(ירמיהו א׳: א׳-י״ט)
מינוי ירמיהו לנביא
ירמיהו הוקדש לנבואה בגיל צעיר כנראה. בפרק ההקדשה שלו מסופר היכן, מתי וכיצד הוא נעשה לנביא, ועל מי הוא עתיד להתנבא. כמו כן מובאים כאן דברי החיזוק שהוא מקבל בתחילת דרכו. (Jeremiah 1:1–19)
Jeremiah's Appointment as a Prophet
It would appear that Jeremiah was commissioned as a prophet at a young age. This section describes where, when, and how he becomes a prophet and identifies the subjects of his prophecy. The section also records the words of encouragement he receives at the beginning of his mission.
(ירמיהו ב׳: א׳-ג׳)
אהבה לישראל
אף על פי שספר ירמיה מלא דברי תוכחה שאחדים מהם קשים למדי, הנבואה הראשונה לאחר ההקדשה היא נבואת פיוס, נחמה ואהבה לישראל. (Jeremiah 2:1–3)
Love of Israel
Although the book of Jeremiah is filled with words of rebuke, some of which are exceedingly harsh, the first prophecy after Jeremiah’s commission is one of conciliation, consolation, and love toward Israel.
(ירמיהו ב׳: ד׳-ג׳: ה׳)
הפנייה לעבודות זרות ועמים זרים
כאן מובאת טענתם העיקרית של הנביאים כלפי ישראל – העבודה הזרה ונטישת דרך ה'. דברי התוכחה הללו מופנים לכל ישראל. בחלקם הם ציוריים ומוחשיים מאוד, ואופיים עממי יותר מאשר התוכחות שמשמיע ישעיהו הנביא. (Jeremiah 2:4–3:5)
Turning to Idol Worship and to Foreign Nations
This next prophecy presents the primary fault that the prophets found with Israel: Idol worship and abandonment of God’s path. These words of rebuke are directed at all of Israel. They are exceedingly vivid and graphic, with a more familiar style than the admonishments sounded by the prophet Isaiah.
(ירמיהו ג׳: ו׳-ד׳: ב׳)
שובם של ישראל ויהודה אל ה' בציון
נבואה זו נאמרה בימי יאשיהו, שהיה מלך גדול וצדיק ואף ניסה לערוך שינויים מפליגים במדינת יהודה ולחזק את יראת השמים של תושביה. פעולותיו הצליחו לכאורה, אך הנביא מתריע כי השינויים אינם תוצאה של תהליך פנימי ועמוק. שני אגפיה של כנסת ישראל – יהודה וישראל – מדומים כאן לשתי דמויות נשיות. פיצול הממלכות נבע אולי מתחילה מכורח פוליטי שבא מצד השליטים; ואולם גם לאחר שממלכת ישראל נופצה ונפוצה, לא חזרו בניה להיות חלק מיהודה. החזון שלפנינו מבטא תקווה שממלכת ישראל תשוב ותקים את הממלכה שנחרבה, כישות מאוחדת עם יהודה. (Jeremiah 3:6–4:2)
The Return of Israel and Judah to the God of Zion
This prophecy was delivered in the days of Yoshiyahu, a great and righteous king who attempted to institute far-reaching religious reforms in Judah and strengthen the fear of God among his people. Despite the implementation of these reforms, Jeremiah warns that the people have undergone no significant internal process of change. The kingdoms of Judah and Israel, the two branches of the people of Israel, are compared here to two sisters. While the division into two kingdoms may have initially been caused by political necessity on the part of the rulers, even after the Kingdom of Israel was destroyed and its people dispersed, they did not rejoin Judah. The following vision expresses the hope that the Kingdom of Israel will one day be rebuilt as a united entity with Judah.
(ירמיהו ד׳: ג׳-ו׳: ל׳)
תוכחה והתרעה על חורבן יהודה
הנבואות המופיעות כאן אולי נאמרו בזמנים שונים, אך תוכן כולן הוא תוכחה קשה לאנשי יהודה על דרכם העיקשת ודברי איום על חורבן ממלכתם ביד אויב צפוני. הנביא מתאר את תנועות המלחמה כאילו הן קורות בהווה, למרות שהנבואה נאמרת בעת של שלום ושלווה. בתוכחה מתוארת חברה שמשאה ומתנה מושחתים, ושבה שוררים עיוותי משפט ועברות עריות. הדלים גונבים, השכבה החיה ברווחה עוסקת בניאוף ומשקיעה את כספה בזנות, ואילו המנהיגים הרוחניים משלים את העם בדברי שלום והרגעה. בנבואות משולבים ביטויים רבים המזכירים באופן מובהק את התוכחה שבספר דברים. (Jeremiah 4:3–6:30)
Rebuke of the People and Warning of the Destruction of Judah
Although the prophecies in this section may have been stated at different times, they all contain harsh rebukes to the inhabitants of Judah for their obstinate ways and include threats of the destruction of the kingdom by a northern enemy. The prophet describes the events of the battle as though they are occurring in the present, despite the fact that the prophecies were delivered during periods of relative peace. Regarding the rebukes, Jeremiah depicts a society whose business practices are fraudulent and where licentiousness and corruption of justice are rampant. The lower classes are thieves, those of the decadent middle class spend their money on harlotry, and all the while the spiritual leaders reassure the people with promises of tranquility and harmony. In these prophecies, the prophet employs many expressions that are designed as stark reminders to the people of the passages of rebuke from the book of Deuteronomy (28:15–69).
(ירמיהו ז׳: א׳-כ״ח)
תוכחה לבאי המקדש
הנבואה שלפנינו נאמרת בשערי המקדש, ודבריה קשים מאוד לאוזנם של הבאים להתפלל בו. הנבואה מערערת את ביטחונו המוחלט של העם במקדש ובקרבנות. לבית ה' אין קיום בפני עצמו, ואין הוא בבחינת תעודת ביטוח או קרן הצלה. המשך עמידתו וכוחו תלוי בהתנהגותם של ישראל. אם ימשיכו בדרכם הקלוקלת, לא יתקבלו קרבנותיהם ברצון. (Jeremiah 7:1–28)
Rebuke to Temple Visitors
This prophecy, which is stated at the gates to the Temple, may sound harsh to those visiting the Temple to pray there, as it undermines the nation’s absolute confidence in the blessings of the Temple and its sacrificial rites. God’s Temple does not continue to stand independently. It does not serve as an insurance policy or a guarantee of deliverance for the nation, and its very existence depends upon the conduct of Israel. If the people continue in their corrupt ways, God will reject their offerings.
(ירמיהו ז׳: כ״ט-ט׳: כ״ג)
השבר האמוני והחברתי ימיט חורבן
העניין שלפנינו מכיל קטעי נבואה שונים, שבהם מעורבים דברי תוכחות בתיאורי פורענות. הרעה תפקוד את ישראל בעקבות עוונותיהם, שהפכו לנורמה חברתית גלויה. חתימת העניין במוסר השכל. (Jeremiah 7:29–9:23)
Crises of Faith and of Social Norms That Lead to Destruction
This section includes citations of various prophecies in which rebuke is interwoven with depictions of calamity. Tragedy will strike Israel due to the people’s sins, which have become socially normative and committed openly. The passage concludes with a moral imperative.
(ירמיהו ט׳: כ״ד-י׳: כ״ה)
תוכחה ופורענות ליהודה ושכנותיה
העניין פותח ומסיים בפורענות העתידה לבוא על הארץ, ואולם חלקו הגדול קריאת הידיינות עם ישראל, תוכחה קשה ותביעה שיינתקו מהאלילים, פרי יציר אדם, ויעבדו את יוצר הכול. לאחר נבואת הפורענות הנביא חותם בשם העם בצידוק דינו, ועם זאת הוא מבקש שזעמו של ה' יופנה אל אוכלי יעקב. (Jeremiah 9:24–10:25)
Rebuke and Forthcoming Retribution upon Judah and Its Neighbors
Although this section begins and ends with the calamity that will befall the Land of Israel, it consists mostly of an indictment and harsh rebuke of the people for their evil ways. The prophet demands that they abandon their false gods, fashioned by human hands, and that they worship the true Creator. After foretelling disaster, the prophet concludes with an acceptance of divine justice on behalf of the entire nation. Nevertheless, Jeremiah requests that God’s wrath be directed at those who persecute the nation of Israel.
(ירמיהו י״א: א׳-י״ז)
הברית, המרי והעונש
הנביא נשלח מאת ה' להשמיע לאנשי יהודה מעין חזרה על כריתת הברית הראשונה עם ישראל. הדברים פותחים בביטוי המזכיר את הברית שנכרתה עם ישראל בהר גריזים ובהר עיבל בכניסתם לארץ. ישראל המואשמים בבגידה ישאו בתוצאותיה. (Jeremiah 11:1–17)
Covenant, Rebellion, and Punishment
The prophet is sent by God to provide the residents of Judah a review of His covenant with Israel in the wilderness. The account begins with an expression that echoes the covenant formed with the children of Israel on Mount Gerizim and Mount Eival upon their entry into the Land of Israel. The Israelites, accused of betraying this covenant, must bear the consequences of their misdeeds.
(ירמיהו י״א: י״ח-י״ב: ו׳)
בקשה למשפט רודפי הנביא ולמשפט הרשעים בכלל
הנבואה הקצרה הזו מתייחסת לסבלו של הנביא ולרדיפות שרודפים אותו אנשי מקומו. הוא מתנבא שלא תהיה להם תקומה. גם ישעיהו ויחזקאל מביעים את קשייהם כנביאים, אבל בדברי ירמיהו בולטים תיאורים אלו באופן מיוחד. מהמצוקה האישית מתרחבת טענת הנביא על הצלחתם של רשעים בכלל. אין הוא מקבל תשובה אלוקית ישירה לשאלתו, אבל התגובה שהוא זוכה לה ממחישה לו את גבולות הראייה האנושית. (Jeremiah 11:18–12:6)
Jeremiah Requests That God Visit Justice upon His Persecutors and the Wicked
This short prophecy is a reaction to the prophet’s suffering due to persecution by the residents of his hometown, Anatot. He foresees the downfall of those who persecute him. Isaiah and Ezekiel similarly express the hardships they suffered as prophets, but Jeremiah’s descriptions of hardship are particularly pronounced. From his personal anguish, the prophet broadens his perspective and inquires as to the reasons for the success of the wicked in general. He does not receive a direct answer to his question from God, but the response he is given illustrates to him the limitations of human understanding.
(ירמיהו י״ב: ז׳-י״ז)
האבל על הנחלה והניבוי על עתיד מחריביה
על אף המאמצים הארץ הופכת להפקר. אויבים ושודדים עטים עליה והורסים הכול. את האכזבה והאבל המובעים כאן ניתן להבין הן במישור האישי, של הנביא, הן במישור הלאומי. קשה לדעת אם הדברים הנאמרים בגוף ראשון הם דברי הנביא על עצמו או דברים שהוא אומר בשם ה'. נראה כי ההיבט האישי מתערבב בכללי. (Jeremiah 12:7–17)
Mourning for the Land and the Fate of Its Destroyers
Slowly, the land is being abandoned to the mercy of marauding invaders and bandits. The disappointment and mourning expressed in this section can be understood both on a personal level, from the perspective of the prophet, and on a national level. The statements in the first person could be those of the prophet himself, or he could be speaking in the name of God. It would seem that here a personal point of view is united with a more general perspective.
(ירמיהו י״ג: א׳-י״ד)
האזור שנעזב והושחת ונבלי היין המנופצים
נבואת החורבן מסומלת בעניין זה בשני חפצים שלא נשמרו והושחתו. הסמל הראשון מובע במעשה הנביא, והשני בהמחשה מילולית שלו. בכמה מקומות עושה הנביא מעשה הקשור לנבואתו. מצד אחד, המעשה הוא חלק מתהליך גילוי הנבואה, והוא נועד להציגה באופן דרמטי, כדרך שמשמש אביזר להצגה. ומצד שני, מעשים סמליים אלו הם מעין הכנה המשפיעה על המציאות. הנביא מדגים במעשיו את מה שעתיד להתרחש בעולם לאחר מכן, ובכך הוא מכין את הפעולה בזעיר אנפין. (Jeremiah 13:1–14)
The Ruined Belt and the Smashed Flasks
The prophecy of destruction is symbolized in this section by two objects that were not safeguarded and were consequently destroyed. Jeremiah uses the first, a belt, to enact a symbolic prophecy, while he verbally illustrates the second, a wine flask, in his address. It is not uncommon for a prophet to perform a symbolic action that is connected to his prophecy. On one level, the action is part of the revelation of his prophecy, and like a prop in a play, it is meant to enable the prophet to express his prophecy in dramatic fashion. On another level, such symbolic rites foreshadow the future, and on a mystical level they actively invite it. Through his own actions the prophet depicts future events that will later occur, and he thereby prepares the way for those events to happen.
(ירמיהו י״ג: ט״ו-כ״ז)
קריאה ליהודה ולמנהיגיה לשוב לה'
דברי הנבואה הקוראים לתשובה בטרם תבוא הפורענות, מלווים בדימויים עזים ומכילים מסרים כלליים לעם ישראל ובפרט למלך ישראל. (Jeremiah 13:15–27)
A Call to Judah and Its Leaders to Return to God
The prophet calls upon the people to repent before the time of their retribution arrives. He utilizes powerful images in admonishing and remonstrating with the people of Judah, and the king of Judah in particular.
(ירמיהו י״ד: א׳-כ״ב)
על דברי הבצרות
עניין זה, הכולל נבואה עיקרית אחת, במקצתו מתוארת בצורֶת ממושכת ומקצתו דברי תפילה, אזהרה ותוכחה בנוגע לעתיד. מיעוט המים בארץ ישראל, היושבת על גבול המדבר, יוצר בעיות מידיות, שכן בעת בצורת קשה אין בארץ די משאבי מים שיכסו על היעדר מי הגשמים. (Jeremiah 14:1–22)
Drought
This section, which focuses on a single, central prophecy, describes a lengthy famine, and in part consists of prayer, rebuke, and a warning for the future. Scarcity of water in the Land of Israel, which is located at the edge of a desert, creates immediate problems, since in times of severe drought there are not enough water resources to make up for the lack of rainfall.
