאר את סבלותיו ואת המצוקה הנלווית אליהן דווקא משום שהוא יודע שאין הן אלא פרי הרצון והכוונה האלוקיים. גם נוכח שברו הוא נשאר דבק באלוקים, וכלפיו הוא זועק את שאלתו. איוב הנטוש עולב כאן ברעיו, ומטיח בהם שאין בהם חכמה, שפיהם דובר חלקלקות, ושמִלותיהם לא באו אלא להתל בו. קינתו זו של איוב מסתיימת בביטויים חריפים של קרבתו אל השאוֹל והרימה. (Job 16:1–17:16)
Job's Second Response to Elifaz
Job opens his response to Elifaz’s second speech by expressing his anger at his friends. He claims that their words have offered him no fresh insights, as he himself could have said everything that he heard from them. Job rejects their worthless consolations. He returns to his descriptions of his suffering and the feelings of anguish that accompany his travails for the very reason that he knows that they are nothing but God’s wishes and intentions. Yet, although he is a broken man, he still cleaves to God. He pours out his heart and presents his questions to Him. The abandoned Job insults his friends, accusing them of having no wisdom, being full of flattery, and making statements that do nothing but torment him. This lamentation of Job’s concludes with harsh depictions of his proximity to the grave.
(איוב י״ח: א׳-כ״א)
הנאום השני של בלדד
אחרי פתיחה קצרה, המבטאת את הסתייגותו מן המלל הארוך של איוב ומן הדופי שהוא מטיל ברעיו, מתאר בלדד באריכות את גורלו המר של הרשע. בלדד אינו מצביע על פגם מסוים בהתנהגותו של איוב. אף אין הוא מדבר כאן על איוב בגוף שני, ובכל זאת מן ההקשר ברור שהוא רומז שהסובל כאיוב הריהו רשע. (Job 18:1–21)
Bildad's Second Speech
After a short introduction in which he expresses his reservations over Job’s long soliloquy and his critique of his friends, Bildad describes the bitter fate that awaits the wicked. He does not focus on any specific faults in Job’s behavior and does not speak directly to him, but it is clear from the context that Bildad believes that one who suffers as much as Job must be a wicked person.
(איוב י״ט: א׳-כ״ט)
מענה איוב לרעיו בעקבות נאום בלדד
איוב מוכיח את חבריו המדכאים אותו בדבריהם, ומַפנה שוב את האחריות למצבו לאלוקים. את תליית שברו בפעולתו של אלוקים הוא מנסח בדימויים אחדים, שחלקם מקבילים לביטויי הקינה שבמגילת איכה. בנאומו זה מדגיש איוב את הבידוד שנגזר עליו, ואת התרחקותם של הקרובים לו ביותר בעת אסונו. הידידים, גרי ביתו ואפילו העבדים, מפנים אליו עורף. לא רק מעגליו החברתיים מצטמצמים, אלא גם גופו החבול מצטמק. כל זה אינו מביא אותו לכפירה ואפילו לא לייאוש גמור. הוא מצהיר שמתוך אסונו הוא יודע ידיעה ישירה את אלוקיו, ואף מאמין באפשרות שיגאל אותו. דווקא מתוך כך אין הוא סובל את המדקלמים באזניו הצהרות תיאולוגיות מקובלות. (Job 19:1–29)
Job's Second Response to Bildad
Job rebukes his friends, whose comments have upset him, and he again places the responsibility for his situation upon God. He expresses his claim that his misfortune is due to God through a series of images, some of which parallel expressions of grief employed in the book of Lamentations. In this speech, Job stresses his feelings of isolation and estrangement in his time of tragedy from those who were formerly closest to him. His friends, members of his household, and even his servants have all turned their backs on him. Not only has his social circle shrunk, but his wrecked body has atrophied as well. Yet all this does not bring Job to a state of heresy or even total despair. He declares that through his tragedy he has direct knowledge of God and he even believes in the possibility that God will bring him salvation. It is for this very reason that he cannot bear to listen to those who chant to him theological platitudes.
