צריך להעירך על ענין אחד שנטה אליו יונתן ב"ע וכו'. למה שהרב ביאר כי האופנים הם היסודות, ולמה שיראה מפירוש יונתן ב"ע שהאופנים הם השמים ויבוא אדם לחשוב כי מאמר יונתן יותר אמת מפי' הרב, העיר הרב בזה הפרק שיונתן נטה מדרך האמת, ואין ראוי להפלא ממנו כי גם רבים מן המפרשים חולקים על פירושו בקצת מלות ובענינים רבים מעניני הנביאים ואיך לא יהיה כן באלו העמוקות, הנה יונתן ביאר ותרגם כל אופן גלגלא וחשב שהאופנים הם השמים למה שראה מאמר הנביא מתאר לאופנים להם קורא הגלגל באזני וגם בעבור שהשמים הם כעין תרשיש, והבן פירושו איך הוא כי הוא נטה מדרך האמת כי האופן שהוא ההיולי ראשון והצורה גשמית הוא למטה אצל החיות, ואמר הרב כי נטה מדרך האמת כי חשב כי הגלגל שם ראשון לשמים, ואמר הרב שאין הדבר כן והוא שהגלילה הוא מלשון עגולה וכל דבר עגול נקרא גלגל ובעבור שהראש היא עגולה נקראת גלגולת וכו', אם כן אמרו לאופנים להם קורא הגלגל באזני היה ללמדנו תכונתם, ר"ל כי הם עגולים היסודות כלם כי כפי סדר הנחתם כן היא, והנה ידעת שבזה הלשון עצמו תרגם אונקלוס כמעשה לבנת הספיר ואמר כעובד אבן טבא, ר"ל שהאופנים הם משותפים מן החמר הראשון המתואר בתרשיש וכמו שתרגם המתרגם תרשיש כעין אבן טבא, והוא התרגום עצמו מלבנת הספיר אשר הכוונה ממנו החמר הראשון, זהו שאמר הרב והבן זה, אם כן השני ראיות אשר חשב יונתן בעבורם שהאופנים הם השמים הם בטלות, אם מ"ש קורא הגלגל באזני כי זה שם לכל דבר כדורי לא לשמים, וגם הטענה השנית אשר הביא מאמרו כעין תרשיש כי זה מראה מיוחד לשמים לא אמר אמת:
והנה החכם רבי משה הנרבוני אמר שאביו ז"ל התפלא על הרב איך חשב כזאת על יונתן בן עזיאל והלא הוא כמו שהביאו הרב ופירש והחיות רצוא ושוב חזרן ומקפן ית עלמא וההקף בתנועה הוא מיוחד לשמים, ואמר למה גזר הרב כי יונתן גזר שהאופנים הם השמים על שתרגם כל אופן גלגלא וכל האופנים גלגליא, הנה כמו שאמר הרב כי כל עגול יקרא גלגל עד הגלגלים הקטנים של עץ, עד שאמר כי אמרו לאופנים להם קורא הגלגל באזני למד לנו בו תכונתם, כי הרצון בזה כי האופנים עגולים לא שהם השמים, ככה אומר אני שכן הוא האמת, וכי זה בעצמו הוא כוונת יונתן בן עזיאל כתרגומו ושלקח דרך הכתוב שקרא האופן גלגל ותרגם כל אופן גלגלא והאופנים גלגליא להורות שהם עגולים, לא שרצה בגלגל השמים, ואמר עוד כי מה שפירש הרב שתרגם יונתן אופן אחד בארץ מלרע לרום שמיא ורצה בו קבוב הגלגל שהוא ארץ בערך אל הגבנינות, לא אומר אני שרצה בו זה, אבל אומר שרצה בו כי אחד מהאופנים הוא בארץ והוא אשר בתכלית הרחק מגובה השמים והוא אמרו מלרע לרום שמיא, אלה דברי החכם הנזכר. ואמר החכם בנו ר' משה כי אמרו והנה אופן אחד בארץ אין רצון בו אחד מארבע אופנים והוא הארץ ומלרע לרום שמיא, ר"ל בתכלית הרוחק והתחתיות מרום השמים. אבל הרצון בו כלל ד' אופנים כמו שאמר הרב, והנה אופן אחד בארץ שיורה בלי ספק שהאופנים בארץ ולקחם במדרגה אחת להתדבק קצתם בקצתם והיותם כלם דמות אחד לארבעתם, והראיה על זה אמרו והנה אופן אחד בארץ אצל החיות לארבעת פניו הנה אופן אחד על ארבע פניו הוא הארץ הנה אם כן לא דבר על הארץ עד שיאמר עליה שהוא במרכז אבל דבר מהאופן בכללו, ואחר שתרגם מלרע לרום שמיא אי אפשר שיפורש על שהוא במרכז ויפורש על שטח השמים:
אמר שם טוב מה שנראה לי כי הרב חשב כי יונתן ב"ע סובר כי האופנים הם הגלגלים והם השמים למה שתרגם באופן אחד בארץ מתחות לרום שמיא, כי אם נאמר שאופן אחד הוא הארץ והוא המרכז למה זכר לרום שמיא כי היה ראוי שיאמר שראה אופן אחד תחת השלשה יסודות, וגם כי הוא נראה כי האופן הוא אצל החיות והם השמים ואם היה הוא הארץ יהיה בתכלית הריחוק מהם, וזה מבואר ואין צורך להשיב עליו לגלויו: