(ישעיהו א׳: א׳-ל״א)
השחיתות וקלקול המשפט
זו כנראה אינה נבואתו הראשונה של ישעיהו. מתיאורי מכות הארץ ויושביה המופיעים בנבואה נראה שהיא נאמרה באמצע תקופת פעילותו של ישעיהו, בשעת המלחמה שבימי מלכות אחז או חזקיהו, שכן ימי עוזיהו ויותם הקודמים היו ימים של הצלחה יחסית ושל ביטחון, אם כי ייתכן שהתיאור הזה הוא חלק מחזון העתיד. מכל מקום זוהי נבואת תוכחה נוקבת ביותר, המבקרת את האנשים המסתפקים במעשי פולחן ובטקסים, אשר חייהם המוסריים והחברתיים מנוגדים לרצון ה'. הנביא אומר להם: החגים והאספות, הביקורים במקדש והבאת הקרבנות — כל אלה אינם מבטאים את חייכם הממשיים. תקנו את חייכם, ואז אקבל אתכם באהבה. השיבו את המשפט ואת הצדקה על כנם. דברים בכיוון זה נשנים בספר ישעיהו כמה פעמים. (Isaiah 1:1-31)
Corruption and Miscarriages of Justice
This is apparently not Isaiah’s first prophecy. From the descriptions of the plagues visited upon the land and the people, it can be inferred that it dates to the middle of Isaiah’s career, during a period of war. This must have been during the reign of Ahaz or Hizkiyahu, as the earlier reigns of Uziya and Yotam were relatively prosperous and secure. However, it is also possible that Isaiah’s dire descriptions are part of a vision of the future. In any case, this prophecy is one of severe retribution, in which the prophet condemns those who pay lip service to their obligations by conducting rituals and ceremonies but lead immoral and antisocial lives that are in opposition to God’s will. To such individuals, the prophet states: Your festivals and gatherings, your visits to the Temple, and the offerings you bring – these do not reflect your actual lives. You must remedy your ways and restore justice and charity to their rightful places, and then God will accept you with love. Messages of this kind appear throughout the book of Isaiah.
(ישעיהו ב׳: א׳-ד׳: ו׳)
גילוי כבוד ה' ומשפטו בעתיד
החזון הקודם, שהכיל תוכחות קשות ונוקבות, התייחס במפורש לירושלים שבימי ישעיהו. גם בחזון שלפנינו, הפונה אף הוא אל יהודה וירושלים שבהווה, נאמרו דברי תוכחה, אך הוא כולל גם נבואות בהיקף עולמי המכוונות אל העתיד לבוא. בכך מתגלה מיד המתח שבין ההיבט המקומי לבין זה הכלל-עולמי בדברי ישעיהו. בחלקו הראשון של העניין מופיעה לראשונה נבואה בעלת גוון אוניברסלי מובהק, ועם זאת מתוארת בה מרכזיותו העולמית של הר בית ה' באחרית הימים כמקור תורה וצדק לעולם. ייתכן שזוהי הנבואה הפרוגרמטית הכוללת הראשונה של נבואות ישעיהו שנכתבו, אבל אין הדבר הכרחי. כיוון שסדר הנבואות אינו כרונולוגי, אפשר שנבואה זו נאמרה מאוחר יותר. בהמשך העניין מדובר על מפלה גדולה שתתרחש קודם גילוי כבוד ה' בעולם. יהודה וירושלים אינם מתנהלים כיאות, ויש לערוך עם העם חשבונות של תיקון בטרם תושלם הגאולה. רק כאשר יבוער הרשע מירושלים, והיא תתקדש, היא תהיה אור לגויים. בחלק האחרון, המכיל דברי נחמה, חוזר הנביא למה שפתח בו — תיאור ירושלים והר ציון באחרית הימים. (Isaiah 2:1–4:6)
The Glory of God at the End of Days, and His Judgment
The previous prophecy, which consisted of stinging reproach, referred explicitly to the Jerusalem of Isaiah’s time. This following prophecy also includes reproof of Isaiah’s Judah and Jerusalem, but it also contains prophecies addressed to the wider world and a future time. This is an early indication of the tension between the locale specific and universalist viewpoints within Isaiah’s message. The first part of the prophecy features an unmistakably universal prophecy describing the end of days, and yet “the mountain of the House of the Lord” mentioned at the outset retains its central place as the source of Torah and justice for the world. This is perhaps, although not necessarily, the first universal prophecy of Isaiah to be recorded. Since not all of the prophecies in the book of Isaiah were recorded in the order in which they were delivered, it could be that this prophecy was uttered during a later stage of the prophet’s career. Further on, the prophecy describes a terrible downfall that will occur before the glory of God is revealed in the world. Judah and Jerusalem fail to behave properly, and the people must be held to account for their deeds and amend their ways before the redemption can be completed. Only when evil is eradicated from Jerusalem, and the city is consecrated, will it become a light to the nations. In the last part, which contains messages of comfort, the prophet returns to the description with which he began, of Jerusalem and Zion at the end of days.
(ישעיהו ה׳: א׳-ל׳)
משל הכרם: אחריתה של חברה שאיבדה את ערכיה
פתיחתה של נבואת זו במשל וסיומה בעונש. שלא כבזמנו של ירמיהו, ירושלים בתקופת ישעיהו הייתה בתפארתה — בפרט תחת שלטונו של עוזיהו, ונבואות חורבן מעין זו נאמרו על העתיד שאינו נראה לעין. מכיוון שאנשים חיו באותה שעה בחברה נהנתנית ורכושנית, הם לא נתנו את דעתם לדברי הנביא ולערכים שהוא מייצג. (Isaiah 5:1–30)
The Parable of the Vineyard: The End of a Society That Has Lost Its Values
This prophecy begins with a parable and ends with a punishment. Unlike in Jeremiah’s day, the Jerusalem of Isaiah’s time was in its splendor, especially under the rule of Uziya, and therefore prophecies of destruction of this type were referring to the distant future. Since people lived at the time in a hedonistic, acquisitive society, they paid little attention to the prophet and the values he represented.
(ישעיהו ו׳: א׳-י״ג)
הקדשתו של ישעיהו לנביא
אף על פי שאין זה הפרק הראשון בספר, מקובל להניח שזהו פרק ההקדשה של ישעיהו. הנחה זו איננה חד-משמעית, וכפי הנראה כבר נתנבא ישעיהו קודם נבואה זו. מכל מקום מסתבר שלפנינו שלב מסוים בהקדשתו, שבו הוא מתמנה כשליח ה' לעם. תיאור מראה השכינה, כיסא הכבוד והפמליה של מעלה שמוסר ישעיהו, תמציתי מאוד. למרות שחזון המרכבה של יחזקאל אינו שונה ממנו לחלוטין, הוא הרבה יותר מפורט. חכמים הסבירו הבדל זה באמרם שיחזקאל היה "כבן כפר שראה את המלך", ומתאר את כל פרטי הפאר וההדר, את הכיסא ואת המשרתים; ואילו ישעיהו — "כבן כרך שראה את המלך", העוסק בדברים העיקריים ואינו מתייחס אל הגלגלים, האופנים והחיות — פרטי הרקע. (Isaiah 6:1–13)
Isaiah's Induction into the Prophethood
Although this is not the first chapter in the book, it is commonly considered to be the chapter that describes Isaiah’s induction as a prophet. This is not an unequivocal assumption, as it would appear that Isaiah prophesied prior to receiving this prophecy, as the book’s opening verse states that Isaiah prophesied during the reign of Uziya, while this chapter refers to that king’s death. In any case, this chapter depicts at least a stage of Isaiah’s appointment as a prophet of God. The chapter contains a succinct depiction of the Divine Presence, the Throne of Glory, and the heavenly entourage. Although there are similarities between Isaiah’s vision and that of the first chapter of Ezekiel, the latter is far more detailed. The Sages explain the differences between the accounts by means of analogy to a sophisticated urbanite and a simple rustic. Isaiah was like an urbanite who would often be in the presence of the king; since the sight of the king was a regular occurrence for him, he felt the need to provide a short description that highlighted the major aspects of the king’s glory and ignored the surrounding details. Ezekiel was like a rustic villager for whom seeing the king was an extraordinary event. Unaccustomed to the sight of royalty, he offers far greater detail in his account.
(ישעיהו ז׳: א׳-י׳: ל״ד)
קובץ נבואות על יהודה העומדת נוכח אויביה
הנבואות בפרקים שלפנינו עוסקות באיומי אויבי יהודה עליה ובמלחמותיהם. יש מהן המדברות על העתיד הקרוב, ואחרות — על דורות מאוחרים. בסוף קובץ זה באים דברי תוכחה ואזהרה, ועמם דברי נחמה על שארית הפליטה אשר בציון. (isaiah 7:1–10:34)
Prophecies concerning Judah's Stand against Foreign Aggression
The prophecies contained in the following chapters deal with various enemies’ threats against Judah, and the ensuing wars. Some of these prophecies relate to the near future, and others pertain to more distant events. This section concludes with words of chastisement and warning, together with words of consolation addressed to the survivors who would dwell in Zion.
(ישעיהו י״א: א׳-י״ב: ו׳)
השלום, קיבוץ הגלויות והשיר לעתיד לבוא
הנבואה שלפנינו מדברת על טובם של ימות המשיח, והיא פותחת בתיאור דמותו של הגואל. מן הדברים הקודמים, ייתכן שהייתה תקווה שהדברים יתממשו בזמן הקרוב, לאחר נפילת מלכות אשור, אבל בפועל לא כך היה. (Isaiah 11:1–12:6)
Peace, the Ingathering of the Exiles, and a Song of the Future
The following prophecy, which speaks of the goodness to come in messianic times, begins with a description of the redeemer. In light of previous prophecies, there may have been hope that this prophecy would be fulfilled in the near future, after the fall of the Assyrian Empire, but this did not happen.
