החמר מחיצה גדולה ומסך מונע מן השגת השכל הנפרד על מה שהוא עליו, כבר ידעת כי כל הפסד וכל חסרון יבא מצד החמר והעדר ההשגה הוא חסרון, ואם כן יחויב שיבא מצד החמר ולמה שהאדם היה בעל חמר אפילו שיהיה החמר זך ונכבד אפילו כחמר הגלגלים וכל שכן זה החמר החשוך העכור אשר הוא החמר שלנו הוא מסך מבדיל בינינו ובין ה' והשכלים הנבדלים להשיגם. ולזה בא הרמז בכל ספרי הנביאים שיש עליו מסך מבדיל בינינו ובין השם והוא נסתר ממנו בענן או בחושך או בעב או בערפל או כיוצא באלו הדמיונות להיותנו מקצרים מהשיג מפני החמר, וכן הגלותו בעב הענן חשך ענן וערפל הוא ללמדנו זה הענין שהשגת אמתתו נמנעת לנו מפני החמר החשוך, ולכן יהיה מפורסם שיום מעמד הר סיני היה יום עב וענן ומטר מועט, שהיו שם מונעים רבים ומטרידים מעיקים אבל המטר והוא ההשגה האמתית היתה מעוטה ליחידי סגולתו או קצת ידיעה לכל כמ"ש אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום אבל השי"ת האור החזק המתמיד אשר מהשפע השופע מאתו האיר כל מחשך כמ"ש במשלי הנבואה והארץ האירה מכבודו, כי מהשפע הנשפע לנביאים ועל החכמים מאיר כל מחשך ומסיר כל ספק ומשים המושכל בכח מושכל בפועל והוא הנרצה באמרו והארץ האירה מכבודו, וזהו ביחזקאל אחר ספור המרכבה השנית וזה הפרק גם כן הוא ידיעת ההשגחה כמו שתראה בסוף זה המאמר: