(עמוס א׳: א׳-ב׳: ט״ז)
עונשיהן של אומות שכנות ושל יהודה וישראל
לאחר כותרת הספר ונבואת פורענות כללית סוקר עמוס את פשעיהן החמורים ביותר של האומות השוכנות בקרבת ישראל, ומנבא להן עונשים כבדים. כל אחת מהאומות הללו חטאה בחטאים שעליהם לא נענשה, אך משהִדרדרה עוד – וביותר כשפגעה בישראל וביהודה – נפקד עוונה ונגזרו עליה עונשי חורבן, מפלה והגליה. נבואות אלה התגשמו תוך זמן לא רב – האשורים הגיעו לאזור, החריבו רבים מן המקומות הללו והגלו אוכלוסיות שלמות. עמוס פונה בתבנית חוזרת אל העמים השכנים, וליהודה. הוא חותם סדרה זו בנבואת תוכחה ופורענות ארוכה מקודמותיה לממלכת ישראל, נבואה שאף היא נפתחת באותה תבנית. (Amos 1:1–2:16)
The Punishment of the Surrounding Nations, the Kingdom of Judah, and the Kingdom of Israel
(עמוס ג׳: א׳-ח׳)
אמינות הנבואה
אחרי נבואת המפלה העתידה לבוא על בית ישראל, מגיעה נבואה ציורית יותר, ובה מספר דימויים שלהם משמעות אחת – אישוש אמינותה של הנבואה. (Amos 3:1–8)
The Credibility of Prophecy
The previous prophecy warned of the ultimate downfall of Israel. The upcoming prophecy is more poetic, including numerous metaphors meant to confirm the credibility of prophecy.
(עמוס ג׳: ט׳-ד׳: ג׳)
העושקים בשומרון ועונשם
עמוס מוכיח את העושקים והעושקות החיים חיי תפנוקים על חשבונם של הדלים והאביונים. הוא מודיע להם שחיים שאננים ומופקרים אלו עתידים להגיע אל קצם בחורבן קשה ומשפיל. (Amos 3:9–4:3)
The Oppressors of Samaria and Their Punishment
Amos rebukes those men and women who oppress the poor in pursuit of their own personal pleasures. He informs them that their carefree lifestyles will come to an end through a harsh and humiliating destruction.
(עמוס ד׳: ד׳-י״ג)
השיבושים לא תוקנו
העניין נפתח בפנייה אירונית לממלכת ישראל החטאה. הנביא מתגרה בשומעיו וקורא להם לדבוק עוד בזבחיהם ובפולחניהם, אם הם חושבים שכך יימלטו מעונשם על עוונותיהם הכבדים. כמובן אין זה אלא היתול בהם, שכן הרעה בוא תבוא. בני ממלכת ישראל אמורים היו ללמוד מן הרעה המתחילה לפקוד אותם ולשוב אל ה'. אולם הם אינם נותנים דעתם על שורשיה וממשיכים לפשוע. עמוס מתאר רעות המחמירות עוד ועוד, ובכל פעם מחדש נכזבת התקווה שישראל יתבוננו במתרחש וישובו. העניין מסתיים בתקווה שמפגש ישיר יותר בין ה' לעם יסיר את אטימותו; אולי אז ישוב העם אל אלוקיו. (Amos 4:4–13)
Uncorrected Deficiencies
Amos begins this section by addressing the sinful Kingdom of Israel in a satirical vein. The prophet mocks his audience by calling upon them to continue their idolatrous worship if they truly believe it will ward off punishment for their many sins. Obviously, this is merely a rhetorical device, as the retribution set to befall them will come regardless. The inhabitants of the Kingdom of Israel should have understood the significance of recent unfavorable events and returned to God. However, they have failed to examine their sinful behavior, or to understand the relationship between their deeds and those events, and consequently they continue to transgress. Amos describes increasingly severe tragedies sent by God; time and again, any hope that the people of Israel might reflect upon and consider changing their ways is soon dashed. The section concludes with the wish that a more direct encounter with God might release the people from their obtuseness and cause them to return to Him.
