(הושע א׳: א׳-ג׳: ה׳)
נישואי הושע, ילדיו ושמותיהם הסמליים
לאחר פתיחה קצרה מצטווה הנביא בנבואתו הראשונה לקחת אשה זונה, וגם בסופו של העניין הוא נדרש לשאת אשה נואפת. מן האשה הראשונה הוא נדרש להוליד ילדים ולכנותם בשמות סמליים. מעשים אלו ושמותיהם של הילדים נועדו לבטא את בוגדנותו של עם ישראל ואת תגובתו הקשה של אלוקים. בהמשך העניין הושע מבשר על שיקום האהבה ההדדית. לאחר שהעם יתנער מתלותו בעבודה הזרה ומחסותו תחת הממלכות הגדולות, ה' יגן עליו. (Hosea 1:1–3:5)
Hosea's Marriages, His Children, and Their Symbolic Names
After a short introduction to the prophet, we read how he is commanded in his first prophecy to marry a prostitute, and is subsequently instructed to marry an adulterous woman (3:1). He is informed that he must have children from the first woman and give them symbolic names. His actions, and the names of the children, represent the unfaithfulness of the nation of Israel and God’s harsh reaction to their betrayal of Him. Later in this section, Hosea speaks of the restoration of their mutual love. Once the people have shaken off their dependency on idolatry and their reliance on the patronage of the great powers of the time, Assyria and Egypt, God will protect them.
(הושע ד׳: א׳-י״ד: א׳)
נבואות תוכחה על חטאי ישראל (Hosea 4:1–14:1)
Prophecies of admonition on the sins of Israel
(הושע ד׳: א׳-י״ט)
חטאי ישראל ששורשיהם היעדר אמת, חסד ודעת ה'
הנביא מוכיח את העם על שורה של עברות בין אדם לחברו ועל פולחניו הזרים. מצטיירת כאן חברה שטופת פריצות והוללות. נוכח המציאות החברתית הזאת מקבלים מעשיו הסמליים של הנביא בעניין הקודם גם הקשר קונקרטי. רוח הזנונים שבעם מתממשת הן בריבוי הניאוף בחברה, הן ביחסיו הבוגדניים כלפי אלוקיו. משלא שמרו אמונים לאלוקי ישראל, איבדו תושבי ממלכת ישראל את דרכם ואת יציבותם הפנימית. דלדול הממלכה מערכיה יביא להתפוררותה האטית עד אבדנה הגמור. אכזבה מיוחדת מובעת כאן מן הכהנים, שלהם נועד התפקיד להורות לעם תורה, והנה אף הם רחקו מדעת אלוקים. תחתיהם עולים כהני העגלים הלהוטים אחר בשר קרבנות החטאת של העם. (Hosea 4:1–19)
The Sins of Israel That Stem from Lack of Truth, Kindness, and Knowledge of God
The prophet castigates the people for a series of interpersonal transgressions and for their attachment to foreign cults. He depicts a society rife with licentiousness and debauchery. This social reality places the prophet’s symbolic actions in the previous section in a concrete setting. The people’s spirit of licentiousness is manifest both in their numerous acts of adultery and in their betrayal of God. Once they strayed from the path of loyalty to the God of Israel, the people of the Kingdom of Israel lost their internal stability. With the depletion of the realm’s values, it will gradually crumble away until it perishes entirely. The prophet expresses particular disappointment in the priests, who were tasked with teaching the people Torah, and yet have distanced themselves from the knowledge of God. They have been replaced by the priests of Yorovam’s calves, who lust after the meat of the people’s sin offerings.
(הושע ה׳: א׳-ו׳: י״א)
עונשם של ישראל ויהודה
מעשיהם השליליים של ישראל ושל יהודה – הרצח, הזבח לעבודה זרה ורוח הזנונים – ימיטו עליהם פורענות. את דינם הקשה של ישראל ויהודה הנביא מבטא באמצעות שתי מערכות דימויים: הכרסום השקט וההדרגתי מגולם בעש ורקב מבפנים, והאויבים מבחוץ מדומים להתקרבותן המאיימת של חיות טורפות. כיוון שאלוקים הוא המביא את ההרס על הממלכה, כל מאמץ דיפלומטי להתמודד עם הגורמים המאיימים נועד לכישלון. החוטאים מישראל ומיהודה לא יוכלו להימלט מן הפורענות הצפויה להם. (Hosea 5:1–6:11)
The Punishment of Israel and Judah
The sins of Israel and Judah, which include murder, idolatrous sacrifices, and their adulterous spirit, will bring retribution upon them. The prophet expresses the harsh sentences of Israel and Judah by means of two sets of images: their quiet, gradual erosion, by way of moth infestation and rot; and the encroaching enemy without, likened to dangerous wild beasts approaching their dwellings. Since it is God who is bringing destruction upon the kingdoms, any diplomatic efforts to curtail the threats are doomed to failure. The sinners of Israel and Judah will be unable to escape the reckoning that awaits them.
