ספר ירמיה הוא ספר הנבואה הגדול ביותר בתנ"ך, ויש לו כמה צדדים של ייחוד. ירמיהו ניבא מסוף זמנו של המלך יאשיהו עד לאחר חורבן הבית הראשון. בתקופה הזו הנביא עומד נוכח המפולת העומדת להתחולל בעמו: הירידה המתמשכת בממלכת יהודה, שאם לא ייעשה בה שינוי פנימי גדול – היא תידרדר עד נקודת השבירה: חורבן הבית וגלות ישראל. משום כך רובו של ספר ירמיה הוא תוכחה, מצד אחד; ונבואת חורבן, מצד שני. עם זאת, יש בספר נבואות נחמה אחדות לעתיד לבוא, שבהן ירמיהו מדבר על חיבור מחודש ומאושר של הקדוש ברוך הוא וציון; וכן חטיבה של נבואות לגויים, שהוא מנבא בה בעיקר אסונות ומפלות לכל העמים שמסביב, ולא מעט הוא מתייחס גם לנפילתה של ממלכת בבל. בספר ירמיה, יותר מאשר בכל ספר נבואה אחר, יש גם דברים אישיים. אמנם אין בספר הזה מידע ממשי על חייו הפרטיים והמשפחתיים. שלא כישעיהו ויחזקאל, שמוזכר בספריהם שהיו אנשים נשואים, בעלי משפחה גדולה או קטנה, אין הספר מגלה אם לנביא ירמיהו הייתה אישה. ובכל זאת ספר ירמיה מתאפיין בכך שאין הוא מכיל דברי נבואה בלבד, מסופרות בו גם תגובותיו של ירמיהו על מאורעות חייו – התגובה המופתעת להקדשתו כנביא, התפרצויות אישיות על מר גורלו של נביא תוכחה ואסונות וביטויי בדידותו של מי שסובל יותר משומעיו מבשורות האסון שהוא משמיע להם, ואפילו מקצת דברים אישיים על סביבתו ומכריו. אפשר להסביר את התבטאויותיו האישיות של הנביא בספרו, בין היתר, בכך שאת עיקרם של הדברים הכתיב ירמיהו למי שהיה תלמידו וכנראה גם מזכירו, ברוך בן נריה. התלמיד הקרוב רשם לא רק את הנבואות אלא גם דברים אחרים שאמר ירמיהו בהזדמנויות שונות. ואכן, בספר נזכרים דברים הקשורים לברוך, שכנראה הגיע בתקופה מסוימת בחייו לבבל. באופן כללי ניכר בספר סדר מסוים, המקביל כנראה לימי חייו של הנביא – מנבואת ההקדשה שלו עד לנבואותיו האחרונות בגלותו הכפויה במצרים. כמו הנביא יחזקאל, ובמידת-מה גם ישעיהו, מתוארים בו מעשים סמליים שונים שהנביא ירמיהו עושה, בין בעצמו ובין על ידי שליחים. הנביא נשלח להשמיע דברי תוכחה קשים לאנשי ירושלים ולשכבת ההנהגה שלה, ובכלל זה למלך צדקיהו. ביטויו של הכורח הנבואי בולט בדבריו של ירמיהו, ועם זאת הוא מביע את הכאב והצער שמעוררים בו הדברים שאותם הוא נאלץ לומר. נראה כי יש מידה רבה של רוך באישיותו של הנביא וביחסו לאנשים אחרים, אולי משום שהוא יודע שדברי נבואתו אינם מכוונים לעתיד רחוק, אלא לתקופה הקרובה. הוא סובל ממעמדו הטרגי של האומר דברי אמת ודברים ראויים, שאיש אינו מקשיב לדבריו. מסתבר שבעיני אנשי ירושלים היה הנביא בעיקר מטרד, ולא פעם הופגנו כלפיו איומים והתנכלויות, שכן היו שראו בו בוגד בארצו המתנער ממרותם של בעלי השררה. באופן מפתיע נראה שנבואתו של ירמיהו הייתה ידועה גם מחוץ למקומו, שכן השלטונות הבבליים רצו לנהוג בו בחסד רב. אף על פי כן ולמרות שה' הבטיח לירמיהו שיהיה לו הכוח לעמוד בפני כל ההתנגדויות והתגובות שמסביב, בראייתו הכללית של הנביא הוא נכשל, שכן צפה את המפולת והמשבר, ולא היה באפשרותו לעשות מאומה כדי למנעם. מראשיתו עד סופו, ראה ירמיהו בעצמו אדם שאינו ראוי לשאת את המשא הכבד שניתן עליו – דברי תוכחה ונבואות פורענות. אולם על רקע מצוקה זו הוא מבטא קרבה והתרפקות על עזרת ה'. באופן דומה למשה רבנו, ירמיהו ממלא את התפקיד הגדול של ההכנה לגאולת ישראל שתבוא לאחר החורבן הקרב. אולי הוא היה המכשיר לשינויים הנפשיים והרוחניים שיתחוללו בעם ישראל בימי הבית השני, אף על פי שהוא עצמו לא יזכה לראות את הישועה שלאחר החורבן. The book of Jeremiah is the longest book of prophecy in the Bible. Jeremiah prophesied from the end of the reign of King Yoshiya until after the destruction of the First Temple. During most of this period, the prophet was confronted with a process of total collapse that unfolded around and amid his people, starting with the protracted decline of the Kingdom of Judah and continuing to the destruction of the Temple and the exile of the people of Jerusalem. For this reason, most of the book of Jeremiah is composed of rebuke and prophecies of destruction. Nevertheless, the book also contains several prophecies of consolation for the future, in which Jeremiah speaks of a renewed