(ירמיהו ט״ו: א׳-כ״א)
נבואת זעם וזעם הנביא
נבואה זו, שאולי ממשיכה את קודמתה, היא בעיקרה נבואת זעם, אבל יש בה גם דברי חיזוק לנביא הנרדף והמקונן על מצוקתו. ירמיהו לא היה נביא אהוד. דברי העידוד של נביאי השקר, שגרמו לעם לחשוב שהנהגתו מוצלחת ומצבו טוב, העצימו את ההתנגדות לנבואות התוכחה שניבא להם ירמיהו. ירמיהו מכיר בכך שהוא נועד לעמוד במחלוקת ובמריבה עם סובביו. אדם שמוטל עליו להוכיח ולייסר זקוק לעתים להגנה מפני השומעים המפקפקים בדבריו, והרואים בו אדם טרדן ומרושע. ואכן, ברוב המקרים אין בתפקידו של הנביא כל נחת. לא ידוע בבירור מתי נאמרה נבואה זו, אבל נראה שהיא קדמה לחורבן ירושלים. עם החורבן התעצמה השנאה כלפי ירמיהו משום שהוא לא נחשב לנביא פורענות בלבד אלא לבוגד בעמו. רק לאחר דורות רבים של סבל, ייסורים וגלות חל שינוי ביחס לירמיהו ולנבואותיו. (Jeremiah 15:1–21)
A Furious Prophecy and the Prophet's Fury
This prophecy can be understood as a continuation of the previous one. It is primarily a prophecy of doom, although it also contains words of encouragement for Jeremiah himself, the persecuted prophet who laments his predicament. Jeremiah is not a popular prophet. In addition to the people’s natural resistance to his unwelcome message, the optimistic predictions issued by contemporary false prophets, which cause them to believe that their situation is good and their leaders successful, further intensify their negative response to Jeremiah’s rebukes. The prophet understands that it is his destiny to remain at the center of dispute and strife. As one charged with the thankless and unsatisfying task of reprimanding others, he occasionally requires protection against those who doubt the truth of his statements and consider him corrupt and a nuisance. Although the exact date of this prophecy cannot be determined with precision, it was apparently stated prior to the destruction of Jerusalem. Indeed, even after the city had been destroyed, the hatred directed at Jeremiah only increased further, as many considered him a traitor rather than merely a prophet of doom. It is only after generations of suffering, torment, and exile that the people’s attitude toward Jeremiah and his prophecies undergo a fundamental change.
(ירמיהו ט״ז: א׳-י״ז: י״ח)
נבואות חורבן והשתקפויותיהן בחיי ירמיהו
בידודו של הנביא ובדידותו, שהוזכרו בעניין הקודם, לא נבעו מבחירה. נאסר עליו לשאת אשה ולהוליד ילדים, לבקר בבית אבלים ובמשתאות. באורח חייו ובניתוקו מהחברה שיקף הנביא את יחסו של ה' אל העם ואת העתיד לבוא. בצד נבואות הפורענות ודברי התוכחה על העבודה הזרה והחמדנות המעוותת, מופיעה בעניין זה גם תפילת הנביא על סבלו האישי שהסב לו תפקידו. (Jeremiah 16:1–17:18)
Prophecies of Destruction and Their Reflection in Jeremiah's Way of Life
The prophet’s isolation and loneliness, mentioned in the previous section, were not of his choosing. Here God prohibits him to marry and have children, and also commands him not to visit houses of mourning or participate in celebrations. Through his own lifestyle, secluded and disconnected from society, Jeremiah illustrates the current state of God’s relationship with the people and the ominous events looming in the near future. Alongside his rebukes for idolatry, greed, and corruption, Jeremiah also utters a prayer for relief from the personal suffering that was a direct result of his prophetic mission.
(ירמיהו י״ז: י״ט-כ״ז)
שמירת השבת וקידושה
הנבואה שלפנינו מתמקדת בחובת שמירת השבת. שמירת השבת היא אחת המצוות המשמעותיות והכלליות ביותר, ומשום כך הקדישו לה הנביאים נבואות תוכחה מיוחדות. מלבד על שחיתות מוסרית וחברתית, הנביאים דיברו על מצוות עיקריות – מעט על שבת או על מאכלות אסורים, ובמידה רבה מאוד על עבודה זרה, שהייתה החטא הכללי של ישראל ויהודה. יש להניח שמורי התורה לרבים עסקו בכל פרטיהן של מצוות אלו, ואילו דברי הנביאים היו כלליים יותר ונגעו לקהל ישראל בכללו. סגנונה של נבואת ירמיהו על השבת מודגש ומפורט יותר מן המופיע בספרי ישעיה ויחזקאל באותו נושא. (Jeremiah 17:19–27)
The Observance and Sanctification of the Sabbath
This prophecy focuses on the obligation to observe the Sabbath, which is one of the most significant and all-encompassing commandments. Due to its great importance, several prophets devoted specific passages to rebuking the people for its violation. It can be assumed that the numerous details of these commandments were the concern of the teachers of Torah, whereas the prophets always sufficed with general statements addressed to the people as a whole. Jeremiah’s pronouncements about the Sabbath are more detailed than those of Isaiah (56:1–6, 58:13–14) and Ezekiel (20:12–24, 22:8, 26) on the same subject.
(ירמיהו י״ח: א׳-כ׳: י״ח)
נבואות בית היוצר ובקבוק החרס ותלאות הנביא שלאחריהן
הנביא חוזר ומזהיר את יושבי הארץ לשוב אל ה' כל עוד הם יכולים, והוא מנבא על ירושלים ויהודה הרס מוחלט. הנבואות הקשות קשורות למקומות ולמעשים פומביים שהנביא נדרש להם כדי לקבל את דבר ה'. אל הקושי של הנביא מתוכנן של הנבואות, מתלווה מצוקתו האישית, שכן סובבת אותו חרפה מכל צד, והוא סובל מבדידות וסכנות. במר נפשו ירמיהו מתפלל על מצוקותיו הכרוכות בנבואה, ומבקש שייענשו מתנכליו. הדיבור שבסוף העניין הוא אחד הקיצונים ביותר בדברי ירמיהו. סבלו כה קשה שהוא מעדיף את מותו על חייו, אלא שאין לו בררה אלא להמשיך לחיות, ולכל היותר לקלל את גורלו. (Jeremiah 18:1–20:18)
The Prophecies of the Potter's House and the Clay Bottle, and the Ensuing Troubles of Jeremiah
In the following section, Jeremiah reiterates his warning to the inhabitants of the land to return to God while it is still possible, and foretells the complete destruction of Jerusalem and Judah. The harsh prophecies of these chapters are associated with public venues and involve public acts that Jeremiah must perform in order to receive the word of God. Along with Jeremiah’s struggle with the content of his prophecies, he must contend with personal hardship: He is disgraced by all around him; he is isolated and in constant peril. With a bitter heart, Jeremiah prays to be spared from the misfortunes arising from his prophecies, and asks that God punish his tormentors. The rhetoric at the conclusion of this section is among the most extreme in the entire book. His suffering is so great that he prefers death to life, but alas, he has no choice but to continue living; at most, he can merely curse his lot.