(ישעיהו י״ג: א׳-כ״ג: י״ח)
נבואות לעמים
רצף פרקים זה כולל את עיקר הנבואות שניבא ישעיהו לגויים. גם בספרי נבואה אחרים אפשר למצוא קובץ נבואות על הגויים, ואפילו בחלק מספרי הנביאים הקטנים יותר. ירמיהו הנביא יועד במפורש לדבר עַל הַגּוֹיִם וְעַל הַמַמְלָכוֹת, לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ... לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ (ירמיה א,י). אמנם הנביא נשלח בעיקר לישראל, אבל תפקידו אינו מתמצה במה שסמוך לביתו. כל נביא עשוי לדבר על עמים וממלכות קרובים או רחוקים מאוד ועל עתידות נעלמות. עם זאת, את דרכו של ישעיהו בנבואותיו לאומות העולם מייחד האופי האוניברסלי המודגש. בניגוד לנביא עמוס, למשל, שבכל פעם שהוא מזכיר את מפלת הגויים, הוא מוצא לנכון להסביר שהיא נובעת מהצרות שגרמו לישראל, ישעיהו מתייחס לעמים כשהם לעצמם, מתוך מבט רחב וקוסמופוליטי, ולעתים אף מביע כאב על אובדן אומה שהייתה מצרה לישראל. נבואותיו אינן מוגבלות במסגרות של מקום וזמן. אל התרחשויות העתידות לקרות מאה שנה אחריו ואלף שנה אחריו, הוא מתייחס באופן דומה. (Isaiah 13:1–23:18)
Prophecies to the Nations
These chapters contain a series of prophecies that Isaiah addresses to different nations. Other prophetic books also contain prophecies directed at other nations; Jeremiah is even appointed explicitly as a prophet to the nations: “See, I have appointed you this day over the nations and over the kingdoms, to uproot, to smash, to eradicate, and to destroy, to build, and to plant.” Although the prophet’s main task is as a messenger to the Israelites of his own time, his role is not necessarily limited only to that, and he may convey a prophetic message to other nations, or about obscure events that will affect the Jewish people in the future. Isaiah’s prophecies to the nations are unique in their scope and in their emphatic universalistic tone. The prophet Amos, for example, constantly emphasizes how the downfall of other nations is a consequence of their treatment of Israel. By contrast, Isaiah relates to the nations themselves from a broad-minded, cosmopolitan perspective. At times, he even expresses empathy for nations that had a history of troubling Israel. These prophecies are not limited to a specific time, or set of events. Some of them relate to events that are soon to occur, while others might not be fulfilled for hundreds of years.
(ישעיהו י״ג: א׳-י״ד: כ״ג)
משא בבל ומלכה
נבואה זו מתייחסת אל העתיד הרחוק של בבל. בזמנו של ישעיהו הייתה בבל מדינה לא גדולה שהייתה כפופה למלך אשור, ונוכחותה לא הייתה משמעותית בארץ. אשור, המעצמה הגדולה, היא שאיימה על קיומן של יהודה וישראל, ולבסוף כבשה והחריבה את ממלכת ישראל. בזמן שהאשורים היו עדיין בשיא תוקפם, כבר דיבר ישעיהו על בבל בתור המעצמה שתבוא אחריהם. הוא מתאר לא רק את עלייתה, אלא גם את נפילתה העתידית ואת אחריתו של מלכה. לא תמיד הנביא הובן לקהל שומעיו, שמן הסתם לא הכיר את כל המדינות הרחוקות. הנביא מתאר כאן מהלך עולמי דרמטי הכולל את היעלמותם של האויבים הקרובים, את בואם של אויבים גדולים מהם ואת קימתן ונפילתן של מעצמות. (Isaiah 13:1–14:23)
A Prophecy regarding Babylon and Its King
The following prophecy relates to Babylon’s distant future. In Isaiah’s time, Babylon was a city-state that was dominated by Assyria, and it had little influence over the Land of Israel. It was the mighty empire of Assyria that threatened the existence of Judah and Israel, and ultimately conquered and destroyed the Kingdom of Israel. At the time that Assyria was still at the height of its powers, Isaiah was already speaking of Babylon as the power that would replace it, and he describes not only its ascent, but its eventual decline and the fate of its king. The prophet was probably not always understood by his audience, who presumably had little knowledge of distant nations. The prophet describes here a dramatic, global process that includes the disappearance of neighboring enemies, the appearance of even greater enemies, and the rise and fall of empires.
(ישעיהו י״ד: כ״ד-כ״ז)
שבירת אשור
הנבואה על בבל תיארה מושל גדול שיקום בעתיד שהוא רחוק מזמנו של הנביא, ואילו הנבואה על אשור מתייחסת לזמן קרוב יותר. (Isaiah 14:24–27)
The Shattering of Assyria
The prophecy regarding Babylonia described a great ruler who will arise far in the future. This prophecy concerning Assyria, however, will become relevant much sooner.
(ישעיהו י״ד: כ״ח-ל״ב)
פורענות פלשת
הנבואה הקצרה על פלשת ממוקמת בהקשר היסטורי מסוים — מותו של המלך אחז, שהכה בפלשתים. אחז ערך כמה מלחמות, ואף על פי שבמקומות אחרים לא ניצח, כנראה הפלשתים הוכו על ידו מכה רבה. את רקעה ההיסטורי של הנבואה אפשר לשער רק מתוך תוכנה. (Isaiah 14:28–32)
Retribution upon Philistia
This short prophecy concerning Philistia was delivered in a particular historical context, namely, the death of King Ahaz, who had dealt the Philistines a severe blow. Although Ahaz had led several unsuccessful campaigns against other nations, he seems to have been very successful in his campaigns against the Philistines. This historical context is unavailable from external sources and must be derived from the prophecy’s content.
(ישעיהו ט״ו: א׳-ט״ז: י״ד)
מפלת מואב
הנבואה שלפנינו מתארת את מפלתה של מואב, שבעקבותיה נמחקו עריה הראשיות והחשובות. המפלה גרמה למהומת מוות והניסה את תושבי ערי מואב. התושבים זועקים ומבכים את מצבם הרע, וחיות רעות מזנבות בהם. מלבד ערים אחדות שנותרו לפליטה, נהרסה מואב עד היסוד ולא יכלה להיבנות עוד. אף על פי שאפשר להבין את עיקרה של הנבואה, קשה לזהות את המפלה המדוברת. בין היתר, מפני שהמאורעות ההיסטוריים והתיאורים הגיאוגרפיים אינם ברורים לאשורם. (Isaiah 15:1–16:14)
The Downfall of Moav
The following prophecy describes the downfall of Moav. Moav was completely destroyed aside from a few cities to which survivors fled; it never recovered, eventually losing its national identity. Moav’s downfall led to an outpouring of grief and distress, with the surviving Moavites fleeing from their cities, pursued by wild beasts and crying over their woeful state. While the gist of this prophecy is easy to understand, it is difficult to identify the actual event described in it, in part because the historical and geographical descriptions in the verses are not entirely clear.
(ישעיהו י״ז: א׳-י״ד)
כיבוש ארצות הצפון
הנבואה שלפנינו מכוונת בעיקר כלפי ארצות הצפון. הנבואה פותחת בדמשק בירת ארם וכוללת את סביבתה. הדברים הצפויים לגויים בעתיד הרחוק, המתוארים כאן, כרוכים גם בתהפוכות גדולות בישראל — מכות ואכזבות, יציאה לגלות ואיבוד כל נקודת משען. (Isaiah 17:1–14)
The Conquest of the Northern Lands
The following prophecy is addressed primarily to the lands north of Israel. It opens with a reference to Damascus, capital of Aram, and relates to the surrounding area as well. The distant events foretold in this prophecy concerning the surrounding nations are connected to significant upheavals that will befall Israel, including attacks, exile, and the loss of all support.
(ישעיהו י״ח: א׳-ז׳)
נבואה על עם רחוק לימים רחוקים
נבואה זו, שלשונה קשה להבנה, מתייחסת לעם רחוק שזהותו אינה ידועה. בהמשכה מתוארת תקופת חורבן שתקדם לְבוא הגאולה. (Isaiah 18:1–7)
Prophecy about a Distant Nation in a Distant Time
This prophecy, which is very difficult to understand, refers to a distant people of unknown identity. It describes a period of destruction which will precede the arrival of the Redemption.
(ישעיהו י״ט: א׳-כ׳: ו׳)
הנבואות על מצרים
מצרים עומדת במרכזן של הנבואות שלפנינו. בנבואה הראשונה נזכרות בעיקר מפלות ופורענויות — אימה ומלחמה, חורבן כלכלי, אבדן חכמה ודרך. בצדן מתואר גם עתיד מאושר הצפוי למצרים — ריפוי מגפותיהם ועזיבת אליליהם. לאחר המשא הזה מצורפת נבואה לזמן קרוב יותר על שביים וגלותם של המצרים ביד מלך אשור. במשך כל הדורות ראו המצרים בעצמם את מרכז העולם, בני התרבות העליונה ואנשי החכמה. לאור זאת ראוי לקרוא את הנבואה שלפנינו. (Isaiah 19:1–20:6)
Prophecies concerning Egypt
Egypt is at the center of the following prophecies. The first prophecy deals mainly with reversals and retributions, economic disasters, and the loss of wisdom and direction. Yet the prophet also predicts a happy future awaiting the Egyptians, which includes the healing of their afflictions and the abandonment of their idols. This prophecy is followed by one that deals with the nearer future, the capture and exile of the Egyptians by the king of Assyria. For many generations, the Egyptians considered themselves the center of the world, and the most cultured and wise of peoples. This section should be read with that in mind.
