ספר דברי הימים עוסק בעיקרו בתולדות ישראל, וביתר דיוק - בתולדות ממלכת יהודה, מראשיתה ועד לאחריתה. הספר מקביל בחלקים נרחבים לספר מלכים, אך הוא נושא גם מאפיינים ייחודיים. שלא כספר מלכים וספרים היסטוריים אחרים במקרא הנמנים עם חטיבת ספרי הנביאים, ספר דברי הימים נמנה עם ספרי הכתובים, שדרגת קדושתם או מקור דבריהם נופלת מזו של ספרי הנביאים. קיים הבדל מהותי יותר בין ספר דברי הימים לספר מלכים - ספר דברי הימים עוסק אף פחות מספר מלכים בהיסטוריה החיצונית של מלחמות ושינויים פוליטיים, והוא מתמקד יותר ביחסם של המלך והמלכוּת לענייני הקודש והקדושה. בספר דברי הימים מצויות יותר רשימות יוחסין מאשר בכל ספרי המקרא האחרים יחד. בנושאים אחדים הרשימות מושלמות פחות או יותר; פעמים רבות הרשימות מתארות שושלות תוך כדי דילוג על אישים שאינם חשובים, ובמקרים אחרים הן נראות בעיני הלומד רשימות חלקיות ומקוטעות של ספרי יוחסין או ספרי תולדות קדומים מאוד של כמה משבטי ישראל, ספרים שנשמרו בדור מאוחר. כדי להבין כראוי את הפרטים הכתובים בספר דברי הימים היה צורך במידע רב נוסף. ואכן, רבותינו העירו שרשימות רבות של פירושים, הסברים והשלמות לספר אבדו ולא הגיעו לידינו. בגלל אופי הרשימות והקשיים בצירוף פרטיהן אלה עם אלה ובהבנת תכליתן שימש ספר דברי הימים מקור לדרשות רבות על המלים עצמן. כך יצא שבחלקים מן הספר רב הסתום יותר מהגלוי. ברוב המקרים מקביל תוכן הספר לזה של ספרי המקרא האחרים, וכל אחד מהפרטים שבהם מצוי הבדל מצריך בירור ודיון לעצמו. The book of Chronicles focuses mainly on the history of the Kingdom of Judah, beginning its recounting from Adam, until the destruction of the First Temple and the Babylonian exile. Much of Chronicles parallels the narrative in the book of Samuel and the book of Kings, but its focus is often different. Chronicles is less devoted to political matters and wars, and instead relates a great deal about the king and his court’s relationship with the Sanctuary. Unlike other historical books in the Bible, Chronicles is not part of the biblical section called Prophets but rather is part of the section known as Writings, and accordingly it has a lower level of sanctity. From the language, the mention of Cyrus at the end of the book, and the mention of Zerubavel’s descendants in one of the genealogies, it appears to have been composed sometime after the Persian conquest of Babylon, after the Judeans had been given permission to return to the Land of Israel and rebuild the Temple. The book of Chronicles contains more genealogical lists than all the other books of the Bible combined. Some of these lists are nearly complete, but frequently only a partial genealogy is reported, with the less prominent members of a line of descent being skipped over. At other times, the genealogies appear to be fragmentary remnants of earlier lists, or histories that were only partially preserved. Much of the detail of these parts of Chronicles is not fully comprehensible, as we lack a great deal of background information, and the Sages in fact point out that a lot of supplemental material and interpretive traditions relevant to Chronicles have been irretrievably lost. Because of the nature of these genealogical lists, and the difficulty in understanding their significance, the Sages often read these parts of the book homiletically, admitting that parts of the book remain enigmatic. Most of the time, the details related in Chronicles match those in the books of the Bible that offer parallel accounts of the same events. When they occasionally differ, there is no general principle that explains the differences, and each case requires a careful investigation to resolve them. The division of Chronicles into two books, like the division of the books of Samuel and Kings, is based on a Christian tradition, whose source is perhaps the Septuagint. It is preserved here only for the purpose of the chapter divisions.