(ירמיהו כ״א: א׳-י״ד)
דברי ירמיהו אל צדקיהו המלך
השנים הן שנותיה האחרונות של ממלכת יהודה. ירמיהו מנבא את נפילתה ביד בבל, ומייעץ לאנשי צדקיהו להיכנע למלך בבל מהר ככל האפשר כי זוהי תקוותם היחידה להישאר בחיים. ירמיהו התנגד למלחמה בבבל כבר מראשיתה. הוא טען שאין כל תוחלת לעימות עם מלך בבל, שהיה אחד המושלים הגדולים בעולם. גם אם צדקיהו מרד בו בעזרת כמה מלכים קטנים כמוהו – כפי שנרמז בכתובים, וכפי שעולה גם ממקורות היסטוריים – לא היה להם די כוח צבאי. מעבר לכך, על צדקיהו לזכור שנבוכדנאצר הוא שהמליך אותו, וצדקיהו נשבע לשמור לו אמונים. (Jeremiah 21:1–14)
Jeremiah's Message to King Tzidkiyahu
The setting of this section is the Kingdom of Judah in its final years. Jeremiah prophesies the kingdom’s downfall at the hands of Babylon, and opposes waging war against Babylon from the outset. He argues that it is hopeless to challenge Babylon, one of the strongest powers in the world at the time. Jeremiah therefore advises Tzidkiyahu’s ministers to surrender immediately to the king of Babylon, as that is their only hope for survival. Even if Tzidkiyahu was to join forces with other small kingdoms, as is alluded to in various verses and as other historical records indicate, they would not constitute a challenge to the powerful Babylonian army. Beyond his weak position, Tzidkiyahu should have remembered that Nebuchadnezzar was the one who installed him as king of Judah, and that he took an oath of loyalty to Nebuchadnezzar.
(ירמיהו כ״ב: א׳-כ״ג: ח׳)
נבואות תוכחה ופורענות לבית המלוכה
התוכחות הקשות שלפנינו מכוונות אל מלכי יהודה לדורותיהם, וחלקן נאמר בפני אנשי המלך. התוכחה העיקרית, שייתכן שהיא מכוונת ליהויקים, מבקרת בעיקר את השחיתות שבביתו. אף שבית המלוכה של דוד צריך להיות מוסד הצדק העליון, יהויקים אינו דואג לזקוקים להגנה במערכת המשפט. (Jeremiah 22:1–23:8)
Prophecies of Rebuke and Retribution upon the Royal Household
These harsh prophecies are directed at the kings of Judah over the generations. Some are stated in the presence of the king’s men. The central reproof, which is perhaps addressed to Yehoyakim, is primarily critical of the corruption in his household. Whereas the royal household of the Davidic dynasty is supposed to serve as the supreme institution of justice, Yehoyakim does not take care of those who need protection in the judicial system.
(ירמיהו כ״ג: ט׳-מ׳)
על הנביאים
אחרי שדיבר על המנהיגים הפוליטיים של העם, יעסוק ירמיהו במנהיגיו הרוחניים – הנביאים לסוגיהם השונים. כאן יצוינו סוגים שונים של נביאי שקר: אלו הגונבים דעתם של הבריות ומגבבים שמועות מפי נביאים ומאנשי רוח ומאמצים אותם לעצמם; חולמי חלומות המאמינים שחלומותיהם נבואיים; אנשים המהפכים את דברי ה' לפי נטיית לבם ולפי אוזנו וטעמו של הציבור, ומנבאים על הווה ועל עתיד טובים. להם הנביא אומר לא אחת: הלוואי והייתם צודקים, אבל בפועל דבריכם – דברי שקר. מתוך הטיפול בהבדלים שבין נביאי אמת לנביאי שקר ומתוך ההתייחסות אליהם עולים יסודות בסיסיים אחדים להבנת מושג הנבואה. יכולתו של הנביא להבחין אם נבואתו אמתית אם לאו תלויה, בין השאר, באינטנסיביות של הנבואה. הנבואה נכנסת לעצמותיו של הנביא כאש ואינה נותנת לו מנוחה. הוא מאבד עשתונות וחווה אותה באופן בהיר ומוחשי ביותר. ועוד, אין היא באה לאחר שהרהר בה, הכין אותה וערך אותה. הנבואה מגיעה אל הנביא בהפתעה, וגם אם היא מגיבה לנסיבות ידועות מסוימות, אין הנביא יודע מראש מה הוא יגיד. (Jeremiah 23:9–40)
On the Prophets
After speaking about the political leaders of the people, Jeremiah turns his attention to its spiritual leadership, the prophets of various types. This section deals with different kinds of false prophets: those who mislead people by taking rumors they have heard from other prophets and intellectuals and adopting them as their own prophecies; dreamers who believe that their dreams are prophetic; and those who twist the word of God so that it accords with their own inclinations and with what the public wants to hear, prophesying about good times in the near and distant future. On more than one occasion, the prophet says to these individuals: I wish you were correct, but in actuality your statements are falsehoods. Certain fundamental aspects of our understanding of prophecy are derived from Jeremiah’s explication of the differences between true and false prophets and his treatment of them. A prophet’s ability to discern whether or not his prophecy is true depends, among other factors, on the intensity of the prophetic experience. A true prophecy enters the prophet’s bones like fire, and allows him no rest. He loses control of his senses while he experiences the prophecy in a clear and tangible manner. Furthermore, the prophecy does not arrive after any reflection, or to confirm thoughts that the prophet has already organized for himself. Rather, it comes as a surprise, and even if it is a response to certain known circumstances, the prophet does not know ahead of time the content of his prophecy.
(ירמיהו כ״ד: א׳-י׳)
שני דודי תאנים
למראה הנבואה הבא יש דמיון-מה לדפוס נבואותיו הראשונות של ירמיהו. הנבואה עוסקת באחריתם של גולי בבל ושל הנשארים בארץ. ירמיהו מנבא, אולי בניגוד למה שסברו אנשי מקומו, תקווה טובה לגולים וסוף מר לנשארים. (Jeremiah 24:1–10)
The Two Baskets of Figs
The following prophetic vision is somewhat similar to Jeremiah’s early prophecies. The prophecy addresses the contrasting fates of the exiles to Babylon and those remaining in Israel. Jeremiah prophesies, perhaps confounding the expectations of his listeners, that there will be hope for the exiles but a bitter end for those who remain in the land.