(ישעיהו כ״א: א׳-י״ז)
משאות ארצות המזרח: מדבר-ים, דּוּמה וערב
לפנינו נבואות על עמים ומקומות שידיעותינו עליהן מועטות ביותר. כיוון שהנביא מדבר על התרחשויות רחוקות ממקומו ומזמנו, ייתכן שאף שומעיו לא ירדו לסוף דעתו, ואף להם לא היו נהירים מושאי נבואותיו. מכל מקום, לתיאוריו עשויות להיות השלכות לחיים העכשוויים של אנשי ירושלים השומעים את דברי הנבואה, שכן הנבואות מדברות על זעזועים מדיניים וצבאיים באזורים שונים במזרח. תמורות אלו עתידות להשפיע בשלב כלשהו על גורלה של ירושלים, ולפיכך עליה להיערך לקראתן. המשא הראשון בקבוצה זו עוסק כנראה בקריסתה של בבל על ידי עילם ומדי. הנביא מתאר את נפילתה, כמי שצופה בה באופן מוחשי, אך יש לציין כי בזמן אמירת הנבואה בבל לא הייתה עדיין מדינה חשובה כלל. במשא השני, שקשה לדעת אם הוא קשור לקודמו, מתואר ערב המלחמה בדוּמָה, שכנראה אף היא שוכנת במזרח. גם בנבואה זו הנביא מעמיד עצמו בדמות השומר הצופה, שתפקידו לדווח על ההתרחשויות הממשמשות ובאות. נבואה זו קצרה, ועיקרה בלשון הארמית. ייתכן שזהו ניסיון לדבר בשפתם של אנשי המקום ההוא או בשפה קרובה לשפתם. המשא השלישי פונה אל שבטים ערביים השוכנים בעבר הירדן המזרחי. הנביא מכין את בני אותם שבטים לקראת בואם של פליטי קרבות מאזור אחר. הוא מתאר את תבוסתה של קדר, משבטי ערב, ונוקב לה זמן מוגדר. ייתכן שכל הנבואות הללו צופות מתקפה של אויב אחד שמוצאו בעילם ובמדי. אויב זה עתיד להשמיד את בבל והוא פונה דרומה ומחריב את ממלכות הנוודים המדבריים. דוגמא למהלך כזה מופיעה בספר בראשית — מסע המלחמה שעורכים יושבי בבל ועילם על מנת לכבוש שטחים בארץ כנען ומדרום לה. (Isaiah 21:1–17)
Prophecies about the Lands of the East: The Western Wilderness, Duma, and Arabia
This section consists of prophecies about nations and places of which we know very little. Since the prophet was speaking about events that were distant from him in both time and space, it is possible that even his contemporary audience did not fully understand his meaning. Nevertheless, his statements were of consequence to the residents of Jerusalem who heard the prophecies, as they described political and military catastrophes that were to occur in various regions to the east. These upheavals could have an effect on the fate of Jerusalem, and so it must be prepared. The first of these prophecies apparently deals with the collapse of the Babylonian Empire at the hands of Elam and Media. The prophet depicts its downfall as though he himself were watching it, although it should be noted that at the time he stated this prophecy, Babylonia had not yet become an important kingdom. The second prophecy, which may or may not be connected to the previous one, describes the eve of war in Duma, which was probably also located in the East. Here too, the prophet presents himself as an eyewitness, reporting on the ongoing events. This short prophecy is written mostly in Aramaic, which is perhaps an attempt to speak in the language of that place, or a similar one. In the third prophecy, the prophet addresses tribes who reside in the lands east of the Jordan River. He informs them that they should prepare themselves for the arrival of refugees from battlefields in another region. He also describes the defeat of Kedar, a nomadic tribe from the deserts of Arabia, and specifies a precise date for this event. It is possible that all these prophecies refer to an attack by a single enemy from Elam and Media. This enemy would destroy Babylonia before turning south and west to lay waste to nomadic desert kingdoms. An example of such a campaign can be found in Genesis 14, where kings from Mesopotamia and Elam set out to conquer territories in the land of Canaan and further south.
(ישעיהו כ״ב: א׳-י״ד)
ירושלים בסכנה
בתוך סדרת הנבואות העוסקות בעמים מופיעה נבואה אחת הפונה לירושלים. כקודמתיה גם היא אינה מתוארכת, אבל נראה שהיא מתייחסת לתקופה מאוחרת יחסית — תקופת המצור האשורי על ירושלים. יש להניח כי סידור הנבואות בספר אינו כרונולוגי. לא ברור מדוע סודרה נבואה זו במקום זה. הנביא מתריע על חומרת מצבה של הממלכה. לראשונה היא עומדת מול מעצמה צבאית, ונראה כי בדרך הטבע אין לה סיכוי. פנים רבות לאווירה בעיר: מצד אחד, השלטון מכין את העיר ומבצרה לקראת מלחמה; מצד אחר, אנשיה נבוכים והמומים; קצינים מנסים לברוח ממנה, ועם זאת ננקטים אמצעי הגנה שונים. ובצד כל אלה — העיר הוללת, ושוקעת בנהנתנות, כאילו אין האויב אורב לה בחוץ, אם מפני שאננות ואמון יתר בפעולות הביצורים, או להפך — מתוך ייאוש והשלמה עם הידיעה שבקרוב יִגלו תושביה מארצם ויתבוללו בגויים. אין הנבואה הזו מגלה מה יעלה באחריתה, מלבד העונש הנחרץ שיבוא על האוכלים והשותים מתוך ידיעה שימותו בקרוב. (Isaiah 22:1–14)
Jerusalem in Danger
In the midst of this series of prophecies directed at various nations, a prophecy addressed to Jerusalem also appears. Like the others, it is also not dated, but it seems to relate to a relatively late stage in Isaiah’s career, specifically the time of the Assyrian siege on Jerusalem. While it is clear that the prophecies of this book are not arranged chronologically, but rather thematically, it is unclear why this particular prophecy was placed here. The prophet warns about the severity of the situation facing Jerusalem at that point. For the first time, Jerusalem faced an attack by a world power, and absent a miracle, had virtually no hope of survival. The atmosphere inside the city was complex and confusing. On the one hand, the government was preparing the city and its ramparts for war and implementing various defensive measures; on the other hand, the residents were shocked and bewildered, and top commanders of the army were trying to desert their posts. At the same time, some people in the city were occupied with feasting and other hedonistic pursuits, as though there was no enemy threatening the city. They may have acted this way due to complacency and overconfidence in their fortifications, or it may have been for a very opposite reason: Their carefree behavior might have been a result of despair and resignation to the idea that they would soon be exiled and end up assimilating among the gentile nations. This prophecy does not reveal the ultimate fate of the city, but it does warn of the severe punishment awaiting those who eat and drink despite their awareness of impending doom.
(ישעיהו כ״ב: ט״ו-כ״ה)
אחריתו של האיש אשר על הבית
אל המשא על ירושלים הנתונה תחת איום אויב, צמודה נבואה המכוונת לאדם מסוים; שבנא, שהיה הממונה על בית המלוכה, ייפול ממעמדו הרם. מעשיו של האיש אינם מפורטים בנבואה זו, אך משתמע ממנה כי הואשם בבגידה. חכמים אמרו ששבנא ניסה להגיע להסכם כניעה בפני מלך אשור, ואולי אף חשב לתפוס את מקומו של חזקיהו המלך. תחת תכניותיו של שבנא להיקבר בעיר בקבורת מלכים, מנבא לו ישעיהו כי יושלך מארצו וימות בגולה. הכבוד שייחל לו ייהפך לקלון, תחת הקלון שרצה להמיט על בית אדוניו. (Isaiah 22:15–25)
The Fate of the Man Appointed over the House
The previous prophecy relating to Jerusalem under enemy threat is followed by a prophecy that relates to a specific individual: Shevna, who was in charge of the royal household. The prophet predicts that this wicked man will fall from his lofty post. His specific misdeeds are not detailed in the prophecy, but it can be inferred that he was guilty of treason, and the Sages state that Shevna tried to negotiate terms of surrender with the king of Assyria, and perhaps even sought to replace King Hizkiyahu. Although Shevna plans to be interred in the royal tombs, Isaiah prophesies that he will be expelled from his country and die in exile. The honor he anticipated will turn to shame, as a punishment for the shame he wished to bring upon his master’s house.
(ישעיהו כ״ג: א׳-י״ח)
משא צור
הנבואה החותמת את קובץ המשאות עוסקת בעיר צור ובעיקר במפלתה. צור הייתה עיר קטנה, ששימשה מרכז מסחרי גדול. אף הנביא יחזקאל מתאר את צור באופן מפורט ולא פחות דרמטי, כעיר סחר מרכזית בעולם, שלבסוף נשברה ונחלה מפלה. צור הותקפה מצפון כמה פעמים. אף שהאשורים לא כבשו אותה, יכלו לה הבבלים לאחר מצור קשה שארך שנים רבות. בתום שבעים שנות חורבן התאוששה צור. בסוף המשא מתאר ישעיהו את תהליך התאוששותה בזלזול, וחותם את נבואתו בצור העתידית שתעמוד לשירותם של ענייני הקודש; סחרה יוקדש ליושבים לפני ה'. אמנם צור הוקמה מחדש פעמים אחדות אחרי חורבנה, אך מה שהיה פעם מרכז הכלכלה העולמית, הוא היום עיר רגילה חסרת חשיבות כלכלית מיוחדת. (Isaiah 23:1–18)
The Prophecy of Tyre
This prophecy, which concludes the section of prophecies directed to other nations of the world, relates to the city of Tyre, and primarily concerns its downfall. Tyre was a physically small city that served as a major commercial center. The prophet Ezekiel also depicts Tyre, in a detailed and equally dramatic manner, as a center of world trade that was eventually shattered and defeated. On several occasions, Tyre suffered attacks from the North. Although the Assyrians failed to conquer Tyre, the Babylonians later succeeded in doing so, but only after a difficult siege that lasted many years. Seventy years after its destruction, Tyre recovered. At the end of his prophecy, Isaiah describes the city’s rehabilitation in derisive terms, and concludes with a vision of a future Tyre that will be of use to the Sanctuary of God, as its merchandise will be consecrated for those who sit before God. Although Tyre was reestablished on several occasions after its destruction, what was once the economic center of the world became an ordinary city, of no particular importance.