(איוב כ׳: א׳-כ״ט)
הנאום השני של צופר
כשני קודמיו במחזור זה, אף צופר מאריך בגורלו המר של הרשע. הרשע הבוטח בעצמו נוסק לשעה, אך מהר רכושו, כוחו וגופו נפגעים. כמו רעיו צופר אינו מזהה באופן מפורש את איוב עם הרשע, אך שוב ההקשר אינו מותיר מקום לספק – מילותיו הנוקבות מבטאות האשמה חריפה. (Job 20:1–29)
Tzofar's Second Speech
Like his two partners who spoke before him in this round of speeches, Tzofar also presents a lengthy soliloquy on the bitter fate that awaits the wicked. The wicked individual, who trusts in himself, soars briefly, but very quickly his possessions, strength, and body are diminished. Like his friends, Tzofar does not explicitly state that Job is wicked, but once again, the context does not leave much room for doubt; his scathing comments contain a severe accusation against Job.
(איוב כ״א: א׳-ל״ד)
מענה איוב בעקבות נאומו השני של צופר
בכל דבריהם האחרונים של הרעים חוזרת הטענה שהסובל הוא הרשע. האחרון שבהם, צופר, מדגיש טענה זו יותר. מדבריו אפשר להבין שאם כך אירע לאיוב, הרי שחטאיו גדולים. במענה זה טוען איוב שגם אם קורה שגורלם של רשעים רע, לרוב הדבר אינו נראה לעין. לא מעט רשעים חיים חיי נחת ושמחה. גם את הרעיון שגמולם של הרשעים יבוא בראש בניהם הודף איוב, וטוען כי באופן זה בשעת מעשה אין החוטא וסובביו יכולים להיווכח בצדק האלוקי ולגזור ממנו הכללות. (Job 21:1–34)
Job's Second Response to Tzofar
Throughout this second series of speeches, the friends’ recurring claim is that one who suffers must certainly be wicked. The last, Tzofar, particularly emphasized this point. It can be inferred from his presentation that in his opinion, Job’s sufferings are an indication that he has sinned greatly. In his response, Job claims that even if a terrible fate does await the wicked, it generally does not transpire in the public eye. More than a few wicked people live out comfortable and happy lives. He also rejects the idea that the punishment of the wicked is meted out upon their children, arguing that if that were the case, the sinner and those around him would not be able to identify divine justice from which they could draw the appropriate conclusions.
(איוב כ״ב: א׳-ל׳)
הנאום השלישי של אליפז
כיוון שאיוב פגע בידידיו ובתנחומי ההבל שלהם, מחריף אליפז את דבריו במחזור הנאומים הבא. אליפז פותח את דבריו בתוכחה לאיוב על כך שהוא מעז לתבוע את אלוקים לענות לו. בהמשך הוא מאשים את איוב באופן ישיר ובוטה בחטאים חמורים. המענה שלו מסתיים בנעימה חיובית. הוא מזכיר לאיוב את האפשרות לשוב אל אלוקים. אם בכך יבחר – איוב ייוושע, ואף תימסר בידו היכולת להשפיע על טובתם וישועתם של אחרים. (Job 22:1–30)
Elifaz's Third Speech
After Job has criticized his friends and their vain attempts to console him, Elifaz sharpens his message in the next round of speeches. He begins by rebuking Job for his audacious demand that God answer him. He continues by directly and bluntly accusing Job of committing severe transgressions. Finally, he concludes on an optimistic note, by reminding Job of the possibility of repentance. He declares that if Job chooses this path, he will be saved and will even be given the chance to have a positive impact on the welfare of others.
(איוב כ״ג: א׳-כ״ד: כ״ה)
המענה השלישי של איוב לאליפז
בראש תשובתו זו איוב מגיב לפתיחת נאומו של אליפז. הוא מתמרמר על הסתתרותו של אלוקים, ומבקש שאלוקים יצא מעילומו ויקיים עמו משפט ישיר. בהמשך איוב מתווכח עם טענתו של אליפז על הצדק האלוקי על שני צדיה: תחילה הוא טוען שייסוריו באו אליו למרות צדקותו, ובהמשך הוא מדבר על הטובה הפוקדת את הרשעים. (Job 23:1–24:25)
Job's Third Response to Elifaz
At the start of this response, Job addresses the opening of Elifaz’s speech. He complains that God remains hidden and also asks God to conduct a trial directly with him. Job continues by disputing both aspects of Elifaz’s claim about divine justice: First Job argues that he is suffering despite the fact that he is righteous, and then he asserts that there are wicked individuals who live comfortable lives.