(ירמיהו כ״ה: א׳-ל״ח)
נבואה על עליית בבל, כיבושיה ונפילתה
הנביא חוזה את עלייתה הנרחבת של ממלכת בבל ואת ההתמוטטות הצפויה לה לאחר תקופה קצרה למדי – שבעים שנה. נבואה זו אינה עוסקת בהתרחשויות נקודתיות או באזהרות פרטיות; ירמיהו צופה חורבן גדול לכל עמי האזור. הנבואה נאמרה בראשית מלכותו של נבוכדנאצר, ובחלקה היא קשורה בדמותו. נבוכדנאצר ייסד את הממלכה הכשדית מחדש, והוא עתיד למשול על עולם גדול. הוא נחשב לא רק מלך חזק וכובש גדול, אלא גם דמות גדולה ומורכבת שעוררה כבוד ואימה גדולה. הוא היה הדמות הבולטת ביותר בתולדות האימפריה הבבלית, וסימן את שיא גדולתה. המלכים הבאים אחריו נתפסו כממלאי מקום חיוורים לדמותו הגדולה, ובימיהם הלכה בבל ודעכה עד שחדלה להתקיים. הנביא רואה בכשדים ממלכה שעלתה לגדולה כדי למלא את רצון ה', ותו לא – כמבוטא במלים נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל עַבְדִּי. לאחר שימלאו את משימתם, שלטונם יאבד מהם. בנבואה זו, המתוארכת למעלה מעשרים שנה אחרי היות ירמיהו לנביא, יש יסודות המזכירים את ראשית נבואתו בצד היבטים של סיכום וחזרה. (Jeremiah 25:1–38)
A Prophecy about the Ascent of Babylon, Its Conquests, and Its Subsequent Downfall
The prophet foresees the rise of the formidable Babylonian kingdom, but also its collapse after the extremely brief period of seventy years. This prophecy does not address specific events or provide any warnings. Rather, Jeremiah predicts massive destruction for all the nations of the region. The prophecy was stated at the start of the reign of Nebuchadnezzar, and in part relates to him. Nebuchadnezzar, who reestablished the Chaldean kingdom, is destined to reign over a large empire. He is considered not only a powerful king and a mighty conqueror, but also a prominent, though complicated, personality who inspires respect and great fear. Nebuchadnezzar is the most prominent character in the history of the Babylonian empire, which he represents at its zenith. The kings that follow him are pale substitutes for that mighty leader, and during their reigns, the Babylonian empire enters a downward spiral until it ceases to exist. For his part, the prophet considers the Chaldeans as nothing more than a kingdom that rose to power in order to fulfill God’s plans. This idea is manifest in the phrase: Nebuchadrezzar king of Babylon, My servant (verse 9). Once they have completed their mission, the Babylonians will lose their power. This prophecy, which is stated more than twenty years after Jeremiah became a prophet (verse 3), includes elements that recall the start of his prophetic career, as well as aspects that summarize and review his previous activity.
(ירמיהו כ״ו: א׳-כ״ד)
ירמיהו נחלץ מגזר דין מוות
עניין זה חוזר לתקופת תחילת שלטונו של יהויקים. עלייתו של מלך חדש, שטיבו אינו ידוע עדיין, על כס השלטון הולמת את עיתוי נבואתו של ירמיהו, המשתדל לתקן את הקלקלות בשעה שמתחיל פרק חדש בממלכה. ירמיהו מנבא בבית המקדש קבל עם על חורבן הבית ודוחק בשומעיו לשנות את השקפת עולמם ואת מהלך חייהם. הקהל על נביאיו, כהניו ופשוטי העם מתקומם כנגדו ומבקש להורגו. בסופו של דבר ירמיהו ניצל בהתערבות אחיקם, אחד משרי יהודה. נראה שנבואותיו של ירמיהו במרבית ימי המלך יאשיהו לא היו נבואות זעם, שכן יאשיהו המלך השתדל לבער את העבודה הזרה ולחדש את הברית בין העם ואלוקיו. אולם עם עלייתו של יהויקים למלוכה נפתחה תקופה חדשה. (Jeremiah 26:1–24)
Jeremiah Is Spared a Death Sentence
This section returns to events that occurred at the beginning of the reign of King Yehoyakim. The content of Jeremiah’s prophecy aptly fits its timing: The ascent to the throne of a new king, whose nature is not yet known, is an especially appropriate backdrop for Jeremiah’s message, as he seeks to remedy the past moral corruption with the beginning of a new era in the kingdom. To this end, Jeremiah prophesies in the Temple before a multitude about the approaching destruction of the Temple, and he urges them to change their worldview and the course of their lives. Jeremiah’s prophecy enrages his listeners, the prophets, priests, and the general populace, until they rise against him and seek to kill him. Jeremiah is ultimately rescued through the intervention of Ahikam, one of the princes of Judah. Apparently, Jeremiah did not prophesy impending doom during most of the reign of King Yoshiyahu, as Yoshiyahu strived to eradicate idol worship and renew the covenant between the people and God. However, Yehoyakim’s ascension to the throne marks the onset of a new era.
(ירמיהו כ״ז: א׳-כ״ח: י״ז)
הקריאה להשתעבד לבבל והאירועים שבעקבותיה
ציון זמנה של הנבואה הזו זהה לשל קודמתה, וגם בתוכנן דומות נבואות אלו זו לזו. מכיוון שלא מכבר עלה יהויקים על כס המלוכה, הנביא אומר דברים כלליים, ועדיין אינו מפנה אליו דברי מוסר מיוחדים. ירמיהו קורא למלכי יהודה והאזור להיכנע תחת עול בבל. באותו הפרק עומד נביא אחר במקדש ומנבא נבואה הפוכה בשם ה'. למשמע דבריו הטובים של הנביא, ירמיהו מביע את משאלתו שהם יתקיימו, אך הוא גם מזהיר את הנביא לנבא אמת. לאחר זמן מנבא ירמיהו באופן נחרץ כי הנביא ימות מפני שניבא שקר. גם כאן נבואות ירמיהו והנבואה ההפוכה מלֻוות במעשים סמליים ובהמחשות. (Jeremiah 27:1–28:17)
Jeremiah's Call to the Nations to Subjugate Themselves to Babylon, and the Ensuing Events
The stated date of this prophecy is identical to that of the previous one, and its content is also similar. Since Yehoyakim had only recently ascended to the throne, Jeremiah speaks in general terms and does not yet admonish the king personally. The prophet calls upon the kings of Judah and those of the surrounding area to submit to the yoke of Babylon. At the same juncture, another prophet stands in the Temple and prophesies a contrary message in the name of God. When Jeremiah hears that favorable prophecy, he expresses his desire that it should indeed be fulfilled. However, he also warns the prophet to prophesy only the truth. Jeremiah later states unequivocally that the other prophet will die because he prophesied falsely. Both Jeremiah’s prophecy and the other prophet’s conflicting prophecy are accompanied by symbolic and illustrative actions.
(ירמיהו כ״ט: א׳-ל״ב)
דברי ירמיהו לגולת בבל
הנבואה שלפנינו, הפונה במכתב אל בני הגולה שבבבל ומנחה את דרכם, משמעותית גם לגלויות האחרות בדורות הבאים. בצד ההנחיה הכללית לגולים הנביא מתדיין גם עם הנביאים ושאר אנשי ההנהגה של אותו הזמן. חלק אחר של הנבואה מתייחס לתושבי ירושלים ולמלכה. (Jeremiah 29:1–32)
Jeremiah's Missive to the Exiles in Babylon
The first part of this prophecy consists of a missive addressed to the exiles in Babylon, offering them guidance. Its contents are relevant for other exiles in future generations as well. Along with his general instructions to the exiles, Jeremiah contends with the prophets and the other leaders of that generation. The second part of this prophecy is addressed to the inhabitants of Jerusalem and its king.