(ישעיהו כ״ד: א׳-כ״ז: י״ג)
הרס הארץ וכינונה מחדש
לאחר מקבץ הנבואות לגויים פרטיים באות נבואות נעדרות נמען ותיארוך. מצוירת בה סוף העולם, על תהפוכותיו ומוראיו, ותקומתו מחדש. הנבואה הראשונה, הכוללת אליטרציות (כלומר שוויון צלילי מלים סמוכות) רבות, מתארת מהומת עולם פיסית וחברתית וקריסת מערכות אפוקליפטית. האסון אינו נראה כמלחמות בין עמים או בין קהילות ואישים מסוימים, אלא מעין רעידת אדמה קשה, או מעין מה שהיינו מעלים בדמיוננו היום סביב שואה אטומית. זהו אסון מקיף, שיממון כללי של הארץ ושל הנפש, חוסר ודאות, היעדר סדרי חברה ושלטון ואימה גדולה. נראה כי זהו תיאורו של יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. לעומת אופיין השלו והאופטימי של רבות מנבואות ישעיהו, כאן יתואר חורבן העולם בצבעים עזים. תיאורי אחרית הימים הללו הם מן החדים והקשים שבתנ"ך. ישעיהו חוזה שבר, ריקבון, חידלון ושואה עצומת ממדים. מהמלכויות הארציות והשמימיות לא ייוותר אלא מעוז אחד — בהר ציון ישכון כבוד ה'. גילוי ה' בירושלים יחולל שינוי מהותי בעולם כולו. הרוע לסוגיו יבוער, וייכונו אמת ויושר. אז ייאמרו ביהודה דברי תודה ותהילה על תשועת ה', על גבורותיו בכילוי הרשע ועל נפלאותיו עם ישראל בקומו מעפרו ובקיבוץ נידחיו. (Isaiah 24:1–27:13)
World Collapse and Restoration
After a series of prophecies addressed to specific nations, the following prophecies are not directed at anyone in particular, nor is there any date given for them. They describe an apocalypse, with all its accompanying horrors, and the world’s subsequent recovery. The first prophecy, whose poetic nature is underscored by the use of alliteration, wordplay, and complex verbs in the Hebrew text (see 24:16, 17, 19, 20, 22, 25:1, 27:7), depicts natural and social disasters, and a global, societal breakdown. Their direct cause does not appear to be war, but more like a severe earthquake, or what would be imagined nowadays as the effects of a nuclear disaster, and is perhaps a depiction of the Great and Terrible Day of the Lord foretold elsewhere. As opposed to the mild and optimistic tone of most of Isaiah’s prophecies, the destruction of the world is described here in vivid terms, and they are among the most dramatic and disturbing apocalyptic descriptions in the entire Bible. Isaiah has a vision of epic disaster and calamity. Of all the earthly and heavenly kingdoms, only one will remain intact, that where God’s glory rests on Mount Zion, and it will bring about a substantial change in the entire world. All forms of evil will be destroyed, and truth and honesty will reign supreme. At that time, songs of thanks and praise for God’s salvation and the ingathering of the exiles will be sung in Judah.
(ישעיהו כ״ח: א׳-כ״ט)
תוכחה לחברה הוללת
נכבדי אפרים ויהודה שותים ומתהוללים. אנשים סובאים ומתקשטים, מחליפים אמירות שנונות, מתבדחים על המצב, וממשיכים לחיות את חייהם בלי להקשיב לדברי תורה ומוסר. בהתלוצצויותיהם הם הודפים את אזהרת הנביא ואת דאגת המחר. על הרקע הזה נאמרות הנבואות שלפנינו. הראשונה פונה אל גאות שיכורי שומרון הנובלת, והשנייה — אל יושבי ירושלים, שאף הם עתידים ללקות. הנבואות מתארות מדינה מסואבת, המתעלמת ממי שמראה לה הזדמנות להיחלץ ממצבה או מורה לה כיוון לתיקון. באדישותה היא הודפת דברי מוסר ותורה, כאילו דוברו בלשון זרה או כדברים השייכים לתינוקות. כמו במקומות אחרים בספר, גם כאן מוכיח ישעיהו על פריעת המוסר המשפט והצדקה. הוא יוצא חוצץ נגד מי שמקיימים את הטקסים, הצומות והתפילות, אך לבם אטום בפני עקרונות היושר והמוסר. סגנון התיאורים הנוקבים מלמד כי אין הוא רוחש כלפיהם כבוד. בנבואות שלפנינו מְשלים ודימויים רבים, כמה מהם חוזרים ונשנים, ויש בהן גם ביטויים סתומים. הן מכילות גם דברי נחמה לשארית העם על כבוד, משפט וסדרים יציבים שייכונו בעתיד. (Isaiah 28:1–29)
Rebuke of a Hedonistic Society
The upper classes of Ephraim and Judah would regularly drink and make merry. They would eat to excess, dress flamboyantly, engage in witty repartee, and joke about their situation, continuing to live their lives with no regard for Torah and morality. They would derisively deflect the warnings of the prophet and concern for the future. The prophecies in this section are directed at this reality. The first prophecy refers to the arrogance of the drunkards in the decadent city of Samaria, and the second addresses the inhabitants of Jerusalem, who will also be stricken. The prophecies describe a corrupt society whose members ignore those seeking to offer them the opportunity to escape their situation and show them how to correct their ways. In their indifference, they dismiss the Torah and any attempts to rebuke them, as though the words were spoken in a foreign language or intended for children. The prophet’s harsh tone betrays his contempt for these people. Interspersed with these harsh comments are consolations to the remnant who will survive, describing the honorable, just, and stable society that will be established in the future. These prophecies contain many recurring metaphors and images, some which are obscure.
(ישעיהו כ״ט: א׳-כ״ד)
צרת ציון וישועתה
כאן פונה הנביא אל שומעיו העיקריים — בני ירושלים, ומשמיע באוזניהם דברי תוכחה בצד נבואת נחמה. הוא פותח בקריאת הצער, הוֹי, על מצוקת ירושלים בבואה במצור, כנראה על ידי חילות סנחריב. לאחר שרוחה של ירושלים תישבר, תבוא ישועתה במפתיע. בהמשך דבריו מתוארים הבלבול והמבוכה הגדולה שיאחזו בעם ובמנהיגיו. את אלה כורך הנביא ביראת ה' חיצונית בלא לב, כאילו יושבי העיר נשמעים לפקודה חברתית או שלטונית בלבד. שוב בוקעת קריאת הוֹי כלפי עושי רעה בסתר, המניחים שאינם נראים. גם הם מגבילים את עבודת ה' אל הממד החיצוני הגלוי, ואילו במסתרים הכול מותר בעיניהם. הנביא מתריע כי אחריתם של אלו אבדון. אין לדמות את היצור ליוצרו, ואי אפשר להיסתר מה'. דווקא הנדכאים, השכוחים והנעזבים יוסיפו שמחה בה'. לבסוף יתחולל שינוי בעולם: יחדלו החוטאים וקלי הדעת, ובית יעקב יקדיש את ה' מתוך הכרה פנימית. (Isaiah 29:1–24)
The Troubles of Jerusalem and Its Salvation
Here Isaiah addresses his main audience, the people of Jerusalem, to deliver a message of both rebuke and consolation. The section begins with a lamentation at the plight of the besieged Jerusalem, apparently by the forces of Sennacherib. After Jerusalem’s spirit is broken, the prophet promises that salvation will come unexpectedly. He then describes the great confusion that will beset the people and its leaders. This confusion is tied to the lack of real reverence of God on the part of the inhabitants of the city, who follow the commandments of the Torah as though they were merely social conventions or governmental directives. The prophet again laments the fact that there are those who do evil furtively, assuming they are not seen. Their service of God is even more superficial than the service of those described above, as here they presume that in private everything is permitted. Isaiah warns that these people are doomed, for one cannot hide from God as he hides from people. At the end of days, the world will change. The oppressed, the forgotten, and the abandoned will rejoice in God. The frivolous and iniquitous will be no more, and the house of Jacob will sanctify God with true conviction.
(ישעיהו ל׳: א׳-ל״ג: כ״ד)
מבטחי שווא שיכזיבו, הבטחות אמת שיתגלו
גם הנבואות הבאות מכילות דברי תוכחה ונחמה ליושבי ירושלים. הן עוסקות בנושאי מדיניות עכשווית בצד אירועים עתידים. הנביא מתייחס לניסיונותיהם של אנשי השלטון בממלכת יהודה להתערב בפוליטיקה הגדולה. ממלכות יהודה וישראל הקטנות היו ממוקמות במשך דורות רבים בין שתי המעצמות של האזור; מצרים בדרום ואשור המתחזקת והולכת בצפון. מאוחר יותר הוחלפה המעצמה הצפונית בבבל ואחר כך בפרס. את המתח ששרר בין המעצמות הגדולות הללו, ניסו המדינות שבתווך לנצל לטובתן. הנביא ישעיהו מתריע על הנטייה, המבוהלת משהו, לסמוך על מצרים ולהיעזר בה. אמנם למצרים היה כוח עמידה, אבל להבטחותיה לא היה משקל רב. גם נביאים אחרים אמרו דברים דומים, ולהבדיל, גם השליחים האשוריים הצהירו שאין לסמוך על המצרים. נראה כי שרי יהודה ניסו לקומם מדינה חזקה שתנהל משא ומתן עם מצרים כשווה מול שווה, אבל לאמתו של דבר לא היה ליהודה כל כוח פוליטי. ישעיהו מנבא שמדיניות זו תקרוס בקרוב, ועם זאת ה' ישבור את אשור ומלכה. לאחר שיתנפצו אלילי בני האדם ותחבולותיהם, וידעו לפנות אל ה' המפעיל מעצמות ומשדד מערכות, יקום עולם חדש, שבו יפעלו השמים והארץ יחדיו. בני האדם יפנו אל ה' ואל נביאיו, והוא ייענה, יורה להם דרך ישרה ובטוחה ויברך את מעשה ידיהם. ה' יגונן על ירושלים וישכון בה, והיא תקבל את מלכותו. (Isaiah 30:1–33:24)
False Assurances That Will Disappoint; True Promises That Will Be Revealed
The following prophecies also contain rebuke mixed with consolation for the inhabitants of Jerusalem. They deal with contemporary political matters as well as future events. The prophet addresses the attempts of the rulers of the Kingdom of Judah to play a role on the broader political stage. For many generations, the small kingdoms of Judah and Israel were located between the two regional superpowers, Egypt to the south and the increasingly strong Assyria to the north. Later, the northern power would be Babylon, followed by Persia. Both Israel and Judah sought to utilize the tension between the great powers to their own advantage. Here, the prophet Isaiah protests against the tendency, based partly on fear, to rely on Egypt and seek its assistance in the face of aggression from the North. Although Egypt had abundant resources, its guarantees were worth little. Other prophets delivered similar messages. Meanwhile, from a very different perspective, Assyrian emissaries also declared that Egypt could not be trusted. It seems that the ministers of the Kingdom of Judah sought to establish a strong state that could negotiate with Egypt on equal terms. However, the Kingdom of Judah had no real political strength. Isaiah prophesies that this policy with regard to Egypt will soon collapse, yet God will destroy Assyria and its king. After people see the uselessness of their gods and the failure of their designs and machinations, they will realize that they must turn to God, as it is He who maneuvers the superpowers and determines the outcomes of battles, a new world will arise, in which heaven and earth will operate together. The human race will turn to God and His prophets, and He will respond to them, instruct them in the upright, secure path, and bless their handiwork. God will protect Jerusalem and His Presence will dwell there, while its inhabitants will accept His reign.
