(אסתר א׳: א׳-כ״ב)
המשתאות וקץ מלכותה של ושתי
ברקע לסיפור המעשה מוצגת התרבות הנהנתנית שרווחה בממלכת פרס ומדי באמצעות משתאות המוניים ראוותניים, שפע יין ועושר רב. סירובה של המלכה לציית למלך מערער את דימויו העצמי של השליט, שהיה רגיל שהכול סרים למרותו. מנקודת מוצא זו משתלשל סיפורה של המגילה. (Esther 1:1–22)
The Feasts and the End of Vashti's Reign
As a backdrop to the main story, this prelude vividly represents the hedonistic culture that was prevalent in the kingdom of Persia and Media by detailing a series of ostentatious banquets held for the masses, featuring an abundance of wine and extravagant displays of wealth. However, affairs take a turn for the worse when the queen refuses to obey the king, thereby undermining the self-image of a ruler who was accustomed to being obeyed without question.
(אסתר ב׳: א׳-כ׳)
המלכת אסתר
תחילתו של העניין הזה נעוצה בתוצאותיו של העניין שקדם לו – חיפוש המלכה שתחליף את ושתי. בהמשכו יתוארו תולדותיה של אסתר, ובהמשך יישזרו החוטים אלו באלו לעלילה אחת. (Esther 2:1–20)
Esther Is Crowned Queen
This section starts by relating the consequences of the incident described in the previous section, as a search is undertaken to find a queen to replace Vashti. Esther is then introduced, and these two narrative strands intertwine into a single plotline.
(אסתר ב׳: כ״א-כ״ג)
גילוי תכנית ההתנקשות במלך
כאן מופיע סיפור שלכאורה הוא צדדי ואקראי. בהמשך יתברר כיצד הוא נארג בתוך המהלך העיקרי. (Esther 2:21–23)
Discovery of an Assassination Plot against the King
At this stage, an apparently random incident of marginal importance is presented. However, it later becomes clear that this incident is a pivotal link in the chain of events.
(אסתר ג׳: א׳-ט״ו)
המן ותכנית השמדת היהודים
מרדכי, שנזכר קודם לכן כבן דודה וכאומנה של אסתר, לא כופף עצמו בפני המן, המכובד בשרי פרס. את ההתרחשות הבינאישית הזאת הרחיב המן, ושכנע את המלך להתיר את דמם של כל היהודים, בני עמו של מרדכי, שחיו במדינות מלכותו. (Esther 3:1–15)
Haman and the Plot to Destroy the Jews
In this section Mordekhai refuses to accept the authority of Haman, who has become the most distinguished minister in Persia. Haman, affronted at this personal slight, convinces the king to permit the systematic annihilation of all of Mordekhai’s nation, the Jews, in his empire. The word for the members of Mordekhai’s nation, Yehudim, can be translated as either Judeans or Jews. Elsewhere in the Bible this translation has used Judeans, but in this context it makes use of the term Jews. It is in the book of Esther that the Jewish people’s identity is first conceived as not necessarily a function of their origins in Judah. Most of Haman’s potential victims did not live in Judah, and their families had not lived there for several generations. They nevertheless maintained a unique religious, ethnic, and cultural identity wherever they were found in the vast Persian Empire.
(אסתר ד׳: א׳-י״ז)
תגובות מרדכי ואסתר לגזרה
סירובו של מרדכי לכרוע לפני המן היה המניע הגלוי לגזרת השמדת היהודים. עם פרסום הגזרה הוא הזעיק את אסתר, נציגתו הנסתרת בבית המלך, להיאבק בגזרה זו. בשיחתם של מרדכי ואסתר מבוטאים הן החשש העמוק שחוו נוכח צו המלך, הן אמונתם באלוקים וביטחונם בו. בתחילת העניין מרדכי זועק ממצוקתו, ובסופו אסתר קוראת לכינוס היהודים ולצום. גם אם אין הם בטוחים שתפילתם תתקבל, שניהם מאמינים כי הזעקה והצום ישפיעו על המציאות. (Esther 4:1–17)
Mordekhai and Esther React to the Decree
Mordekhai’s refusal to bow before Haman is the pretext for the decree to destroy the Jews. When the decree is publicized, he reacts without delay, calling upon Esther, his secret representative in the king’s palace, to thwart it. The conversation between Mordekhai and Esther reveals both their profound concerns about the king’s decree, and their faith and trust in God. At the start of this section, Mordekhai cries out in distress, and at its conclusion, Esther asks for all the Jews to gather together and fast. Even if they are uncertain as to whether their prayers will be accepted, they both believe that their fervent supplications and their fasting will influence the unfolding events.