(עמוס ה׳: א׳-ו׳: י״ד)
תוכחה וקינה על פורענות עתידית
בקינה זו עמוס חוזר ונאנח אנחות 'הוי' על חורבנן הקודר של ערי ישראל ועל גלותן, אך הוא גם אינו חדל לקרוא לבית ישראל לדרוש את ה' ולדרוש טוב. בחלקו השני של העניין הנביא ממקד את תוכחתו בעשירי ישראל ובבעלי המעמד העליון המפונקים והאדישים לאפשרות שארצם תיחרב. הוא מבקש לערער את ביטחונם העצמי ואת שאננותם בהשמיעו באוזניהם נבואה על אחרית ממלכתם. (Amos 5:1–6:14)
A Rebuke and Lament over the Impending Punishment
In the following section, Amos starts by bemoaning the future destruction of the cities of the Kingdom of Israel and the exile of its inhabitants, while reissuing his call to the people to seek God and improve their ways. In the second part, the prophet turns his focus to the wealthy but apathetic upper class. He confronts them with the very real possibility of the destruction of their land and the downfall of their kingdom, in an attempt to undermine their self-confident and blithe attitudes.
(עמוס ז׳: א׳-ט׳)
המראות הראשונים
בעניין זה מובאות שיחות המתקיימות בין ה' לבין הנביא סביב שלושה חזיונות שהנביא הָראה, ומשמעויותיהם קשורות לפורענויות שונות. בעקבות תחינותיו של הנביא – לא יתממשו האסונות המגולמים בשני החזיונות הראשונים. (Amos 7:1–9)
The First Visions
In this section, Amos relates three conversations that took place between himself and God. In each conversation, Amos is shown a vision associated with a calamity that will befall the Jewish people. However, due to Amos’s entreaties, the calamities of the first two visions will not materialize.
(עמוס ז׳: י׳-י״ז)
אמציה כהן בית-אל ועמוס
בין המראות הראשונים שראה עמוס לבין המראות הבאים מופיע דיאלוג אנושי. בסוף העניין הקודם ניבא עמוס על מותו של בית ירבעם בחרב, ועל כך מגיב אמציה כהן העגל שבבית-אל. (Amos 7:10–17)
A Confrontation between Amatzya, Priest of Beit El, and Amos
Before Amos relates his next series of visions, the prophet records a dialogue he held with Amatzya, priest of the calf in Beit El. At the end of the previous passage, Amos had prophesied the end of the house of Yorovam by the sword; here, Amatzya responds to that prediction.
(עמוס ח׳: א׳-ג׳)
מראה כלוב קיץ
המראה הרביעי והשיחה בעניינו מובאים באותה מתכונת שבה הובאו שלושת המראות הקודמים. הוא חריף מקודמיו, שכן הוא מדבר בקץ העם או הממלכה. (Amos 8:1–3)
The Vision of the Basket of Summer Fruit
The fourth vision and its accompanying dialogue follow the same format as the three preceding visions. However, this one is harsher than the first three, as it deals with the termination of either the nation or the kingdom.
(עמוס ח׳: ד׳-י״ד)
העושקים ועונשם
לאחר החזון הקשה עמוס מוכיח את תאבי הבצע ומנבא להם, לעובדי הפולחן הזר ולממלכתם, עתיד אפל. לקראת סוף העניין הוא מבשר כי בצד העונשים החמורים תתעורר בעם בעתיד דרישה לשמוע את דבר ה'. (Amos 8:4–14)
The Oppressors and Their Punishment
Continuing the preceding harsh prophecy, Amos rebukes those who engage in acts of corruption and prophesies a dark future for them, as well as for those who worship idols. Toward the end of the section, he declares that while the people are enduring these severe punishments, there will arise among them a desire to heed the word of God.
(עמוס ט׳: א׳-י׳)
אין מנוס מן הפורענות
בחזיונו האחרון של עמוס הוא רואה את ה' ושומע את קריאתו המבטאת את החורבן הטוטלי של הבית ושל העם. שומעיו נאטמו בפני נבואת החורבן המוחלט שלו, וחיזקו עצמם באמונה שה' יעלים עיניו מחטאיהם בהיותם בני העם הנבחר. הנביא מערער על טענה זו ואומר כי אף על פי שה' לא יכלה את עמו, אין רשעי ישראל חסינים בפני העונש המגיע להם. (Amos 9:1–10)
No Refuge from the Calamities
In Amos’s final vision, he shares his experience of seeing an image of God and hearing His declaration of the total destruction of the Temple and the nation. His audience is impervious to this dire prophecy, as they have convinced themselves that God will ignore their sins due to their status as the chosen nation. The prophet rejects this logic and declares that although God will not obliterate His nation entirely, the wicked will not be granted immunity from the punishment they deserve.
(עמוס ט׳: י״א-ט״ו)
נחמה
לאחר התוכחות והפורענויות נחתם ספר עמוס בהבטחתו של ה' כי בסופו של דבר ישוקם עמו. (Amos 9:11–15)
Consolation