(איוב כ״ה: א׳-ו׳)
הנאום השלישי של בלדד
גם נאום קצר זה נועד לבקר את איוב על חוצפתו לפנות אל אלוקים בדין ודברים. (Job 25:1–6)
Bildad's Third Speech
This short speech, like the earlier ones, is a critique of Job for his impudence in seeking to contest God’s judgment.
(איוב כ״ו: א׳-י״ד)
מענה איוב לנאומו השלישי של בלדד
איוב מסרב לקבל את תביעתו של בלדד שישתוק מחמת אפסותו מול גדולתו של אלוקים. בנאומו מראה איוב כי אין הוא נופל מרעיו בהכרת גדולתו של ה'. אף על פי שמלותיו מדברות בפלאי הבריאה ובכוחות קוסמיים רבי עצמה הוא מודע לכך שאף הוא אינו יכול לדבר אלא במעט מגדולתו של ה'. מבחינה מסוימת איוב ממשיך כאן בדברי בלדד, אלא שלעומת תיאורו ההרמוני של בלדד, איוב בוחר לתאר את הבריאה ואת כוחו של הבורא באופן סוער, גועש ומסתורי. נראה שבתיאור זה איוב טוען שאין סתירה בין הכרתו בכוחותיו העצומים של ה' ועמידתו היראה נכחם לבין זכותו לטעון את טענותיו בפני יוצר כול. (Job 26:1–14)
Job's Third Response to Bildad
Job refuses to acquiesce to Bildad’s demand that he remain silent due to his insignificance in comparison with God’s greatness. In this speech, Job reiterates to his friends that he recognizes God’s greatness no less than they do. Furthermore, although he speaks of the wonders of creation, and of cosmic, powerful forces, he is aware that he can describe only a small part of the divine might. To a certain extent, Job continues from where Bildad left off; however, in contrast to Bildad’s depiction of a harmonious world, Job chooses to portray creation and the greatness of the Creator in a stormy, raging, and mysterious fashion. It seems that this is Job’s way of saying that there is no contradiction between his knowledge and awe of the astounding powers of God, and his right to argue his case before the Creator.
(איוב כ״ז: א׳-כ״ח: כ״ח)
‘משלו' הראשון של איוב
כיוון שבסבב זה צופר לא ענה לאיוב, ממשיך איוב בשני נאומים המכונים ‘משלים'. ב'משל' הראשון מצטרף איוב לרעיו בדיבורים על אחריתו המרה של הרשע, אלא שהם כיוונו דבריהם אל המוצאות את איוב, ואילו הוא רומז במלותיו על הצפוי להם. לאחר מכן הוא מתייחס ליכולתם של בני אדם להתחקות אחר חומרים ואוצרות שונים בעולם, ולעומת זאת – לכך שהחכמה, היקרה לאין ערוך מאוצרות הטבע, אינה מסורה להם. החכמה מסורה לאלוקים, ואין האדם יכול לדעתה אלא להתאים למסקנותיה, כלומר לכופף עצמו לה' ביראה ולסור מרע. ייתכן שאיוב מבקש לטעון בזה נגד רעיו, שהשעינו את דבריהם על החכמה, והוא מדגיש את מגבלתם לעמוד על החכמה, המסורה לאלוקים בלבד. עם זה, אפשר שדברי איוב כאן – יותר משהם דברי תגובה לרעים, יש בהם ביטוי להתמודדותו שלו עם המוצאות אותו. אולי הוא עומד נוכח חוסר אוניה של התודעה האנושית למצוא באמצעות החכמה פשר למצב הבלתי מובן שאליו הגיע. (Job 27:1–28:28)
Job's First Speech
Since Tzofar did not reply to Job in this exchange, Job continues with two speeches that are called “orations,” or “parables.” The two orations, likely to have been two parts of a single speech, were possibly divided due to their length. In the first oration, Job echoes his friends’ comments on the bitter end of the wicked; the difference between Job’s comments and those of his friends is that they have Job’s fate in mind, whereas he alludes to the punishment that he believes awaits them. He then addresses the ability of people to investigate all materials and treasures of the world. He notes that wisdom, which is immeasurably more valuable than the riches of nature, is not in their hands. Rather, wisdom belongs to God, and man cannot truly comprehend it fully; he can only adjust himself to its guidelines by cleaving to God in fear and by turning away from evil.
(איוב כ״ט: א׳-ל״א: מ׳)
‘משלו' השני של איוב
מן הדיבור בגדולת ה' ובחכמתו הנשגבת שב'משלו' הראשון של איוב, הוא פונה ב'משלו' השני לדבר על חייו שלו. הוא מתאר את חייו לפני האסונות – חייו של אדם בטוח, אמיד ונשוא פנים הודות להתנהגותו הנדיבה והרגישה; בהמשך הוא מספר על מעמדו הירוד בהווה, וכיצד האנשים הנקלים ביותר בחברה בזים לו; לבסוף הוא נשבע בשורה של טענות המתחילות במלה ‘אם', שבתחומים שונים נהג בצדקות ובניקיון כפיים. (Job 29:1–31:40)
Job's Second Speech
Following his speech about the greatness of God and His lofty wisdom in the first parable, Job then speaks of his own life in his second oration. He describes his existence prior to the disasters that befell him, the life of a secure, wealthy, esteemed individual, widely praised for his generous and sensitive conduct. He then moves on to his current pitiful state, in which he is scorned by even the lowliest members of society. Finally, in a series of rhetorical questions, he makes an oath that he has acted righteously and with integrity in various realms of life.
(איוב ל״ב: א׳-ל״ז: כ״ד)
נאום אליהוא
נראה כי מעמד הנאומים והמענות היה פומבי. בתום תגובתו האחרונה של איוב קם אדם צעיר מקהל המאזינים, ופנה אל איוב וגם אל רעיו. כמו לשון שלושת הרֵעים, גם לשונו של אליהוא אינה תמיד נהירה. ואולם שלא כמותם, על פי שמו, שם אביו ומשפחתו נראה שאליהוא בא מישראל. דבריו של אליהוא מפוצלים והם מופיעים בארבעה מענות רצופים. אליהוא מדגיש את עליונותו של אלוקים על הכול. מכאן הוא גוזר שלא ייתכן שיעשה עוול. כיוון שאלוקים אינו כפוף ואינו זקוק לשום גורם, לא יכולה להיות סיבה שדרכיו יתעוותו. התנהגותו החיובית של האדם אינה מעניקה דבר לאלוקים, וההתנהגות האנושית השלילית אינה פוגעת בו. אמנם בגלל נשגבותו של אלוקים אין מקום להתדיין אתו, אבל קיימת תקשורת בינו לאדם הן באמצעות חזיונות וחלומות הן באמצעות הייסורים שהוא מביא על האדם. במקום לראות בסבל גמול המעיד על עוולות שעשו, הוא מציע לסובל לראות בייסוריו מסרים, להיענות להם ולקבלם באהבה. באמצעות התיאור הנרחב של המטרת הגשם, העננים, הברקים והרעמים אליהוא מדגים את גדולתו ונפלאותיו של אלוקים. בהזכרת התעצומות האלוקיות בפני איוב מבקש אליהוא לשכנע את איוב שאין טעם לחתירתו לבוא לדיון עם אלוקים. אפשר לראות בתיאור המפורט הזה מעין הכנה לעניין הבא, שבו ידבר אלוקים ישירות אל איוב. (Job 32:1–37:24)
Elihu's Speech
It seems that the speeches and responses of Job and his friends were delivered in a public setting. After Job’s previous response, a young man from the audience, Elihu, stands up and addresses Job and his friends. Like the three friends, Elihu’s language is not always clear. However, unlike them, Elihu is apparently an Israelite, as indicated by his own name, his father’s name, and his family name. Elihu’s speech is split into four separate responses to Job, which are presented consecutively. He starts by stressing God’s superiority over everything. He infers from this fact that it is impossible for God to perform injustice. Since God is not beholden to anyone, nor does He require any assistance to act, there is no conceivable reason for Him to engage in corrupt deeds. Man’s good behavior gives God nothing, nor does any negative conduct on the part of humans harm Him in any way. Although one cannot argue with God due to His lofty position, communication exists between Him and man, through visions and dreams as well as through the suffering that He brings. Rather than viewing suffering as a punishment that is indicative of wrongdoing, Elihu proposes that someone who is suffering should see his pain as a message, calling on him to respond to his afflictions and accept them with love. Finally, through a lengthy description of rainfall, clouds, thunder, and lightning, Elihu vividly illustrates the greatness and wonder of God. Elihu’s aim in portraying God’s power to Job is to persuade him that his attempts to contend with God are futile. This detailed depiction of nature can also be viewed as a preparation for the next section, in which God Himself speaks directly to Job.
