(חבקוק א׳: א׳-י״ז)
זעקת הנביא על משפט ה' שאינו נראה
הנביא צופה בעם חדש שעולה מן האופק ופותח במסע כיבושים כדי לשדוד ולשבות. הכובש המתקרב אדיש לגורלם של הנקרים בדרכו, ומתייחס אליהם כאילו הם דגי הים ורמשים. הוא כה בטוח בכוחו ששום שיקולים של סדר חברתי או מוסר לא יעכבוהו. חבקוק איננו מסתפק בתיאור הנבואי של העם הכובש ההולך ומתחזק. נוכח המצב המאיים וחסר המוצא, הוא פונה לה' במצוקתו, טוען טענה ומתפלל: נראה כי אתה יושב במרומים, כביכול, ואינך משגיח על עולמך. מדוע אינך מתערב במה שקורה בעולם? (Habakkuk 1:1-17)
The Prophet's Cry to God over Judgment He Does Not See
Habakkuk envisions a new nation – the Chaldeans, rulers of the Babylonian Empire – coming over the horizon on a campaign of conquest and plunder. The invading army is confident in its power and is not held back by social or moral considerations. The prophet observes the approaching invaders as treating the people in their path like mere fish or insects, unmoved by their fate. Habakkuk is not content to merely prophesize about this surging belligerent nation; confronted with this impending tragedy, he turns to God in distress, in protest and in prayer, as if to say: It seems as though You are sitting in the heavens, neglecting Your creatures. Why don’t You interfere with what is happening in the world?
(חבקוק ב׳: א׳-כ׳)
מענה ה' לנביא: המשפט יתגלה בבוא הזמן
בנבואה זו אי-בהירות ודברי חידות בצד ביטויים עזים וחדים. חכמים הבינו שנושאה של הנבואה הוא חייו של נבוכדנאצר או מלכות בבל בכלל, אבל הדברים כשלעצמם יכולים להתפרש בהיקף גדול יותר. בנבואה זו נשמעים הדים מנבואות ישעיהו וירמיהו. (Habakkuk 2:1–20)
God's Response to the Prophet: Justice Will Be Revealed When the Time Comes
This section uses sharp, biting language as well as riddles and obscure phrases. The Sages maintain that the subject of the prophecy is either Nebuchadnezzar’s personal life or the kingdom of Babylonia in general, but the prophecy could be interpreted as referring to other matters as well. Prophecies with similar themes are issued by both Isaiah and Jeremiah.
(חבקוק ג׳: א׳-י״ט)
תפילת חבקוק
תפילה זו דומה בתוכנה ובמלותיה למזמורי תהלים, והיא מתאימה למה שהופיע בשאר חלקי הספר. כמו בפרק הקודם גם כאן מעורפלים גורמי הזמן והמקום, ואווירת המסתורין עולה גם מן הלשונות הסתומים. גם כאן לא ברור אם חבקוק מדבר על מאורעות בתוך ישראל או בהיקף גדול יותר. סערה גדולה תהפוך את כל סדרי העולם לפני בוא הגאולה. בין שהדברים הם דברי חזון למועד, ובין שהם תפילה, העולם המתואר כאן עומד בפני חורבן גדול, ואחריו יזכו לגאולה רק אותם מעטים שדבקים בה'. החורבן יהיה עונשם של אלה שהתעללו בחלשים וניסו לחטוף לעצמם גדולה וכבוד בעולם הזה. (Habakkuk 3:1–19)
Habakkuk's Prayer
This prayer is similar in content and language to Psalms. Like the rest of Habakkuk, the prayer’s subject is ambiguous; the dates and location of the events it describes are unclear; and it is even unknown whether what is prophesied will occur to Israel, or take place on a wider global scale. With its many vague expressions, an atmosphere of mystery envelops the entire passage. The section is both a prayer and a prophecy of the future, and can be summarized as follows: Before the arrival of the redemption, a major storm will cause an upheaval of the natural order. There will be large-scale destruction, in whose wake only those who cleave to God will be redeemed. Those who oppressed the weak or sought glory in the world and tried to seize prominence for themselves will be punished for their wrongdoings.