נבואת הושע פותחת את תרי-עשר משום שלפי פרשנים ז"ל הוא היה הנביא שהתנבא ראשון בין הנביאים שנבואותיהם קובצו כאן. על הושע לא ידוע בוודאות מהיכן הגיע ובאיזו עיר פעל, אך כותרתו מגלה שניבא בתקופת ירבעם השני, לקראת סופה של ממלכת ישראל. בתקופת שלטונו הארוכה של ירבעם שגשגה מלכות ישראל, ותחום שלטונו השתרע מצפון סוריה עד ים המלח. ואולם כבר בימי חזקיהו מלך יהודה, כשלושים שנה לאחר מותו של ירבעם, חרבה ממלכת ישראל. אף שמצבה הרוחני של ממלכת ישראל לא היה רע כבימי אחאב, עדיין מצטיירת בספר חברה העובדת לאלוהים אחרים. הושע כמעט אינו מתייחס לממלכת יהודה, כמו הנביא עמוס בן תקופתו, שנבואתו תופיע בהמשך הקובץ. נראה שהושע חי בישראל ולא ביהודה. את הסממנים החריגים של לשון הספר אפשר לייחס להבדלים בין העברית של יושבי יהודה לבין זו של יושבי ישראל. הספר כתוב בניב שונה מהמקובל ביהודה, ושפתו עשויה להעיד שמוצאו מחוץ לממלכת יהודה. החטיבה הראשונה של הספר כוללת ציוויים על הנביא לשאת נשים ולקרוא לילדיו בשמות שיסמלו את העתיד להתרחש לממלכת ישראל. חטיבתו השנייה היא שורת נבואות תוכחה. הספר נחתם בנעימה אופטימית בקריאה לעם לשוב אל אלוקיו. Hosea is the first of the Minor Prophets because, as the Sages explain, he was chronologically the earliest of the twelve. Hosea’s place of origin is not known for certain, nor is the region in which he was active, but according to the heading of the book (1:1), he prophesied during the reign of King Yorovam son of Yo’ash, toward the end of the Kingdom of Israel. During the lengthy reign of Yorovam son of Yo’ash, the Kingdom of Israel thrived, and the territory under its control stretched from northern Syria all the way to the Dead Sea. However, in the days of Hizkiya king of Judah, who reigned a mere thirty years or so after Yorovam’s death, the Kingdom of Israel would be destroyed. Despite the fact that the spiritual state of the Kingdom of Israel was not as terrible under Yorovam as in the days of Ahav, Hosea nevertheless depicts a society that worships foreign gods. Hosea barely refers to the Kingdom of Judah. In this regard he is similar to his contemporary, Amos, whose prophecies also appear in this collection. Although Amos came from Tekoa in Judah, he was active in Israel, and most of his prophecies address that kingdom. In Hosea’s case, the language he used indicates that he was probably not from the Kingdom of Judah; by then there were already differences between the Hebrew spoken by the residents of Judah and that of the inhabitants of Israel. The first segment of the book contains divine commandments to the prophet to marry certain types of women and give his children names that would symbolize the future of the Kingdom Israel. The second part is a series of prophecies of admonition. The book concludes on an optimistic note, with a call to the people to return to God.