כאשר זכר יחזקאל ע"ה מתואר המרכבה מה שספר בתחלת הספור שבה לו ההשגה ההיא בעצמה פעם שנית כשנשא במראה הנבואה לירושלים ובאר לנו דברים שלא נתבארו תחלה מזה שהוא העתיקנו מלת החיות בכרובי' כי החיות והם הגלגלים הם רכובים כי כרובים רכובים, כי הם נרכבים מן השכלים הנבדלים המניעים אותם, או ירצה כי החיות כלם הם בעלי שכל כי כרוב הוא שכל, ואח"כ אמר היא החיה אשר ראיתי תחת אלהי ישראל בנהר כבר ואדע כי כרובים המה, והשיב הצורות ההם בעצמם והתבאר שהחיות הם הכרובים והכרובים הם החיות. שנית ביאר בזה הספור והוא שהאופנים והם היסודות הם עגולים, אמר לאופנים להם קורא הגלגל באזני. שלישית ביאר כי המקום אשר יפנה הראש אחריו ילכו לא יסבו בלכתם. ר"ל כי כאשר יפנה החיה שהיא ראש לכל היסודות ומה שהורכב מהם יסבבו עמה האופני' בהכרח והתנועעו בתנועת החיה תנועה סבובית הכרחית, ואותה התנועה הסבובית אשר לאופנים שמה תמידית, וז"א לא יסבו בלכתם, וזהו שחדש במראה השנית כי במראה הראשונה לא אמר לא יסבו בלכתם על התנועה ההכרחית אשר לאופנים. ואחר זה הוסיף ענין רביעי באופנים, ואמר והאופנים מלאים עינים מסביב לארבע אופניהם ולא זכר זה הענין תחלה, ר"ל כי במראה הראשונה אמר וגבותם מלאות עינים הנה לא תאר עינים רק לגבות שהם חלק מן האופנים, ובמראה השנית אמר שכנפיהם ופניהם וידיהם מלאות עינים סביב לארבעת אופניהם, וזאת המראה שנית מדברת מהמורכב והממוזג מהיסודות כלם, וענין עינים כבר ביארנום בפ' שעבר. ואח"כ אמר באופנים בזאת ההשגה האחרונה בשרם וגביהם וידיהם וכנפיהם ולא זכר לאופנים תחילה לא בשר ולא ידים ולא כנפים אבל שהם גופים לבד ושב באחרונה לאמר שהם בעלי בשר וידים וכנפים אבל לא זכר להם צורה כלל, והסבה בזה כי לא זכר במראה הראשונה בשר וגבות וכנפים לפי שהיתה מן האופנים קודם המזגותם ואז אין להם בשר וגבות וכנפים אבל במראה השנית מן ההמזגות השלם מהיסודות שאז יגיע ממנו בשר וגבות וידים וכנפים והם הב"ח כלם. עוד ביאר גם כן בזאת ההשגה השנית שכל אופן ייוחס לכרוב האחד, ואופן אחד אצל הכרוב האחד, ר"ל כי לכל יסוד יש כדור מיוחד לו מניע כמו שביארנו בפרק שעבר. עוד ביאר שארבע חיות הם חיה אחת להתדבק קצתם בקצתם, ר"ל כי כבר ימנה כל הגלגלים המכוכבים בכדור אחד וזהו שאמר חיה אחת, וזה מסכים עם מאמר החכמים ז"ל שני רקיעים הם וכמ"ש הרב בפ"ט משני, וגם האופנים קראם אופן אחד אע"פ שהיו ארבע אופנים למה שכלן דבקים אלו באלו ואין ריקות ביניהם, וגם להיות להם דמות אחת לארבעתם והוא היולי הראשון והצורה הגשמית שכלם משותפים בצורה זו: