לפי זאת הכוונה ראיתי לחלק המצות אל י"ד כללים כו', הרב בספרו משנה תורה חלק חלקיו אל י"ד ספרים הידועים ודרך באותה חלוקה זולת החלוקה אשר חלק הנה, עם שהצד השוה בהם שהם י"ד:
כמו שביארנו, באמונות אשר קרא הרב אמונות הכרחיות כמו שנאמין שהשם יחר אפו במי שימרהו והדומים לזה. הכלל השני כולל כל המצות התלויות באסור ע"ז וכו' עם שאלו המצות באו שני ספרים במדע בהלכות ע"ז ואיסור כלאים וערלה בספר זרעים, וסבת זה הכלל גם כן ידועה מפני שהוא להרחיק הדעות המזוייפות ולאמת הדעות האמתיות ולהשאירם לנצח בהמון, ואחר שאמר הרב שכלל הדעות האמתיות וההכרחיות והרחקת הדעות המזוייפות הם מבוארי התועלת, אמר גם כן שכל הדברים התלויים במדות והרחקת הנזקים גם כן מבוארי התועלת, והנה אמר ראשונה המצות התלויות בתיקון המדות והוא הכלל השלישי. הכלל השביעי כולל כל דיני ממון בענין בני אדם קצתם עם קצתם וכו', והנה כל שמנה הרב ע"כ הוא הכרחי אשר אי אפשר בלתו והוא הדעות האמתיות והרחקת הדעות המזוייפות ולעשות המדות הטובות ולהרחיק המגונות ונתינת דרכים כדי שיתקיים המדינה, ואמנם מה שיבא אחר זה אינו כ"כ הכרחי זולת מה שנתלה במאכלות אסורות ובביאות האסורות, ואמנם סבת איחורם בעבור כי הפורש מהמאכל והמשגל הוא קדוש:
וכבר קדם זכרון תועלת זה הכלל שהוא להרחיק מע"ז כמ"ש ועשו לי מקדש ולא לע"ז:
וכבר קדם זכרון תועלת המצות בקרבנות בכלל והוא להרחיק מע"ז והיאך היה הכרחי בזמן ההוא. ר"ל בזמן התורה כי לא היו מרוחקים ממנה אם לא צוה השם הקרבנות:
ואע"פ שע"ד האמת יביאו לענינים שבין אדם לחבירו אך אחר אמצעות דברים רבים ובחינות כוללות, המשל בזה התורה צוה שנאמין שהשם יחר אפו והוא מצוה בדעות ויגיע מזה שלא יעשה אדם שום נזק לאומללים, וכן גם כן מטוב המדות הוא שלא יכעוס האדם וימשך מזה שלא יכה את חבירו וגם שלא יפסיד ממונו בעת כעסו, ומטוב המדות הוא שלא יהיה אדם בעל תאוה ולא אוכל ושותה כבהמה ואם יהיה האדם נמשך לאלו הפעולות המגונות ימשך מזה שינאף את אשת רעהו ויגזול וימית אחרים בעבור תאותו, כמו שאמרה תורה ימות זכאי ואל ימות חייב, וזמ"ש הרב והבן זה, כי רבים מהמצות עם שיראה שהם בין אדם למקום הם בין אדם לחבירו ובעבור זה צוה בהם, ונקראו המצות המעשיות אשר התועלת לאדם בעצמו, מצות בין אדם למקום, כי כפי שלמות האדם וידיעתו ומדרגתו בדעות ובמדות ידבק בשם יתעלה. ואחר שהגיד הרב סבות אלו הכללים שב לתת למצות טעם לכל פרט ופרט מהם מלבד המעט מהם אשר לא השיג הרב התועלת בהם: