ידוע שמבני אדם אנשים שצורת פניהם דומה לצורה אחת משאר בעלי חיים וכו'. הרצון בזה שהחיות עם שכלם יש להם פני אדם כי המניע להם הוא השכל הנבדל, או כוונת תנועתם הוא להווית האדם שהוא התכלית האחרון, עכ"ז יש הפרש ביניהם כי כבר תראה איש כאלו פניו דומים לפני אריה והאחרים כאלו פניו דומים לפני שור, וכפי אלו הצורות הנוטות אל צורות פני ב"ח דומים לבני אדם כמו שאמר פני שור ופני אריה ופני נשר הם כלם פני אדם נוטות אל אלו הצורות של אלו המינים, ויש לנו בזה שני ראיות, אחת מהם אמרו בחיות בכלל וזה מראיהן דמות אדם להנה ואח"כ תאר כל חיה מהן פני אדם פני שור פני נשר פני אריה, והראיה השנית כי אמר במרכבה השנית במקום פני שור פני כרוב וכרוב הוא הצעיר לימים מבני אדם וכן הוא ההקש בשאר פנים הנאמרים, ואמנם אמר פני שור להעיר ג"כ מצד קצת הגזרה כי שור נגזר מן ישור ר"ל הבטה, וכבר ביארנו בחלק השני שהגרמים השמימיים יחלקו אל מספר ארבעה וכי דעת הראשונים כלם שכדור נוגה וכוכב למעלה מן השמש ולכן מנו הכדורים ארבעה, כדור הירח הסמוך לנו, כדור השמש אשר למעלה ממנו בהכרח, וכדור הה' כוכבים נבוכים שבתאי צדק מאדים נגה כוכב, וכדור הכוכבים העומדים, ואחריו למעלה מן הכל אשר אין בו כוכב, ויהיה מספר כדורי הצורות אשר אין בו כוכבים ארבעה, ואלו הד' הכדורים המצוירים אע"פ ששופעים מכלם כחות בכל, יש לכל כדור יסוד מד' יסודות ביחוד, הירח מניע המים והוא דומה לנשר כי העופות מן הרקק נבראו, וכדור השמש לאש והוא רומז לשור כי השור יש בו אודם. וכדור שאר הכוכבים הנבוכים לאויר כי יכנסו קצתם בקצתם ואין להם עמידה וקיום כמו האויר, והמניע לזה הוא פני אדם, וכדור הכוכבים הקיימים הוא רומז לאריה וזה הכדור מניע לארץ, א"כ כדור הכוכבים הקיימים מיוחד בפני אריה. והירח בנשר. וחמה בשור. וחמשה כוכבי לכת באדם, וביארנו ג"כ כי ארבע סבות לתנועת הגלגל כדוריותו ונפשו ושכלו ומושכלו, וארבעה פנים מן הכחות הכוללות הבאות תחילה אלינו והם כחות מהוות המקורים וכח הנפש הצומחת וכח הנפש החי וכח הנפש המדברת, וכמו שכל כדור שופע כח בכל המתהווים ויוחד ביסוד א' כן שופע כח בכל אלו הפנים ויוחד אחד מהם באחד אחד מהם. וכבר קדם לנו כי הגלגלים גשמים חיים ומשכילים, והחיות ארבע והם נושאות לכסא הכבוד כדמות המוקף הנושא למקיף ולכל ארבע חיות פני אדם כי כלם משכילות וכל אחת מהן שופעת אל האדם אשר בו נמצא כחות, אלא שעם היות לכל אחת מהם פני אדם הנה יש להם פני אריה פני שור פני נשר כצורת האיש שתטה אל אלו הצורות, כי כמו שכל אחת שופעת על האדם כן תשפע על השלשה כחות כי הם כלם באדם, ועם זה הנה תיוחד כל אחת מהחיות בפנים מיוחדים פני אחד פני הכרוב, ופני השני פני אדם, והשלישי פני אריה, והרביעי פני נשר, כי כל חיה לה הפנים מיוחדים זולת פנים הכוללים, ותיוחד הראשון בפני אדם בפניו, והשני בפני הכרוב, והשלישי באריה, והרביעי פני נשר, הנה שכל חיה לה פני אדם כי היא פנים וסבה לאדם, וג"כ השלשה פנים הנשארים הנכללים באדם ותיוחד כל אחד מהם בפנים מה מאלה הארבעה כפי מה שתטה אל הפנים ההם, ר"ל כפי מה שתיוחד להיות סבה לאחד מאלה הארבעה פנים, וכבר ידעת כי מסגולת האריה כי הוא קשה העצמות באמרו כרע רבץ כאריה, והוא משל כח הקפאון הנקרא כח הדוממי, וכנגדו מארבע יסודות הארץ המיוחדת לגלגל המזלות. וכבר ידעת כי השור בטבעו אדמוני כדמות האש והוא הנקרא במרכבה השנית כרוב, וכרוב הוא הצעיר לימים מבני אדם, והחי הוא אדם בלתי שלם וחסר ההבדל האמתי והוא הדבור וכנגדו מארבע יסודות האש המיוחד לגלגל השמש, והנשר כבר ידעת כי יגביה עוף ויפרה וירבה כדמות האילן והוא משל לכח הצומח, וכנגדו ד' יסודות המים כי העופות מן הרקק נבראו, ולכן היו ברגליהם כדמות קשקשים, והמים מיוחד לגלגל הירח. אמנם האדם הנרצה בצורתו ועצמותו שהוא הנפש המדברת וכנגדו מד' יסודות האויר, כי בעבורו היה האדם נצב הקומה והוא המיוחד לכדור החמשה כוכבי הנבוכים, ואלה הצורות כלם באות מהשכל הפועל ולכן היו פני כל חיה ג"כ פני אדם: