(דניאל א׳: א׳-כ״א)
דניאל וחבריו נעשים משרתים למלך בבל
דניאל ושלושת חבריו, שהיו ילדים מחוננים, נשבו מיהודה לשרת בבית המלוכה הבבלי. אף שנותקו ממולדתם, והוקפו בתרבות זרה ובאורח חיים כובל, הם מקפידים על מזונם הכשר, מצליחים ביותר בלימודיהם ונושאים חן וחסד בעיני הממונים עליהם. (Daniel 1:1–21)
Daniel and His Colleagues Are Trained to Serve the King of Babylon
Daniel and his three colleagues were all talented youths who were taken as captives from Judah and sent to serve in the royal palace in Babylon. Although they were cut off from their homeland, surrounded by a foreign culture, and forced into a restrictive lifestyle, the four youths kept a kosher diet, engaged in an intensive program of intellectual studies, and gained the favor of their overseers.
(דניאל ב׳: א׳-מ״ט)
דניאל פותר את חלום נבוכדנצר
המעשה שלפנינו מספר על חזונו הראשון של דניאל שהביא אותו למעמדו הבכיר בממלכת בבל. (Daniel 2:1–49)
Daniel Interprets Nebuchadnezzar's Dream
This section concerns Daniel’s first interpretation of a dream, as a result of which he reaches a high status in the Babylonian kingdom.
(דניאל ג׳: א׳-ל׳)
חנניה, מישאל ועזריה מוסרים נפשם על קידוש השם
בסיפור שלפנינו דניאל אינו נזכר, אבל מדובר בו על הנסים המתרחשים לחבריו, חנניה, מישאל ועזריה. זהו הסיפור הכתוב הראשון בהיסטוריה היהודית על אנשים הנכונים למסור את נפשם בגלל נאמנותם למצוות דתם. לכן האירוע נחקק בזיכרון הקולקטיבי של העם והפך לסמל. חנניה, מישאל ועזריה מביעים ביטחון גמור שהקדוש ברוך הוא יכול להציל אותם. העובדה שהם ניצלו ממיתה – מה שלא קרה תמיד בהיסטוריה – מוסיפה לסיפורם משנה חשיבות. (Daniel 3:1–30)
Hananya, Mishael, and Azarya Sanctify the Name of God
Although Daniel himself is not mentioned in the following story, it deals with the miracles that occurred to his friends, Hananya, Mishael, and Azarya. This is the first written account in Jewish history of individuals who were willing to die out of loyalty to the commandments of their religion. For this reason, the episode has been etched into the collective national memory of the Jewish people, and has become a symbol of religious struggle. Hananya, Mishael, and Azarya express complete confidence that God is capable of saving them. The fact that they are indeed spared death, which did not always happen over the course of history, renders their story all the more significant.
(דניאל ג׳: ל״א-ד׳: ל״ד)
סיפור נבוכדנצר על חלומו השני
כאן מובא מעין פרק מזיכרונותיו של נבוכדנצר המלך בגוף ראשון. נבוכדנצר מספר על מאורע חריג ומדהים שאירע לו. קודם למעשה מוצגת הודעה שמפנה נבוכדנצר לכל נתיניו. הודעה זו היא שיר תהילה מפואר לקדוש ברוך הוא, שאולי היה ארוך יותר במקורו. הסיפור גם מסתיים בדברי תפילה ושבח דומים. את דברי השבח וההלל שבפתיחת העניין אפשר לראות גם כהמשך לסיפור שבעניין הקודם. (Daniel 3:31–4:34)
Nebuchadnezzar's Account of His Second Dream
The following section is a segment from the memoirs of Nebuchadnezzar, recited in the first person. Nebuchadnezzar recounts an unusual, wondrous event that occurred to him. His recounting is preceded by an announcement to all his subjects, which is in essence a glorious song of praise to God, and was perhaps even longer in the original. This praise and thanksgiving may also be read as a continuation of the story in the previous section. The story concludes with similar words of prayer and tribute.
(דניאל ה׳: א׳-ל׳)
בבל ומלכה נופלים
הסיפור הקודם אירע במיטב שנותיו של נבוכדנצר. מאז עברו שנים, נבוכדנצר מת וגם בנו אויל-מרֹדך, שמלך תחתיו, כבר איננו. המלך בסיפור שלפנינו הוא בלשאצר, שבא משושלת נבוכדנצר. ממקורות היסטוריים נראה שבלשאצר לא היה המלך הרשמי. (Daniel 5:1–30)
The Fall of Babylon and Its King
The previous story occurred during the prime of Nebuchadnezzar’s reign. Many years have passed since then; Nebuchadnezzar has died, and his son who reigned after him, Evil Merodakh, has also departed from the world. The king in the following story is Belshatzar, also from the dynasty of Nebuchadnezzar, although historical records indicate that Belshatzar was not an official king.
(דניאל ו׳: א׳-כ״ט)
דניאל בגוב האריות
העניין שלפנינו עוסק בתקופה מאוחרת יותר – תקופת שלטונה של ממלכת מדי ופרס, וגם בו מסופר על גדולת דניאל ומעשיו. (Daniel 6:1–29)
Daniel in the Lions' Den
This section deals with a later period, the reign of Media and Persia, but it too recounts Daniel’s greatness and deeds.
(דניאל ז׳: א׳-י״ב: י״ג)
חזיונות המלכויות והקץ
העניינים הבאים אינם מעשי תוקפו של דניאל. אלו הם חזיונות שבהם צפה את העתיד לבוא. בחלק מחזיונותיו של דניאל יש יותר מראות סמליים הנגלים לנביא, מאשר שמיעה ישירה של דבר ה', והם מזכירים את נבואותיהם של נביאים מימי בית שני, כגון זכריה. דניאל היה מעין נביא שכן כוחות עליונים דיברו אליו, אך לא היה נביא ממש שהרי חזיונותיו אינם כוללים הוראות ודברי תוכחה, והוא לא נשלח לספר לאחרים את דברי נבואתו. יתרה מזו – חלקים מסוימים מחזיונותיו התבקש להסתיר. (Daniel 7:1–12:13)
Visions of the Kingdoms and of the End of Days
The remainder of the book of Daniel does not discuss Daniel’s activities. Rather, it consists of his visions of future events. Among these visions are some that contain elements with symbolic significance. Prophets sometimes received these types of visions rather than a direct revelation of the word of God (see Ibn Ezra, 10:5; Rambam, Guide of the Perplexed 2:45). These visions closely resemble the prophecies of the Second Temple-era prophets such as Zechariah. Daniel was similar to a prophet in that heavenly forces spoke to him, but was not entirely like a prophet in that his visions do not include instructions or words of reproof, and he was not sent to relate his prophecy to others. Indeed, he was asked to conceal certain parts of his visions.
(דניאל ז׳: א׳-כ״ח)
ארבע המלכויות והמלכות שלאחריהן
בחיזיון זה רואה דניאל חיות גדולות ודמויות אחרות. מלאך מפענח את עיקרו של החיזיון, והפשר שהוא מתאר מתייחס למלכויות שיעלו על במת ההיסטוריה וירדו ממנה בעתיד. למרות הפענוח של המלאך פשרם של פרטים רבים שבהם הבחין דניאל, נותר עלום. (Daniel 7:1–28)
The Four Kingdoms and the Kingdom That Follows Them
In this vision, which Daniel receives in a dream, he sees large animals and other figures. An angel deciphers the dream’s main message, which relates to various kingdoms that will arise and fall from the stage of history in the future. Despite the angel’s assistance, the meaning of many of the details noticed by Daniel remain obscure.