(איוב ל״ח: א׳-מ׳: ב׳)
המענה הראשון של ה' לאיוב
מענהו של ה' לאיוב הוא בעיקרו שורה ארוכה של שאלות רטוריות, שבאמצעותן אומר לו הבורא: הואיל ואין בכוחך ליצור את המציאות המפורטת והמתוחכמת שאתה רואה, אינך יכול להשגיח עליה ולנהלה ואף לא להבין את המסתורין האופף אותה – מוטב שתשב במקומך ביראת כבוד ותחדל מן הוויכוח. בתשובתו של ה' לאיוב אין גילוי של תוכן חדש. אין בה מידע על העולם והנהגתו, ואף לא מוסבר לו דבר שאינו ידוע לו לגבי המקרה הפרטי שלו. ועם זאת, למשמע התשובה הוא מקבל משהו ממה שדרש. איוב תבע לעמוד מול אלוקים ולטעון כלפיו את טענותיו. כאן, לאחר שאליהוא תיאר לו מקצת מגבורותיו של אלוקים, הוא זוכה לשמוע את המענה האלוקי במישרין. מבחינת התוכן אפשר לראות בדברי אליהוא הכנה לדברי ה' מן הסערה. בשני המענות הללו מודגש הפער הבלתי ניתן לגישור בין אלוקים לבין האדם. ואולם היקף תיאורו של העולם שמתאר ה' רחב יותר מזה שביטא אליהוא. הוא נע בין ראשית הכול ובין שגרת התנהלותו של עולם, בין השמים, גרמיהם ומשקעיהם ובין הארץ ויסודותיה, בין השליטה בהתפשטות הים ובין הדאגה למגוון הזנת חיות הבר והעופות, לקיומם ולהתרבותם. יתר על כן, כאן מתחוללת התרחשות דרמטית במיוחד, שכן חרף הפער התהומי בין ה' והאדם איוב זוכה להתגלות. כוחו של מענה זה טמון פחות במלים המושמעות בו, ויותר בעצם המפגש. (Job 38:1–40:2)
God's First Response to Job
God’s answer to Job essentially consists of a long series of rhetorical questions in which the Creator says to him: Since you do not have the power to create the detailed and complex reality that you see before you, you cannot supervise and manage the world, nor can you comprehend the mysteries in which it is enveloped. It is therefore best that you remain in your place, give Me the necessary awe and respect, and cease debating with Me. In His response to Job, God does not give him new information about the way He conducts the world, nor does He explain anything about Job’s suffering that he did not already know. Nevertheless, in God’s answer, Job receives something of what he has been seeking. Job had demanded that he be allowed to stand before God and make his claims to Him. Now, after Elihu has described to him some of God’s mighty deeds, Job merits a direct response from God. The content of Elihu’s speech can thus be seen as preparation for God’s answer from the tempest. In both cases, the unbridgeable chasm between God and man is emphasized. However, the description of the world in God’s response is on a greater scale than Elihu’s depiction. The depiction of the world in this section moves from the beginning of existence to God’s routine management of the world: From the heavens, the heavenly bodies, and precipitation to the earth and its foundations, from His control over the spreading seas to His concern for feeding the diverse species of wild animals, thereby ensuring their continued existence. Furthermore, the confrontation itself is an especially dramatic event. Despite the unfathomable gap between God and man, Job merits a revelation. The power of this response lies less in its content than in the actual encounter itself.
