ספר דניאל מיוחד בספרי המקרא מכמה בחינות: ראשית, חלקו כתוב בארמית ולא בעברית. אמנם גם חלקים מספר עזרא כתובים בשפה זו, אבל בדניאל אין מדובר במסמכים או תעודות רשמיות שהובאו בשפת המקור, אלא בגוף הספר עצמו. גם החלק הכתוב בעברית מכיל ביטויים סתומים. שנית, ספר דניאל סובב סביב דמות מרכזית אחת. אף שמופיעים בו גם אנשים אחרים, עיקרו מספר על תולדות חייו של האיש דניאל מראשיתו, על מעשיו ועל חזונותיו. שלישית, למרות חזיונותיו של דניאל, אין הוא נחשב נביא מובהק. העובדה שספר דניאל אינו נמנה עם ספרי הנביאים שבמקרא אלא הוא מופיע בחטיבת ספרי הכתובים, אינה קשורה בסדר הזמנים, שכן דניאל הוא בערך בן דורו של הנביא יחזקאל שהתנבא בבבל, והוא מוקדם לחגי, זכריה ומלאכי, הנביאים שפעלו בראשית ימי הבית השני. ספר דניאל לא נכלל בחטיבת ספרי הנביאים משום שמעמדו שונה ממעמדם של הנביאים. נביא איננו רק מי שרואה חזונות שמימיים, צופה עתידות או מגלה את המתרחש בקצווי תבל, אלא מי שמקבל את דבריו כנבואה ואומר אותם בשליחות האל. גם כאשר דניאל עסק בעניינים כלליים, וסיפר על ההתגלויות שחווה באמצעות מלאכים ועל ידי חלומות, הוא לא נשלח בתור נביא. משום כך ספרו הוא למעשה ביוגרפיה. בחלקו הראשון מדובר עליו בגוף שלישי, ואילו ההמשך כתוב כאוטוביוגרפיה - דניאל מדבר על עצמו בגוף ראשון. דמותו של דניאל מזכירה את תבנית היהדות המוכרת לנו מימי הבית השני. הן תפילותיו של דניאל והן שמירת המצוות שלו מבטאות דרך חיים שגם אם הוא עצמו לא היה היוצר שלה, הוא היה אחד מאבותיה. חלקו הראשון של ספר דניאל עוסק במעשיו וניסיונותיו, וחלקו השני עוסק בחזיונותיו המרמזים למהלך הגדול של ההיסטוריה, ומזכירים קצת את החלומות שפתר דניאל לנבוכדנצר בתחילת הספר. חלקים מחזיונותיו קשים לפענוח והם נותרים עלומים עד אחרית הימים. The book of Daniel is unique among the books of the Bible in several respects. First, parts of it are written in Aramaic, rather than Hebrew. Although there are sections of the book of Ezra that are also in Aramaic, these are only documents or official records cited in their original language, whereas in the case of Daniel it is the actual text of the narrative itself. Furthermore, the portions of the book that are in Hebrew contain many obscure expressions. Second, the book of Daniel focuses on one central character. While other individuals appear in the book as well, it mainly relates the story of Daniel’s life, from his early years, and describes his deeds and visions. Third, despite Daniel’s visions, he is not considered a full-fledged prophet. The fact that the book of Daniel is not listed among the books of Prophets in the Bible, but rather as part of the Writings, is not because of its relatively late date. Daniel was roughly a contemporary of the prophet Ezekiel, who prophesied in Babylonia, and he preceded Haggai, Zechariah, and Malachi, all prophets who were active at the start of the Second Temple period. Rather, Daniel is not one of the books of the Prophets because Daniel has a different status from the prophets whose books were included in that section of the Bible. A prophet is not simply one who sees heavenly visions, predicts the future, or discloses events occurring in other parts of the world, but a person who receives his words as a prophecy and delivers them as a messenger of God. In the case of Daniel, even when he dealt with general matters and shared the revelations he had experienced through angels or by means of dreams, he was not sent to others as a prophet. Consequently, his book can be described as a biography. The first part relates events of Daniel’s life in the third person, while the rest is written in autobiographical style, with Daniel speaking about himself in the first person. The character of Daniel brings to mind the relatively familiar Jew of the Second Temple period. Daniel’s regular prayers and the care he took to refrain from eating non-kosher food call to mind the form of Jewish life that began to take shape during the Second Temple period. Though this way of conducting Jewish life did not originate with him, he is one of its forebears. The first section of the book of Daniel recounts his deeds and trials, while the second section enumerates his visions. These visions allude to larger patterns of history and are somewhat reminiscent of Nebuchadnezzar’s dreams that Daniel interpreted for him at the beginning of the book. Parts of Daniel’s visions are difficult to decipher, and they will remain a mystery until the end of days.