(ישעיהו ל״ד: א׳-ל״ה: י׳)
ציית אדום ופריחת ציון
נבואה זו עוסקת במפלת הגויים בכלל ובגורלה של ארץ אדום בפרט. שורשי היריבות בין ישראל ואדום עתיקים ועמוקים, והם נעוצים עוד בהתרוצצותם של התאומים עשו ויעקב ברחם אמם, במאבקם על הבכורה ועל ברכת אביהם. כבר אז נגזר כי נוכח היחלשותם של ישראל יתמרדו כנגדם האדומים, צאצאי עשו. בתקופות אחדות החריפה היריבות בינם לבין ישראל. לנבואת הזעם הזו, שעיקרה על אדום, סמוכה נבואה שכולה נחמה ושמחה לציון, הדומה לנבואות רבות המופיעות בסוף הספר. (Isaiah 34:1–35:10)
The Desolation of Edom and the Blossoming of Zion
This prophecy deals with the downfall of nations, and particularly with the fate of Edom. The rivalry between Israel and Edom runs deep. It began when the twins Jacob and Esau struggled in their mother’s womb, and further developed when they contested the birthright and later competed for their father’s blessing. Isaac declared at that time that when Israel weakens, the Edomites, descendants of Esau, would rebel against them. In various periods, this antagonism between Edom and Israel intensified. This prophecy of wrath, which mainly addresses Edom, is recorded alongside a prophecy that consists entirely of comfort and joy for Zion, similar to many of the prophecies that appear at the end of the book.
(ישעיהו ל״ו: א׳-ל״ז: ל״ח)
עליית סנחריב על יהודה ומפלתו
העניין שלפנינו וזה שלאחריו, רובם סיפור היסטורי ומקצתם דברי נבואה הפונים אל חזקיהו המלך. תיאור האירועים מופיע גם בספר מלכים באופן כמעט זהה. נראה כי שני הספרים הללו יונקים זה מזה; ספר ישעיה שואב מספר מלכים את ההיבט ההיסטורי, שבתור ספר נבואה אינו טבעי לו, ואילו דברי הנבואה של ישעיהו מסופחים לסיפורים ההיסטוריים של ספר מלכים, הן בחלקם הכלל-לאומי הן בחלק המתייחס לחזקיהו המלך באופן פרטי. הרקע ההיסטורי — סנחריב מלך אשור ערך את צבאו ופנה לכיוון דרום-מערב אל הפלשתים שמרדו בו בגיבויה של מצרים. ממלכת ישראל נכבשה בידי האשורים זמן רב קודם לכן, ויושביה הוגלו מכבר. כעת עולה אשור על ממלכת יהודה שאינה אלא מכשול צדדי בדרכו. הוא מעוניין להבטיח שהדרך לפלשת תהיה פתוחה בפניו. חילות סנחריב כבשו תחילה את כל הערים הבצורות שביהודה, אך כיבושים אלה לא נחשבו עדיין לניצחון גמור, אלא נתפסו כהכנה לעיקר המלחמה — הקרב על ירושלים, עיר הבירה הגדולה והמבוצרת ביותר. (Isaiah 36:1–37:38)
Sennacherib's Ascent to Judah and His Downfall
This and the following passage are mainly historical narratives, although they also contain prophecies addressed to King Hizkiyahu. An almost identical account of these events appears in the book of Kings. The two books apparently draw upon each other. The book of Isaiah takes its historical perspective from Kings, as this type of narrative is rare in a book of prophecies, while the prophetic statements of Isaiah, both those that refer to the nation as a whole and those relating to King Hizkiyahu personally, are appended to the historical story in the book of Kings. The historical background is as follows: The Assyrian king Sennacherib had assembled his army and headed southwest toward the Philistines who had rebelled against him with the backing of Egypt. The Kingdom of Israel had been conquered by the Assyrians long before, and its former inhabitants were already in exile. Now the king seeks to strike against the Kingdom of Judah, although to him it is merely an obstacle in his way. He wants to ensure that the road to Philistia will be fully open to him. Sennacherib’s troops have captured all the other fortified cities of Judah, but these conquests did not yet grant him complete victory, which required the conquest of Jerusalem, the great and fortified capital city of Judah.
(ישעיהו ל״ח: א׳-כ״ב)
חוליו של חזקיהו והחלמתו
סיפור הנבואה הבא נושא אופי אישי יותר. הוא עוסק במלך חזקיהו וביחסיו עם ישעיהו הנביא. קודם שהגיע לזקנה חלה חזקיהו ושכב על ערש דווי. ישעיהו בא אליו וניבא לו את מותו. לאחר שהתפלל חזקיהו מקירות לבו אל ה', שב ישעיהו לחזקיהו, ובפיו הבשורה שייוושע ויתחזק, וגם העיר תיוושע מיד אשור. אפשר לראות מאורע זה גם בהקשרם של הכתובים הסמוכים: זהו המקרה היחיד שבו מתבשר מלך בישראל שיצליח לעמוד כנגד מעצמה גדולה. שאר נביאים שניבאו למלכי ישראל ויהודה ניצחון במלחמות התייחסו לרוב למלחמות קטנות, ואילו אשור הייתה מעצמה אדירה, שאף הציעה מעין הסכם כניעה. למרות האיום הגדול עודד ישעיהו את חזקיהו וחיזקו להתנגד לאשור. ייתכן שלאחר הישועה הגדולה והמשמעותית הזו חייו של חזקיהו אמורים להגיע לקצם, שכן בכך מוצו חייו. עם זאת ראוי לציין שהכתובים אינם מעידים במפורש על העיתוי המדויק של מחלת חזקיהו ביחס למפלת אשור — האם חלה לאחר שיצא סנחריב מהאזור או תוך כדי איום המלחמה. אל סיפור מחלתו של חזקיהו מתלווה גם ה'מכתב' שלו. זהו שיר תודה העוסק במחלה וברפואה, ובו מתוארים פחד המוות, המחשבה על החיים שלא נשאר מהם זכר, הסבל והייסורים. ב'מכתב' חזקיהו אינו מניח שפניו מועדות אל מקום טוב יותר. הוא מביע כאן את משאלתו להישאר חי על מנת להודות ולנגן לה'. (Isaiah 38:1–22)
Hizkiyahu's Illness and Recovery
This story is more personal in nature. It deals with King Hizkiyahu and his relationship with the prophet Isaiah. At a relatively young age, Hizkiyahu becomes ill and is lying on his deathbed when Isaiah visits him and prophesies his death. After Hizkiyahu prays to God from the depths of his heart, Isaiah returns with the news that his life will be saved and he will recover from his illness, and the city will likewise be delivered from the hand of Assyria. This section can also be viewed in the context of the previous section. It is the only case where a king of Israel is informed that he will successfully stand up to a great power. The other prophets who prophesied that kings of Israel and Judah would emerge victorious in their battles were generally referring to wars with relatively minor kingdoms. Assyria, by contrast, was a great empire, which had even proposed terms of surrender. Despite the great threat, Isaiah encouraged Hizkiyahu and persuaded him to resist Assyria. Perhaps Hizkiyahu’s life should have ended after this immensely significant salvation, as he could have no greater achievement. However, it is worth noting that the Bible does not explicitly state the precise timing of Hizkiyahu’s illness in relation to the downfall of Assyria, whether he took ill only after Sennacherib had already left the region, or whether the threat of war still hung over his kingdom at the time. The story of Hizkiyahu’s illness is accompanied by his “composition.” This is a song of thanksgiving that deals with sickness and healing, in which Hizkiyahu describes his fear of death, his thoughts about a life of which no trace will remain, as well as his suffering and his afflictions. He does not assume that he is headed to a better place and expresses his wish to remain in this world in order to give thanks and sing praise to God.
(ישעיהו ל״ט: א׳-ח׳)
גזרת גלות בבל
בעקבות האירועים הקודמים התפתחו קשרים בין המלך חזקיהו לשליט בבל. בתגובה לכך, ישעיהו מנבא לחזקיהו את גזרת גלות בבל העתידה. ואולם חזקיהו, הנוטה לראות את הטוב, מקבל בברכה את הנבואה שממנה משתמע שהעתיד הקרוב יהיה שלֵו ויציב. באופן כללי סברו הנביאים שהיחסים הפוליטיים עם ממלכות הגויים אינם מועילים. על אחת כמה וכמה שהתנגדו לחנופה כלפיהן. על כן היו להכנעתו העצמית של חזקיהו בפני הבבלים השלכות חמורות. ייתכן שבעקבותיה נגזר שהמקדש ייחרב על ידי בבל דווקא. זוהי דוגמה להשפעת מעשיו של המלך על ההשתלשלויות הלאומיות. (Isaiah 39:1–8)
Informing Hizkiyahu of the Exile to Babylon
During the previous events, King Hizkiyahu developed diplomatic relations with Babylon. In response, Isaiah revealed to Hizkiyahu the decree of the future exile to Babylon. However, Hizkiyahu, who tended to see the good in all situations, welcomed the tidings that the immediate future would be peaceful and stable. In general, the prophets maintained that political relations with gentile kingdoms brought no benefit. They certainly opposed any flattery of those nations. Consequently, Hizkiyahu’s personal submission to the Babylonians had serious repercussions. It is possible that due to this submission God decreed that it would be specifically the Babylonians who would destroy the Temple. This is an example of the effect of the king’s actions on developments at the national level.
