נבואות ספר יחזקאל נאמרו בתקופת חורבן הבית הראשון, שנים ספורות לפני החורבן וכמה שנים לאחריו. בחלקו הראשון של הספר דברי תוכחה על חטאי ישראל שבעבר ובהווה, ופורענויות שעתידות להתרגש על ישראל. לאחר מכן באה קבוצת נבואות על הגויים, ובסופו נבואות גאולה ובניין לישראל. יחזקאל נתייחד בכך שניבא בחוץ לארץ. ייתכן שהחל להתנבא עוד בהיותו בארץ ישראל, אך עיקר נבואתו נאמרה בבבל. נבואתו גדושה בחזיונות מופלאים, והוא מופעל על ידי 'יד ה'' ו'רוח ה''. בספרו מתואר כיסא הכבוד ומה שסביבו בפירוט הרב ביותר בתנ"ך. כמה פרקים בספר עוסקים בתורת הגמול, ובמרכזם האחריות האישית של החוטא והאפשרות הפתוחה לפניו לשוב מחטאו. שלא כנביאים הגדולים האחרים, אין אנו מוצאים שהנביא יחזקאל נרדף על ידי העם על נבואותיו. ייתכן שסיבת הדבר היא שגולי בבל היו במקורם שכבת העילית של יהודה וירושלים, והם הכירו במעלותיו ורצו להקשיב לדבריו, גם אם לא תמיד הפנימו אותם. ייתכן שמטעם זה כשרצה הנביא יחזקאל לזעזע את שומעיו הוא לא נמנע מלנסח את דבריו בלשון בוטה ביותר. בסוף ספרו עוסק יחזקאל בהרחבה בנבואות הקשורות לארץ ישראל ולמקדש העתיד. פירוט תבנית המקדש וחוקיו מזכיר מעט את פרשיות המשכן בספר שמות, ואפשר לראות בו גם מעין ספר הלכה העוסק בהלכות שלעתיד לבוא. יחזקאל, שהיה בעצמו כהן, כולל בנבואותיו גם מסורות כהניות מפורטות ומדוקדקות. יחזקאל התגורר בתל אביב שליד נהר כבר בבבל. עד חורבן ירושלים הוכיח את יהודי הגולה על חטאיהם. הוא טען בפניהם שחטאיהם הם המביאים לגלות ולשעבוד, והזהיר מפני חורבן שלם ושעבוד קשה יותר. בנבואות אלו אין כמעט קריאה לחזרה בתשובה, אלא הצגת החטאים ותוצאותיהם. כירמיהו, שניבא באותה תקופה בארץ ישראל, אמר יחזקאל שמקדש ה' לא יספק לישראל הגנה אוטומטית, והזהיר מפני תקוות השווא שזורעים בהם נביאי השקר. הוא התריע כי הניסיונות לתכנן תחבולות מדיניות כנגד בבל לא יצלחו. אירועי החורבן הוכיחו לעם שהנביא צדק ואף הביאו אותו לתהליך תשובה מסוים שהתבטא גם כעבור עשרות שנים בעלייה מבבל. על כן, ואולי בשל סיבות נוספות, בעקבות החורבן חדל יחזקאל מנבואות התוכחה והפורענות, וניבא דברי ניחומים על שיבת הגולים למולדת, על בניין הארץ והמקדש ועל עתידו המזהיר של העם המתחדש בארצו. The prophecies in the book of Ezekiel date to the period of the destruction of the First Temple, from a few years beforehand to several years afterward. The first section of the book consists mainly of rebuke of Israel for their sins, past and present, and descriptions of the retribution they will face for their transgressions. This is followed by a collection of prophecies to the nations of the world. The final section contains prophecies of Israel’s redemption and the rebuilding of Zion. Ezekiel is unique among the prophets in that he prophesied outside the Land of Israel. While it is possible that he received his first prophecies in the land, the majority of his career was in Babylonia. His prophecies are filled with wondrous visions, which Ezekiel describes as prompted by “the hand of the Lord” and “the spirit of the Lord” (see, e.g., 1:3, 11:5). The book of Ezekiel provides the most detailed depictions of the Throne of Glory in the entire Bible. In addition, several chapters discuss the doctrine of reward and punishment, centered on the personal responsibility of every individual for his deeds and the opportunity available to him to repent for his sins. Unlike other prominent prophets, there is no indication that Ezekiel was persecuted by the people for his prophecies. This is perhaps because those exiled to Babylonia were originally members of the upper class of Judah and Jerusalem. They recognized the prophet’s great qualities and desired to listen to his words, even if they did not always internalize his message (see, e.g., 21:5, 33:30–32). Perhaps this is why Ezekiel did not refrain from speaking in especially blunt terms when he sought to shock his audience. The end of the book of Ezekiel deals at great length with prophecies about the Land of Israel and the future Temple. The details provided regarding the Temple structure and its laws are somewhat reminiscent of the chapters discussing the Tabernacle in the book of Exodus and may also be seen as a kind of legal code containing laws that will become relevant in the future. Ezekiel, who himself was a priest, included in his prophecies clear and precise priestly traditions. Ezekiel lived in Tel Aviv, near the Kevar River in Babylonia. Until the destruction of the Temple he rebuked the exiled people of Israel for their sins. He accused them of prompting their exile and subjugation through their transgressions, and he warned them of total destruction and a more arduous subjugation. In these prophecies there is almost no call for repentance, but simply a presentation of the people’s sins and their consequences. Like Jeremiah, who prophesied during the same period in the Land of Israel, Ezekiel insisted that God’s Temple would not guarantee Israel’s safety, and he warned against the baseless hope that the false prophets sought to instill in the people. He further declared that any attempts to employ political strategies to overcome Babylonia would not succeed. The destruction of the Temple proved to the people that the prophet had been correct. This traumatic event even led them to a certain degree of repentance, which was manifest some decades later in their return from Babylonia to the Land of Israel. For this, and perhaps other reasons, Ezekiel ceased rebuking the people after the destruction of the Temple. Instead, he offered prophecies of consolation, prophesying a return of the exiles to their homeland, the restoration of the land and the Temple, and the bright future of a people that will be rejuvenated in its land.