(חגי א׳: א׳-ט״ו)
הזירוז לבניין הבית
חגי הנביא פוקד על העם לבנות את בית ה', והוא מודיע שמתוך כך יבוא שינוי גדול באורחות חייהם של שבי ציון. שומעי דברו הגיעו שנים לא רבות קודם לכן מבבל. למרות שהם עלו בתמיכת המלך, הם לא הסתייעו בכספי השלטונות. הם שבו למקומות שוממים, ומי שהגיע לירושלים עמד מול עיי חרבות, גם אם כמה בתים נותרו על עמדם. היה עליהם לשקם הכול מחדש, ובמצב זה לא עלה על דעתם או לא עלה בידם לדאוג להקמת בית ה'. (Haggai 1:1-15)
An Urgent Plea to Build the Temple
The prophet Haggai instructs the people to rebuild the House of God, and informs them that this will lead to great change in the lives of those who have returned to Zion. Haggai’s audience consists of individuals who had arrived from Babylonia only a few years prior. Although these people ascended to the Land of Israel with the support of the Babylonian king, they received no financial aid from royal coffers. They returned to a desolate land, and those who reached Jerusalem were met with ruins, aside from perhaps a few houses that remained from before the city’s destruction. They needed to rebuild everything anew.
(חגי ב׳: א׳-ט׳)
הבטחה לטוב הבית ושלום בוניו
העם ומנהיגיו נענו לקריאה לבנות את בית המקדש השני, ואולם זכר גדולתו של בית המקדש הראשון החליש את רוחם של הבונים. על רקע זה נאמרת הנבואה שבעניין זה. (Haggai 2:1–9)
An Assurance of the Temple's Prosperity and the Well(Being of Its Builders)
Although the people and their leaders answer Haggai’s call to build the Second Temple, the memory of the magnificence of the First Temple dampens their spirits. The following prophecy constitutes God’s response to the people’s concerns.
(חגי ב׳: י׳-י״ט)
הטומאה והשלכותיה, הקודש וברכתו
עם הקריאה לייסד את המקדש מזכיר הנביא לעם שבמקדש עצמו אין ערובה לקידושו ולטיהורו של העם כולו. הנביא ממחיש באוזני שומעיו שטומאה וקדושה אינן סימטריות: הטומאה מתפשטת בקלות, ואילו הקדושה אינה מדבקת. עם זאת, בהמשך מנבא הנביא כי בעקבות בניין הבית יראו ישראל ברכה ביבולם ובמעשי ידיהם. (Haggai 2:10–19)
Ritual Impurity and Its Ramifications; the Sacred and Its Blessings
Along with the call to reestablish the House of God, the prophet reminds the people that the mere existence of the Temple guarantees neither the holiness nor the purity of the nation. Haggai demonstrates to his audience that impurity and sanctity are asymmetrical: Whereas impurity is contagious, holiness does not spread easily. Nevertheless, Haggai prophesies that on the heels of the Temple’s construction, the Jewish people will experience blessing in their crops and their labors.
(חגי ב׳: כ׳-כ״ג)
בחירת ה' בזרֻבבל
ספר חגי, שהתרכז סביב המקדש ובוניו, נחתם בהבטחה לזרֻבבל. מושל יהודה זה, שבא מבית דוד ונענה לקריאת ה' לבנות לו מקדש, מתבשר שממנו תבוא מלכות עולם לישראל. (Haggai 2:20–23)
God Selects Zerubavel
The book of Haggai, which focuses on the Temple and its builders, concludes with a promise to Zerubavel. This governor of Judah, who is descended from the house of David and answered God’s call to build a Temple for Him, is informed that the eternal Kingdom of Israel will come from his descendants.