(ירמיהו ל׳: א׳-ל״א: מ׳)
נבואות פקידה ונחמה
דברי הנחמה כוללים את שיבת ישראל לאדמתו, שיבתו לאלוקיו וההקמה מחדש של התבנית המדינית השלמה. בזמנו של ירמיהו אנשי ממלכת ישראל, שהיו רובו של עם ישראל, כבר שהו בגלות מספר דורות ונעלמו. הנביא מדגיש את התקווה שלא רק גלות יהודה, אלא גם שבטי אפרים האובדים והנידחים יחזרו. הם יחזרו בתשובה מרצון ובלב שלם, וכל חטאיהם יישכחו. הגאולה תתאפיין בקשר מלא בין ישראל לה'. (Jeremiah 30:1–31:40)
Prophecies of Redemption and Comfort
The prophecies of comfort in this section include the return of Israel to its land and to its God, and the renewed establishment of a fully functioning state. In Jeremiah’s time, the inhabitants of the Kingdom of Israel, which comprised most of the nation of Israel, had already been exiled several generations earlier and had disappeared. The prophet expresses the hope that not only will the exiles of Judah return, but also the lost tribes of Ephraim as well. When they repent willingly and wholeheartedly, all their sins will be forgotten. In the period of the redemption, the relationship between God and His people Israel will be entirely restored.
(ירמיהו ל״ב: א׳-ל״ג: כ״ו)
נבואות נחמה בירושלים הנצורה
הנבואות שירמיהו מקבל כאן יוצאות דופן. בעת שירושלים נתונה במצור, בסוף ימי ממלכת יהודה, הנביא — הבטוח יותר מכל אדם אחר בחורבן הקרב — עצור בחצר המלך בעקבות נבואותיו הקודרות המרפות את ידי הנצורים. בשעה קשה זו הוא מקבל נבואות על שיבה ובניין שלאחר הגלות וההרס. הנבואה הראשונה מלֻווה במעשה משפטי המפגין-מתריס לעיני כול ביטחון בעתיד הטוב. (Jeremiah 32:1–33:26)
Prophecies of Comfort in Besieged Jerusalem
The prophecies that Jeremiah receives at this juncture are unusual. When the city of Jerusalem came under siege, toward the end of the Kingdom of Judah, Jeremiah was more certain than anyone of the impending destruction. He was imprisoned in the king’s courtyard due to his gloomy prophecies, which supposedly weakened the resolve of the besieged people. Now, at this dismal hour, he receives prophecies of return and rebuilding after the exile and destruction. The first prophecy is accompanied by a legal act that displays before all, in a demonstrative, defiant manner, confidence in the people’s future.
(ירמיהו ל״ד: א׳-כ״ב)
נבואות חורבן לממלכת יהודה ולראשה
גם הנבואות הבאות נאמרו בסוף ימי ממלכת יהודה, בימי המצור על ירושלים. במרכזן דברי תוכחה על בעיה חברתית קונקרטית המשקפת כשל כללי בממלכה — הפרת ברית. (Jeremiah 34:1–22)
Prophecies of Destruction for the Kingdom of Judah and Its Rulers
The following prophecies too were stated toward the end of the Kingdom of Judah, during the siege on Jerusalem. The primary feature of these prophecies is the prophet’s rebuke of the people for a concrete social problem that reflects a general failure in the kingdom: the breach of a covenant.
(ירמיהו ל״ה: א׳-י״ט)
נבואת בית הרֵכבים
נבואה זו, שנאמרה שנים מספר לפני הנבואות הקודמות, עוסקת לכאורה בעניין פרטי, אבל בעצם היא משמשת מעין משל לנושאים רחבים יותר, ועשויה להתקשר לנאמנות לברית שדובר עליה בעניין הקודם. (Jeremiah 35:1–19)
The Prophecy Involving the House of the Rekhavites
The following prophecy, which was stated several years prior to the preceding one, ostensibly addresses a matter involving particular individuals. Nevertheless, it was designed to serve as a parable for a much broader topic, and likely relates to observing a covenant, as discussed in the previous section.
(ירמיהו ל״ו: א׳-ל״ב)
כתיבת דברי ירמיהו
כאן מדובר כפי הנראה על הנוסח הראשון של ספר ירמיה ועל קורותיו. דרך היווצרותם של ספרי הנביאים האחרים אינו ידוע; כאן מסופר שלפחות חלק מספר ירמיה נכתב כשהנביא הקריא לסופרו את כל הנבואות שקיבל מפי ה'. (Jeremiah 36:1–32)
Jeremiah's Statements Are Transcribed
This chapter deals with the compilation of what is effectively the first edition of the book of Jeremiah. In contrast, the manner in which the other books of the Prophets were written remains unknown. It is related here that at least a portion of the book of Jeremiah was recorded when the prophet dictated to his scribe the prophecies that he received from God.
(ירמיהו ל״ז: א׳-ל״ח: כ״ז)
ירמיהו וצדקיהו ערב החורבן
ירושלים נלחמת על חייה, והקרב הממושך קרוב להכרעה. שרי יהודה רואים בירמיהו אדם שבגד בעמו ומבקשים להמיתו. צדקיהו המלך מסרב לפגוע בו, אבל נכנע לשריו ומוסר את הנביא לידיהם. כאשר הנביא מוטל בבור בסכנת מוות, צדקיהו הציל אותו פעמיים בניגוד להוראת השרים. בחשאי ביקש המלך לשמוע מפי ירמיהו את הצפוי לעיר, וירמיהו הציע לו הצעה אחרונה להיכנע לבבל, ובכך להציל את עצמו ואת עירו. המלך נעתר לשריו ולא לנביא, וירושלים נלכדה. (Jeremiah 37:1–38:27)
Jeremiah and Tzidkiyahu on the Eve of the Destruction
Jerusalem is fighting for its life in a protracted battle that will soon be decided. Meanwhile, the princes of Judah, who consider Jeremiah a traitor to his people, seek to have him killed. King Tzidkiyahu initially refuses to harm the prophet, but he ultimately succumbs to his advisors’ pressure and grants them permission to do with Jeremiah as they please. The princes subsequently cast Jeremiah into a pit, thereby endangering his life, but Tzidkiyahu saves him twice, against the wishes of the princes. The king secretly consults Jeremiah regarding the city’s fate, and Jeremiah makes one last attempt to persuade him to surrender to Babylon and thereby save both himself and his city. However, the king prefers the counsel of his princes over that of the prophet, and Jerusalem is conquered.
(ירמיהו ל״ח: כ״ח-מ׳: ו׳)
צדקיהו וירמיהו כשנלכדה העיר
העניין הזה והבא אחריו עוסקים בסופה הטרגי של ממלכת יהודה, אחריתו של המלך צדקיהו וקורות ירמיהו באותו הפרק. (Jeremiah 38:28–40:6)
The Capture of the City and the Fate of Tzidkiyahu and Jeremiah
This section and the next one deal with the tragic end of the Kingdom of Judah and King Tzidkiyahu, as well as Jeremiah’s experiences during that period.