(איוב מ׳: ג׳-ה׳)
המענה הראשון של איוב לה'
אכן טענותיו של איוב מסתתמות נוכח הנאום האלוקי. בסוף העניין אלוקים מעורר את איוב להשיב לו על דבריו, אך איוב שותק. (Job 40:3–5)
Job's First Response to God
Job’s complaints are silenced in the face of the divine communication. At the conclusion of His address to Job, God invited Job to respond to His words, but Job has nothing to say.
(איוב מ׳: ו׳-מ״א: כ״ו)
המענה השני של ה'
בסדרת שאלות רטוריות המתייחסות לחיות עצומות, אלוקים שם ללעג את היומרה האנושית להיות אדון לממלכת החי, להיות לאדונן של חיות עצומות ממדים בים וביבשה. באמצעות הצגתם המפורטת של שני יצורי ענק ה' מעמיד את איוב על אפסותו וקטנותו בתוך המציאות כולה, וכמובן נוכח בוראה. התיאורים הללו אינם באים לאלף את איוב בינה או לענות לו על טענותיו אלא להביאו לרגשי השתאות, ענווה ויראת הרוממות נוכח השגב האלוקי. (Job 40:6–41:26)
God's Second Response to Job
In this next series of rhetorical questions, God mocks the human pretention of mastery over the animal kingdom, that man can control the beasts of enormous dimensions that are found both in the sea and on land. Through detailed presentations of two giant creatures, God vividly reminds Job of his smallness and insignificance in the universe, especially when faced with his Creator. These descriptions are not designed to provide Job with information, nor are they a direct response to his claims. Rather, they are meant to evoke in him feelings of wonder, humility, and awe in the presence of divine greatness.
(איוב מ״ב: א׳-ו׳)
תשובת איוב למענות ה'
המענה הקצר של איוב לנאומיו של אלוקים מגלה את עיקר משמעותו של הספר. התשובה שאיוב קיבל אינה ממין השאלות שחזר ושאל. מה שמפיס את דעתו הוא עצם קרבתו של ה' אליו. נוכחותו של ה' היא הכול. בעקבות המפגש הישיר עם האמת הגדולה אין עוד ערך ומשמעות לא לחיים ולא לשאלות שהתעוררו מתוכם. (Job 42:1–6)
Job's Second Response to God
Job’s short reply to God’s second speech reveals the main message of the book. God did not address the questions Job repeatedly asked. However, he finds comfort in the very fact of God’s closeness to him. The presence of God is the only answer there is. In the wake of Job’s direct encounter with the great truth of God, questions of ultimate meaning and justice lose their force.
(איוב מ״ב: ז׳-י״ז)
תשובת הרֵעים ושבות איוב
עניין זה חותם את המסגרת העלילתית של ספר איוב, ומביא את העלילה הקשה שבה נפתח הספר לידי אחרית חיובית. לאחר השיחות והמענות שגדשו את הספר כולו, התגלה אלוקים לאיוב, ואף שבמפגש זה לא נענו כלל טענותיו של איוב, די היה בהתגלות כשלעצמה להביא את איוב להכרה חדשה, שמתוכה כבר לא מצא טעם בהמשך דבריו. בסוף הסיפור מגיע השיפוט האלוקי לביטוי מלא: את איוב אלוקים מכנה 'עבדו', ואילו מרעיו הוא דורש להביא קרבנות כפרה ולבקש את סליחתו של איוב. (Job 42:7–17)
The Friends' Repentance and the Restoration of Job
This section, which completes the narrative of the book of Job, provides a positive ending to the terrible events with which the book opened. After the discussions and responses that took up the bulk of the book, God revealed Himself to Job. Although Job’s questions were not answered in this encounter, the revelation itself was enough to lead him to a new evaluation of life, and he sees no reason to continue arguing. Here, at the end of the book, divine judgment is fully expressed: God calls Job His servant, while He demands from Job’s friends that they bring sacrifices for atonement and request Job’s forgiveness.