(הושע ז׳: א׳-ח׳: י״ד)
תוכחה לשלטון ולחברה בממלכת אפרים
בזמנו של הושע הסתיימה תקופה שהייתה רגועה יחסית בממלכת ישראל, וחזרו שוב לבעור במדינה מזימות ותככים. הושע מתאר את היצרים האפלים הרוחשים מאחורי התהפוכות השלטוניות ומאחורי שחיתות מנהיגיה של ממלכת ישראל, וכן הוא מתריע על תוצאותיה הקשות של אי-היציבות הזאת מבחינת קיומו העצמאי של אפרים, כבודו ומעמדו בעמים. כיוון שאין ישראל מחפשים את הסיבות העמוקות למצבם, ובחירותיהם נשענות על שיקולים פוליטיים חיצוניים, על בריתות שאין עמן גאווה לאומית, ועל אמונתם באלוהי כספם וזהבם – ממלכתם לא תאריך ימים. (Hosea 7:1–8:14)
A Castigation of the Government and the Society of the Kingdom of Ephraim
In Hosea’s days, the period of relative calm in the Kingdom of Israel ended, and various plots and intrigues began to stir up once again. Hosea describes the dark inclinations that led to the revolutions in government and caused the corruption of the leaders of the Kingdom of Israel. Furthermore, he warns of the harsh consequences of this instability for the independent existence of Ephraim, as well as its honor and status among the nations. Since Israel does not seek out the deeper reasons for its sorry situation, and its choices are based on external, political considerations, on treaties that do not align with national pride, and on belief in gods of gold and silver, its kingdom will not survive long.
(הושע ט׳: א׳-ט׳)
הפורענות המוכחשת בוא תבוא
הנביא ממשיך להוכיח את ישראל על בגידתם באלוקיהם בביטויים מתחום הניאוף. כיוון שהם מייחסים את מקור השפע שלהם לאלוהים זרים, תושבת שמחתם בחגיהם ובברכת האדמה. ה' ימנע מהם תבואה ויין, שאותם הושע מדמה לאתנן שקיבלו מהעבודה הזרה. בסופו של דבר הם ייאלצו להסתפק באכילת לחם טמא בארצות שאליהן יגלו – מצרים ואשור. פורענויות אלה יבואו עליהם משום שהם אוטמים עצמם משמיעת האמת, שונאים את נביאי ה' ובזים להם. (Hosea 9:1–9)
The Certain Retribution That Awaits Israel
The prophet continues to use the metaphor of adultery in his rebuke of Israel. For their betrayal of God and their attribution of their success to foreign gods, their joy during their festivals and their joy over their agricultural bounty will cease. God will deprive them of produce and wine, which Hosea compares to a prostitute’s fee; in this case, the reward they feel they receive from the idols they serve. Eventually, they will be left to subsist on nothing more than the impure bread of the lands of their exile, Egypt and Assyria. They will suffer these punishments because they closed their ears to the truth and hated and disparaged God’s prophets.
(הושע ט׳: י׳-י״ד: א׳)
ישראל בעבר, בהווה ובעתיד
דברי הנביא נעים קדימה ואחורה בזמן, בין העלאת זיכרונות עבר מתולדות ישראל לבין תוכחה על חטאי העם בהווה והתוצאות הקשות של מעשיהם הצפויות לעתיד. הושע מזכיר כי בראשיתם היו ישראל חביבים לפני ה' כפרי נחשק, ובאהבתו הוציאם ממצרים, אך כבר בצעירותם חטאו בחטאים חמורים: בעל פעור ומעשה פילגש בגבעה. דמותו של אבי האומה, יעקב, נזכרת כאן בהרחבה. התמודדויותיו הקשות של יעקב, כוח עמידתו וההבטחות שהובטח כשגלה ממקומו, הם מקור ללקח ולהשראה. מרכזה של נבואה זו הוא הפורענויות הקשות הצפויות לישראל – שכול, נדודים ורעב. בעניין משמשים דימויים רבים מעולם הטבע והחקלאות: אלוקים הבא לפרוע בעמו ממשיל עצמו לאריה, נמר ודוב; מצבם החיובי של ישראל מביא עמו דימויים כגון ענבים במדבר, ביכורה בתאנה, עגלה מלומדה; ריקנותם של ישראל ושפלות מצבם מדומות לעוף מתעופף, שורש יבש וגפן בוקק; חרדתם מגולמת ביונה, ואבדנם – בקצף על פני המים, ענן בוקר, טל שחר, מוץ ועשן. (Hosea 9:10–14:1)
Israel in the Past, Present, and Future
In this section, the prophet jumps backward and forward in time, recalling the earliest days of Israel’s history, castigating the people for their sins in the present, and describing the harsh consequences they will suffer in the future. At the center of this prophecy is the terrible retribution that awaits Israel, including predictions of bereavement, wandering, and hunger. When it comes to exacting punishment, God compares Himself to a lion, a leopard, and a bear, while young Israel is likened, among other things, to grapes in the wilderness, the first ripened fruit of the fig tree, and a trained heifer; and the older, disgraced Israel is compared to a wayward bird, a dried-up root, and a rotten vine. The tragedies that will befall them are likewise compared to natural phenomena. Using all of this vivid imagery borrowed from the natural world, Hosea recalls how God lovingly brought Israel out of Egypt and how Israel transgressed so soon afterward, mentioning how they sinned with Baal Peor and the concubine at Giva. The prophet then exhorts them to recall the lessons of the father of the nation, Jacob, whose trials, fortitude, and the promises he received when he was forced into exile are all sources of instruction and inspiration for the people in their current state.
(הושע י״ד: ב׳-י׳)
תשובה
לאחר דברי התוכחה והפורענות הקשים שצפה הושע, הוא חותם את ספרו בקריאה לעמו לשוב אל אלוקיו, שכן בו ימצא מרפא לפגעיו, וממנו תצמח ישועתו. כמו בחלקו האחרון של העניין הקודם, אף כאן משתמש הנביא בדימויים מעולם הטבע. (Hosea 14:2–14:10)
The Call for National Repentance
After the frightening description of the retribution that awaits Israel, Hosea closes his book by calling his people to repentance, as it is this that will remedy their ills and bring about their salvation. As in the previous section, here too the prophet makes much use of imagery from the natural world.