בחלוקת הספרים העתיקה של עם ישראל נחשבים ספרי עזרא ונחמיה כספר אחד העוסק בשיבת ציון בימי הבית השני. הספר מתחיל שנים לפני תולדותיו של עזרא ופעולותיו - בתחילת חזרתם של בני גולת בבל לארץ. ספרי עזרא ונחמיה מתארים את הפרקים האחרונים בתולדות עם ישראל במקרא, ומספרים על אחד האירועים החשובים בהיסטוריה היהודית. כמו בספר דברי הימים, בספרי עזרא ונחמיה מופיעות רשימות טכניות מפורטות, שהועתקו כנראה מרשימות יוחסין עתיקות. אבל עיקר הספר עוסק בבניית צורה חדשה של ממלכה יהודית. בימי הבית הראשון נסובו חיי עבודת ה' במידה רבה סביב המקדש והמלוכה. שבי ציון לא ביקשו רק לשוב אל המקומות שבהם גרו הם או אבותיהם בעבר, אלא ניסו לבנות מדינה יהודית שונה במבנה ובמהות. ספרי עזרא ונחמיה מתארים את הלבטים, המאבקים, הסכסוכים וההתגברות על צרות מפנים ומחוץ שליוו את בניין בית שני ואת כינונה של מלכות יהודית לאורך זמן. כאן נוצרה תבנית חדשה של חיי היהודים שנשארה לדורות. מימי בית שני הפכה היהדות לגורם המעצב חיים שלמים. אם קודם לכן היה איש ישראל או היהודי בעיקר בן לעם או לשבט, שחי סביב הנהגה ומקדש משלו, ואילו בתקופה זו נעשה התואר הזה כינוי למי שמזדהה עם מהות אחרת. תבנית זו הטביעה חותם על העם עד היום. את התהליך הובילו כמה אנשי מעלה. הצגת פרטים מחייהם נועדה בין השאר לספר כיצד נשתלשל המהלך חדש בעם ישראל. בשיבת ציון הוגשם חזון הנביאים, כמו שנאמר במפורש בראשית הספר. אך היה בה גם ניסיון משמעותי וראשון של ההנהגה וקהילת השבים להגשים את רוח הנביאים ותורתם. ומכאן חשיבותם הגדולה של הספרים ומקומם בהיסטוריה. אף שתוכן ספרי עזרא ונחמיה הוא נושא אחד, החלוקה ביניהם אינה שרירותית. שלא כחלוקות הפנימיות בספרי שמואל ומלכים, בין ספר עזרא לספר נחמיה ניכרים הבדלים. כך לעומת ספר עזרא, שבמרכזו הסיפור ההיסטורי, ומיעוטו - קטעים שבהם מדבר עזרא את דבריו שלו, בספר נחמיה - רק בתחילתו מופיעים תיאורים היסטוריים כלליים, אבל בראש ובראשונה הספר הוא דברי נחמיה, האיש המסוים. The book of Ezra, which is followed by the book of Nehemiah as a kind of appendix, describes the return to Zion at the start of the Second Temple period. It does not begin with the story of Ezra and his deeds, but rather several years beforehand, when the immigrants from Babylonia first came to the Land of Israel. The main significance of the books of Ezra and Nehemiah lies in the fact that they focus on the last chapters of the children of Israel in the Bible, and the event they describe is one of the most significant in Jewish history. With regard to Nehemiah, it should be noted that according to rabbinic and later sources, the book of Ezra includes the chapters that are today called the book of Nehemiah. For example, throughout his commentary on the Talmud, Rashi does not mention the book of Nehemiah, but calls its chapters the book of Ezra. Some label these books I Ezra and II Ezra. Like the book of Chronicles, the books of Ezra and Nehemiah include many technical and detailed lists, which were probably copied from ancient genealogical texts. The major part of the book, however, deals with the formation of a new type of Kingdom of Judah. During the First Temple period, the service of God centered mainly on the Temple and the monarchy. By contrast, the exiles returning to Zion sought not only to resettle the places where they or their ancestors had lived many years earlier, but to establish a different style of Judean state in its structure and essence. The books of Ezra and Nehemiah portray the dilemmas, the struggles, the conflicts, and the overcoming of internal and external troubles that accompanied the building of the Second Temple and the establishment of a lasting Judean kingdom. It was in these years that a new manner of Jewish life was created, one that endured for generations. Beginning from the days of the Second Temple, Judaism became the basis for a whole way of life. If beforehand an Israelite identified mainly as the member of a particular nation or tribe, whose life to a certain extent was circumscribed by the leader of his clan, in this period being an Israelite started to take on a broader meaning. This change has left its mark on the nation of Israel to this day. The process of this change was led by several talented individuals. The purpose of the book’s presentation of certain details of their lives is not merely to tell the protagonists’ stories, but to explain how this new form of the people of Israel came into being. Just as the return to Zion was the fulfillment of the prophets’ visions, as explicitly stated at the beginning of the book, it was also a significant attempt of the leadership and community of the returnees to actualize the spirit of the prophets and their Torah, which had not been fully achieved up to that point. Hence the great importance of these books and their place in Jewish history.