(ישעיהו מ׳: א׳-י״א)
קריאות נחמה
מכאן עד סוף הספר מופיעות בעיקר נבואות נחמה. נבואות הנחמה של ישעיהו הן מקור נחמה ועידוד לצרותיו של ישראל בכל הדורות, בין היתר משום שאין הן מתוארכות, ואין בהן כמעט שום התייחסות למאורעות פרטיים, אלא הן עוסקות בתמורות עולמיות רחבות היקף. אמנם בפרקים הראשונים מוזכרת כמה פעמים שיבת ציון מגולת בבל, אך בהמשך בבל איננה מוזכרת כלל. העניין שלפנינו פותח את הנחמות בארבע הכרזות סביב הבטחת ה' לנחם את עמו ולגאלו: בהכרזה הראשונה קורא ה' לנחמת עמו ועירו; לאחריה נשמע קול המכריז על הכנת הגאולה, וקורא לסלול דרך לה' ולגאוליו השבים מגלויותיהם; הקול השלישי מורה לנמעניו להצהיר כי דבר ה' — לנחם את עמו ולגאלו — עומד לעולם; ולבסוף נשמע קול רם בירושלים המבשר על הופעת ה' המקבץ נידחיו. (Isaiah 40:1–11)
Calls of Consolation
From here to its conclusion, the book of Isaiah contains mainly prophecies of consolation. These chapters served as a source of comfort and encouragement for troubled Jews throughout the generations. They are eternally relevant partly because they are undated and make almost no reference to particular events. Rather, they deal with far-reaching global developments. The early chapters mention Zion’s return from the exile of Babylonia, but in later sections Babylonia is not mentioned at all. This passage opens the consolations with four declarations involving God’s promise to console and redeem His nation. In the first declaration, God consoles His people and the city. This is followed by a voice announcing the preparation for the redemption, calling for the paving of a road to God, and a smooth path for those returning from exile. The third voice instructs the audience to declare that God’s message of consolation and redemption for His people will stand forever. Finally, a loud voice is heard in Jerusalem heralding the appearance of God, who is gathering His exiles.
(ישעיהו מ׳: י״ב-ל״א)
גדולת ה' וישועתו
בנבואות הנחמה שלפנינו מבקש הנביא לנסוך מרץ וחיזוק בנפשותיהם של העייפים והמיואשים. לאחר הקריאות הקודמות על מימושו של דבר ה' לגאול את עמו, מוסיף הנביא לדבר בגדולת ה', שהיא מעבר לכל הגדרה, דמות והערכה אנושית, והוא מדגיש באוזני העם שעליהם לתלות את תקוותם בה' לבדו. (Isaiah 40:12–31)
The Greatness of God and His Salvation
In the following prophesies of consolation, the prophet attempts to uplift the spirits of the people, who are weary and despairing of salvation. Following the previous declarations of how God will redeem His people, the prophet continues to speak about the greatness of God, which is beyond human comprehension, and stresses to the people that they must place their hope in God alone.
(ישעיהו מ״א: א׳-כ״ט)
משפט ה' עם העמים מול נחמתו לעם בחירו
במרכזה של נבואה זו דברי ניחומים והרגעה של ה' לישראל, הכרוכים מלפניהם ומאחריהם בדברי תוכחה ומשפט עם הגויים. אף על פי שאפשר להבין את תוכנה העיקרי של הנבואה, מושאיה הפרטיים אינם ברורים. אפשר לראות בה נבואה המופנית אל שבֵי גולת בבל או נבואה המדברת על הגאולה העתידה. (Isaiah 41:1–29)
God's Judgment of the Nations and His Consolation of His Chosen People
The central topic of this prophecy is the consolation and comfort of Israel by God, and it is bookended by words of rebuke to, and judgment of, the other nations. Although the content of the prophecy is readily understandable, it is unclear to whom it is addressed. It may be directed at those returning from the Babylonian exile or it may be addressing the future redemption.
(ישעיהו מ״ב: א׳-מ״ג: י״ג)
עתידו של עבד ה'
העניין שלפנינו עוסק בעבד ה', תוארו, ייעודיו ופעולתו העתידה. הכינוי עֶבֶד ה' במובנו המצומצם מתייחס לאדם שה' בחר לגאול את עמו ולהאיר לעולמו, בין שהוא הנביא ובין שהוא המלך המשיח. במובן רחב יותר משמעו עם ישראל כולו, כפי שהוא מתואר במפורש — יַעֲקֹב עַבְדִּי וכדומה. ייתכן שתוך כדי הנבואה מתחלפת זהותו של עֶבֶד ה'. במשך הגלות חש עבד זה עזוב ודחוי מאדוניו, הוא דוכא וחושיו קהו. ה' מנחם את עבדו כי ישמור לו את בריתו, ילחם את מלחמותיו ויוציאו מאפלה לאורה. באמצעות גאולתו המופלאה, המנובאת מראש, יֵדע העבד את רבו ויהיה לו לעֵד. (Isaiah 42:1–43:13)
The Future of the Servant of God
The following passage discusses the servant of God, describing his character, his mission, and his future activities. The term “servant of God” in its most limited sense refers to a person chosen by God to redeem His people and bring light to the world, and can refer to a prophet as well as to the Messiah. In the broader sense, it refers to the entire nation of Israel, which is described a number of times in the book of Isaiah as “My servant Jacob” (see, e.g., 41:8, 43:10, 44:21). It is also possible that within the prophecy, the identity of the servant of God changes. Over the course of the exile, this servant often feels distant from and rejected by his Master. Oppression has made him dull and unresponsive. God comforts His servant by promising that He will abide by His covenant, fight on his behalf, and extract him from the darkness of exile to the light of freedom. By means of his supernatural redemption, which was prophesied prior to its occurrence, the servant will recognize his Master and serve as a witness on His behalf.
(ישעיהו מ״ג: י״ד-מ״ד: ה׳)
ה' יגאל את ישראל על אף חטאיו
הגאולה העתידה כרוכה בשינוי סדרי עולם ובנפלאות גדולות. עם ישראל חטא לה' ונענש קשות במשך הדורות, אך חטאיו עתידים להימחק. רוח ה' תישפך על זרעו ותצמיחנו מחדש, והברית בינו לבין אלוקים שבחר בו תשוב ותקום. (Isaiah 43:14–44:5)
God Will Redeem Israel despite Its Sins
The future redemption will include great wonders, including transformations in nature. Although the nation of Israel sinned and has been severely punished for it throughout history, at the time of the redemption, its sins will ultimately be erased. The spirit of God will be bestowed upon it and cause it to thrive again, and the covenant between Israel and God will be reestablished.
(ישעיהו מ״ד: ו׳-כ״ג)
תוכחה על אלילות
בדברי התוכחה הבאים מבקש ישעיהו להרחיק את ישראל מהאלילות הרווחת בגולה. הנביא מלגלג על חייהם הכפולים של עובדי האלילים הסוגדים לחפץ שעיצבו בעצמם מאותם חומרים המספקים את צורכי גופם. ישעיהו מנגיד בין יוצרי האלילים ועדיהם, השבויים בטעותם, לבין עבדי ה' הגאולים ועדיו. (Isaiah 44:6–23)
Rebuke for Idol Worship
In the following words of rebuke, Isaiah attempts to distance Israel from the idol worship practiced in the places where Israel was exiled. He mocks the hypocrisy of the idol worshippers who deify an object that they have fashioned themselves using the same materials that provide for their own personal needs. Isaiah draws a contrast between the creators of these idols and those who worship them on the one hand, and the servants of God, who are to be redeemed, on the other.
(ישעיהו מ״ד: כ״ד-מ״ז: ט״ו)
הנבואות על ניצחון כורש ומפלת בבל
הנבואה שלפנינו עוסקת בפירוש בניצחונות המלך כורש וכיבוש בבל בידו. גם הנבואות שלאחריה עוסקות במפלת בבל אף שלא מוזכר בהן שמו של כורש במפורש. הנביא קורא לישראל לדבוק בה' אלוקיו ומזהיר אותו שלא יתייאש מן הגאולה. אלילי בבל הגדולים יתמוטטו בביזיון ולא יצילו אפילו את עצמם. תרבות בבל וחכמתה לא יעמדו לה, ואילו העם שגלה לבבל עוד ישוב למקומו הראשון, על פי גזרתו של ה' על כורש – העיט שיביס את בבל ויאפשר לגולים לשוב לארצם. (Isaiah 44:24–47:15)
Cyrus's Victory over Babylon
The following prophecy deals explicitly with the victories of Cyrus king of Persia and Media, and his conquest of Babylon. The subsequent prophecies also relate to the downfall of Babylon, despite the fact that Cyrus’s name is not actually mentioned in them. The prophet urges Israel to cleave to God and instructs them not to despair of redemption. Babylon’s great idols will collapse in disgrace, as they will prove unable to save even themselves. Likewise, Babylon’s culture and wisdom will fail it, and the Jews that were exiled to Babylon will return to their homeland. God’s decree will be fulfilled through Cyrus, the “bird of prey” that will defeat Babylon (see commentary on 46:11) and allow the exiles to return home.
(ישעיהו מ״ח: א׳-כ״ב)
תוכחה לגולי יהודה
הנביא קובל על גולי יהודה המסרבים לדברי הנבואה למרות שבפיהם הם קשורים לה', ולפי דעתם הם בוטחים בו. העם הִקשה את עורפו כברזל ולא השתכנע באמיתות דברי הנבואה, אף על פי שכל מה שאירע לו עד לאותה שעה לא היה ידוע לאיש מראש, ונצפה רק על ידי נביאי ה'. אף על פי כן הגאולה בוא תבוא, אם לא בזכות ישראל – למען שם ה' ולשם מניעת חילול כבודו. עוני הגלות הוא כור המזקק את העם מדעתו ושלא מדעתו. בדברי התוכחה לגולי יהודה שלפנינו משולבים גם דברי נחמה. הנביא מכין את העם ליציאה מבבל, וקורא לו שלא יפחד מן הנדודים. ישראל יתברך ויתרבה בנחלתו בהקשיבו למצוות ה'. (Isaiah 48:1–22)
Rebuke of the Exiles
The prophet complains about the exiles of Judah, who disregard his prophecy despite their professed ties to God and their claims of trust in Him. They stubbornly refuse to accept that God’s prophets speak the truth, even though only they have correctly predicted everything that has happened to the people. The suffering of exile will refine the people whether or not they are aware of it. The prophet continues, proclaiming that the redemption will come, if not because Israel deserves it, then to prevent desecration of God’s name. Mixed into Isaiah’s rebuke of Israel are statements of consolation. He prepares the nation for their return from the Babylonian exile and exhorts them not to be afraid of their subsequent wanderings. Israel will be blessed and will return to thrive in its land when it listens to God’s commandments.
