ספר מלכים עוסק בהיסטוריה של עם ישראל בתקופת המלוכה, כלומר משנותיו האחרונות של דוד המלך עד הגלות האחרונה של ישראל לבבל בעקבות חורבן בית המקדש הראשון. הספר עוסק במבנים הכלליים של תולדות ישראל במאות השנים הללו, ובעיקר במלכי ישראל ויהודה ובמעשיהם. חלוקת הספר לשניים אינה יהודית. אף שספר מלכים עוסק בעובדות ההיסטוריות, לאמתו של דבר הוא ספר היסטוריוסופיה. מעבר לסיפורי המעשים שאירעו במשך השנים, מובא בו שיפוט ערכי על המאורעות. תוך כדי סיפור תולדותיהם של מלכי יהודה וישראל מופיעות בו הערכות דתיות ומוסריות לגבי הנהגתם. הוא מבטא את נקודת ההשקפה של נביאי ישראל על המאורעות שאירעו, ואף מספר על מעשיהם של הנביאים, בין שנעשו סביב מאורעות היסטוריים ובין שנגעו בחייהם האישיים. הספר מסתמך במפורש על שני ספרים אחרים, ומפנה את הקוראים בו אליהם: ספר דברי הימים למלכי יהודה וספר דברי הימים למלכי ישראל. הספרים הללו אינם עוד בידינו, אך נראה שהם היו ספרי היסטוריה שהיו מפורטים יותר, ושבהם נזכרו עובדות היסטוריות שלא נמצאה בהם משמעות רוחנית ההולמת את ספר מלכים. ספר מלכים מאריך בדברים שחשיבותם נעוצה בהערכתם ממבט עליון, ויש שהוא מקצר ביותר בסיפור ההיסטוריה העובדתי. כשאר הספרים במקרא, גם ספר מלכים חרף מגמתיותו אינו מעוות את דמויותיהם של גיבורי הספר. הן תיאוריהם של המלכים והמנהיגים הצדיקים, הן תיאורי הדמויות שנמתחת עליהן ביקורת - אמינים. אפשר לראות בו מסמך המשקף את ההערכה הנבואית של תולדות ישראל בימי המלוכה בזמני עלייה ובזמני נפילה. ספר מלכים שונה בסגנונו ובאופיו מספר שמואל, שקדם לו. נראה ששני הספרים התחברו על ידי אנשים שונים, אף על פי שהראשון מתחיל בערך במקום שבו הסתיים השני: ספר שמואל נחתם במעשי דוד לקראת סוף ימיו ובשירותיו האחרונות, וספר מלכים פותח בזקנתו. בספר מלכים תיאורי המלכים הגדולים ורבי–הפעלים באים ללוות את המסר המוסרי הגדול של הספר כולו. חייהם, פועלם ואישיותם של המנהיגים הפוליטיים הגדולים הללו אינם אלא סיפור רקע לפרק ארוך זה בדברי ימי ישראל. The book of Kings deals with the history of the nation of Israel during the period of the kings, which spans the years from the last days of King David until the final exile of Israel to Babylonia in the wake of the destruction of the First Temple. The book focuses on general patterns in the history of Israel during those centuries, with special attention paid to the chronicles and deeds of its kings. The division of the book into two parts is of non-Jewish origin. Although the book of Kings deals with historical facts, it is actually a historiosophical work; in other words, in addition to its narration of events that occurred during those years, it provides value judgments of individuals and nations. While relating the history of the kings of Judah and Israel, the book weighs in with religious and moral evaluations of their behavior. It expresses the viewpoint of the prophets of Israel toward the happenings in Israel, and even relates certain deeds of prophets, some of which concern specific historical events while others involve their own personal lives. The book explicitly relies on two other works, to which it directs the reader’s attention: the books of chronicles for the kings of Judah and the kings of Israel. Those volumes are no longer extant, but it seems that they offered highly detailed historical accounts, including various facts that do not have the spiritual significance that is of interest for the book of Kings. In contrast, the book of Kings analyzes in depth those issues that are important from a divine perspective, while other factual, historical events are summarized with extreme brevity. Like the other books of the Bible, the book of Kings, notwithstanding its distinctive standpoint, does not distort its portrayal of the main figures of the time. Both its depictions of the righteous kings and leaders, as well as those individuals who are subjected to criticism, are authentic. It is a document that reflects the prophetic evaluation of the history of Israel during the monarchical period, with all its ups and downs. This book differs in style from the previous book, Samuel. It is likely that the two books were composed by different authors,despite the fact that the second book begins from where the first left off: The book of Samuel concluded with David’s deeds as he neared the end of his life and his final songs, while the book of Kings opens with David already an old man. In the book of Kings, the descriptions of the major, accomplished kings supplement the overall moral message of the entire book. The lives, works, and personalities of these great political leaders serve merely as the background story for this long chapter in the history of Israel.