(ירמיהו מ׳: ז׳-מ״א: י״ח)
רצח גדליה ואנשיו ופיזור שארית הפליטה
הריגתו של גדליהו על השלכותיה מחקה לגמרי את הסיכויים לקיום יהודי עצמאי בארץ יהודה. עד היום נחשבת הריגתו לגמר החורבן, ולזכרה נקבע יום אבל. מפשט הכתובים נראה שהרגו אותו בראש השנה, ומכיוון שאין צמים בראש השנה, נקבע הצום ליום שלאחר מכן — ג' בתשרי. (Jeremiah 40:7–41:18)
The Murder of Gedalya
The murder of Gedalya eliminated any chance of autonomous Jewish existence in Judah. To this day, his murder is considered the culmination of the destruction of the Temple, and a day of mourning was established to commemorate this tragic event. It can be inferred from the text that he was killed on Rosh HaShana, but as one is forbidden to fast on the festival itself, the fast was established on the closest day on which it is permitted to fast, the third of Tishrei.
(ירמיהו מ״ב: א׳-מ״ד: ל׳)
ירמיהו ופליטי היהודים במצרים
לאחר תיאור הרקע חוזר הספר אל קורות ירמיהו ונבואותיו. שרידי יהודה מחליטים לרדת למצרים, בניגוד לדבריו הברורים של הנביא בשם ה', ואף ירמיהו וסופרו נאלצים לרדת מצרימה עם העם. גם לאחר החורבן לא יתחוללו ביהודים שבמצרים שינויים רוחניים משמעותיים, ותגובתו של העם לתוכחות הנביא נותרת כשהייתה — התרסה ואי-ציות. ירמיהו מנבא תבוסה למצרים ומפלה גדולה ליהודים שבחרו לחסות בצלה. (Jeremiah 42:1–44:30)
Jeremiah and the Jewish Refugees in Egypt
The focus of the book returns to Jeremiah and his prophecies, in light of the events of the previous chapter. The surviving residents of Judah decide to travel to Egypt, in opposition to the explicit instruction of the prophet in the name of God. Moreover, Jeremiah and his scribe are forced to descend to Egypt together with the people. Even in the wake of the destruction, the Jews in Egypt do not undergo a significant spiritual transformation. The people still react to the prophet’s rebukes with defiance, and they refuse to heed his statements. Jeremiah prophesies the defeat of Egypt and a great downfall for the Jews who choose to settle there.
(ירמיהו מ״ה: א׳-ה׳)
הנבואה על ברוך בן נריה
נבואה קצרה זו אינה כתובה במקומה הכרונולוגי. זוהי נבואה עתיקה, שבאופן לא רגיל פונה לברוך בן נריה כאדם פרטי. ייתכן שהיא מובאת כאן מכיוון שקודם נאמר שברוך ליווה את ירמיהו בכל אשר עבר עליו ונסע עמו למצרים, ונבואה זו היא מעין סיכום מבחינתו של ברוך. (Jeremiah 45:1–5)
Prophecy about Barukh Son of Neriya
This short prophecy is not recorded in chronological order, as is clear from verse 1. It is an early prophecy and, unlike other prophecies, it is addressed to a private individual, Barukh son of Neriya. It is possible that it appears here because it was previously stated that Barukh accompanied Jeremiah everywhere and followed him to Egypt (see 43:5–7). This prophecy forms a kind of summary with regard to Barukh.
(ירמיהו מ״ו: א׳-נ״א: ס״ד)
דברי ירמיהו על העמים
בקובץ שלפנינו נבואות על העמים הקרובים והרחוקים בני אותם ימים. אין הוא מוגדר בזמן מסוים בתוך תקופת נבואתו של ירמיהו. הנבואות מסודרות בקובץ לפי העמים השונים שאליהם הן פונות. אמנם ירמיהו נשלח בעיקר להתנבא על ישראל ועל גורלם, אבל כבר בהקדשתו נאמר לו: נָבִיא לַגּוֹיִם נְְתַתִּיךָ, והוא הופקד עַל־הַגּוֹיִם וְְעַל־הַמַּמְְְלָכוֹת. (Jeremiah 46:1–51:64)
Jeremiah's Prophecies concerning the Nations
The following collection of prophecies refers to many contemporary nations from near and far. These prophecies are not dated and are difficult to attribute to any particular period of Jeremiah’s career. They are arranged in accordance with the different nations to which they are addressed. Although Jeremiah was sent mainly to prophesy about Israel and its fate, when he first became a prophet he was informed: “I appointed you a prophet to the nations” (1:5), as he was appointed “over the nations and over the kingdoms” (1:10).
(ירמיהו מ״ו: א׳-כ״ח)
הנבואות על מצרים
במשך תקופות רבות בהיסטוריה היו מלחמות בין מצרים לממלכות הצפוניות. כאן מדובר על אחד הקרבות המכריעים שנערך בכרכמיש בין הצבא המצרי שעלה צפונה לבין צבא בבל. בקרב זה נחלו המצרים מפלה קשה. קשה לדעת אם המצרים שמעו את דברי הנבואות שהופנו אליהם, אך הדבר ייתכן בהחלט. שמעוֹ של ירמיהו הנביא הגיע אף לאוזני המלך נבוכדנאצר, אשר הורה לשמור את חייו ולא להציק לו. על כן אפשר שגם עמים אחרים שמעו את דבריו או את תרגומם, גם אם לא אהבו את תוכנם. (Jeremiah 46:1–28)
Jeremiah's Prophecies concerning Egypt
The first of these prophecies concerns Egypt. During many periods of history, there were wars between Egypt and the other great powers of the Near East. This section refers to one of the decisive battles that was held at Karkemish, between the Egyptian army, which advanced from the south, and the Babylonian army. The Egyptians suffered a heavy defeat in this campaign. It is hard to know whether the Egyptians ever heard these prophecies about them, but it is certainly possible that they did. Jeremiah’s reputation even reached King Nebuchadnezzar, who gave instructions that the prophet’s life must be preserved and he must not be harassed. Presumably, some of the other nations might also have heard the prophet’s statements, or translations of them, even if they would not have appreciated their content.
(ירמיהו מ״ז: א׳-ז׳)
הנבואה על פלשתים
נבואה קצרה זו מתייחסת לערי הפלשתים. באותה תקופה לא היו הפלשתים עם חזק מפני שממלכת יהודה הכתה אותם פעם אחר פעם והחלישה את כוחם, אך ירמיהו צופה להם מפלה קשה יותר. העם הפלשתי ירד סופית מעל בימת ההיסטוריה לאחר כיבוש האזור על ידי הבבלים. (Jeremiah 47:1–7)
The Prophecy regarding the Philistines
This short prophecy refers to the cities of the Philistines. In this period, the Philistines are not a strong people, as the Kingdom of Judah has struck them time and again and weakened them. However, Jeremiah foresees that they will suffer an even greater downfall. After the Babylonians conquer the region, the Philistines depart permanently from the stage of history.
(ירמיהו מ״ח: א׳-מ״ז)
משפט מואב
נבואה ארוכה זו היא בעיקר שירת הספד על מפלתה הנרחבת של ארץ מואב, כנראה ביד הבבלים. נבוכדנאצר שמר טינה למואבים, שכפי הנראה הצטרפו למרד של יהודה ושל חלק מארצות סוריה נגדו. בכיבושיו פנה מלך בבל תחילה ליהודה, שהייתה המדינה החזקה ביותר בקואליציית המורדים, ועמדה גם בדרכו למצרים, אך לאחר מכן הוא סילק את חשבונותיו גם עם המואבים. (Jeremiah 48:1–47)
The Judgment of Moav
This lengthy prophecy is mainly a poetic eulogy for the land of Moav, over its complete downfall, probably at the hands of the Babylonians. Nebuchadnezzar bears a grudge against the Moavites, who apparently join the rebellion against him, together with Judah and some of the lands of Syria. In his campaigns of conquest, the king of Babylon turns first against Judah, which is the strongest country among the coalition of rebels, and also bars his path to Egypt. He subsequently settles his scores with the Moavites as well.