(ישעיהו מ״ט: א׳-י״ג)
עבד ה' בגאולה
דמותו של הדובר בנבואה זו אינה מוגדרת בבירור; לכאורה זהו הנביא עצמו, אבל בהמשך נראה כי זהו הגואל העתיד לבוא. חלקים מן הנבואה אף אפשר לפרש כמכוונים לעם ישראל כולו, לדמותו הפנימית. הנבואה מדגישה את תפקידו של עבד ה' בגילוי כבוד ה' ובביאת הגאולה לעולם. לא רק שישראל יחזרו למקומם מכל קצווי תבל, גאולתם אף תאיר את עיני העמים כולם. ביטויים רבים בנבואה זו מופיעים גם בנבואות קודמות המתארות את הגאולה העתידה. (Isaiah 49:1–13)
The Servant of God in the Redemption
The identity of the speaker in the first part of this section is unclear. Ostensibly it is the prophet himself, but it could also be the future redeemer or perhaps the personified nation of Israel. As the prophecy continues, the person whom God addresses could also be either the redeemer or the entire people. The prophecy emphasizes the role of a servant of God in bringing about veneration of God and the redemption of the entire world. Not only will Israel return to their place from all the corners of the earth, their redemption will bring light to all the nations. Many of the expressions used in this prophecy appear in previous prophecies that describe the future redemption.
(ישעיהו מ״ט: י״ד-נ׳: ג׳)
ציון לא נעזבה
נבואה העוסקת בנחמת עם ישראל בקיבוץ גלויותיו. כאשר ה' יילחם לישראל ויגאלם, ישתנה העולם כולו; האויבים יחדלו מאיבתם, והארץ ובניה השבים אליה יחיו מחדש. נעימתה של המשך נבואת הנחמה הזאת חריפה יותר – הנביא מבהיר לעם כי יציאתו לגלות תלויה במעשיו ואינה תוצאה של גזרה שרירותית. (Isaiah 49:14–50:3)
Zion Is Not Abandoned
Here the prophet consoles the Jewish people with the tidings of the ingathering of its exiles. When God will fight for Israel and redeem them, the entire world will change: Enemies will cease their hostilities, and the land and its returning exiles will be reborn. The tone of the prophecy eventually turns harsher as the prophet reminds the nation that their exile was not an arbitrary decree but was due to their behavior.
(ישעיהו נ׳: ד׳-י״א)
הנביא מול יריביו
הדברים שלפנינו עוסקים בעיקרם בעניין אישי: נכונותו של הנביא למלא את תפקידו על אף הקושי הכרוך בו. יש שתוכן נבואתו אינו פופולרי כלל; הוא אומר דברים שאינם ערבים לאוזן שומעיו. בספר ישעיה מובאות כמה נבואות העולבות ביותר בתושבי יהודה וירושלים, בישראל ובמלכיהם. מכיוון שהנביא אינו סופר המבקש להשאיר ספר לדורות, אלא בראש ובראשונה הוא פונה אל אנשים חיים, אנשים אלו נפגעים ומגיבים מתוך פגיעתם. המכובדים שבהם מכלימים אותו בדברים, ואחרים אף יורקים בפניו או פועלים בחזקת היד. ייתכן שההקשר הענייני של נבואה זו לכאן הוא סירובם של הגולים לקבל את דברי הנבואה על יציאתם ממקום מושבם, כפי שבא לידי ביטוי בחתימת העניין הקודם: מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ, קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה?! שלא כנביאים אחרים, ישעיהו ממעט מאוד להזכיר את צרותיו, המביאות אותו לבכי ולתחנונים לפני ה'. זוהי הנבואה הראשונה שבה הוא מבטא את כאביו וייסורי נפשו. ישעיהו, המצטייר כאדם גדול מהיבטים שונים, מגלה את תעצומותיו גם בתגובותיו לקשיים הכרוכים בתפקידו. קשיי ההתקבלות של נבואתו אינם מערערים את ביטחונו ואינם מביאים אותו לידי אומללות. הוא איננו נשבר או מבכה את גורלו; להיפך, הוא בז לשומעיו האטומים, ובמקום לעסוק בגורלו, הוא מעורר אותם לדאוג לגורל שנועד להם. (Isaiah 50:4–11)
The Prophet Confronts His Enemies
The following section deals primarily with a personal matter: Isaiah’s persistence in his mission despite the difficulties involved. The book of Isaiah includes some of the harshest prophecies in the Bible, directed at the residents of Judah and Israel and their kings. In addition to being recorded in a book for future generations, Isaiah’s prophecies were actually stated to the people living in the prophet’s time, who responded defensively, angrily. The dignitaries shamed Isaiah with their retorts, while others even spat in his face or used physical force against him. The placement of this passage here is possibly due to the people’s refusal to accept the prophecy about their exile as expressed at the end of the previous section: “Why did I come and there is no man”? (50:2). Unlike other prophets, Isaiah rarely mentions his own troubles. This is the first prophecy in which he expresses the pain and anguish that cause him to cry out and beseech God. He is portrayed as a noble figure who also displays his spiritual fortitude in how he responds to the hardships of his mission. Although the people don’t accept his prophecies, this does not undermine his confidence, nor cause him to despair. Instead of breaking down or bemoaning his situation, he scorns his obstinate audience. Rather than dwelling on his own fate, he seeks to awaken them to worry about theirs.
(ישעיהו נ״א: א׳-נ״ב: י״ב)
נחמה ועידוד
בדברי הנחמה הבאים, המשופעים במלים ובניבים כפולים, מעודד הנביא את החוששים ונוסך בהם ביטחון ותקווה לעולם חדש. יש בהם נבואות המתאימות לגאולת גולי בבל, ונראה שהן מכוונות אליה, ויש בהם נבואות המתייחסות לגאולה העתידה, שאין אחריה גלות, כגון הנבואה על תורה ומשפט שיצאו מירושלים לקצות תבל. (Isaiah 51:1–52:12)
Consolation and Encouragement
In the following section, which is characterized by many coupled expressions, the prophet encourages those who are anxious, and seeks to provide them with faith and hope for a new world. Some of the prophecies in this passage are relevant for the redemption from Babylonian exile, and it seems that these prophecies were intended for that time. Others, such as the prophecy that Torah and justice will emerge from Jerusalem and spread throughout the world, refer to the future, eternal redemption.
(ישעיהו נ״ב: י״ג-נ״ג: י״ב)
סבלו ומעלתו של עבד ה'
הנבואה על עבד ה' עוסקת לכאורה בדמותו של אדם יחיד, ואכן מסורות שונות פירשוה כמתייחסת למשיח העתיד לגאול את ישראל. אולם מתוך ההקשר הכללי נראה שהיא מכוונת בעיקרה לדמות הקולקטיבית של עם ישראל. רבים מן המפרשים פנו לכיוון זה, בין השאר מפני שעניין זה נהיה פרשה כריסטולוגית מרכזית בתיאולוגיה הנוצרית. אגב, גם חלוקת הפרקים כאן אינה עניינית, והיא משרתת תעמולה נוצרית בלבד. האופנים והמצבים השונים שבהם מתואר עבד ה', המלך או הגואל, אינם מצטרפים לדמותו של אדם פרטי כלשהו, ואף לא לדמותו של מלך שימלוך בדור אחד. בזמן הגלות מופיע עבד ה' כעלוב, נדכא, נבזה, מוכה ומקולל, ובזמן הגאולה כולו הוד והדר, גאון ועצמה. תמורות אלה הולמות את הפנים המתחדשות שלובשת מהותו הפנימית של עם ישראל בכל דור ודור. כשם ש'בת ציון', המתוארת לעתים באופן מפורט למדי, אינה נערה מסוימת מארץ ישראל, כך 'עבד ה'' הוא דימוי המבטא את העם כולו. המשיח, שדמותו נתונה בין הממשות לחלום, הוא אישיות פרטית, מצד אחד; ומצד אחר, הוא מסמל את גאולת ישראל. הנביא משרטט את תכונותיו המסוימות כאדם פרטי חי, ועם זאת הוא מתאר את תפקידו ומפעליו הציבוריים בעם ובעולם. זוהי דמות אנושית המייצגת את העם. (Isaiah 52:13–53:12)
The Suffering and the Elevated Status of the Servant of God
It would seem that the following prophecy, which discusses the servant of God, concerns an individual; indeed, various traditions understand this servant to be the Messiah, who will one day redeem the nation of Israel. Yet, the context of this prophecy indicates that above all, the servant represents the collective nation of Israel. Many Jewish commentaries have adopted the latter interpretation in their works, partially because the interpretation of the servant as an individual is a central element of Christian theology. It is worth noting that the division of these chapters in the manner in which they are divided is meant only to contribute to Christian propaganda; it was not done in a manner that matches the content of these passages. The different circumstances in which the servant of God is described, as king or as redeemer, do not combine to form a description of a single individual or a king who will rule in one generation. In the time of the exile, the servant of God appears wretched, oppressed, beaten, and cursed, while in the time of the redemption he is full of splendor, majesty, and strength. These changes are not befitting of a single individual, but of the rejuvenated character of the inner essence of Israel in every generation. Just as the prophet does not refer to a specific girl when he speaks of the daughter of Zion (see 52:2), so too, the servant of God is meant to symbolize the entire nation. The persona of the Messiah as depicted here rests somewhere between reality and dream: On the one hand he is an individual, and on the other hand he represents the redemption of Israel. The prophet describes specific characteristics of a living individual, and at the same time depicts this individual’s role, and his community works among Israel and the world at large. Therefore, this servant is a personification of the entire nation.