(אסתר ה׳: א׳-י״ד)
אסתר מסתכנת
המגילה נפתחה במשתאות המוניים, ואילו בעניין שלפנינו אסתר מזמינה את המלך והמן למשתאות אינטימיים. בתחילת המגילה עברה ושתי על החוק ולא התייצבה לפני אחשורוש כשקרא לה, ואילו כאן אסתר מעיזה לעבור על החוק ולהופיע לפני המלך ללא קריאתו, תוך שהיא מסכנת את עצמה. במהלך העניין קצב האירועים הולך וגובר, ועמו גם המתח שבו שרויות הדמויות: אחשורוש שאינו יודע את פשר הסתכנותה של אסתר והזמנותיה, המן המרגיש בבת-אחת בכבוד הרב שהוא נוחל מן המלכה ובביזויו על ידי מרדכי, אסתר שאינה יכולה לדעת אם תכניותיה ופעולותיה יסייעו בהצלת אחֶיה או שמא ימיטו עליה אסון, ומעל ראשו של מרדכי מרחפת סכנת מוות. (Esther 5:1–14)
Esther Risks Her Life
In dramatic contrast to Vashti, who defied the king by refusing to appear before Ahashverosh when he called her, Esther dares to transgress the law by approaching the king without having been called, thereby putting her life at risk. The feast for the public described at the beginning of the book likewise stands in contrast to the intimate feasts orchestrated by Esther for the king and Haman. As the story continues, the pace of events increases, and all the main characters are placed under stress: Ahashverosh does not understand why Esther risked her life in approaching him, nor why she keeps inviting him and Haman to parties; Haman enjoys the great honor granted to him by the queen and concurrently suffers humiliation in his dealings with Mordekhai; Esther does not know whether her plans and efforts will help her save her brethren, or whether they will bring disaster upon her; meanwhile, a death sentence hovers over Mordekhai’s head.
(אסתר ו׳: א׳-י״ד)
הלילה שבין שני המשתאות
העניין הקודם הסתיים בתכלית הירידה. המן קרוא בשנית אל המלכה והמלך, והוא שש ושמח; מרדכי עומד להיתלות בו ביום; ועל היהודים מאיימת גזרת השמדה. כל תקווה אינה נראית באופק. כאן יתחילו יחסי מרדכי והמן להתהפך. המן יגיע לחצר המלך, כדי לבקש לתלות את מרדכי על העץ שהכין לו, בדיוק ברגע שבו המלך יבקש להתייעץ בשאלה כיצד לגמול למרדכי טובה. משאלות הכבוד המקננות בהמן יהפכו לו לרועץ. (Esther 6:1–14)
The Night between the Two Feasts
The previous section ended at the lowest ebb of the story. Haman, who has been called for the second time to join the queen and king, is overjoyed; Mordekhai is to be hanged; and the decree of destruction still hovers over the Jews. There appears to be no hope on the horizon. However, in this next section the power relations between Mordekhai and Haman begin to reverse themselves. Haman arrives at the king’s courtyard in order to request that Mordekhai be hanged on the gibbet that he has prepared at the precise moment when the king is inquiring as to how he can repay Mordekhai for his good deed. Haman is betrayed by his own lust for honor.
(אסתר ז׳: א׳-ח׳: ב׳)
מפלת המן ועליית מרדכי לגדולה
אמנם ייתכן שההשפלה שהמן עבר לא בהכרח שינתה את תכניותיו, אך מן הסתם אל המשתה השני של אסתר הוא הגיע במצב רוח ירוד. גם המשתה השני שיזמה אסתר היה אינטימי. אסתר הייתה מעוניינת שינכחו בו אחשורוש, המן והיא בלבד כדי שכך יגלה המן פתאום שהן המלך והן המלכה נגדו, ואיש אינו מלמד עליו זכות. בסוף העניין יוזמת אסתר את העלאת מרדכי לתפקיד שבו כיהן המן, וכך התהפך לחלוטין מעמדם. המן נתלה על העץ שהכין למרדכי, ומרדכי, שסירב לכרוע להמן, אכן ירש את מקומו. (Esther 7:1–8:2)
Haman's Downfall and Mordekhai's Rise to Power
Although the humiliation Haman has suffered does not necessarily cause him to change his plans, it can be assumed that he comes to Esther’s second party dispirited and discouraged. This second party is also an intimate affair. Esther wants only Ahashverosh, Haman, and herself to be present, so that Haman will suddenly discover that both the king and the queen are against him, and that there is no one to defend him. Subsequently, Esther lobbies the king to promote Mordekhai in Haman’s place, and so the turnabout is complete. Haman is hanged on the gibbet that he had prepared for Mordekhai, and Mordekhai, who had refused to bend his knee to Haman, takes his place.
(אסתר ח׳: ג׳-י״ז)
הפקודה כנגד גזרת המן
אמנם בעיית המן באה על פתרונה, אבל הגזרה על העם היהודי בעינה עומדת. אסתר מבקשת לנצל את שעת הכושר ולבטל את רוע הגזרה המאיימת על עמה. (Esther 8:3–17)
The Order against Haman's Decree
Although the problem of Haman himself had been resolved, the decree permitting the annihilation of the Jews still stood. Esther seeks to take advantage of her favor with the king and annul the evil decree that threatens her people.
(אסתר ט׳: א׳-ל״ב)
גזרת המן מבוטלתניצחון היהודים והנצחתו
בעניין זה מתואר ביצועה של הפקודה שניתנה קודם, ובוצע אף יותר ממה שכבר אישר אחשורוש. לקראת חתימתה של המגילה מסופר בה על הנצחתו של הנס בתודעת היהודים בשתי דרכים: מרדכי ייסד את ימי שמחת הישועה והניצחון הספונטניים שחלו מיד לאחר הישועה מן האיום, והפכם לימי משתה ושמחה קבועים שייזכרו ויצוינו בעם לדורותיו; ואסתר עם מרדכי כתבו את אשר אירע בספר, הוא המגילה שבה קוראים עתה. (Esther 9:1–32)
The Jews' Victory and Its Commemoration
In this section, the order issued by the king together with Esther and Mordekhai is carried out. It is implemented to an even greater extent than Ahashverosh has already authorized. As the book of Esther nears its conclusion, it relates how this miraculous deliverance is to be memorialized in the Jewish national consciousness. This is achieved in two ways: First, the initially spontaneous days of rejoicing over the salvation and the victory are established as permanent dates of feasting and joy for the nation, throughout the generations. Second, Esther and Mordekhai write a record of the events, which is this book.
(אסתר י׳: א׳-ג׳)
גדולת אחשורוש ומרדכי
העניין הקצר החותם את המגילה חורז עם פתיחתה: המגילה נפתחה בתיאור מלוכת אחשורוש ומשתאותיו המפוארים, והיא מסתיימת בקטע שבו מתועדת ההיסטוריה המלכותית בסגנון רשמי. (Esther 10:1–3)
The Greatness of Ahashverosh and Mordekhai
This short section, which concludes the book of Esther, parallels its opening verses. The book began with a description of the kingdom of Ahashverosh and his lavish feasts; it ends here with a historical record of his reign, conveyed in a formal style.