and harmonious connection between God and Zion. It also contains prophecies concerning the other nations, for which he prophesies calamities and defeats, including a considerable description of the future downfall of the kingdom of Babylon. The book of Jeremiah, more so than any other book of prophecy, includes personal elements. It does not provide information about the prophet’s private life. As opposed to Isaiah and Ezekiel, about whom it is mentioned in their respective books that they were married and had a large or small family, the book of Jeremiah does not reveal whether he had a wife. Nevertheless, it contains not only words of prophecy but also Jeremiah’s own reactions to the events he experienced: his surprised response to his consecration as a prophet, personal outbursts concerning the unpleasant task of prophesying rebuke and calamity, expressions of loneliness from one who suffered more than his listeners from the disastrous tidings that he delivered to them, and even personal comments about his social circle and his acquaintances. The prophet’s personal remarks in this book can be explained in part by the fact that Jeremiah dictated his words to his disciple, Barukh son of Neriya, who apparently also functioned as his secretary. Barukh recorded not only Jeremiah’s prophecies but also other sayings of Jeremiah from different occasions. The book even mentions information connected to Barukh, who apparently migrated to Babylonia at some point in his life. In general, the book follows an order that seems to correspond to the prophet’s life, from his prophecy of consecration to his last prophecies in forced exile in Egypt. As with the prophet Ezekiel, and to a certain degree also with Isaiah, the book describes various symbolic acts that the prophet Jeremiah performed to impart his message, either on his own or through an agent. The prophet is sent to deliver harsh words of rebuke to the people of Jerusalem and its leadership, including King Tzidkiya, the last independent king of Judah. Jeremiah relates that his prophecies are delivered under divine coercion, and he conveys the pain and sorrow that the words he is forced to say arouse in him. In contrast to his harsh words, the prophet’s personality and his attitude toward others are marked by empathy, perhaps because he knows that the disaster he foretells will not occur in the distant future but in the coming days. He suffers from the tragic situation of one who speaks the truth to deaf ears. The people of Jerusalem view him primarily as a nuisance, and he is frequently the object of threats and harassment, since some see him as a traitor who denies the authority of those in power. Surprisingly, Jeremiah’s prophecies appear to achieve wide-ranging notoriety, even among the Babylonian authorities, who seek to extend favorable treatment toward him. Nevertheless, and despite God’s promise to Jeremiah that he will have the strength to stand up to those who oppose him, the prophet views himself as a failure, since he foresees the calamity but is unable to prevent it. Throughout his career as a prophet, Jeremiah views himself as unfit to bear the heavy burden of delivering rebuke and prophesying disaster. Nevertheless, against the backdrop of this distress he expresses closeness to God and a yearning for His assistance. Like Moses, Jeremiah filled the great role of preparing Israel for the redemption, which would ultimately follow the impending destruction. He may have been a primary inspiration for the religious and spiritual rebirth of the people of Israel during the Second Temple period, even though he himself did not merit seeing it.