(ישעיהו נ״ד: א׳-י״ז)
נחמת ציון השוממה והענייה
כמו הנבואות הדומות לפניה ואחריה, גם הנבואה שלפנינו משמיעה דברי נחמה לישראל. ואולם כאן מתבשרת ציון, הממאנת להתנחם, בדברים שלא נאמרו לה קודם: בשבועה שנשבע ה' להתקשר אִתה בברית עולם, בבניינה המפואר באבנים טובות ובהתפשטות תחומה. (Isaiah 54:1–17)
Comforting the Desolate and Poor Zion
Like the prophecies before it and after it, this prophecy offers words of comfort to the nation of Israel. But in this prophecy, Zion, which refuses to be comforted, is offered guarantees that were not previously stated: God takes an oath to establish an eternal covenant with Zion; He promises that it will be built magnificently with precious stones, and that its territory will be expanded.
(ישעיהו נ״ה: א׳-נ״ו: ח׳)
קריאה לשוב אל ה' ולקבל ברכתו
נבואת העידוד והחיזוק הזאת כוללת קריאה לישראל לשוב אל ה' ולדרוש אותו, וכן הבטחה לעזרת ה' ולגאולת עולם. כאן מתבטאת הגאולה בשפע טובה לישראל, בהפיכת העולם כולו למקום שמח, יפה ומסייע ובקיבוץ הנידחים. (Isaiah 55:1–56:8)
A Call to Return to God and Receive His Blessing
The following prophecy of encouragement and reassurance includes a call to Israel to return to God and seek Him out, as well as a promise of God’s assistance and of eternal salvation. The time of redemption is described as one of great bounty for the Jewish people, when the entire world will become a place that is happy, beautiful, and helpful, and when there will be an ingathering of the exiles.
(ישעיהו נ״ו: ט׳-נ״ז: כ״א)
תוכחה קשה לעם ונחמה בסופה
לאחר דברי הנחמה מגיעה נבואת תוכחה שרקעה אינו ברור לגמרי. מעבר לקושי הכללי בזיהוי זמנה של הנבואה ובזיהוי האירועים שאליהם היא מתייחסת, נבואה זו מכילה רמיזות סתומות. יש להניח כי קהל השומעים הבין את דברי הנביא, אולם אנו, הקוראים בנבואה ממרחק של זמן ומקום, יכולים רק לשער על מה באה תוכחתו המסוימת של הנביא. העניין מסתיים בכך שאלוקים שוכן עם הדלים, חובק ורופא את אלו המאפשרים מקום לטוב, מכה את הנוהגים שלא כראוי עד שנפשם מתרפאת, ומן הרשעים, המקשים את לבם והממשיכים להרעיש ולהרשיע, הוא מסתיר את פניו. (Isaiah 56:9–57:21)
Harsh Rebuke to the Nation, Concluding with Consolation
While the preceding section contained words of consolation, the following prophecy consists of harsh rebuke, although its context is not entirely clear. Aside from the general difficulty in identifying the time that this prophecy was conveyed and the historical events to which it refers, the prophecy contains vague allusions. It may be assumed that the prophet’s audience understood the focus of the prophecy; the contemporary reader, however, who encounters this prophecy from a great distance both temporally and contextually, can only surmise what provoked the prophet’s rebuke. This section concludes with the declarations that God dwells with the poor, that He supports and heals those who do good, that He strikes those who act improperly until they are spiritually healed, and that He hides His face from those who remain stubbornly wicked.
(ישעיהו נ״ח: א׳-נ״ט: כ״א)
קריאה לעשיית צדק וצדקה ולקידוש המעשים
בצד התוכחה שבנבואה זו והקריאה הנוקבת לתיקון מעשיה של החברה, היא כוללת גם דברי נחמה ועידוד. בפתח הדברים עולות השאלות מהו הצום הראוי, וכיצד נכון לקיים את ימי הצומות. פירושו המקובל של המושג 'צום' הוא יום שאין אוכלים בו, אבל משמעותו במקרא אינה כה מוחלטת. בתורה הוא אינו מופיע, ובדברי הנביאים יום צום הוא יום של עצירה, התכנסות ומיעוט פעילות. ביום זה התאספו אנשים על מנת לבכות על צרה הבאה על הציבור, להתעורר ולטכס עצה. משמעותה המקורית של קריאת צום הייתה אפוא קביעת יום לכינוס הציבור תוך עינוי נפשם, לדיון, למחאה או לזעקה, שלא היו קשורים בהכרח להימנעות מאכילה, ועל כל פנים לא היא הייתה נושאו המרכזי של הצום. הנביא מסתייג ממחוות של יראת שמים שאינן כרוכות בשינוי בנפשותיהם של הצמים ובהתנהגותם החברתית. רק אם הצמים ישנו את יחסם לסובלים ויטו כתף לזולתם, תתקבל תעניתם. בצד הקריאה לקדש את המעשים ביום הצום ולתקן תיקונים סוציאליים, ישעיהו קורא לעם להיזהר גם בקדושת יום השבת, שאף הוא יום עצירה וכינוס. בהמשך חוזר הנביא לתוכחתו הכללית באשר לתיקון עוולות חברתיות. מתוך דבריו עולה תמונתה של חברה הנוטה מדרך הטוב והישר, אשר ישועתה ממנה והלאה. (Isaiah 58:1–59:21)
A Call to Perform Justice, Give Charity, and Sanctify One's Actions
The following prophecy combines a rebuke and a penetrating call for the improvement of society along with statements of comfort and encouragement. The prophet begins by discussing the true nature of an authentic, beneficial fast [tzom] of repentance. Although the accepted understanding of tzom is a day when there is no eating or drinking, this is not obvious from the use of this term in the Bible. The word tzom does not appear in the Torah, while in the Prophets it refers to a day on which business negotiations and deals cease, regular activities are kept to a minimum, and public gatherings are arranged. On a tzom, the community is called to repent; individuals congregate to cry out to God over public calamities and consider how to respond to them. Thus, the original meaning of a tzom was a day of public gathering and affliction to determine a course of action and beseech God for assistance. It did not necessarily include abstaining from food, and that was certainly not the primary focus of the day. The prophet disapproves of any outward demonstration of fear of Heaven that lacks a genuine element of soul-searching and repentance by both individuals and the entire community. He stresses that their fast will be accepted only if they care for the suffering and help the unfortunate. Alongside his call to sanctify one’s actions on a fast day and to effect social change, Isaiah also instructs the people to maintain the sanctity of the Sabbath, which is likewise a day of convocation on which they must refrain from normal activities. In the continuation of the prophecy, the prophet returns to the subject of social injustice. He depicts a society that has deviated from the proper and upright path, for whom salvation is not possible in their current state.
(ישעיהו ס׳: א׳-כ״ב)
אור עולם בציון
הנבואה הזו כל כולה נחמה לציון. היא מתארת באופן ציורי את גאולת ישראל; ציון החשוכה, העזובה והמרוששת תהיה מקור אור מופלא לעולם, הומייה מאדם, משופעת בכל טוב ומוגנת. העמים יתאוו לקודש השורה בה, יבואו ליטול חלק בעבודת הקודש, ובכך יאורו באורה של ציון. (Isaiah 60:1–22)
Zion as the Light of the World
The following prophecy consists entirely of consolation to Zion. It vividly describes the redemption of Israel, and how the hopeless, abandoned, and impoverished Zion will ultimately be bustling with people, protected by God, and will become a source of light for the world. Wanting to experience its sanctity, the nations will come to participate in the holy service and will thereby be illuminated by the light of Zion.
(ישעיהו ס״א: א׳-ס״ג: ו׳)
בשורת הגאולה העתידה
ברקען של נבואות הנחמה הבאות נמצאת ירושלים והמדינה כולה – בשעת אמירת הנבואות או בעתיד – במצב ירוד של דכדוך ושממה. הנביא מדבר נחמות וצופה שכל זה יתוקן. נראה שהנבואות הללו מתייחסות לגאולה האחרונה שלעתיד לבוא. הן מבשרות את טובתם של ישראל וירושלים ואת נקמת ה' באויביהם. (Isaiah 61:1–63:6)
Heralding the Future Redemption
The following prophecies of consolation were delivered against a backdrop of despondency and desolation in Jerusalem and the rest of the country. The prophet counters this mood by offering consolation and prophesying that the people’s situation will improve. Apparently, these prophecies are referring to the final redemption rather than the return of the Jews during the Second Temple period. The prophet proclaims that Israel and Jerusalem will ultimately receive blessing, and that God will take vengeance against their enemies.
(ישעיהו ס״ג: ז׳-ס״ד: י״א)
תפילה על הגאולה
הדברים שלפנינו עוסקים בצרות ישראל ובגאולתו הכרוכות אלה באלה. עיקרו של העניין דברי תחנונים וכמיהה לגילוי מחודש של ה' בפני עמו ולגאולתם. יש בו גם דברי וידוי והתנצלות, הזכרת חסדי ה' עם העם בעבר, לעומת הסתרת פניו בעת החורבן בהווה. זיכרון היחסים שהיו בין ה' לעמו, מפיח את התקווה לגאולה העתידה. (Isaiah 63:7–64:11)
Prayer for Redemption
This section deals with the troubles that come upon Israel and the redemption that arises from them. The passage consists primarily of appeals to God and longing for His renewed revelation to His people and their redemption. It also contains a confession and apology on the part of Israel, while mentioning God’s past kindnesses toward them, in contrast to the concealment of His presence during the current period of destruction and exile. The remembrance of the former relationship between God and His people instills hope for the future redemption.
(ישעיהו ס״ה: א׳-ס״ו: כ״ד)
הגמול העתיד לבוא
בצד דברי תוכחה לנוהגים שלא כהוגן המתרחקים מה', מתארת חתימת הספר את התגלותו של ה' ואת הגאולה. הגאולה העתידית אינה מצטיירת כרצף של מתנות, ישועות ונחמות בלבד, אלא כעת של גמול. על כן כוללת הנבואה הן את השכר המיועד להולכים בדרך הטוב, והן את הפורענות שתגיע לעושי רע. (Isaiah 65:1–66:24)
Future Retribution
Together with a rebuke to those who distance themselves from God and behave improperly, the book of Isaiah concludes with another description of the revelation of God and the redemption. The ultimate redemption is not merely a time of salvation or consolation but a time of the execution of final justice. This prophecy thus mentions both the reward given to those who follow the path of righteousness and the punishment meted out to those who do evil.