(דניאל ח׳: א׳-כ״ז)
מלכויות מדי-ופרס ויוון
חזונותיו הבאים של דניאל מסופרים בעברית. כמו החזון הקודם, שנגלה בשנה הראשונה למלכות בלשאצר, גם החזון שלפנינו, שנגלה לדניאל בשנה השלישית למלכותו, עוסק במלכויות העתידות לבוא, וגם כאן הן מגולמות באמצעות חיות. (Daniel 8:1–27)
The Kingdoms of Media(Persia and Greece)
The following of Daniel’s visions are related in Hebrew. Like the previous vision, which occurred in the first year of King Belshatzar’s reign, this next one, which Daniel experiences in the third year of his reign, deals with kingdoms of the future, and here too, they are represented by animals.
(דניאל ט׳: א׳-כ״ז)
תחינת דניאל ומענה גבריאל על קץ חורבן המקדש
כעבור שנה מהחיזיון הקודם, כאשר מימושו כבר התחיל בנפילת מלכות בבל בידי מדי ופרס, דניאל מבקש לדעת את קץ החזון. בחזון הקודם גבריאל הסביר לדניאל את הדברים שראה, וכאן גבריאל שב ומודיע לדניאל פרטים נוספים. למעשה, כמעט בכל החזיונות עד סוף הספר מתקיימות שיחות עם המלאך גבריאל. (Daniel 9:1–27)
Daniel's Supplication and Gavriel's Response regarding the End of the Destruction of the Temple
A year after the previous vision, the content of which had already begun to materialize with the fall of the kingdom of Babylon to Media and Persia, Daniel seeks to know the end of the vision. In the earlier vision, the angel Gavriel had explained to Daniel the meaning of what he had seen, and here he informs him of further details. In fact, almost all of the visions until the end of the book include conversations with Gavriel.
(דניאל י׳: א׳-י״א: ל״ט)
התגוששויות המלכים
הפרקים אינם מתארים רצף של אירועים. כאן יש דילוג לחיזיון שאירע שנים רבות מאוחר יותר. נראה שזהו המראה האחרון שראה דניאל בזקנותו. המראה מתחיל במאורעות שבהווה וממשיך בחזיונות לימים רחוקים. את הנבואה העתידית ניסו לייחס לתקופה מסוימת ולמלחמות מסוימות בהיסטוריה. באופן זה מתבהרים חלקים מן הנאמר בה, ואילו חלקים אחרים נותרים סתומים. (Daniel 10:1–11:39)
The Clashes between the Kings
The sections in this portion of the book do not relate a consecutive series of events. Here, for example, the narrative leaps forward to a vision that Daniel saw many years after the previous one. Likely the last vision Daniel experienced, it begins with current affairs before moving on to the distant future. There have been attempts to associate this prophecy with specific periods and particular wars in history. Although these efforts do clarify some of the details of the vision, other aspects remain obscure.
(דניאל י״א: מ׳-י״ב: ג׳)
עת קץ
דברי הנבואה הללו, שמספר המלאך גבריאל לדניאל, סתומים וחתומים. כאמור היו שראו בהם רמז למאורעות היסטוריים מסוימים שהתרחשו בארץ ישראל בימי שלטון יוון. ייתכן שגם בחלקו הראשון של העניין מדובר עדיין על היוונים ועל מותו של אנטיוכוס אפיפנס, אך אפשר שמדובר כאן באירועים המאוחרים לכך הרבה דורות, ואולי כמו האמור בסופו של העניין לאחרית הימים. לאמתו של דבר, הספר הזה לא נועד להבנה מלאה, ולכן פרטים רבים לא נאמרים בו אלא ברמז. (Daniel 11:40–12:3)
The Time of the End
The following prophecy related to Daniel by the angel Gavriel is vague and obscure. The previous sections are understood to refer to specific historical events that occurred in the Land of Israel during the period of Seleucid control. The first part of this section may also be referring to the Seleucids, specifically the death of Antiochus IV Epiphanes, but it is also possible that it is referring to events that occurred many generations later, or even to events that have not yet happened, that will occur at the end of days, as indicated at the end of the section. The fact is that this book is not meant to be fully understood, and therefore many details of the events it describes appear only as allusions.
(דניאל י״ב: ד׳-י״ג)
חתימת החזונות וחתימת הספר (Daniel 12:4–13)
The End of the Visions and the Conclusion of the Book