(ירמיהו מ״ט: א׳-ו׳)
הנבואה על בני עמון
כאשר שבט גד נכבש והוגלה על ידי אשור, פלשו בני עמון אל שטח נחלתו שממזרח לירדן וישבו בו. כנגד שאננותם ותפיסתם העצמית כאילו הם בעלי ערי שבט גד, מנבא אליהם הנביא. (Jeremiah 49:1–6)
The Prophecy about the Children of Amon
When the tribe of Gad is conquered and exiled by Assyria, Amon invades their land on the east side of the Jordan and settles there. In this prophecy, the prophet criticizes Amon for their complacency and their self-regard, as they consider themselves the owners of the cities of the tribe of Gad.
(ירמיהו מ״ט: ז׳-כ״ב)
הנבואה על אדום
אדום היא ממלכה קטנה, מבוצרת ושלווה. ירמיהו מבקש לעורר אותה משאננותה ומנבא לה פורענות קשה ומפתיעה. בניגוד לנבואות הקודמות, הנבואה לאדום אינה מסתיימת בדברי תקומה או נחמה. (Jeremiah 49:7–22)
The Prophecy about Edom
Edom is a small, fortified, and peaceful kingdom. Jeremiah seeks to awaken it from its complacency, as he prophesies that it will suffer a harsh, shocking retribution. In contrast to the previous prophecy, the prophecy about Edom does not conclude with a prediction of a future resurgence or a message of hope.
(ירמיהו מ״ט: כ״ג-ל״ט)
הנבואות על דמשק, קדר ועילם
כאמור, הנבואות לגויים נאמרו בזמנים שונים וקובצו יחד על הכתב. ביניהן יש נבואות שמתייחסות לעמים קרובים כמו עמון, מואב ואדום, ואחרות שעוסקות במדינות רחוקות כמו עילם. (Jeremiah 49:23–39)
Prophecies regarding Damascus, Kedar, and Elam
As mentioned previously, the prophecies to the nations are recorded together, but they were stated at different times. Furthermore, they include prophecies regarding neighboring nations such as Amon, Moav, and Edom, as well as distant countries such as Elam.
(ירמיהו נ׳: א׳-נ״א: ס״ד)
נבואות מפלת בבל ואחריתם של גוליה היהודים
למרות שהבבלים וחלק מהיהודים חשבו שירמיהו הוא פרו-בבלי, הדבר לא היה נכון כלל ועיקר. בקובץ הנבואות הארוך הזה הוא מנבא לה חורבן גמור ואף מייחל לכך. אף שדיבר על ממשלתה הגדולה של בבל בעולם, ואף על פי שחזר והזהיר שלא למרוד בנבוכדנאצר ולסכן בכך את הקיום היהודי, הוא מוסיף ומנבא לאימפריה הבבלית הגדולה הרס — בין השאר כנקמה על מה שעוללה לישראל. יש לשער שהשלטון הבבלי לא ידע את תוכנה של הנבואה הזו, וייתכן שנבואות המפלה נשמרו לעת מצוא. בנבואה על נקמת ה' בבבל ירמיהו משלים את דבריו הקודמים. תחילה דיבר על המפלה הקרובה ליהודה ביד נבוכדנאצר, ועתה הוא מתייחס לתבנית העולם הגדולה, הכוללת את התמוטטותה של האימפריה הבבלית העתיקה, שחשבה שתחזיק מעמד שנים רבות. מסוף העניין עולה שעוד בתחילת ימי צדקיהו, כשירמיהו חזר והטיף לקבל את עולו של נבוכדנאצר ולא למרוד נגדו, הוא כבר השקיף מבעד לגדולתה של האימפריה אל חורבנה הגמור. ואכן אחרי מפלתה בידי הפרסים נעלמה בבל מן ההיסטוריה. בני המקום לא הושמדו כליל, אבל מדינת בבל והעם הבבלי חדלו להתקיים. (Jeremiah 50:1–51:64)
Prophecies regarding the Fall of Babylon and the Fate of Its Jewish Exiles
Although the Babylonians and some of the Jews thought that Jeremiah had pro-Babylonian leanings, that was not the case at all. In this lengthy collection of prophecies, he predicts the complete destruction of Babylon, and even looks forward to that event. After foreseeing the great dominion of Babylon over the world, and after warning the Jews time and again not to rebel against Nebuchadnezzar and thereby endanger Jewish existence, he subsequently prophesied the ruin of the powerful Babylonian Empire for what it did to Judah, among other reasons. It can be assumed that the Babylonian authorities were unaware of the content of these prophecies, which were probably kept hidden until the appropriate hour. With this prophecy about God’s vengeance upon Babylon, Jeremiah completes his earlier messages. After previously speaking of the imminent downfall of Judah at the hands of Nebuchadnezzar, here he turns to the larger pattern of world history which includes, against all expectations, the collapse of the ancient Babylonian Empire. It can be seen from here that even at the beginning of the reign of Tzidkiya, when Jeremiah repeatedly preached the acceptance of the yoke of Nebuchadnezzar, and counseled against any rebellion, he was already peering beyond the greatness of the empire to its utter destruction. Indeed, after it fell to the Persians, Babylon exited from the stage of history. While its population was not annihilated, the state of Babylon and the Babylonian people ceased to exist.
(ירמיהו נ״ב: א׳-ל״ד)
סיפור חורבן יהודה ואחרית מלכיה
דִּבְרֵי יִרְמְיָהוּ שפתחו את הספר הסתיימו בסוף העניין הקודם באותו ביטוי. הדברים הבאים אינם שייכים לעיקרו של הספר, אלא הם סיום היסטורי המתאר באופן כמעט זהה למסופר בסוף ספר מלכים, את נפילת ממלכת יהודה. חלק מהדברים תוארו גם לעיל. (Jeremiah 52:1–34)
The Story of the Destruction of Judah and the End of Its Line of Kings
“The words of Jeremiah,” the opening expression of the book, also concluded the previous chapter. The following chapter does not belong to the main part of the book. Rather, it serves as an addendum, providing a historical account of the downfall of the Kingdom of Judah. It is almost identical to the version that appears at the end of the book of Kings. Some of these details were also related earlier in this book. The conclusion of the book of Jeremiah teaches that the house of David did not disappear. Indeed, all the leaders of the Babylonian exile in later generations, the Exilarchs, traced their lineage to David, and were descendants of Yehoyakhin. As stated at the beginning of the section, this chapter does not relate directly to Jeremiah, whose prophecies were concluded at the end of chapter 51. Instead, it describes the general political events of the time, what befell Judah, and the fate of its king. The last verses of this chapter describe how a ray of hope already shone upon the Jews during the reign of Nebuchadnezzar’s son, as their former king was raised to a dignified position.