ולזה בחר אברהם אבינו הר המוריה בהיותו גבוה שבהרים, כי כל מה שתוכל התורה להשאיר הנהוג ולישא פנים למנהג כ"ש אם יש בו צד הדור לשם ישאירהו ובלבד שלא ימצא בו הסתבכות בע"ז:
ונשים בו הארון שיש בהם אנכי ולא יהיה לך ויתקיים מציאות השם ית' והרחקת ע"ז והרחקת השניות, וזה טעם המקדש והארון והלוחות, ונתן טעם הרב לכרובים וזה אמרו וכבר נודע וכו':
אמר שם טוב, אם הכוונה בכרובים להראות שיש מלאכים, למה היו הכרובים על צורת איש ואשה ר"ל זכר ונקבה, ושהיו על זה התואר כבר יתבאר במסכת יומא, ואמנם כפי דעת הרב נאמר כי יש צד רבוי. כי במלאכים יש צד הרכבה מדבר דומה לחמר ומדבר שדומה לצורה, וימצא בהם עליון ותחתון ועלה ועלול. ויותר טוב שנאמר כי שם הכרובים בארון על צורת זכר ונקבה והם על צורת אדם ובהם כנפים להורות כי תכלית התורה והלוחות שהוא לתקן המין האנושי ולעלותם אל מעלה, ואמנם היו על צורת אנשים קטנים כי ראוי שיונהג המין האנושי בזאת התורה כי זה יהיה להם כנפים לעלות למעלה ויהיו פניהם כנגד הכפורת אשר תחתיו היו הלוחות, והבן זה כי הוא נפלא, ויש לנו ג"כ דעות אחרות באלו הדברים אשר נתן הרב טעם ובעבור יראת האריכות לא כתבתים:
אבל השלחן והיות הלחם עליו תמיד לא אדע לו סבה ואיני יודע לאיזה סבה איחס אותו עד היום:
אמר שם טוב מה שנראה לי בזה, כי השם ית' צוה לעשות בית כבית מלך ובבית מלך ימצא כל אלו הדברים אשר אמרנו, אנשים שישמרו את היכליו, ואנשים שיעבדוהו בעבודות המיוחדות למלך, לתקן מאכליו ועשות כל שאר הדברים הצריכים למלך, ויש אנשים אחרים שישוררו לפניו בכל יום תמיד בשירה נאה ובקול זמרה, ויש בבית המלך מקום אחד מוכן לעשות המאכל, ויש גם כן מקום להקטיר לפניו קטורת סמים, ויש שלחן בביתו, ויש גם כן מקום מוכן אשר בו יושב המלך אשר לא יכנס אדם שם כי אם המשנה לו ואוהביו עד מאד, וכן רצה השם שיהיה בביתו כל אלו הדברים אשר לא יחסר לו ממלך ממלכי אדמה, אף כי הוא מלך גדול ואינו צריך לכל זה, ונמשך מזה מתנות כהונה ולויה כמו שהמלך נותן לאנשי משמרתו וזה כדי שיאמינו ההמון שהמלך ה' צבאות יושב בקרבנו, והוא מלך גדול נורא על כל העמים כמו שאמר מקדש ה' כוננו ידיך, ה' ימלוך לעולם ועד, כי בזה הבית תפרסם מלכותו וגדולתו ולכן צוה בכל אלו הדברים, והבן זה כי הוא נפלא. ונשוב למה שהיינו בו:
בצורתו האמתית שהוא הנפש השכלית אבל בשלמות אבריו עם יופי בגדיו, זה יחשבו ההמון שהוא שלמות גדול הפך הנאמר אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות, והמכוון שתהיה לבית גדולה ותפארת אצל הכל, ובפרט אצל ההמון שהם הכל ובעבורם נעשה הכל: